Rymdnätverket Starlink redo för officiell lansering i september

Permalänk
Melding Plague

Rymdnätverket Starlink redo för officiell lansering i september

Starlink har nu 1 800 satelliter i omloppsbana men väntar på tillstånd från fler länder för att få ta dem i bruk globalt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

hmmm, fick en bra reklam ovanför artikeln haha!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Skojsigt...
Men varför får jag flashback till filmen Conspiracy.com (Antitrust) https://www.imdb.com/title/tt0218817/?ref_=fn_al_tt_1
För er som inte sett den så sätter de upp ett globalt satellitsystem system för att få total kontroll över nätet typish Filmen är exakt 20år gammal. hahaha

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Starlink inte direkt användbart i Sverige då den större delen av vårt land ligger för långt norr ut för de flesta av de nuvarande satelliterna. Tycker dock Starlink är en grymt bra grej, speciellt för att det fungerar så bra i glesbygd/vildmark där det oftast bara finns dåligt eller inget bredband att tillgå.

Kan vara lite kul att kolla på satelliterna ibland på https://satellitemap.space där man kan se hur läget är. Man kan rätt tydligt se hur de satelliterna från de senaste uppskjutningarna sakta sprider ut sig.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det. Alltid bra med konkurrens. Speciellt när det finns flera företag, som IP - Only, där man väntar på att få fiber men det händer ingenting. Då har man i alla fall alternativ på landet. Undrar om de kommer också erbjuda tjänster som telefoni och TV. Har sett att många redan nu får 300+ mbit vilket är väldigt imponerande. Bara latensen som är fortfarande högt men det kommer också förbättras. Tycker priset är fortfarande för högt. Installationen själv tycker jag rimligt. Men 1000 kr i månaden är väldigt mycket tycker jag men jag har hört att de kommer erbjuda billigare alternativ. Får se om vi kommer skaffa det. Vi ju redan beställt fiber. Men som sagt IP - Only...

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som de skulle fungera bra i större delarna av vårt land utom möjligen allra mest norra delarna, men finns risk att det inte är; täckning 100% av dygnet.
Men har inte kollat hur deras beams ser ut.
Är ett bra komplement för de som inte får in mottagning med 4g modem.

Permalänk
Medlem

Jag är mest orolig över vad som händer om något går fel.
Det är redan mycket rymdskrot som det är.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Ser fram emot det. Alltid bra med konkurrens. Speciellt när det finns flera företag, som IP - Only, där man väntar på att få fiber men det händer ingenting. Då har man i alla fall alternativ på landet. Undrar om de kommer också erbjuda tjänster som telefoni och TV. Har sett att många redan nu får 300+ mbit vilket är väldigt imponerande. Bara latensen som är fortfarande högt men det kommer också förbättras. Tycker priset är fortfarande för högt. Installationen själv tycker jag rimligt. Men 1000 kr i månaden är väldigt mycket tycker jag men jag har hört att de kommer erbjuda billigare alternativ. Får se om vi kommer skaffa det. Vi ju redan beställt fiber. Men som sagt IP - Only...

Funkar dock inte om du bor norr om Hamburg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djayy:

Ser fram emot det. Alltid bra med konkurrens. Speciellt när det finns flera företag, som IP - Only, där man väntar på att få fiber men det händer ingenting. Då har man i alla fall alternativ på landet. Undrar om de kommer också erbjuda tjänster som telefoni och TV. Har sett att många redan nu får 300+ mbit vilket är väldigt imponerande. Bara latensen som är fortfarande högt men det kommer också förbättras. Tycker priset är fortfarande för högt. Installationen själv tycker jag rimligt. Men 1000 kr i månaden är väldigt mycket tycker jag men jag har hört att de kommer erbjuda billigare alternativ. Får se om vi kommer skaffa det. Vi ju redan beställt fiber. Men som sagt IP - Only...

Det är väl deras affärsmodell: Hög kostnad för att bryta avtalet och ospecificerad tid att utföra lösningen på.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Skojsigt...
Men varför får jag flashback till filmen Conspiracy.com (Antitrust) https://www.imdb.com/title/tt0218817/?ref_=fn_al_tt_1
För er som inte sett den så sätter de upp ett globalt satellitsystem system för att få total kontroll över nätet typish Filmen är exakt 20år gammal. hahaha

Jag får lite Kingsmen - The Secret Service wibbar
där de delar ut simkort gratis som kan göra folk mordiska på befallning, bara att vänta och se ifall Starlink innehåller något liknande😀

https://m.imdb.com/title/tt2802144/

Har inte sett filmen du pratar om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Skojsigt...
Men varför får jag flashback till filmen Conspiracy.com (Antitrust) https://www.imdb.com/title/tt0218817/?ref_=fn_al_tt_1
För er som inte sett den så sätter de upp ett globalt satellitsystem system för att få total kontroll över nätet typish Filmen är exakt 20år gammal. hahaha

En av de bättre hacking filmerna!

Permalänk
Skrivet av Barak:

Jag är mest orolig över vad som händer om något går fel.
Det är redan mycket rymdskrot som det är.

Jag håller med, jag tycker inte att Starlink känns som någon bra idé faktiskt. Skrot i rymden tas ju inte direkt om hand. "Syns inte - finns inte". Business Insider har en intressant artikel om potentiella konsekvenser för vidare rymdskrot p.g.a. Starlink, OneWeb och Amazons Kuiper fleet.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tycker det ser ut som de skulle fungera bra i större delarna av vårt land utom möjligen allra mest norra delarna, men finns risk att det inte är; täckning 100% av dygnet.
Men har inte kollat hur deras beams ser ut.
Är ett bra komplement för de som inte får in mottagning med 4g modem.

Var ser du att det finns bra täckning i Sverige?
Kan bara efter en liten snabb check hitta att täckningen typ existerar i Skåne och är obefintlig längre norrut. Om man tillåter ned till 25 grader terminalvinkel verkar man kunna få täckning upp till typ Vänern.

* https://starlink.sx
* https://satellitemap.space
* https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Jag får lite Kingsmen - The Secret Service wibbar
där de delar ut simkort gratis som kan göra folk mordiska på befallning, bara att vänta och se ifall Starlink innehåller något liknande😀

https://m.imdb.com/title/tt2802144/

Har inte sett filmen du pratar om.

Okej... se den, den är ganska kul.. även om den är 20år gammal, så är den så tidsaktuell på något vis.. med tanke på att microsoft som gett sig in på github för ettpar år sedan.. medans i filmen 20år sedan ska det föreställa billgates som stjäl kod från öppen källkod programmerare.. Hur kunde filmen vara så förutseende lixom. hahahaha

Den du länka till har jag bara sett glimtar av när den gick på tv.. jag hade inte tid att se hela filmen, så jag kikade lite då o då när den gick.. Men jag ska se den när tillfälle ges

Skrivet av Sions:

En av de bättre hacking filmerna!

Japp.. en annan som är ruggigt bra är ju Takedown (aka "Hackers 2") https://www.imdb.com/title/tt0159784/?ref_=fn_al_tt_1 och filmen då finns även storyn om Kevin mitnick https://www.imdb.com/title/tt0309614/?ref_=fn_al_tt_1
När jag såg hackers 1 och 2 så var det ju bara "film" och inget mer med det lixom.. sedan massssor år senare så fick jag reda på att hackers2 (takedown) var baserad på verklighet.. då fick filmen högre värde i min åsikt om filmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Var ser du att det finns bra täckning i Sverige?
Kan bara efter en liten snabb check hitta att täckningen typ existerar i Skåne och är obefintlig längre norrut. Om man tillåter ned till 25 grader terminalvinkel verkar man kunna få täckning upp till typ Vänern.

* https://starlink.sx
* https://satellitemap.space
* https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/

Ahh, hade bara sett din andra länk. Men med de andra länkarna är det tydligt att de inte täcker särskilt mycket av Sverige.
Tänkte inte på att de stänger av mottagning för de vinklar som går mot geo satelliterna.

Permalänk
Medlem

Borde man inte bett om tillstånd innan man skickade upp 1800 satelliter?
Tänk om de får avslag!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag håller med, jag tycker inte att Starlink känns som någon bra idé faktiskt. Skrot i rymden tas ju inte direkt om hand. "Syns inte - finns inte".

Starlinks primära "lager" av satelliter är i så låg bana att de inte blir långlivade utan motorhjälp för att hålla höjden. Atmosfären är alldeles för tjock på så låg höjd. Jag skulle tro att de återinträder och brinner upp inom månader till nåt år. Det högre lagret är så pass högt att det inte kommer att bromsas upp inom överskådlig tid, så där finns det lite större risk för skrot, men där kommer en liten andel av satelliterna att vara, mest som en "ryggrad" för att länka över större avstånd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djayy:

Ser fram emot det. Alltid bra med konkurrens. Speciellt när det finns flera företag, som IP - Only, där man väntar på att få fiber men det händer ingenting. Då har man i alla fall alternativ på landet. Undrar om de kommer också erbjuda tjänster som telefoni och TV. Har sett att många redan nu får 300+ mbit vilket är väldigt imponerande. Bara latensen som är fortfarande högt men det kommer också förbättras. Tycker priset är fortfarande för högt. Installationen själv tycker jag rimligt. Men 1000 kr i månaden är väldigt mycket tycker jag men jag har hört att de kommer erbjuda billigare alternativ. Får se om vi kommer skaffa det. Vi ju redan beställt fiber. Men som sagt IP - Only...

Starlink är främst riktade till dem som inte har uppkoppling eller betalar för dyr sattelituppkoppling där de endast får ett ensiffrigt antal Mbit om ens det. Så vissa betalar redan över 1000 kr/mån för en betydligt sämre upplevelse. Då känns Starlink rätt lockande. Det här är inte tänkt för folk med bra uppkoppling redan.

Skrivet av krEJZi:

Borde man inte bett om tillstånd innan man skickade upp 1800 satelliter?
Tänk om de får avslag!

De har tillstånd för satelliterna de måste få tillstånd för markstationer som ansluter satelliterna till internet skulle jag tro. Det är dock mer sannolikt att man kan få.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Okej... se den, den är ganska kul.. även om den är 20år gammal, så är den så tidsaktuell på något vis.. med tanke på att microsoft som gett sig in på github för ettpar år sedan.. medans i filmen 20år sedan ska det föreställa billgates som stjäl kod från öppen källkod programmerare.. Hur kunde filmen vara så förutseende lixom. hahahaha

Den du länka till har jag bara sett glimtar av när den gick på tv.. jag hade inte tid att se hela filmen, så jag kikade lite då o då när den gick.. Men jag ska se den när tillfälle ges

Det är absolut en bra actionkomedi, den första (länkade filmen) är klart bättre än tvåan även om den också har sina stunder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tycker det ser ut som de skulle fungera bra i större delarna av vårt land utom möjligen allra mest norra delarna, men finns risk att det inte är; täckning 100% av dygnet.
Men har inte kollat hur deras beams ser ut.
Är ett bra komplement för de som inte får in mottagning med 4g modem.

Just nu använder jag 4g och jag skulle byta till starlink i alla dagar i veckan (om IP - Only ej gräver fiber innan). Masten är långt bort, helt överbelastad och på kvällerna får jag oftast bara 5 mbit. Då är starlink mycket bättre... Och det här har jag redan oftare sett här på sidan, att folk hade t.ex. Telias "framtidens nät FWA" som var helt överbelastad och man inte ens får 10 mbit vilket man minst behöver i året 2021 tycker jag. Hänger ju också ihop att mobilt bredband är ej gjort för att ersätta en bredbands uppkoppling som t.ex. fiber eller DSL. Så för dessa människor som mig är det ett väldigt bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer om en mindre mottagare, som man lättare kan ta med sig? Elon tyckte ju det var en bra idé, när han fick förfrågan om en...
Vill ha Starlink i bilen, så vore smidigt med en mindre variant.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Någon som hört något mer om en mindre mottagare, som man lättare kan ta med sig? Elon tyckte ju det var en bra idé, när han fick förfrågan om en...
Vill ha Starlink i bilen, så vore smidigt med en mindre variant.

Yes det kommer finnas en mindre version, vilken man kan ta med sig. Elon har redan bekräftad detta.

Permalänk
Medlem

Alltså starlink var väl aldrig tänkt att konkurrera där det finns utbygt 4-5g nät, vilket borde vara mer än 90% av Sverige. Jag tänker typ, Afrika, Ryssland, Australien, Sydamerika när jag tänker på starlink marknaden...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Oooh, kan tänka mig detta är bra för nätet på flyg

Permalänk
Medlem

Det har ju funnits bredband via satellite jättelänge. Det här är inget nytt, skillnaden är att hastigheterna är högre och satelliterna närmare jorden. Finns säkert fördelar med det.

Problemet tidigare var att med äldre teknik för Internet via satellit så var hastigheten mycket begränsad och man körde oftast med en analog eller fysisk uplink som vanligt modem. Numera är satelliterna modernare och man har mycket bättre teknik så kapaciteten är mycket högre än vad det en gång i tiden var. Å andra sidan var xDSL överlägset på den tiden eftersom kostnaderna var obefintliga jämfört med att köra via satellit.

Det enda negativa är att trafiken går via Norge om jag inte minns fel så det ger ju problem med vissa tjänster, samt man måste montera upp en vanlig parabol med rätt typ av mikrovågshuvud. Funkar bra här i norden och fungerar överallt där man kan ta emot t.ex. Canal Digital eller Viasat.

En perfekt lösning där det inte finns något annat, dvs ingen fiber, ingen telefontråd, inget 3G/4G osv. Kostar lite men faktiskt ganska bra pris med tanke på vad man får.

http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag håller med, jag tycker inte att Starlink känns som någon bra idé faktiskt. Skrot i rymden tas ju inte direkt om hand. "Syns inte - finns inte". Business Insider har en intressant artikel om potentiella konsekvenser för vidare rymdskrot p.g.a. Starlink, OneWeb och Amazons Kuiper fleet.

Det ni pratar om får mig tänka på mangan samt animen Planetes som inte börjar kännas så overklig längre. En av mina favoriter till anime, lite mer realism för att vara anime.

"In the year 2075, space is filled by all kinds of debris: disused satellites all the way along to pieces lost by ships or space stations. These debris, however small, are real dangers for spacecrafts and mortal threats to their passengers. A space debris collection agency is formed, but it's a money losing venture for the corporations involved, leading to the agency being sidelined in both terms of budget and manpower."

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Tyvärr är Starlink inte direkt användbart i Sverige då den större delen av vårt land ligger för långt norr ut för de flesta av de nuvarande satelliterna. Tycker dock Starlink är en grymt bra grej, speciellt för att det fungerar så bra i glesbygd/vildmark där det oftast bara finns dåligt eller inget bredband att tillgå.

Kan vara lite kul att kolla på satelliterna ibland på https://satellitemap.space där man kan se hur läget är. Man kan rätt tydligt se hur de satelliterna från de senaste uppskjutningarna sakta sprider ut sig.

they are so many

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Starlinks primära "lager" av satelliter är i så låg bana att de inte blir långlivade utan motorhjälp för att hålla höjden. Atmosfären är alldeles för tjock på så låg höjd. Jag skulle tro att de återinträder och brinner upp inom månader till nåt år. Det högre lagret är så pass högt att det inte kommer att bromsas upp inom överskådlig tid, så där finns det lite större risk för skrot, men där kommer en liten andel av satelliterna att vara, mest som en "ryggrad" för att länka över större avstånd.

Vet inte om jag håller med. Själv satelliten i sig kanske inte är problemet utan vad som kan hända med den när/om den träffas av allt annat skrot i rymden. Ju mer onödigt skrot vi skickar upp desto större blir riskerna. Det finns ju något som heter Kessler Syndrom som beskriver hur en kollision av "rymdskrot" kan skapar en oöverblickbar dominoeffekt av kollisioner. Om ni inte redan följer Anton Petrov på Youtube så bör ni absolut kolla in den här videon som förklarar ämnet närmare och målar upp ett ganska dystert framtidsscenario. https://youtu.be/VYBPz9UDHiM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det har ju funnits bredband via satellite jättelänge. Det här är inget nytt, skillnaden är att hastigheterna är högre och satelliterna närmare jorden. Finns säkert fördelar med det.

Problemet tidigare var att med äldre teknik för Internet via satellit så var hastigheten mycket begränsad och man körde oftast med en analog eller fysisk uplink som vanligt modem. Numera är satelliterna modernare och man har mycket bättre teknik så kapaciteten är mycket högre än vad det en gång i tiden var. Å andra sidan var xDSL överlägset på den tiden eftersom kostnaderna var obefintliga jämfört med att köra via satellit.

Det enda negativa är att trafiken går via Norge om jag inte minns fel så det ger ju problem med vissa tjänster, samt man måste montera upp en vanlig parabol med rätt typ av mikrovågshuvud. Funkar bra här i norden och fungerar överallt där man kan ta emot t.ex. Canal Digital eller Viasat.

En perfekt lösning där det inte finns något annat, dvs ingen fiber, ingen telefontråd, inget 3G/4G osv. Kostar lite men faktiskt ganska bra pris med tanke på vad man får.

http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Sysslar med detta på jobbet, men precis som länken du skickar så riktar man sig mest mot företag. (Så priserna är troligen utan moms)
Men vi har allt på svensk mark, är dock fortfarande dyrt...
Om man kan leva med en fördröjning runt 7-800ms så fungerar det bra, finns TCP accelereration att aktivera om man vill, då modemet ackar paketen trots att de inte kommet fram vilket gör att det upplevs som snabbare, men fungerar inte med all typ av trafik.

Ska man dock använda en vanlig parabol kommer man troligen inte få så höga hastigheter, större parabol ger bättre signal vilket tillåter högre modulation (högre datahastigheter med samma bandbredd), lite över 1 meter, gärna 2meter+ om man vill behålla kontakten vid regnväder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Vet inte om jag håller med. Själv satelliten i sig kanske inte är problemet utan vad som kan hända med den när/om den träffas av allt annat skrot i rymden. Ju mer onödigt skrot vi skickar upp desto större blir riskerna. Det finns ju något som heter Kessler Syndrom som beskriver hur en kollision av "rymdskrot" kan skapar en oöverblickbar dominoeffekt av kollisioner.

Fast det var ju just det jag förklarade - att majoriteten av Starlink-satelliterna är i så låg bana att de själva och eventuellt skrot från dem, bromsas upp, dyker ner i atmosfären och brinner upp på mycket kort tid. Så för den gruppen satelliter är det i princip ett ickeproblem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S