Skrivet av griid:
Ge f*n i att reta en it-tekniker. Många vet inte hur mycket slit det är på kvällar/nätter för att underhålla, uppgradera, nedmontera etc. för att få system till vanliga användare. Oftast får man inte ens ett tack för att vi hjälper till. Tänk på att vi alltid får höra gnäll eftersom "det funkar inte", "datorn är seg - fixa"
Många är oftast snälla och trevliga, men allt för många tar it-tekniker för givet - Min personliga åsikt.
Kontaktade min IT-tekniker precis faktiskt. Undrade om det fanns någon möjlighet att slippa Adobe Reader som jag inte har något som helst behov av och som är ett väldigt osäkert program: "If you don't need the adobe reader, yes you can uninstall from the add or remove programs", "I have done that, but it keeps coming back..." ett antal meddelanden senare: "Else make the Edge browser as default one for PDF files Because Acrobat won't occupy much sources in the storage". Så det går inte... Nej oftast är IT bra att ha att göra med, men de är ju väldigt bundna av vad företaget ställer för krav även om de kraven är kontraproduktiva, som att byta lösenord var tredje månad.
Skrivet av anon309108:
OBD, då är det ju inte gamla bilar. hihihi
Well, OBD kom 69 så det är inte så nytt, lagkrav globalt är senare dock.
Citat:
Ja om man inte kan el kanske.. men det gäller ju även motorarbeten om man inte kan göra det själv.. då är det dyrt oavsett om det är nytt eller inte. då det är lika dyrt att riktplana en gammal 240 top som senaste v90 (fan vad jag stör mig på att de döpt nya volvon till V90.. det är ju sista modellen av volvo965 som hette V90) Nu fick jag klaga lite i tråden igen. hahaha
Tja namngivningen är sällan så logisk. När Volvo kom med de här namnen, alltså när V40/S40 baserad på Charisma, så var tanken att de skulle heta S4/V4 men Audi var inte så nöjda med det då de redan hade en S4:a. Samtidigt, det är en större kombi än V70 så det finns ju en logik bakom i alla fall. Gamla V90/S90 var ju bara en kortvarig namnändring för att inte 960 skulle verka så gammal som den var när de nya namnen kom. Lite samma som när de bytte från 740 till 940 då bilen ju var större än nylanserade 850 och skulle följa nomenklaturen (och jag är medveten om att det var en ganska stor förändring under skalet också, men utifrån så var det ju samma bil liksom).
Citat:
Men det är ju lika dyrt med saker på gammal som nytt.. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är samma pris på hjullagerbyte på en 240 som på en V90. Nackdelen med nya bilar är ju att om man gör saker själv "försvinner garantierna" så man är ju tvingad att lämna in en ny bil på varje service. inte byta oljor o filter själv morrrr
Jag vet inte om det är så konstigt egentligen. EU har i alla fall fått igenom att man inte behöver serva hos en av tillverkaren auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla (förutom vissa specifika saker), och det är ju inget som hindrar en att byta olja själv mer än att garantin försvinner och med den andrahandsvärdet. Jag har en kompis som servar sina egna bilar trots att de är rätt nya (dock inte helt nya), han har en egen "verkstads-stämpel" så full servicebok har de ju ändå.
Citat:
mmmm... det är mycket de pysslar med som jag som bilfrälst inte uppskattar Men jag vet oxå varför de gör som de gör och tar bort personligheten ur bilarna.
Förr när man köpte 240/740/940 då var inte motorvalen några värden på en laptopskärm b19,20.21 och b230e f, k, fk, ft eller det var olika toppar 398, 405, 530, 531 och på det olika kammar A,D, H, K, V VX, VX3 osv.. Det kallar jag för äkta motorval
Det var tider det....... o faaaan vad gammal jag kände mig nu (dock var jag nyfödd när 240 kom)
Samtidigt byggde ju de motorerna på ganska få grundkonstruktioner också, man kunde inte styra effektuttag och liknande med mjukvara så då styrde man det mekaniskt istället.
Citat:
Ur terroristsynpunkt tror jag inte det kommer bli ett problem.. Det är för omständigt att hacka en bil eller en dator, server, it-system.
Men ur stöldsynpunkt på exklusiva bilar då man inte behöver komma åt transpondernyckeln.. eller framtidens ransomeware.. de hackar en bilserie o låser bilens system och sedan måste man betala lösensumma för att få tillgång till sin bil.
Jo stölder är absolut ett problem. Men jag vet inte om hackning kommer att bli någon större metod bland biltjuvar, det är rätt dyrt att köpa sådana här sårbarheter liksom och när en blir upptäckt så lär tillverkaren täppa igen det hålet ganska snabbt. Nyckeln däremot är ju osäker eftersom det handlar om trådlös överföring som går att vidarebefordra hur säker den än är. Bättre då med en nyckel som är "tyst" tills man trycker på knapparna.
Citat:
Eller politiska lönnmord.. hacka systemet så det ser ut som en singelolycka, när bilen voltat i diket är det bara nolla skadliga koden. Skär man av bromsslangarna är det svårt att dölja det som en olycka då sannolikheten är anatomisk att bromslang på både krets1 och krets2 går sönder exakt samtidigt.. Men elfel är lättare att dölja som bugg, dålig kontakt, skadad databox efter strömspik.. El/data är så fruktansvärt känsligt jämfört med rena mekaniska saker.
Jo absolut, är man en politiker med hotbild mot sig någonstans där hot är lite mer påtagliga än här blir vardagen ganska jobbig nästan oavsett vad man gör. Vi andra kanske inte behöver tänka på det så mycket dock. Men absolut, har man exempelvis en svartsjuk och våldsam expartner som jobbar med exempelvis de själkörande systemen på Volvo kanske man inte borde köpa en Volvo med denna funktionalitet.
Citat:
Du som jobbat på volvo, Vi skapar ett värsta scenario vad händer om vi skapar dålig jordpunkt till databoxen Värmeutvecklingen kommer skapa oxider som i sin tur ökar impedansen som i sin tur gör att jorden till boxen försvinner.. först uppstår säkert elfel med olika fenomen och sedan dör bilens hjärna.. Då kan man undra, vad händer då om du har elektrisk styrning, elektrisk broms(eller är det bara elektrisk bromsservo än så länge) om man färdas i som en fartdåre i 150+ på vägen.
Bromsar, styrning och liknande kritiska system har väl alltid en fallback vad jag förstår. Inte för att jag har någon insikt i det längre men så var det då i alla fall. Dock blir styrningen och än mer bromsarna mycket trögare om de inte får någon ström vilket ju kan vara tillräckligt för att orsaka en olycka om man inte är beredd på hur hårt man måste trampa på bromsen eller så. Förhoppningsvis fattar man väl det även om man kör i 150 när det händer och trycker hårdare på bromsen tills bilen stannar.
Citat:
Nya system är bekväma (jag tänkte säga användarvänliga, men ångrar mig då man behöver en 100-200 sidor manual att fatta bilen), de är kalasbra antisystem, assistanssystem o diverse hjälpsystem för de som behöver det som har lite svårt att köra bil(ex.min syster)
Jo men i allmänhet är det ganska enkelt att köra en bil. Jag kör en hel del olika bilar i jobbet, hyrbilar när jag är utomlands exempelvis (jag var någon form av guldkund på Hertz innan pandemin och fick gratis uppgraderingar till lyxigare bilar och så), och jag har nog aldrig öppnat någon instruktionsbok alls i sådana situationer. Dock missar man ju vissa funktioner, jag körde till Odense och tillbaka en gång exempelvis, tyckte den adaptiva farthållaren var alldeles för känslig då den höll så stort avstånd till bilen framför att folk hela tiden körde emellan, varpå den tvärnitade för att öka avståndet igen så de bakom tutade och så. På vägen tillbaka hittade jag knappen för att ändra avståndet och då funkade den ju rätt bra. Men själva körandet var ju aldrig något problem, trots att de i det fallet var en hybrid med CVT-låda (vilket jag hatar) och i allmänhet rätt konstiga reglage.
Citat:
Detta var det bästa för dagen Jag älskar det... eller så bockar de inte i det.... sååååååå bra asså
Problemet är väl om man inte kan välja bort det. Ur min synvinkel så är den enda fördelen med keyless entry att, om man också har "vifta med foten för att öppna bagageluckan", kunna komma med händerna fulla och öppna bilen ändå. Den situationen är inte så vanlig för mig i alla fall, dessutom har jag ju framförhållning nog att ta bilnyckeln i handen om jag exempelvis ska bära ett gäng kassar från Ica så att jag kan öppna bagageluckan utan att behöva ställa ner maten ändå.