Robotgräsklipparen hittar inte hem längre?

Permalänk
Medlem

Robotgräsklipparen hittar inte hem längre?

Hej,

Vår Gardena R160 har nyligen fått problem med att hitta hem till laddstationen. Den hittar fram till områden men sen lyckas den inte placera sig i stationen, den kör runt och runt på ett 5x5m område tills batteriet tar slut.

Problemet började i samband med att vi tvingades flytta ut linan på ett annat ställe. Vi klipte linan, satte 2 st Gardena presskopplingar och lade till ca 1,5m kabel. Istället för att märla på ytan valde vi använda kantskärare och lägga ner kabeln ca 5 cm i jorden. Kablen kom därmed också närmare den guide kabel som går tvärs genom gräsmattan.

Vad jag förstår så ska lokaliseringen göras med hjälp av någon typ av radiosystem. Jag har lyckats hitta en servicemeny som anger F och N, dessa anger avståndet mellan station och klippare. Servicemenyn hittades genom att hålla inne 9an och trycka på någon random annan knapp.

Jag provade flytta runt klipparen för att se hur det påverkar värdena, såhär blev det :

M från station
10, F1, N2
2, F62, n4-7
1, F290, n4-6
0,5, F-325, N7-10
0, F-325, N10-40

Spontant känns det därmed som att roboten bör kunna hitta hem med denna information, ändå misslyckas den?

Vad kan vara felet? Hur felsöker man?

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är inte så att gudiekabeln och avgränsningskabeln kommit för nära varandra?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Har för mig att 60cm är absolut minsta avståndet mellan guide- och begränsnings kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Har för mig att 60cm är absolut minsta avståndet mellan guide- och begränsnings kabel.

Vet inte hur det är på TS modell, men på sileno minimo är det minsta avståndet i en passage 60cm och minsta avstånd till guidekabel 30cm.

Permalänk
Samsung Sverige

Har du dubbelkollat så att kablarna är ordentligt anslutna i basstationen?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tack, ska dubbelkolla kontakterna och även se om jag kan lokalisera var guide kabeln är, den sattes ju för 5 år sen så inte helt enkel att hitta.

Ett altnernativ är annars att koppla bort guidekabeln, vad jag förstått ska roboten kunna klara sig utan den tillfälligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av gothxx:

Vet inte hur det är på TS modell, men på sileno minimo är det minsta avståndet i en passage 60cm och minsta avstånd till guidekabel 30cm.

Ahh, det kan vara jag som böandat ihop de två

Permalänk
Medlem

Hittade manualen här och där kan man se att det är minst 30 cm från begränsningskabel. Jag ska spåra guidekabeln o kolla men jag tror faktiskt inte detta är problemet eftersom klipparen hittar hem till området där stationen står men den lyckas inte leta sig fram och docka till den.

Provade dra ut guide kabeln men det blev tyvärr inte bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att där är en antenn i basstationen som har till uppgift att närorientera klipparen sista biten in i stationen. Googla lite och se om det gäller även din modell. Verkar ju dock konstigt att det skulle ske i samband med att du flyttat en begränsningskabel någon annanstans på tomten.

Permalänk
Medlem

Såhär ser installationen ut :

Modifieringen av slingan gjordes på kortsidan av huset längst upp på bilden.

Notgera att detta har alltså fungerat under 5 år så gott som perfekt. Det är först nu som den har fått problem att ansluta sig till stationen. Även om den hittar till "platån" där stationen finns så verkar den inte ha någon aning om var den är inom detta område.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Okay, nu har jaq varit ute och letat upp guid kabeln, den ligger ca 110 cm från begränsningskablen så problemet är inte där. Det är ihäller inte rimligt att skarvandet på begränsningskabeln skulle orsaka felet man nu ser. Det lutar mer och mer åt antennen i stationen eller klipparen trotts att den anger 100% förbindelse.

Frågan är om jag kan se på de värdena jag läste av och postade i tidigare post om det faktiskt är kommunikationsproblem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Förövrigt, någon som känner till en kabelbrottssökare som faktiskt fungerar? Har en från Biltema men den är riktigt kass.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är du säker på att din skarv blev bra? Så du inte har dålig kontakt i slingan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är du säker på att din skarv blev bra? Så du inte har dålig kontakt i slingan

Jag använde orignal skarv med goja i. Jag tryckte i de 2 kablstumparna så lång så att man kunde se dem bottna, en polygriptång används för att trycka ner fästet/knappen rejält. Jo, jag vill tro att det blev bra och även om det skulle vara dålig kontakt så borde det ställa till det med bra mycket mer än bara att den inte kan hitta stationen de sista metrarna? Men visst, teknik kan uppträda märkligt.

Vill man vara helt undra antar jag att man kan mäta kvalitén genom kablarna? Är detta något man kan göra med multimeter eller måste man ha special utrustning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vår Gardena R160 har nyligen fått problem med att hitta hem till laddstationen. Den hittar fram till områden men sen lyckas den inte placera sig i stationen, den kör runt och runt på ett 5x5m område tills batteriet tar slut.

Problemet började i samband med att vi tvingades flytta ut linan på ett annat ställe. Vi klipte linan, satte 2 st Gardena presskopplingar och lade till ca 1,5m kabel. Istället för att märla på ytan valde vi använda kantskärare och lägga ner kabeln ca 5 cm i jorden. Kablen kom därmed också närmare den guide kabel som går tvärs genom gräsmattan.

Vad jag förstår så ska lokaliseringen göras med hjälp av någon typ av radiosystem. Jag har lyckats hitta en servicemeny som anger F och N, dessa anger avståndet mellan station och klippare. Servicemenyn hittades genom att hålla inne 9an och trycka på någon random annan knapp.

Jag provade flytta runt klipparen för att se hur det påverkar värdena, såhär blev det :

M från station
10, F1, N2
2, F62, n4-7
1, F290, n4-6
0,5, F-325, N7-10
0, F-325, N10-40

Spontant känns det därmed som att roboten bör kunna hitta hem med denna information, ändå misslyckas den?

Vad kan vara felet? Hur felsöker man?

MVH

Har du läst manualen? många missar att väldigt mycket bra står där som man kanske annars missar, att korsa kabeln med sig själv även om den bara vridit sig är ett big nono till exempel.
jag byggde faktiskt ut min klipp yta igår och jag använde koppingsplintar(heter det så? kallar dom sockerbitar) då det känns bättre än de där skarvgrejerna som medföljer, fettade in rejält och virade in i plast.
korsade du inga kablar, även om det är lite? vad säger manualen om att guide kabeln är nära slingan? har du kalibrerat roboten efter ändringen (kan behövas?). min rob s600 åker då ut med guide kabeln och hittar eventuella "korridorer" det vill säga smala passager där den åker mellan olika klippområden.
Tror manualen är din bästa hjälp här.
Rent spontant känns det som att guide kabeln störs ut av att den andra kabeln ligger för nära.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag använde orignal skarv med goja i. Jag tryckte i de 2 kablstumparna så lång så att man kunde se dem bottna, en polygriptång används för att trycka ner fästet/knappen rejält. Jo, jag vill tro att det blev bra och även om det skulle vara dålig kontakt så borde det ställa till det med bra mycket mer än bara att den inte kan hitta stationen de sista metrarna? Men visst, teknik kan uppträda märkligt.

Vill man vara helt undra antar jag att man kan mäta kvalitén genom kablarna? Är detta något man kan göra med multimeter eller måste man ha special utrustning?

Det låter som att du gjort rätt. Vet inte om man kan resistansmäta, eller sumra den. En elektriker hade nog kört med megger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt, någon som känner till en kabelbrottssökare som faktiskt fungerar? Har en från Biltema men den är riktigt kass.

Nu vet jag inte hur din basstation ser ut, men min Sileno har en grön lysdiod som blinkar, slocknar eller lyser beroende på om det är avbrott eller andra problem med slingan.

När jag kollar på din skiss, har för mig att det står i manualen att klipparen ska ha 30-60 cm som är en raksträcka från stationen rakt ut (sen kan guideslingan gå lite som den vill). Det är inte så att den sista sträckan till laddstationen är för kort för att den skall kunna rikta in sig?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att setupen har fungerat under många år det ska inte vara några konstigheter i hur kabeln är laggd.

Det jag dock noterat är att guidekabeln har inte lyckats ta sig ner på 2 ställen och tittar man närmare så ser det ut såhär :

Misstänker att det är solen som gör att kabeln sprickor? Stationen visar egentligen bara om begränsningskabel har en korrekt slinga vilket den har, den säger inget om guide slingan. Kopplade jag ur guideslingan blev det ingen förbättreing. Roboten hittar till området där stationen står och den hittar ut till uttersta delen med guide slingan så visst borde inte detta spela någon roll för nuvarande problem?

Att det behöver åtgärdas är dock självklar, troligen blir det till att byta ut kabeln på denna bit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neon:

Värt att nämna är att setupen har fungerat under många år det ska inte vara några konstigheter i hur kabeln är laggd.

Det jag dock noterat är att guidekabeln har inte lyckats ta sig ner på 2 ställen och tittar man närmare så ser det ut såhär :

https://i.imgur.com/1wgkkdn.jpg
https://i.imgur.com/97j1OhG.jpg
https://i.imgur.com/LpdXkz0.jpg

Misstänker att det är solen som gör att kabeln sprickor? Stationen visar egentligen bara om begränsningskabel har en korrekt slinga vilket den har, den säger inget om guide slingan. Kopplade jag ur guideslingan blev det ingen förbättreing. Roboten hittar till området där stationen står och den hittar ut till uttersta delen med guide slingan så visst borde inte detta spela någon roll för nuvarande problem?

Att det behöver åtgärdas är dock självklar, troligen blir det till att byta ut kabeln på denna bit.

Ja, det verkar ju troligt att det blir någon typ av överslag i guidekabeln eftersom isoleringen är trasig. Du kan ju möjligen testa eltejpa den, även om jag nog också tror att en ny bit är klokare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt, någon som känner till en kabelbrottssökare som faktiskt fungerar? Har en från Biltema men den är riktigt kass.

https://www.elfa.se/sv/grundlaeggande-ton-och-sondsats-greenl...

Använder den där på jobbet . Oerhört effektiv.
Nu tvivlar jag på att den gått av någonstans nergrävd men är inte omöjligt.

OM du vet att den är av men inte vet vart så går det att tex klippa av kabeln på "mitten " och sen mäta med multimeter så ser du om brottet går till vänster eller höger beroende på resistansen. Men det är inte optimalt om kabeln är nergrävd

Det stämmer att det är UV strålning som förstör plasthöljet på kablarna. Vi fick byta ut 5km kopparkabel i somras när den legat utomhus över vintern och tills det gick att ta sig fram till området på sommaren