Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Ge f*n i att reta en it-tekniker. Många vet inte hur mycket slit det är på kvällar/nätter för att underhålla, uppgradera, nedmontera etc. för att få system till vanliga användare. Oftast får man inte ens ett tack för att vi hjälper till. Tänk på att vi alltid får höra gnäll eftersom "det funkar inte", "datorn är seg - fixa"

Många är oftast snälla och trevliga, men allt för många tar it-tekniker för givet - Min personliga åsikt.

Jag sa det med skämt. om du såg smilysen Jag jobbar med it och jag får hårresning i nacken när någon säger att det är fel på hårddisken, man förbereder sig på det jobbet och sedan är det hela jädra burken de kallat för hårddisk... kan de inte åtminstone säga låd-prylen, burken, datan, lådan, fyrkantiga saken, mokafräsen eller vad som istället för just ordet hårddisk *hahaha*

Fast ioförsig.. är det vårat jobb att underhålla system, så varför ska de tacka oss egentligen? Visst det är underbart att höra uppskattning, då det förgyller vardagen... Men du, jag o alla andra, tackar vi städaren som torkat av golvet i korridoren på jobbet, eller renhållaren som plockade upp tomma burken utanför byggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag sa det med skämt. om du såg smilysen Jag jobbar med it och jag får hårresning i nacken när någon säger att det är fel på hårddisken, man förbereder sig på det jobbet och sedan är det hela jädra burken de kallat för hårddisk... kan de inte åtminstone säga låd-prylen, burken, datan, lådan, fyrkantiga saken, mokafräsen eller vad som istället för just ordet hårddisk *hahaha*

Fast ioförsig.. är det vårat jobb att underhålla system, så varför ska de tacka oss egentligen? Visst det är underbart att höra uppskattning, då det förgyller vardagen... Men du, jag o alla andra, tackar vi städaren som torkat av golvet i korridoren på jobbet, eller renhållaren som plockade upp tomma burken utanför byggnaden.

Det är väl mer att det är så mycket gnäll när saker inte fungerar. Uppskattning och att säga tack är väl skitsamma och dåligt skrivet av mig. Men gnället och den riviga fräsigheten kan jag vara utan.
Kanske borde tacka städpersonal mer, men jag har aldrig gnällt på någon annan för utfört arbete.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

En fågeljävel bajsade på mig igår.

En jätteblaffa som kom in snett från höger, touchade mössan (ja, det var kallt igår morse) och smackade ner rakt på jackärmen. Kladdigt bajs var det också! Försökte tvätta jackan under dagen med pappservett, tvål och vatten men det blev bara värre. Fick gå hela dagen med bajsrester på ärmen...

Som tur är har jag tvättmaskin i lägenheten så kunde köra jackan direkt när jag kom hem så var den torr till idag.

Permalänk
Inaktiv

Folk som står på tomgång sommar som vinter, borde pryglas. Har en granne som lämnar sin gamla skitbil på i 15 min medan hon klär på sig för att hon inte har motorvärmare. Fick nog så jag hällde 2 paket fil på bilen en vintermorgon som frös fast på hela bilen med en hälsning om tomgång = filpaket. Hon slutade med det Försök ta bort fryst fil.....inte roligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Det är väl mer att det är så mycket gnäll när saker inte fungerar. Uppskattning och att säga tack är väl skitsamma och dåligt skrivet av mig. Men gnället och den riviga fräsigheten kan jag vara utan.
Kanske borde tacka städpersonal mer, men jag har aldrig gnällt på någon annan för utfört arbete.

mmm... det är riktigt bläigt att få skit för saker man inte är orsak till.. Hur ska vi kunna rå för att kondingarna i ett nätagg skjuter osv.. Visst man kan ju förstå deras frustration.. hur förbaskad blir man inte när man kommer ut till bilen o det bara klickar till när man ska starta den... Men vi skäller ju inte på bärgaren som kommer o ger oss starthjälp.. men att undvika att vara lite kort i tonen om man väntat på bärgaren i 2-3timmar.. då får man bita sig i tungan
Japp.. De är ju de som gör att våran vardag är fin o skött.. Samt de ler lite om man säger tack för bra jobb.. jag brukar göra det åt renhållarna utanför mitt hus när jag ser dem plocka skräp o jag passerar en meter ifrån så man är på det klassiska "Hej avståndet"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Ge f*n i att reta en it-tekniker. Många vet inte hur mycket slit det är på kvällar/nätter för att underhålla, uppgradera, nedmontera etc. för att få system till vanliga användare. Oftast får man inte ens ett tack för att vi hjälper till. Tänk på att vi alltid får höra gnäll eftersom "det funkar inte", "datorn är seg - fixa"

Många är oftast snälla och trevliga, men allt för många tar it-tekniker för givet - Min personliga åsikt.

Kontaktade min IT-tekniker precis faktiskt. Undrade om det fanns någon möjlighet att slippa Adobe Reader som jag inte har något som helst behov av och som är ett väldigt osäkert program: "If you don't need the adobe reader, yes you can uninstall from the add or remove programs", "I have done that, but it keeps coming back..." ett antal meddelanden senare: "Else make the Edge browser as default one for PDF files Because Acrobat won't occupy much sources in the storage". Så det går inte... Nej oftast är IT bra att ha att göra med, men de är ju väldigt bundna av vad företaget ställer för krav även om de kraven är kontraproduktiva, som att byta lösenord var tredje månad.

Skrivet av anon309108:

OBD, då är det ju inte gamla bilar. hihihi

Well, OBD kom 69 så det är inte nytt, lagkrav globalt är senare dock.

Citat:

Ja om man inte kan el kanske.. men det gäller ju även motorarbeten om man inte kan göra det själv.. då är det dyrt oavsett om det är nytt eller inte. då det är lika dyrt att riktplana en gammal 240 top som senaste v90 (fan vad jag stör mig på att de döpt nya volvon till V90.. det är ju sista modellen av volvo965 som hette V90) Nu fick jag klaga lite i tråden igen. hahaha

Tja namngivningen är sällan så logisk. När Volvo kom med de här namnen, alltså när V40/S40 baserad på Charisma, så var tanken att de skulle heta S4/V4 men Audi var inte så nöjda med det då de redan hade en S4:a. Samtidigt, det är en större kombi än V70 så det finns ju en logik bakom i alla fall. Gamla V90/S90 var ju bara en kortvarig namnändring för att inte 960 skulle verka så gammal som den var när de nya namnen kom. Lite samma som när de bytte från 740 till 940 då bilen ju var större än nylanserade 850 och skulle följa nomenklaturen (och jag är medveten om att det var en ganska stor förändring under skalet också, men utifrån så var det ju samma bil liksom).

Citat:

Men det är ju lika dyrt med saker på gammal som nytt.. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är samma pris på hjullagerbyte på en 240 som på en V90. Nackdelen med nya bilar är ju att om man gör saker själv "försvinner garantierna" så man är ju tvingad att lämna in en ny bil på varje service. inte byta oljor o filter själv morrrr

Jag vet inte om det är så konstigt egentligen. EU har i alla fall fått igenom att man inte behöver serva hos en av tillverkaren auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla (förutom vissa specifika saker), och det är ju inget som hindrar en att byta olja själv mer än att garantin försvinner och med den andrahandsvärdet. Jag har en kompis som servar sina egna bilar trots att de är rätt nya (dock inte helt nya), han har en egen "verkstads-stämpel" så full servicebok har de ju ändå.

Citat:

mmmm... det är mycket de pysslar med som jag som bilfrälst inte uppskattar Men jag vet oxå varför de gör som de gör och tar bort personligheten ur bilarna.
Förr när man köpte 240/740/940 då var inte motorvalen några värden på en laptopskärm b19,20.21 och b230e f, k, fk, ft eller det var olika toppar 398, 405, 530, 531 och på det olika kammar A,D, H, K, V VX, VX3 osv.. Det kallar jag för äkta motorval
Det var tider det....... o faaaan vad gammal jag kände mig nu (dock var jag nyfödd när 240 kom)

Samtidigt byggde ju de motorerna på ganska få grundkonstruktioner också, man kunde inte styra effektuttag och liknande med mjukvara så då styrde man det mekaniskt istället.

Citat:

Ur terroristsynpunkt tror jag inte det kommer bli ett problem.. Det är för omständigt att hacka en bil eller en dator, server, it-system.
Men ur stöldsynpunkt på exklusiva bilar då man inte behöver komma åt transpondernyckeln.. eller framtidens ransomeware.. de hackar en bilserie o låser bilens system och sedan måste man betala lösensumma för att få tillgång till sin bil.

Jo stölder är absolut ett problem. Men jag vet inte om hackning kommer att bli någon större metod bland biltjuvar, det är rätt dyrt att köpa sådana här sårbarheter liksom och när en blir upptäckt så lär tillverkaren täppa igen det hålet ganska snabbt. Nyckeln däremot är ju osäker eftersom det handlar om trådlös överföring som går att vidarebefordra hur säker den än är. Bättre då med en nyckel som är "tyst" tills man trycker på knapparna.

Citat:

Eller politiska lönnmord.. hacka systemet så det ser ut som en singelolycka, när bilen voltat i diket är det bara nolla skadliga koden. Skär man av bromsslangarna är det svårt att dölja det som en olycka då sannolikheten är anatomisk att bromslang på både krets1 och krets2 går sönder exakt samtidigt.. Men elfel är lättare att dölja som bugg, dålig kontakt, skadad databox efter strömspik.. El/data är så fruktansvärt känsligt jämfört med rena mekaniska saker.

Jo absolut, är man en politiker med hotbild mot sig någonstans där hot är lite mer påtagliga än här blir vardagen ganska jobbig nästan oavsett vad man gör. Vi andra kanske inte behöver tänka på det så mycket dock. Men absolut, har man exempelvis en svartsjuk och våldsam expartner som jobbar med exempelvis de själkörande systemen på Volvo kanske man inte borde köpa en Volvo med denna funktionalitet.

Citat:

Du som jobbat på volvo, Vi skapar ett värsta scenario vad händer om vi skapar dålig jordpunkt till databoxen Värmeutvecklingen kommer skapa oxider som i sin tur ökar impedansen som i sin tur gör att jorden till boxen försvinner.. först uppstår säkert elfel med olika fenomen och sedan dör bilens hjärna.. Då kan man undra, vad händer då om du har elektrisk styrning, elektrisk broms(eller är det bara elektrisk bromsservo än så länge) om man färdas i som en fartdåre i 150+ på vägen.

Bromsar, styrning och liknande kritiska system har väl alltid en fallback vad jag förstår. Inte för att jag har någon insikt i det längre men så var det då i alla fall. Dock blir styrningen och än mer bromsarna mycket trögare om de inte får någon ström vilket ju kan vara tillräckligt för att orsaka en olycka om man inte är beredd på hur hårt man måste trampa på bromsen eller så. Förhoppningsvis fattar man väl det även om man kör i 150 när det händer och trycker hårdare på bromsen tills bilen stannar.

Citat:

Nya system är bekväma (jag tänkte säga användarvänliga, men ångrar mig då man behöver en 100-200 sidor manual att fatta bilen), de är kalasbra antisystem, assistanssystem o diverse hjälpsystem för de som behöver det som har lite svårt att köra bil(ex.min syster)

Jo men i allmänhet är det ganska enkelt att köra en bil. Jag kör en hel del olika bilar i jobbet, hyrbilar när jag är utomlands exempelvis (jag var någon form av guldkund på Hertz innan pandemin och fick gratis uppgraderingar till lyxigare bilar och så), och jag har nog aldrig öppnat någon instruktionsbok alls i sådana situationer. Dock missar man ju vissa funktioner, jag körde till Odense och tillbaka en gång exempelvis, tyckte den adaptiva farthållaren var alldeles för känslig då den höll så stort avstånd till bilen framför att folk hela tiden körde emellan, varpå den tvärnitade för att öka avståndet igen så de bakom tutade och så. På vägen tillbaka hittade jag knappen för att ändra avståndet och då funkade den ju rätt bra. Men själva körandet var ju aldrig något problem, trots att de i det fallet var en hybrid med CVT-låda (vilket jag hatar) och i allmänhet rätt konstiga reglage.

Citat:

Detta var det bästa för dagen Jag älskar det... eller så bockar de inte i det.... sååååååå bra asså

Problemet är väl om man inte kan välja bort det. Ur min synvinkel så är den enda fördelen med keyless entry att, om man också har "vifta med foten för att öppna bagageluckan", kunna komma med händerna fulla och öppna bilen ändå. Den situationen är inte så vanlig för mig i alla fall, dessutom har jag ju framförhållning nog att ta bilnyckeln i handen om jag exempelvis ska bära ett gäng kassar från Ica så att jag kan öppna bagageluckan utan att behöva ställa ner maten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det håller jag dock inte helt med om. I mindre cirkulationsplatser som den nedanför, så har man ju inte mycket reaktionstid ifall bilen i rondellen blinkar höger, för att sedan fortsätta rakt fram:
https://i.imgur.com/lH2KIEL.png
Det är ju ett sånt fall där jag själv ibland hellre väntar om det är lite trafik, för att se att bilen faktiskt kör ut när den blinkar.

I ditt scenario du beskriver dock så håller jag med dig, där borde personen i fråga inte ha kört ut.

Fast jag hade aldrig börjat blinka i den där förrän jag kommit fram till refugen så att det inte ska misstolkas att jag ska svänga av där. Bilen som ska ut kan inte utgå från att jag ska köra förbi nästa utfart också, eftersom han har väjningsplikt oavsett.

Borde tankat ner klippet från bilkameran och lagt upp det när jag skrev första inlägget så hade ingen kunnat välja missförstå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan gnälla på cyklister istället de verkar verkligen vilja cykla över mig som gångtrafikant.

Jobba för att bilister mister lite av utrymmet så cyklisterna och gående inte behöver dela infra. Så enkelt är det faktiskt... de som har mest måste stå tillbaka när det gäller det publika utrymmet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Cyklister som använder vägen istället för cykelbanan, GÄRNA i bredd också! *Kokar*

De gör helt rätt när de cyklar i bredd eftersom omkörningssträckan halveras och nej du får inte plats att köra om när det bara är en i bredd och du får möte. Så kan du inte köra om för att du har mötande trafik skall du inte köra om alls och är det ingen mötande trafik så är det en fördel om de halverar omkörningssträckan. Har du verkligen körkort? I sådana fall kanske du skall lämna in det och ta om det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tempel:

De gör helt rätt när de cyklar i bredd eftersom omkörningssträckan halveras och nej du får inte plats att köra om när det bara är en i bredd och du får möte. Så kan du inte köra om för att du har mötande trafik skall du inte köra om alls och är det ingen mötande trafik så är det en fördel om de halverar omkörningssträckan. Har du verkligen körkort? I sådana fall kanske du skall lämna in det och ta om det.

Frågan var ju dock varför de inte använder cykelbanan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De gör helt rätt när de cyklar i bredd eftersom omkörningssträckan halveras och nej du får inte plats att köra om när det bara är en i bredd och du får möte. Så kan du inte köra om för att du har mötande trafik skall du inte köra om alls och är det ingen mötande trafik så är det en fördel om de halverar omkörningssträckan. Har du verkligen körkort? I sådana fall kanske du skall lämna in det och ta om det.

I bredd är ju ganska tacksamt ibland. Värre är det när det 5-8-10 cyklister/mopeder i rad som man ska köra om på en begränsad sträcka. Dom brukar ju inte direkt lämna plats för att man ska kunna avbryta omkörningen halvvägs vid eventuellt möte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Well, OBD kom 69 så det är inte nytt, lagkrav globalt är senare dock.

Okej.. min första bil som hade OBD uttag var min jeep 1996 min 87:a 740 hade det inte. och inte min Dodge från tidigt 70tal heller

Citat:

Tja namngivningen är sällan så logisk. När Volvo kom med de här namnen, alltså när V40/S40 baserad på Charisma, så var tanken att de skulle heta S4/V4 men Audi var inte så nöjda med det då de redan hade en S4:a. Samtidigt, det är en större kombi än V70 så det finns ju en logik bakom i alla fall. Gamla V90/S90 var ju bara en kortvarig namnändring för att inte 960 skulle verka så gammal som den var när de nya namnen kom. Lite samma som när de bytte från 740 till 940 då bilen ju var större än nylanserade 850 och skulle följa nomenklaturen (och jag är medveten om att det var en ganska stor förändring under skalet också, men utifrån så var det ju samma bil liksom).

Jag har inga problem med att de har konstiga namn o nuffror.. jag stör mig bara på att de sabbat med att sno namnet från klassikern 960.

Citat:

Jag vet inte om det är så konstigt egentligen. EU har i alla fall fått igenom att man inte behöver serva hos en av tillverkaren auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla (förutom vissa specifika saker), och det är ju inget som hindrar en att byta olja själv mer än att garantin försvinner och med den andrahandsvärdet. Jag har en kompis som servar sina egna bilar trots att de är rätt nya (dock inte helt nya), han har en egen "verkstads-stämpel" så full servicebok har de ju ändå.

Precis min poäng.. man förlorar garantin.. skulle motorn rasa för att det är tillverkningsfel men man servat den själv så gäller ju inte motorgarantin. dumt med nya bilar *hihihi*

Citat:

Jo stölder är absolut ett problem. Men jag vet inte om hackning kommer att bli någon större metod bland biltjuvar, det är rätt dyrt att köpa sådana här sårbarheter liksom och när en blir upptäckt så lär tillverkaren täppa igen det hålet ganska snabbt. Nyckeln däremot är ju osäker eftersom det handlar om trådlös överföring som går att vidarebefordra hur säker den än är. Bättre då med en nyckel som är "tyst" tills man trycker på knapparna.

Det återstår att se vad framtiden bjuder på... men det har alltid varit ett problem med säkerhet i datasystem.. Vissa hachar dem utan egentligt uppsåt utan de är nyfikna... kan jag hacka en bil.. och sedan är det bara en olyckshändelse om bilen är på rull när de gör det och råkar göra något illa av misstag när de inte vet vad de pysslar med.
Unga hackers hackar system enbart för att 1, skaffa sig ett namn, 2, för att det är fränt, 3 för att det är en utmaning. De riktiga hackergrupperna gör det för ekonomisk vinning, ransomeware, utpressning av olika slag, sabotage osv. Men de gr inte på individens bil, de vill åt hela systemet för att komma åt tillverkaren.
Även om sårbarheter fixas på kommande modeller, så är det inte alltid att de gör det på äldre som redan är ute, om det inte handlar om driftsäkerhet som de återkallar.

Citat:

Bromsar, styrning och liknande kritiska system har väl alltid en fallback vad jag förstår. Inte för att jag har någon insikt i det längre men så var det då i alla fall. Dock blir styrningen och än mer bromsarna mycket trögare om de inte får någon ström vilket ju kan vara tillräckligt för att orsaka en olycka om man inte är beredd på hur hårt man måste trampa på bromsen eller så. Förhoppningsvis fattar man väl det även om man kör i 150 när det händer och trycker hårdare på bromsen tills bilen stannar.

inte en aning faktiskt.. jag har bara hört att det ska finnas bilar som inte har fysisk ansluten rattstång till styrväxeln.. Sedan om det är något som aldrig kom, det är en annan sak.. jag vet att det var lite nyheter om det på vissa medier om framtidens bilar runt 05-däromkring.. Men det har säkert nybilsfantaster koll på

Citat:

Jo men i allmänhet är det ganska enkelt att köra en bil. Jag kör en hel del olika bilar i jobbet, hyrbilar när jag är utomlands exempelvis (jag var någon form av guldkund på Hertz innan pandemin och fick gratis uppgraderingar till lyxigare bilar och så), och jag har nog aldrig öppnat någon instruktionsbok alls i sådana situationer. Dock missar man ju vissa funktioner, jag körde till Odense och tillbaka en gång exempelvis, tyckte den adaptiva farthållaren var alldeles för känslig då den höll så stort avstånd till bilen framför att folk hela tiden körde emellan, varpå den tvärnitade för att öka avståndet igen så de bakom tutade och så. På vägen tillbaka hittade jag knappen för att ändra avståndet och då funkade den ju rätt bra. Men själva körandet var ju aldrig något problem, trots att de i det fallet var en hybrid med CVT-låda (vilket jag hatar) och i allmänhet rätt konstiga reglage.

Njae.. framföra en bil som har egen åsikt är inte ganska enkelt när man har olika åsikter Det blir mer ett tjafs om vem som ska få göra vad och sedan vinner man över bilen när man sliter säkringarna till systemen. *hahaha*

Problemet är väl om man inte kan välja bort det. Ur min synvinkel så är den enda fördelen med keyless entry att, om man också har "vifta med foten för att öppna bagageluckan", kunna komma med händerna fulla och öppna bilen ändå. Den situationen är inte så vanlig för mig i alla fall, dessutom har jag ju framförhållning nog att ta bilnyckeln i handen om jag exempelvis ska bära ett gäng kassar från Ica så att jag kan öppna bagageluckan utan att behöva ställa ner maten ändå.
[/quote]
Jag använder kundvagnen ända fram till bilen, så jag slipper fumla vid bilen.

hmm... jag tror vi får överlåta tråden till vanliga gnället så det inte blir för offtopic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

En fågeljävel bajsade på mig igår.

En jätteblaffa som kom in snett från höger, touchade mössan (ja, det var kallt igår morse) och smackade ner rakt på jackärmen. Kladdigt bajs var det också! Försökte tvätta jackan under dagen med pappservett, tvål och vatten men det blev bara värre. Fick gå hela dagen med bajsrester på ärmen...

Som tur är har jag tvättmaskin i lägenheten så kunde köra jackan direkt när jag kom hem så var den torr till idag.

Det har hänt mig en gång. Som tonåring fick morsan för första gången råd att ta med oss utomlands, valet föll på Grekland.

När planet landat ska man gå ner för en trappa för att komma till marken. Jag hinner bokstavligt talat inte ens gå ner för första trappsteget innan jag fick fågelskit på mig.

Första minuten jag spenderade utanför norden blev inte riktigt som jag tänkte mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför ska de tacka? För att du följer trafikreglerna? Just den frågan ställde jag till en som stannade och släppte fram mig och som sedan tutade, vevade ner fönstret och skrek: "Tacka för f-n!"

"Vid bevakade övergångsställen regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis. Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."
Källa: Transportstyrelsen

Skrivet av griid:

Kan hålla med att det är trevligt om de tackar.
Men att bli arg för att DU ska lämna företräde är inte ens värt något gubbgnäll. Att kalla dem för "jordens avskräde" är att ta i så du spricker.
Tackar du alla bilister som lämnar dig företräde i korsningar, cirkulationsplatser?

Satan i gatan! jävlar vad ni gnäller! Ni passar perfekt här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Fotgängare som inte tack-vinkar när jag släpper fram dom på oövervakade övergångsställen. Inte ens en blick. Jordens avskräde.

Tror jag får sluta tack-vinka åt bilister, utifallatt det är du som kommer rullande där...

Skrivet av Shadee:

En fågeljävel bajsade på mig igår.

Någon gång på 90-talet flög en duva över mig när jag gick på Fredsgatan bort från brunnsparken och sket mig rätt i skallen. Klockren träff högst upp på planeten, ingen keps hade jag på mig heller på den tiden. Ljuvligt!

Fick gå in på Mauritz Kaffe som fortfarande existerade på den tiden för servetter att torka bort det värsta, sedan raka vägen hem och in i duschen... Superfräscht, typ...

Apropå Mauritz; idioti att husägaren körde det fina företaget i graven förresten, konkurserna har bara gått slag i slag i den lokalen sedan dess och bättre lär det ju inte bli när fler och fler köper mer och mer på nätet. Sämsta idén någonsin typ, caféer är ju bland det mest immuna mot butiksdöden.

Å en kul grej som hände för en fem-sex år sedan eller så kanske: var sensommar, varmt och härligt. Nyduschad, rena kläder, skulle ut och ha trevligt i det fina vädret. Går ut ur lägenhetshuset jag bor i, passerar under ett körsbärsträd som växer nära ingången då jag känner en smätt likt av ett litet höghastighetsföremål mot övre delen av bröstet på höger sida. Är det skitungar som skjuter ärtor från de yttre loftgångarna hinner jag tänka, då jag ser ett litet runt föremål studsa iväg på backen.

Tittar mig snabbt omkring, lyssnar efter glada fniss från sagda skitungar efter en lyckad träff på en Gnällig Gubbe (bara strax över 40 fyllda då förvisso) - NADA. Ser och hör ingenting, ingen alls. Böjer mig ner och plockar upp ärtan - plirar och ser att det är ingen ärta - det är en körsbärskärna. ...Och vad är det där tunna grå ytskiktet som täcker kärnan? Tittar på min ljusa tröja, ser ett gråaktigt stämpelavtryck där jag träffats.

Talgdanken går upp för mig och jag förstår vad som hänt. Svär eder och släpper "ärtan" extremt snabbt, går raka spåret hem igen och in i badrummet och tvättar händerna supernoga och byter till ren tröja.

Vem hade kunnat ana att fåglar hade sådan utslungningshastighet från sin andra ände att det tydligt känns i skinnet när man träffas?! Jösses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Fotgängare som inte tack-vinkar när jag släpper fram dom på oövervakade övergångsställen. Inte ens en blick. Jordens avskräde.

Tackar du när någon släpper fram dig när de måste pga högerregeln t.ex?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De gör helt rätt när de cyklar i bredd eftersom omkörningssträckan halveras och nej du får inte plats att köra om när det bara är en i bredd och du får möte. Så kan du inte köra om för att du har mötande trafik skall du inte köra om alls och är det ingen mötande trafik så är det en fördel om de halverar omkörningssträckan. Har du verkligen körkort? I sådana fall kanske du skall lämna in det och ta om det.

HAHA! Du löser bedriften att totalmissa poängen här, men tack för skrattet du gav mig!

Finns det en cykelbana/cykelväg, så skall denna användas utav förslagsvis cyklister, så kan vi som kör bil, köra på ämnad väg för detta. Förstår du nu, eller är det fortfarande lite oklart för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tackar du när någon släpper fram dig när de måste pga högerregeln t.ex?

Ja.

Edit: @Alphahanne Hej kollega. Vi borde släppa bil-diskussionerna. (Jag är inte bättre själv.. men ändå!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Ja.

Edit: @Alphahanne Hej kollega. Vi borde släppa bil-diskussionerna. (Jag är inte bättre själv.. men ändå!)

Nu var det inte dig jag frågade förvisso men ja, det är nog klokt att släppa dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Men ska du riktigt reta en it-tekniker så ska du kalla hela datalådan för hårddisk.. det går kalla kårar i nacken på dem då.

Datorlådan😂

Permalänk
Medlem

Bilister som inte vet hur en påfartsfil fungerar är fan helt livsfarliga.
Om du ska ta dig på en större motorväg där det är 110km/h, då är det ju helt efterblivet att ligga i 70 I påfartsfilen och tvinga sig ut?!
Det händer mer eller mindre dagligen att man hamnar bakom nått kolli som inte förstår att man måste gasa och matcha hastigheten och trafiken man ska ansluta till.
Gud vad irriterande det är.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag vill gnälla på all usel reklam som avslutas med en, i reklammakarens tycke, klatschig engelsk reklamfras. Jag beslutade att jag inte ska handla från de företagen men nu verkar det som om jag då helt måste sluta handla saker. Är så trött på alla sådana reklamfraser och på alla röster som med tydlig svensk accent försöker låta riktigt engelska (amerikanska?).
I många fall är det inte svårt för en gammal gubbe som jag att undvika produkterna, t.ex. är det ju vanligt inom skönhetsindustrin att man lanserar sina produkter med en engelsk reklamfras (t.ex. 'cause you're worth it!) och skönhetsprodukter använder jag inte eftersom jag är naturligt vacker (se min avatar).
Bilar är inte heller svåra att undvika eftersom jag inte köper bilar längre, bor med jättebra kommunikationer och nära till alla butiker men många andra produkter är behäftade med samma eländiga sjukdom.
"There's always a way to make life better!", "Innovation for you!", "Connecting People", "Taking you forward", "Ideas for life", m.m., m.m.
Inom läskedrycksindustrin är det vardagsmat, "Obey Your Thirst", "Now 100% Natural", "Max your life", "Been there, seen that, done that", "What a beautiful feeling. I'm feeling good and I'm having fun", men jag gillar inte sötsliskigt, smaksatt vatten så det är inte heller ett problem för mig, har inte druckit läsk på många år men reklamen slår emot mig varje gång jag går in i en affär.

Varför måste man göra så? Duger inte det svenska språket?

Björn Ranelid är inte bland mina favoriter men på en punkt har han blivit det, nämligen när det gäller försvaret av det svenska språket, här en länk till ett av hans inlägg (ursprungligen på facebook, men det kommer jag inte åt eftersom jag inte använder det så blir jag alltid tillsagd att logga in eller skapa ett konto).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jag vill gnälla på all usel reklam som avslutas med en, i reklammakarens tycke, klatschig engelsk reklamfras. Jag beslutade att jag inte ska handla från de företagen men nu verkar det som om jag då helt måste sluta handla saker. Är så trött på alla sådana reklamfraser och på alla röster som med tydlig svensk accent försöker låta riktigt engelska (amerikanska?).
I många fall är det inte svårt för en gammal gubbe som jag att undvika produkterna, t.ex. är det ju vanligt inom skönhetsindustrin att man lanserar sina produkter med en engelsk reklamfras (t.ex. 'cause you're worth it!) och skönhetsprodukter använder jag inte eftersom jag är naturligt vacker (se min avatar).
Bilar är inte heller svåra att undvika eftersom jag inte köper bilar längre, bor med jättebra kommunikationer och nära till alla butiker men många andra produkter är behäftade med samma eländiga sjukdom.
"There's always a way to make life better!", "Innovation for you!", "Connecting People", "Taking you forward", "Ideas for life", m.m., m.m.
Inom läskedrycksindustrin är det vardagsmat, "Obey Your Thirst", "Now 100% Natural", "Max your life", "Been there, seen that, done that", "What a beautiful feeling. I'm feeling good and I'm having fun", men jag gillar inte sötsliskigt, smaksatt vatten så det är inte heller ett problem för mig, har inte druckit läsk på många år men reklamen slår emot mig varje gång jag går in i en affär.

Varför måste man göra så? Duger inte det svenska språket?

Björn Ranelid är inte bland mina favoriter men på en punkt har han blivit det, nämligen när det gäller försvaret av det svenska språket, här en länk till ett av hans inlägg (ursprungligen på facebook, men det kommer jag inte åt eftersom jag inte använder det så blir jag alltid tillsagd att logga in eller skapa ett konto).

Jo det där med att använda svenska röstskådespelare för att prata engelska är katastrof. För länge sedan var jag med i en undersökning om en ny reklam (Captain Morgans rom var det) och jag skrev en lång text i kommentaren om att det blir patetiskt med svensk brytning och de bytte faktiskt rösten till när reklamen kom ut.

Samtidigt får man ju acceptera att engelska är liksom det andra språket i landet. Jag pratar mer engelska på jobbet än svenska exempelvis. Jag antar att reklambranschen har koll på vad som är mest effektivt, även om vi tycker det är fånigt. Samtidigt ser jag knappt någon reklam längre så min motvilja har väl minskat på grund av det. Däremot minns jag ju alla tyska reklamer med ytterst dålig dubbning som gick konstant förut, för allt ifrån kinderägg till tvättmedel, de var inte roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Däremot minns jag ju alla tyska reklamer med ytterst dålig dubbning som gick konstant förut, för allt ifrån kinderägg till tvättmedel, de var inte roliga.

Det var faktiskt också en medveten grej. Pratade med en reklamare om saken och han sa att det gäller att märkas, inte att vara korrekt eller så. När folk ringer och har retat upp sig på något så vet man att de uppmärksammat reklamen och det är det som gäller.
Så är det ju även med mig, jag lägger ju märke till det och reagerar med att inte köpa deras produkter men jag är nog i minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt får man ju acceptera att engelska är liksom det andra språket i landet. Jag pratar mer engelska på jobbet än svenska exempelvis.

Det är en helt annan sak. Olika organisationer med internationell prägel kan ha engelska (eller annat språk) som koncernspråk. Min fru har arbetat i ett företag där alla pratade japanska (hon är från Japan) och företaget hade japanska som förstaspråk, engelska som andraspråk och svenska först på tredje plats. Men jag avskyr att engelskan breder ut sig på svenskans bekostnad även i vardagslivet.
Det sker till och med i skolan numera med alla privatskolor med s.k. "internationell inriktning" och det i sig är ett direkt lagbrott eftersom det i svensk lag står uttryckligen att svenska ska vara huvudspråk i all utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

HAHA! Du löser bedriften att totalmissa poängen här, men tack för skrattet du gav mig!

Finns det en cykelbana/cykelväg, så skall denna användas utav förslagsvis cyklister, så kan vi som kör bil, köra på ämnad väg för detta. Förstår du nu, eller är det fortfarande lite oklart för dig?

Lämna in ditt körkort.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

När folk ringer och har retat upp sig på något så vet man att de uppmärksammat reklamen och det är det som gäller.
Så är det ju även med mig, jag lägger ju märke till det och reagerar med att inte köpa deras produkter men jag är nog i minoritet.

Haha! Ja, jag uppmärksammar också reklamen, men inte på det sättet de förbaskade reklammakarna avsåg. Bojkottar allt som skickar idiotisk reklam in i mina sinnen, inklusive alla stora tillverkare av tvättmedel, tvål, duschkräm, schampo osv för de påstår så jävla mycket skit om sina produkter.

Mitt hatexempel #1 alla kategorier är dock Hallon mobiloperatören, fick typ 50 niagarafall av videoannonser från dem både på datorn, paddan, mobilen osv över en period som sträckte sig i månad efter månad, med puckon som satt och lallade, stirrade och vinkade rakt in i kameran - tammefan det mest utstuderat jävliga jag någonsin varit med om. Precis lika irriterande som om en främling stod utanför ens fönster och stirrade in och vinkade och gjorde konstiga ansiktsuttryck.

Fy fan alltså vad vidrigt, kände blodtrycket mitt explodera så fort jag såg en av de annonserna. Om Hallon var den enda mobiloperatör som fanns i universum skulle jag be dem dra åt helwitti rent utsagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt får man ju acceptera att engelska är liksom det andra språket i landet.

"Några av de största språken, förutom svenska som är landets huvudspråk, är finska, arabiska, bosniska-kroatiska-serbiska, kurdiska, polska, spanska och persiska. "

https://www.isof.se/om-oss/for-dig-i-skolan/sprak-for-dig-i-s...

*gubbgnäller*

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Du bemöter inte argumentet. Varför inte använda cykelbana när det finns? Borde vara flera gånger säkrare.
Tramsigt att enbart bemöta med "lämna in ditt körkort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

"Några av de största språken, förutom svenska som är landets huvudspråk, är finska, arabiska, bosniska-kroatiska-serbiska, kurdiska, polska, spanska och persiska. "

https://www.isof.se/om-oss/for-dig-i-skolan/sprak-for-dig-i-s...

*gubbgnäller*

Äpplen och päron. Där refereras till modersmål där engelska ligger långt ner i listan. Människor som kan engelska dock, är ju nästan alla som gått igenom den svenska skolan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2