Helgsnack: Tipsa om böcker till semestern

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Tipsa om böcker till semestern

Sommaren är äntligen här! Vad passar då bättre än att sätta sig i solen med en riktigt bra bok och valfri iskall dryck?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Project Hail Mary av Andy Weir, han som skrev The Martian och Artemis, ska vara riktigt bra.

För sci-fi gillar jag även Neal Stephenson, även om han inte kan skriva bra slut, Anathem och Seveneves är båda riktigt bra.

Cory Doctorow har en hel hög riktigt bra böcker

Haruki Murakami kan vara lite svår ibland, men tycker Kafka på stranden är bland de absolut bästa böckerna jag läst.

Edit: Stvafel

stavfel :D
Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd

Dune-serien.

Beställde i veckan Ilium och Olympos av Dan Simmons som ska vara riktigt bra. Är de ens i närheten av Hyperion stämmer det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

För sci-fi gillar jag även Neal Stephenson, även om han inte kan skriva bra slut, Anathem och Seveneves är båda riktigt bra.

Det är ett återkommande problem i episk sci-fi. Otherland-böckerna av Tad Williams är skitbra, men slutet är ... nja.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.com/gp/product/B074CHVTVG
"Chronicles Of Jonathan Tibbs"
Hett tips för lite Urban Sci-Fi

Permalänk
Medlem

Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut
Catch-22 av Joseph Heller

Det är lätt att förstå varför de båda har blivit klassiker. Det är något underbart med ”Post World War 2 literature” kontrasten mellan de hemska som har hänt och den generella framtidsoptimismen skapar en utmärkt blandning.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Master of Doom, historien bakom Id Software, väldigt underhållande om man vuxit upp med Commander Keen, Wolf3d, Doom & Quake

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Finns inte så jättemånga bra Warhammer-spel men bra böcker finns det mer av
Sci-fi: Horus Heresy-serien, speciellt första 3 böckerna som är sinnessjukt bra
Fantasy: Malus Darkblade, mörk fantasy och narrativet följer en karaktär, dvs inga cliffhangers. Ska börja läsa bok #3 ikväll

Permalänk

Av allt jag läst så skulle jag främst säga Bibeln, och mer specifikt nya testamentet (Reformationsbibeln är endast NT och väldigt smidig). Även Digital Minimalism av Cal Newport är bra grejer. Väldigt insiktsfulla böcker. Jag är inte mycket för läsk, men Ti Kuan Yin är ett oolong-te jag inte tröttnar på

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
  • Kodboken

Författare: Simon Singh

Handlar om kryptologi. Historien om dess användning nästan ända från start, intriger som kostat kungligheter sitt liv osv. Lättsamt berättat och beskrivet av tekniken. Kan inte rekommenderas nog mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Finns inte så jättemånga bra Warhammer-spel men bra böcker finns det mer av
Sci-fi: Horus Heresy-serien, speciellt första 3 böckerna som är sinnessjukt bra
Fantasy: Malus Darkblade, mörk fantasy och narrativet följer en karaktär, dvs inga cliffhangers. Ska börja läsa bok #3 ikväll

Finns några spel som är toppen dock, Total War Warhammer och Vermintide, vad mer behöver man Sen kommer ju Darktide med och har höga förhoppningar på det

Har för många Warhammer-böcker hemma, men Gotrek and Felix (de första fem? böckerna) tycker jag är väldigt underhållande.

Permalänk
Medlem

Bara ett allmänt tips. Många ställen, inklusive Amazon Kindle, tillhandahåller äldre litteratur för praktiskt taget inga pengar alls. Det är på grund av att författare behåller bara Copyright i 80 år och då blir en lååååång rad verk i princip gratis att köpa digitalt.

Exempel: https://www.globalgreyebooks.com/index.html

Gränsen är alla författare före 1941 (i år) så det omfattar Mary Shelley, Arthur Conan Doyle, Edgar Rice Borroughs, Jack London, Mark Twain och hundratals till, utöver de vanliga klassiska verken från Antiken.

Kända litterära verk sorterade på år: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_years_in_literature#194...

Det är först om du köper papper som det börjar kosta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivmaskin

På senare tid har jag blivit någon form av deckarmissbrukare, och där finns det ju väldigt mycket som är typiskt lättsamt att tröska igenom på semestern.

  • Ahnhems serie med start i "Offer utan ansikte" är kanske favoriten och det finns väl 5-6 böcker nu, som också är trevliga.

  • Natt och Dags 1700-talsförlagda historiska deckare "1793" är också mycket läsvärd, där jag nu har uppföljaren (med det kreativa namnet "1794") som ligger och väntar.

  • Mårtensons alla deckare om antikhandlaren Johan Kristian Homan är också ett stående tips. Serien som startade på 70-talet har i stort sett utökats årligen och det är väldigt mysig läsning, även om det tydligt finns ett lite repetitivt moment i böckerna.

  • I andra genrer är det väl främst Strindberg jag kikar på för tillfället, mestadels för att det är intressanta tidsdokument. Helt klart läsvärt

Permalänk
Medlem

Darrow (Red Rising trilogin) serien av Pierce Brown är överjävligt bra. Science fiction från sin bästa sida.

https://red-rising.fandom.com/wiki/Red_Rising_Wiki

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

1984 av George Orwell. Både en bra bok och bra allmänbildning eftersom många hänvisar till den (utan att egentligen veta vad den handlar om).

Någon föreslog bibeln, men en mycket mer intressant läsning på temat religion tycker jag är "Illussionen om gud" (The God delusion) av Richard Dawkins. Mindre tro och mer vetenskap.

Permalänk
Medlem

(Läser bara ljudböcker, så alla mina rekommendationer är baserade på detta.)

The Murderbot Diaries serien av Martha Wells. En humanoid säkerhetsrobot med social ångest som hackat komponenten som gör att han måste lyda människor? Ja tack! Böckerna fick mig att le mycket, vilket jag normalt inte gör när jag läser. De tre första böckerna är väldigt korta, vilket gör det lätt att komma in i världen. Kan inte rekommendera denna tillräckligt mycket!

Bobiverse-böckerna av Dennis E. Taylor. Kan vara lite väl mycket popkulturreferenser även för mig, men överlag en otroligt härligt underhållande historia.

Dresden Files serien av Jim Butcher. Mer än 15 böcker med urban fantasy om man vill har något att läsa genom sommaren.

The Original av Brandon Sanderson och Mary Robinette Kowal. Existentiell science fiction. Kort berättelse man kan rensa paletten/gomen med mellan böcker.

Jag ser att det redan nämnts, men Hyperion av Dan Simmons måste ju nämnas många gånger, om än bara för att det är ett stående skämt inom SF-communityn att den alltid måste nämnas när folk ber om tips. Helt OK bok.

Läser just nu Project Hail Mary (inte "Heil", @Felix 😅) av Anthony Andy Weir och är 80% genom boken. Om inte slutet faller pladask på ansiktet kan jag starkt rekommendera den. Har precis lagom mycket popkulturreferenser utan att det blir jobbigt, och tycker aldrig någonsin boken blir tråkig. Det är alltid något intressant som händer!

La till Project Hail Mary.
Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Först vill jag rekommendera de 2 trådarna här på forumet om man vill få mer tips om fantasy och scifi samt diskutera detta.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542221-fantasy-bocker
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-j...

Då sommaren närmar sig föredrar jag fantasy-böcker.
Så mitt boktips för sommaren är Mistborn-trilogin, eller åtminstone den första boken som kan läsas utan att behöva fortsätta med resterande.

https://www.goodreads.com/book/show/68428.Mistborn

En bok som passar både yngre och äldre och är inte en sån här fantasy med trollkarlar och traditionell magi.
Utan det är en mer "vetenskaplig magi" i denna bok.

Handlar om en ung tjej som växer upp i i slummen av något som kanske kan beskrivas som 1700-1800tals-liknande stad och joinar en udda crew av revolutionärer.

Som dryck till detta i denna värme som varit senaste veckan så är is-te att rekommendera.
Köp lös-te, tex svart te som mango & persika och låt det dra i vatten i kylskåpet typ 6 timmar.
Gillar man rooibos så är blåbär, lingon, yougurt en bra temix att göra iste med.

Annars fungerar ju alltid en Moët & Chandon

Permalänk
Medlem

Inne på sista boken i Steven Eriksons: Malazan Book of the Fallen. Om man gillar episk fantasy och har lite tid över så är de inte mycket som står upp mot denna, en annan liga än tex asoiaf enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Inne på sista boken i Steven Eriksons: Malazan Book of the Fallen. Om man gillar episk fantasy och har lite tid över så är de inte mycket som står upp mot denna, en annan liga än tex asoiaf enligt mig.

Då har du nästan kommit halvvägs 😁

Håller på att läsa igenom alla Malazan-böckerna för fjärde gången nu och är halvvägs in i Kellanved's Reach. Esslemont har verkligen blivit bättre i sitt skrivande med Path to Ascendancy.

PS. The God is Not Willing är beställd och kommer i slutet av juli 😍

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

(Läser bara ljudböcker, så alla mina rekommendationer är baserade på detta.)

The Murderbot Diaries serien av Martha Wells. En humanoid säkerhetsrobot med social ångest som hackat komponenten som gör att han måste lyda människor? Ja tack! Böckerna fick mig att le mycket, vilket jag normalt inte gör när jag läser. De tre första böckerna är väldigt korta, vilket gör det lätt att komma in i världen. Kan inte rekommendera denna tillräckligt mycket!

Bobiverse-böckerna av Dennis E. Taylor. Kan vara lite väl mycket popkulturreferenser även för mig, men överlag en otroligt härligt underhållande historia.

Dresden Files serien av Jim Butcher. Mer än 15 böcker med urban fantasy om man vill har något att läsa genom sommaren.

The Original av Brandon Sanderson och Mary Robinette Kowal. Existentiell science fiction. Kort berättelse man kan rensa paletten/gomen med mellan böcker.

Jag ser att det redan nämnts, men Hyperion av Dan Simmons måste ju nämnas många gånger, om än bara för att det är ett stående skämt inom SF-communityn att den alltid måste nämnas när folk ber om tips. Helt OK bok.

Läser just nu Project Hail Mary (inte "Heil", @Felix 😅) av Anthony Weir och är 80% genom boken. Om inte slutet faller pladask på ansiktet kan jag starkt rekommendera den. Har precis lagom mycket popkulturreferenser utan att det blir jobbigt, och tycker aldrig någonsin boken blir tråkig. Det är alltid något intressant som händer!

Jag skyller på att jag var nyvaken! Eller något 😅

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Antony Burges - Slutet på världsnyheterna
M. Bulgakov - Mästaren och Margarita

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Några favoriter: (som tyvärr gör det allt för uppenbart att jag slutade läsa böcker typ 2010 :/ )

Yasar Kemal - Låt tistlarna brinna:
En något robin hood-liknande berättelse om en pojkes uppväxt i ett förtryckt anatolien, turkiet. Spännande som en äventyrsbok samtidigt som det är en ganska komplex dåtidsbeskrivning.
Är en del i en serie om fyra böcker som kallas İnce Memed.

Orhan Pamuk - Snö:
Roman om slitningarna i turkiet mellan de moderna västerländska och det traditionella islam. Gillar den mest bara för dess sjukt stämningsfulla miljöbeskrivningar.

Eugen Semitjov - Det kommer en dag:
Dagens som det syftas på är dagen då vi får kontakt med utomjordiska civilisationer. Spännande, lättsam och ändå sansad med en vetenskaplig infallsvinkel.

David Sedaris - When you are engulfed in flames:
Roliga och torra observationer om mänsklig svaghet är mitt minne av den. Men det var längesen jag läste den, såg den i bokhyllan nu och hade faktiskt glömt bort den.

Conn Iggulden - Kejsaren och Erövraren:
Två bokserier om Julius Cesar respektive Djingis Khan. Skönlitterära men ändå baserade i djup kunskap om perioden och personerna det handlar om.

John Steinbeck - Buss på villovägar:
Åtta främlingar färdas tillsammans på en buss och boken är mest bara en skildring av deras interaktioner. Gillar det mesta han skrivit men det är något extremt mänskligt över Buss på villovägar. Karaktärerna kan tendera att bli karikatyrer av sig själva i Steinbecks böcker men jag ser oftast förbi det.

J.M. Coetzee - Onåd:
Om en man vars dotter blir våldtagen på deras gård utanför kapstaden i Sydafrika. handlar förstås mycket om rasmotsättningarna, men framförallt om svåra gråskalor.

Kate Mosse - Labyrinten:
Äventyrsthriller som utspelar sig i två paralella tidslinjer på 1200-talet och 2000-talet.

Tom Holland - Persian Fire
En bok skriven ur perspektivet av det persiska riket och deras kamp mot vad de ansåg vara "terroriststater" : Aten och Sparta.

Elizabeth Kostova - Historikern:
Spännande och stämningsfullt om legenden om Dracula och historien om Vlad Tepes. Balanserar i gränslandet mellan det rationella och övernaturliga.

Paul Auster - New York-trilogin

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har inte läst många böcker på sistone. Men om ni gillar Star Wars så kan jag rekommendera Timothy Zhans böcker.

Thrawn , Thrawn:alliances, Thrawn:treason, Thrawn:chaos rising är de som jag läst och inte blivit besviken än så länge.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om fantasyböcker som inte går all in i genren eller hur man nu ska förklara det. Jag har svårt för historier där allt för mycket fokus läggs på drakar, vätter, magiker, gigantiska svärd o.s.v.

De som läst Neil Gaiman förstår kanske vad jag är ute efter. I hans böcker utspelar sig historien normalt i den verkliga världen med verkliga människor men med en touch av fantasy.

För de som inte läst Gaiman så kan jag tipsa om American Gods och Neverwhere.
https://www.goodreads.com/book/show/30165203-american-gods
https://www.goodreads.com/book/show/14497.Neverwhere

Snuskigt bra böcker båda två!

Just nu läser jag första boken med Dirk Gently av Douglas Adams. Har inte kommit jättelångt men än så länge gillar jag den. Märks tydligt att det är Adams som är författaren… Gillar man Liftarens guide till galaxen så gillar man nog denna också även om Liftarens guide är snäppet bättre. Åtminstone om man bortser från sista boken i serien, den är precis som titeln, I stort sett menlös

Permalänk
Avstängd

Satansverserna av Salman Rushdie

Permalänk
Medlem

Dr. Mugg och hotet från Ur-anus - Fredrik Granberg

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon som kan tipsa om fantasyböcker som inte går all in i genren eller hur man nu ska förklara det. Jag har svårt för historier där allt för mycket fokus läggs på drakar, vätter, magiker, gigantiska svärd o.s.v.

Kan tipsa om Joe Abercrombies trilogi The First Law, även sen resterande böcker i samma värld är värda att läsa.

Permalänk
Medlem

Steven Erikson - The Malazon Book of the Fallen. Jag har läst fantasy i snart trettio år, men det var inte förrän jag snubblade över Steven Erikson som jag insåg hur fantastisk genren faktisk kan vara. Världsbygget, språket och berättelsens omfång slår allt annat jag har läst med hästlängder. Serien missgynnas sannolikt av att den första boken, Gardens of the Moon, är svår att sätta sig in i (här kastas man rakt in i en historia berättad ur otaliga perspektiv helt utan handhållning). När man väl tar sig över tröskeln är det emellertid en makalös resa. Rekommenderas starkt till alla som vill ha något mastigt att bita i.

Stephen King - IT. Säga vad man vill om Stephen King, men i IT lyckas han med något som få andra författare kommer nära. Att fånga barndomens- och vänskapens essens på ett sätt som är på samma gång rörande som gripande. Alltsammans i ett mer än tusen sidor långt skräckepos om en av historiens intressantaste antagonister. Boken har filmatiserats två gånger, men i min mening har ingen av regissörerna ens förmått att snudda vid berättelsens kärna. Synd, för den är fantastisk. Tycker att alla borda läsa boken minst en gång.

Rättade några stavfel. Och lade säkert till nya =)
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon som kan tipsa om fantasyböcker som inte går all in i genren eller hur man nu ska förklara det. Jag har svårt för historier där allt för mycket fokus läggs på drakar, vätter, magiker, gigantiska svärd o.s.v.

Se mitt tips längre upp i tråden om Mistborn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Conn Iggulden - Kejsaren och Erövraren:
Två bokserier om Julius Cesar respektive Djingis Khan. Skönlitterära men ändå baserade i djup kunskap om perioden och personerna det handlar om.

När du tar upp Iggulden så kom jag att tänka på att han skrev en bok som är väldigt bra fristående också om man inte är sugen på att läsa en serie böcker för varje story.

https://www.goodreads.com/book/show/32510568-dunstan

Väldigt kul historisk fiktion om det kristna england på 900-talet.