Helgsnack: Vad är historien bakom ditt användarnamn?

Permalänk

Det svenska svårmodet låg till grund när mitt användarnamn skapades.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Jag var i Florida 2012 och besökte då Shake Shack. Där ska man säga sitt namn på sin order, tydligen även med efternamn.

Jag gick in, beställde och tjejen i kassan som var allmänt trött på dagens kunder frågade mitt namn. Rydberg heter jag i efternamn, och sade då detta. Hon sa ".. Your name is Ryde-berg?" tyckte jag, och hon trodde väl jag skämtade eller nåt, och rullade på ögonen.

Fick sedan kvittot där ser stod Customer: RIDEBIRD. Skrattade sönder mig och bytte ut mitt gamla trötta tonårsnick på hela internet. Har även detta som Twitterhandle och har blivit taggad i stora artiklar och grejer om elscooterföretaget Bird, som har @birdride.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag var utklädd till Obelix när jag gick i 7e klass, dvs 1994, så folk började kalla mig Obelix. Efteråt så vart det förkortat till Obbe för enkelhetens skull.

https://i.imgur.com/nkeYAJ5.jpg

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Jag lirade WoW och nickade HerrOin som gnome rogue. Det dröjde inte länge förrän mitt namn blev rapporterat och GM ändrade det till Herrima. Det passade inte min image. Efter att ha hittat Krol blade på thottbot så bestämde jag mig att ett sådant skulle jag ha. Det såg ut som en fet kniv.

Att få nicket ändrat gick snabbt, att 1) någon skulle hitta Krol blade, och 2) sälja det, samtidigt som 3) jag hade tillräckligt med guld dröjde lite längre. Men en lycklig dag blev det mitt. Samma dag droppade Dal'Rend's Sacred Charge, då jag grindat UBRS i någon vecka hade jag förstatjing.

Vilket jäkla antiklimax.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Hängde tidigt på nyhetsaggregatorn fark.com där jag betalade för innehållet och fick då epitetet TotalFarker, som jag tyckte var lite kul.

Ett par år senare blev jag far för första gången och började då använda nicket TotalFarsa. Det smittade snabbt över på irl och idag kallas jag TF av kompisarna

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

I mitten/slutet på 90-talet köpte med glimten i ögat dåvarande flickvännen ett par leopardmönstrade kalsonger till mig i julklapp. Hoppade såklart i dom för att prova och när jag kom in i sovrummet i all min vinterblekhet utbrast hon spontant oo00oo, il stallione. Reggade kort därefter ilstallione på hotmail och på den vägen är det.
Brukar inte använda den mejlen för kontakt med myndigheter eller när jag söker jobb.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt sen 1987 då jag gick över till Amiga från C64'an. Gick med i en demogrupp där det var Titel+Namn som användarnamn så det blev Mr.Swede. Vet att det förekommit andra med samma namn men mitt är originalet.
http://janeway.exotica.org.uk/author.php?id=22491

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Mitt första nick Cold-Fire snodde jag rakt av efter att ha sett ett inlägg om någon hacker i USA. Ett par år senare när jag i 8an hade praktik på lokala it-caféet typ 2002 spelade vi mycket inhouse Wc3. På något vänster lyckades jag komma på Lord Snuffelbutt, sällan man fick plats med hela så blev bara Snuffelbutt. När det inte får plats blev det bara Snuffel.

Verkar dock som om att någon liten skrikig cod grabb plockat upp "sgt. Snuffelbutt" på senare år. Annars var det nog bara mig man hittade med nicket.

Tror det går att skylla på nightgibb och jolt-cola i orimliga mängder. Vettefan annars hur man kommer på Lord Snuffelbutt.

Permalänk
Medlem

Haft lite olika, inte spelat så mycket mp så det har inte varit så ofta jag behövt ha något. Frånsett Swec har även forumaktiviteten/liknande varit mer begränsad.
Vill ju ha något som varken låter töntigt/fult eller sticker ut för mycket.

Bl a tidigare haft ett låtnamn, även något annat som kunde vara namn på någon person delvis baserat på en spelkaraktärs namn.
Men med lite dålig fantasi och för att jag velat ha något kort och enkelt har det oftast blivit olika varianter av mina initialer, lite beroende på vad som inte redan varit taget och hur många tecken det måste vara. Kombinerat med tilläggstecken för att göra det unikt och tillräckligt långt. I vissa fall någon variant av användarnamn man blivit tilldelad i arbetet.

Reggat en del spelkonton på senare tid med ett namn från en filmkaraktär (från en högst medioker film där huvudkaraktärens namn och tjejen i filmen var de enda höjdpunkterna), som matchar väldigt bra med en förkortad variant av mitt för och efternamn. Det är nog bästa hittills som dessutom går att uttala, om än lite kort och därför även där måste kombineras med ett tilläggstecken för att bli unikt.

För övrigt är bilden jag använder här en paint-redigering av D:et i Mega Man X3.

Permalänk
Medlem

Nickade Ice från början stulet av min bror på tiden man bara kunde knappa in 3 tecken vid highscore i spel. Sedan för kanske 20år sedan kom min klasskamrat på det briljanta CusmaR eftersom jag heter maRCus och sedan dess har jag inte använt något annat om jag inte måste vilket oftast brukar sluta i ett otroligt dåligt nickname… tittar på dig PSN 😂. Stort C och R är ju för att det var grymt fränt på den tiden tex HeatoN.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Stormens härskare => Stormruler + l33tspeak
Det lät coolt och var unikt när man skaffade e-post i slutet på 90-talet. Används fortfarande...

Kallar mig mest TaktiskT sen flera år tillbaka, men tydligen inte när jag reggade mig på SweC.
Pluggade till ingenjör, dvs läste teknisk linje och spelade Battlefield på fritiden så man var en Taktisk Tekniker som sen förkortades till 8 tecken.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk

Amdmannen är just amd och mannen, amd för då var en duron 800 hett å man var jag 😆

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Fick mitt namn av dom äldre grabbarna under ett basketläger när jag var yngre, var kanske 12-14år gammal och jag fick "hänga" med 4-5år äldre grabbar då min familj är bekant med hans familj.
Jag fick en mössa av en kompis som varit i utomlands (har för mig det var Nordafrika) på semester som jag sprang runt i och dom undrade så klart vart jag fått tag i den och utbrast "HAHA DET ÄR JU EN SÅN DÄR FEZ!" and the legend was born, så när det kom till basketen så vart jag nog kallad det lika mycket som mitt namn.
Det lustiga är att jag har spelat lite motionsbasket på senare år med en handfull av dom "äldre" grabbarna och det hände att man vart kallad det igen och skulle absolut vända på mig om någon ropade på stan för då vet jag att är någon bekanting från baskettiden

Så på den vägen vart det att man började använda det som nickname när man spelade osv har även kvar hatten

Permalänk
Medlem

Elf står efter mitt förnamn....

På vissa ställen måste jag lägga till swe efteråt då många brukar själa mitt användarnamn. *Hytter med näven*

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

01001001 00100000 01100001 01101101 00100000 01100001 00100000 01110010 01100101 01100001 01101100 00100000 01101000 01110101 01101101 01100001 01101110 00101100 00100000 01101110 01101111 01110100 00100000 01100001 00100000 01100010 01101111 01110100 00100001

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Kallade mig för "Mountain" en gång i tiden, vilket kom av att polarna ofta kallade mig "ditt jävla berg".
Men det var till och från upptaget, så då tog jag steget ned till "Hillside".
Det är dock en del år sedan, och annat nick användes nu för tiden.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skulle skaffa hotmail 96 när det var helt nytt.
Ville ha användarnamnet UnderCover.
Det var såklart upptaget så då testade jag att ”hiphopifiera” det lite som UndaCova.
Det var också upptaget men då fick jag förslaget UndaC och tog det.

Sen dess har det hängt kvar.

Trodde att det var för att du diggade musiken från Disneys Lilla Sjöjungfrun 🤔

Unda da seeea 🎶

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Inaktiv

Lirade mycket tabletop Warhammer och tog namnet Abaddon när jag lirade Starcraft/Warcraft/NS/CS. Senare när jag även använde det på forum så började jag bli kallad Abbe och därav efternamn+Abbe i brist på fyndigare användarnamn

Permalänk

Tog det rätt uppenbart från den väldigt konstiga och ovanliga filmen Kung Pow som vi körde mycket om i ungdomens dagar

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Skratta ut mig

Spelade mycket FPS-shooters förr. Framförallt BF (1942, 2, BC2, 3, m.m.). Även lite CS. Kom i min p12-ighet på det lite spydiga eller "kaxiga" i att säga till folk: "skratta ut mig" (från servern/spelet). Därav blev det en liten svengelsk twist: LOL - skratta - (ut) mig - LOLmeOUT. Inte helt solklart, ens för mig själv. Namnet var lite pinsamt i början, men sedan satte det sig efter lite vandringar i cyberrymden, och på alla LAN.

Permalänk
Medlem

Hade en Commodore 128 när jag var yngre. Det första man gjorde efter uppstart, för att kunna spela, var att skriva go64.

Permalänk
Medlem

Det beskriver det magiska ögonblick när man övergår från att vara jordbunden till friheten att vara luftburen när ens flygfarkost lättar från marken.

Som ett känt citat lyder:
När du en gång har smakat på att flyga kommer du för all framtid att gå på jorden med ögonen riktade mot himlen, ty där har du varit och dit kommer du alltid att längta tillbaka.

Simulatornörd som hållit på med flygsimulatorer sedan de var streckfigurer och rektanglar till dagens allt verkligare simulatorer.
Realtidsväder och solnedgångar där molnen färgas av solen i FS2020 har verkligen ökat känslan av att vara där jämfört med föregångarna. Planen har kanske lite brister men som filas på i uppdateringar och konfigurationsfiler folk gör att få det mer verkligt.

Är intresserad av både verkligt flyg och simulatorer och har flugit på riktigt men tyvärr räcker inte ekonomin särskilt långt till riktigt flygande så det blir mina simulatorer som får bli ersättningen och jag har fler simulatortimmar än många yrkespiloter har flygtimmar så jag tycker mitt användarnamn är passande.

Permalänk
Medlem

Året var 1995, jag såg filmen The Usual suspects.
Började använda keyser som login på BBS:er och som mailadress på kuai.

Permalänk
Medlem

För ca 28 år sen köpte jag mitt första 14.4-modem. Polaren instruerade att man såklart behövde ett "handle" om man skulle hänga på coola BBS:er. Så då tänkte jag, som 13-åring, vad är riktigt jävla coolt? Hade precis sett Gudfadern så maffian var ju coolt... och örnar är alltid coola... så det blev Don Falcon som fick skrivas "donfalcon" eftersom man ju inte kunde ha stor bokstav eller mellanslag i namnet på den tiden.

Permalänk
Medlem

Otroligt hemligt och svårt att fundera ut

Permalänk
Medlem

Jag gillar helt enkelt rom

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Min första bil som jag var stolt över var en Scirocco GTI MkII. Precis i rätt busålder när man verkligen uppskattade bilar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Bytte precis användarnamn. 🙂 Mitt förra användarnamn var sonika mitt förnamn. 🙂
Förra användarnamnet började bli lite tråkigt efter att ha haft det i typ 20-21 år här på Sweclockers. 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

har även kvar hatten

Hatten är din, hatt-baby.

Permalänk
Medlem

Ja mitt användarnamn är nått så pass ovanligt som mitt riktiga namn så inte mycket till story bakom det dock tycker jag det är intressant själv varför jag valde att använda mitt riktiga namn? Detta mysterium vet jag inte svaret på eftersom jag på den tiden aldrig använde mitt riktiga namn online.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version