Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Frågan är hur mycket man sparar i konsumtion och miljö.

Många bäckar små.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Många bäckar små.

Sila mygg och svälja kameler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Sila mygg och svälja kameler.

Bra inställning till miljö och energi besparingar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har vi kommit fram till en lösning?
Jag undrar hur länge du tittat på mätningen via elbolagets hemsida. Utgå inte från att alla maskiner ger en konstant last. Kyl och frys drar inte en konstant effekt, de har en termostat och det får kompressorna att gå av/på eller upp/ner...
Samma gäller för el-värmeslingor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Bra inställning till miljö och energi besparingar.

Nej inte alls, om du vet vad uttrycket betyder så kan du applicera det på verkligheten.

Att bry sig om och lägga timmar på att fundera på någon kilowatt per månad, men att sedan t.ex. konsumera onödig konsumtion som du egentligen inte behöver.

Säger inte att ts gör så men det är lite åt det hållet samhället går. Själv bryr jag mig absolut om miljön och tänker på det i vardagen, främst i att inte slänga mat eller att konsumera onödig konsumtion som jag kanske inte behöver. Dvs saker som är otroligt energikrävande att framställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nej inte alls, om du vet vad uttrycket betyder så kan du applicera det på verkligheten.

Att bry sig om och lägga timmar på att fundera på någon kilowatt per månad, men att sedan t.ex. konsumera onödig konsumtion som du egentligen inte behöver.

Säger inte att ts gör så men det är lite åt det hållet samhället går. Själv bryr jag mig absolut om miljön och tänker på det i vardagen, främst i att inte slänga mat eller att konsumera onödig konsumtion som jag kanske inte behöver. Dvs saker som är otroligt energikrävande att framställa.

Då förstår jag inte kommentaren iom att frågan var hur mycket det sparar för miljön, svaret då är många bäckar små iom att varje del i sig kanske inte ger så mycket. Det betyder inte att delen i sig är onödig, jag går själv regelbundet genom hemmet och funderar på förbättringar även om de är små, det är sant att jag ibland säkert använder mer än just nödvändigt och i sig kanske det inte väger upp min konsumtion av media, spel etc. Det som det däremot gör är att inte göra det värre än nödvändigt, om alla brydde sig om stand-by förbrukning, eller när något drar mer än det borde så skulle det hjälpa en hel del även om inget annat i deras beteende förändrades.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då förstår jag inte kommentaren iom att frågan var hur mycket det sparar för miljön, svaret då är många bäckar små iom att varje del i sig kanske inte ger så mycket. Det betyder inte att delen i sig är onödig, jag går själv regelbundet genom hemmet och funderar på förbättringar även om de är små, det är sant att jag ibland säkert använder mer än just nödvändigt och i sig kanske det inte väger upp min konsumtion av media, spel etc. Det som det däremot gör är att inte göra det värre än nödvändigt, om alla brydde sig om stand-by förbrukning, eller när något drar mer än det borde så skulle det hjälpa en hel del även om inget annat i deras beteende förändrades.

Det jag menade är att det tar mer tankeverksamhet att fundera över det problemet än det är värt. att t.ex. köpa en energimätare från Clas Olsson för 199:- kostar troligtvis mer i miljö än den besparar.

Om det sedan är ett intresse för egen skull att optimera hemmet så fine, inget fel med det om det är ens hobby.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Det konstiga är att jag har kylskåp och en separat 240 liter frysbox, väderstation, naim Muso 2, TV, Ljudlimpa canton DM 90.3, klockradio, Netgear S8000 switch, nvidia shield pro, hemmalarm, datorskärmen och Corsair LT-100 inkopplat hela tiden.

Och problemet är att du har en förbrukning på 0,06kWh på natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och problemet är att du har en förbrukning på 0,06kWh på natten?

Det var inte det som frågan handlade om.
Ökningen blev 20w extra vilket datorn förbrukar, men har aktiverat ErP, vilket ska göra att den drar minimalt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det var inte det som frågan handlade om.
Ökningen blev 20w extra vilket datorn förbrukar, men har aktiverat ErP, vilket ska göra att den drar minimalt.

Tänk bara på att om du har en AIO som är USB styrd kommer den hårdomstartas vid varje boot. Tycker det är lite jobbigt. Samma sak med tangentbord och andra USB tillbehör. Även RGBn på moderkort och annat ballar ur. Tycker allt blir så rörigt med ErP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tänk bara på att om du har en AIO som är USB styrd kommer den hårdomstartas vid varje boot. Tycker det är lite jobbigt. Samma sak med tangentbord och andra USB tillbehör. Även RGBn på moderkort och annat ballar ur. Tycker allt blir så rörigt med ErP.

Statade upp den med ErP aktiverat och det tog lite längre tid än vanligt då den gjorde ett uppehåll i några sek innan den startade, kör med luft och har inte märkt av något negativt med USB.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

ErP gjorde skillnaden, är nu nere på samma nivå som när jag stängde nätagget med brytaren.
Tack @Cimlite för tipset!

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då förstår jag inte kommentaren iom att frågan var hur mycket det sparar för miljön, svaret då är många bäckar små iom att varje del i sig kanske inte ger så mycket. Det betyder inte att delen i sig är onödig, jag går själv regelbundet genom hemmet och funderar på förbättringar även om de är små, det är sant att jag ibland säkert använder mer än just nödvändigt och i sig kanske det inte väger upp min konsumtion av media, spel etc. Det som det däremot gör är att inte göra det värre än nödvändigt, om alla brydde sig om stand-by förbrukning, eller när något drar mer än det borde så skulle det hjälpa en hel del även om inget annat i deras beteende förändrades.

Grejen är att vi snackar 20W här. Om den datorn står och drar 20W i onödan i 10 år så motsvarar det ändå inte mer än någon kilometers bilfärd med en modern och snål bil, så hela diskussionen blir lite larvig om man ska börja dra saker ditåt.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Grejen är att vi snackar 20W här. Om den datorn står och drar 20W i onödan i 10 år så motsvarar det ändå inte mer än någon kilometers bilfärd med en modern och snål bil, så hela diskussionen blir lite larvig om man ska börja dra saker ditåt.

Håller inte helt med, i det enskilda fallet ja då är det inte mycket men med den logiken är då alla 20W problem onödiga att lösa. Men detta är inte specifikt just detta utan ett mindset, om vi tar tag i alla 20W problem eller försöker minska med 20W i alla lägen blir påverkan betydligt högre än det individuella fallet.
Därav många bäckar små.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Håller inte helt med, i det enskilda fallet ja då är det inte mycket men med den logiken är då alla 20W problem onödiga att lösa. Men detta är inte specifikt just detta utan ett mindset, om vi tar tag i alla 20W problem eller försöker minska med 20W i alla lägen blir påverkan betydligt högre än det individuella fallet.
Därav många bäckar små.

Precis.

Jag tycker att det var intressant att få veta att ErP inte är aktiverat som standard. Nu när jag kollade så var det inte det på mitt moderkort heller. Jag trodde inte att man fick sälja produkter i EU som inte uppfyller detta krav, men det är kanske ett kryphål att uppfylla det och sedan avaktivera det som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Håller inte helt med, i det enskilda fallet ja då är det inte mycket men med den logiken är då alla 20W problem onödiga att lösa. Men detta är inte specifikt just detta utan ett mindset, om vi tar tag i alla 20W problem eller försöker minska med 20W i alla lägen blir påverkan betydligt högre än det individuella fallet.
Därav många bäckar små.

Javisst, om vi kan åstadkomma det utan att skapa nya utsläpp. Tillverkning och frakt av exempelvis en energimätare, som någon annan tidigare nämnde här, för att klura ut vart dessa 20W kommer ifrån lär med hästlängder väga upp åtminstone några år om inte decennier av 20 Watts strömförbrukning.

Så ja, visst, många bäckar små för all del, men om bäcken i fråga är så extremt liten att det i många fall skulle skapa mer utsläpp/slöseri/ewaste/energianvändning (vad man nu vill räkna på) att försöka lösa problemet än att bara låta det vara så får man ändå ta och fråga sig om det verkligen är någon mening att bry sig om just den "bäcken".

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Rekordmedlem

Vad betyder ErP i detta sammanhang ?

Energimätare kan man ofta låna på biblioteken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad betyder ErP i detta sammanhang ?

Energimätare kan man ofta låna på biblioteken.

Det är en förkortning för "Energy related Products" och syftar på EUs direktiv för hur mycket energi en produkt får förbruka i standby, avstängt läge, osv. Kallas ofta "ekodirektivet".

Man kan läsa mer om det på EU-kommissionens sida om saken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jorgen69:

Statade upp den med ErP aktiverat och det tog lite längre tid än vanligt då den gjorde ett uppehåll i några sek innan den startade, kör med luft och har inte märkt av något negativt med USB.

Skrivet av Iskra:

Det är en förkortning för "Energy related Products" och syftar på EUs direktiv för hur mycket energi en produkt får förbruka i standby, avstängt läge, osv. Kallas ofta "ekodirektivet".

Man kan läsa mer om det på EU-kommissionens sida om saken.

Jo men det är väl inget man kan slå av och på ? Det är en produktdefinition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är väl inget man kan slå av och på ? Det är en produktdefinition.

Det trodde jag också, men det var tydligen fel

Det man slår av och på med ErP-valet i BIOS är funktioner som bryter mot direktivet. T.ex. så ska en avstängd apparat förbruka mindre än 0.5 W, men om man har igång funktioner som att LED-lampor lyser och USB-enheter har ström även när datorn är avstängd så uppfylls inte det kravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Javisst, om vi kan åstadkomma det utan att skapa nya utsläpp. Tillverkning och frakt av exempelvis en energimätare, som någon annan tidigare nämnde här, för att klura ut vart dessa 20W kommer ifrån lär med hästlängder väga upp åtminstone några år om inte decennier av 20 Watts strömförbrukning.

Så ja, visst, många bäckar små för all del, men om bäcken i fråga är så extremt liten att det i många fall skulle skapa mer utsläpp/slöseri/ewaste/energianvändning (vad man nu vill räkna på) att försöka lösa problemet än att bara låta det vara så får man ändå ta och fråga sig om det verkligen är någon mening att bry sig om just den "bäcken".

Jag köper det argumentet men det är mer som sagt mindset i min mening, vidare så kan ju en energimätare hos någon som då bryr sig om de 20W troligen komma till användning även i andra problem av liknande karaktär. Det är sant att det är spekulativt användande men jag tror (och helt medveten om att det är att jag tror) att om folk hade inställningen att jaga alla "20W problem" hade det vägt upp alla eventuella kostnader för mätarna som krävs, men medger även att nytillverkning är en enormt stor bov i dramat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Grejen är att vi snackar 20W här. Om den datorn står och drar 20W i onödan i 10 år så motsvarar det ändå inte mer än någon kilometers bilfärd med en modern och snål bil, så hela diskussionen blir lite larvig om man ska börja dra saker ditåt.

Då har du not sluntit på kalkylatorn. 10 år = 10*365*24 = 87600 timmar. med 20w så blir det 1752 kwh, en normal elbil kommer 876 mil på det. Eller om man räknar om till bensin med 20% verkningsgrad på bilmotorn så motsvarar det 876 liter (om jag för enkelhets skull räknar med 10 kwh/liter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Det jag menade är att det tar mer tankeverksamhet att fundera över det problemet än det är värt. att t.ex. köpa en energimätare från Clas Olsson för 199:- kostar troligtvis mer i miljö än den besparar.

Om det sedan är ett intresse för egen skull att optimera hemmet så fine, inget fel med det om det är ens hobby.

Generellt är en sådan "Killawatt"-mätare rätt finurlig att ha till hands: Jag mäter mina datorers effektförbrukning för att få en hum om exempelvis "allt står rätt till". Kan säga att en burk som enligt AMD och Nvidia ska ha ett PSU på 500W eller mer, sällan drar över 250W. Oftast 50W vid surf/ordbehandling etc. Kör man 3DMark går förbrukningen upp till cirka 270W. Har ett 650W PSU, hade räckt bra med 500, eller till och med 400...

Till TS: TS kan inte mäta elförbrukningen (datorns) vid elmätaren som sitter i "proppskåpet" givetvis. Den mäter hela villans förbrukning.
Elmätaren ("killawatt") ska vara mellan datorns PSU och vägguttaget. Moderna "killawatt" mäter löjligt bra och noggrant.
Jag har Kjells variant, noggrannheten är 1-2%, vilket är försumbart fel.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

En avstängd dator, men med PSU "på" drar inte ens en watt idag. Om den är 80+. Tror till och med "80+WHITE" räcker för detta. (Sämsta klassningen som i princip bara HP och DELL samt liknande skräptillverkare använder).
Givetvis förutsätter detta att windows har stängt av datorn, och den inte är försatt i någon typ av "viloläge".
Stänger man av PSU vid strömbrytaren, ska den dra totalt noll och inget annat än noll.

CMOS (CR2032) håller i många många år, oavsett om datorn har ström eller inte. Har plockat in gamla pentium-ettor jag haft 10 år i garaget, som fortfarande "minns" CMOS-settingarna. Datorer som inte körts på ett decennium.
CR2032 kostar för övrigt 2-3 kr st. om man köper i bulk från Amazon. Så det är inga pengar att tala om. På så många år.

TS kan kanske ha krypströmmar i sin dator, TS bör undersöka detta.