Vilken storlek på Ipad?

Permalänk
Medlem

Vilken storlek på Ipad?

Hej, jag ska mest troligt köpa en iPad och vill höra era erfarenheter gällande storlek.
Det jag funderar på är en IPad 8 gen 2020
32 eller 128gb.
Vilken skulle ni rekommendera?
Kommer man långt på en 32gb när det bara ska va spel i den och eventuellt ritas på eller rekommenderar ni större storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowse96:

Hej, jag ska mest troligt köpa en iPad och vill höra era erfarenheter gällande storlek.
Det jag funderar på är en IPad 8 gen 2020
32 eller 128gb.
Vilken skulle ni rekommendera?
Kommer man långt på en 32gb när det bara ska va spel i den och eventuellt ritas på eller rekommenderar ni större storlek?

32gb kommer fyllas fort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Klarar man sig bra på en med 128gb? Isåfall skaffar jag en sån istället. Eller vad rekommenderar du? Kan ju inte så mycket om sånt. Är dock tacksam för svar.

Permalänk

Det klassiska betala lite mer och få lite bättre. 32GB versioner duger hur bra som helst om man endast surfar på plattan och kollar på lite filmklipp. Frågan är dock varför köpa en sådan dyr platt om man ej gör något mer?
Nå för 1000kr extra får man 128GB versionen. Den ser dock utseendemässigt ut som en surfplatta från 2012, men lägger man till lite mer får man en iPad air som ser riktig fräsch ut. Men en sådan grym surfplatta så känns 64GB i minsta laget, men de har en 256GB för lite mer och man är då uppe i nästan 9000kr. På en sådan dyr surfplatta så vill man kanske ha en iPen och tangentbord till och man är uppe långt över 10 000kr.

Min lösning på problemet är att jag inte har någon dyr surfplatta. Ja, det är ett tråkigt svar..
Skulle jag köpa en iPad nu så skulle jag köpa en precis när de släpps, men jag gissar du vill ha en under sommaren.

Permalänk
Medlem

Beror på hur du ska använda den. Är det viktigt att all data är tillgängligt konstant. iCloud lagring är billigt. 32 gb vs 128 gb skiljer ca 1000 kr i inköps pris. Har du fler Apple enheter?

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

Sonen min har väl cirka 10-15 spel och den är knökfull (32GB)

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook. Har förstått att Apple släpper uppdateringar längre och håller bättre. Varav 3 anledningar till att jag vill skaffa en sån.

Permalänk
Medlem

https://support.apple.com/sv-se/HT201238 200 gb för 29 kr i månaden funkar till dina Apple enheter. Billigare än större lagring

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

Tack snälla för länken. Visste inte om det. Kan man ladda ner spel på sitt icloud också eller är det bara bilder och sånt? Kanske dum fråga. 😂😂 Men bara icloud låter så himla värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

https://support.apple.com/sv-se/HT201238 200 gb för 29 kr i månaden funkar till dina Apple enheter

Handlar det om spel och liknande som ska vara installerade på iPaden så hjälper väl ändå inte iCloud, eller?

Skrivet av Flowse96:

Hej, jag ska mest troligt köpa en iPad och vill höra era erfarenheter gällande storlek.
Det jag funderar på är en IPad 8 gen 2020
32 eller 128gb.
Vilken skulle ni rekommendera?
Kommer man långt på en 32gb när det bara ska va spel i den och eventuellt ritas på eller rekommenderar ni större storlek?

Tänk på att iPad OS tar ett antal GB. Så du kommer ha betydligt mindre än 32GB ledigt för appar. Vissa spel tar ju över 10 GB, så då förstår du att det kan försvinna väldigt snabbt, självklart beroende på vilka spel och appar som används. Jag skulle kört på en 128 GB

Permalänk
Medlem

Inte spara ner spel. De finns i App Store via ditt Apple id. Dina Spel framgångar sparas i Game Center.
https://support.apple.com/sv-se/HT204247

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

https://support.apple.com/sv-se/HT201238 200 gb för 29 kr i månaden funkar till dina Apple enheter. Billigare än större lagring

Ska du lägga spel och appar i molnet, lol.. 32gb är ett dåligt skämt och du har en dörrstopp om ett par år.

Permalänk
Medlem

32GB räcker knappt till nåt känns det som, storleken är ju vad du själv föredrar. Åk iväg och känn på olika storlekarna så får du en känsla, är det bästa för att se vad du gillar bäst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

32GB räcker knappt till nåt känns det som, storleken är ju vad du själv föredrar. Åk iväg och känn på olika storlekarna så får du en känsla, är det bästa för att se vad du gillar bäst.

Just storlek på lagring är svårt att känna. Hur mycket lagring man behöver beror på hur man använder, har man inte obegränsad surf så kanske man vill ladda hem filmer innan. Fotografering etc, så kör man väl med sin mobil.

Jag personligen tycker surfplattor nu är tråkiga, hur man är gör så känns det som man ej blir nöjd. Vill man ha ios så kanske en begagnad surfplatta vore något, men de har ofta nästa fullpris. Kollade snabbt på en gen 7 32GB på tradera. Slarvig otydlig beskrivning, ny säljare med få omdömen ändå 2500kr. En ny oöppnad Android hade minskat mer i värde än denna har gjort, detta fast iPaden är några år gammal.

Permalänk
Medlem

Beror på hur många spel såklart. Apparna för att rita och så tar inte mkt plats. Jag har haft min 32 GB iPad i några år nu och har ännu typ 20 GB ledigt... men då har jag inga spel på den. Bara surf och film som streamas på den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just storlek på lagring är svårt att känna. Hur mycket lagring man behöver beror på hur man använder, har man inte obegränsad surf så kanske man vill ladda hem filmer innan. Fotografering etc, så kör man väl med sin mobil.

Jag personligen tycker surfplattor nu är tråkiga, hur man är gör så känns det som man ej blir nöjd. Vill man ha ios så kanske en begagnad surfplatta vore något, men de har ofta nästa fullpris. Kollade snabbt på en gen 7 32GB på tradera. Slarvig otydlig beskrivning, ny säljare med få omdömen ändå 2500kr. En ny oöppnad Android hade minskat mer i värde än denna har gjort, detta fast iPaden är några år gammal.

Jag menade känna på storleken, inte på lagringen 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag säger 40 tumbreddar. Apple fantaster slutar aldrig att förvåna.

Permalänk
Skrivet av S1im:

Jag säger 40 tumbreddar. Apple fantaster slutar aldrig att förvåna.

Du menar denna storlek:
https://www.youtube.com/watch?v=kDMTddkT5Uk

Skrivet av RVX:

Jag menade känna på storleken, inte på lagringen 🙂

ok. Fysisk storlek tänkte jag också på när jag såg trådtiteln. Men sedan blev det lagring. Storleksmässigt så är man ganska begränsad idag. Sivåda man inte har skitstor budet och råd med 12,9". (gamla ipad mini är ju dyrare än de vanliga när jag kollade snabbt)

Permalänk
Medlem

TS, som flera skrivit 32GB duger bra om man bara ska surfa och streama, vill du saker installerade och ha saker nerladdade så är 64GB det man behöver idag på en iPad, off-load av bilder och oanvända appar hanterar apple riktigt bra idag, använder just nu själv 56 GB på min iPad och då har jag rätt mycket installerat på den och en del större filer nerladdade.

Senaste iPad är 10.2”, vilket är en helt ok storlek. Air är riktigt bra, men om det är värt prisskillnaden att gå upp till den kan du ju bara svara på själv TS.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det klassiska betala lite mer och få lite bättre. 32GB versioner duger hur bra som helst om man endast surfar på plattan och kollar på lite filmklipp. Frågan är dock varför köpa en sådan dyr platt om man ej gör något mer?
Nå för 1000kr extra får man 128GB versionen. Den ser dock utseendemässigt ut som en surfplatta från 2012, men lägger man till lite mer får man en iPad air som ser riktig fräsch ut. Men en sådan grym surfplatta så känns 64GB i minsta laget, men de har en 256GB för lite mer och man är då uppe i nästan 9000kr. På en sådan dyr surfplatta så vill man kanske ha en iPen och tangentbord till och man är uppe långt över 10 000kr.

Min lösning på problemet är att jag inte har någon dyr surfplatta. Ja, det är ett tråkigt svar..
Skulle jag köpa en iPad nu så skulle jag köpa en precis när de släpps, men jag gissar du vill ha en under sommaren.

Det du beskriver är ju mer vill-höver syndrom, man vill alltid ha det bästa-av-det-bästa, men det är inte alltid det är rationellt. Välj en storlek (fysiskt och lagringsmässigt) och kör på det. Köp direkt från Apple som har generös retur-policy och är man missnöjd längre fram är andrahandsvärdet högt som du redan konstaterat.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det du beskriver är ju mer vill-höver syndrom, man vill alltid ha det bästa-av-det-bästa, men det är inte alltid det är rationellt. Välj en storlek (fysiskt och lagringsmässigt) och kör på det. Köp direkt från Apple som har generös retur-policy och är man missnöjd längre fram är andrahandsvärdet högt som du redan konstaterat.

Håller helt med om slutsatsen. Köper man en billig iPad idag och man senare vill ha en bättre, så har man historisk sett de senaste 10åren inte förlorat mycket pengar på att sälja iPaden begagnad. Och man då troligen kommer man troligen att göra ett bra köp av de billiga även nu.

Däremot är 32GB lagring väldigt lite minne på en iPad idag. Och man får vara en väldigt begränsad användare. Och ska man ha storleken större så är man uppe i 5000kr för ens surfplatta med 128GB. Där problemet är att iPad air ser så otroligt mycket bättre ut och även hårdvaran är det, att bara kunna ladda med usb c är superstort för oss som inte har en iPhone och redan använder lightingkontakten.. -Behöver aldrig fundera på laddkabel med usb c, den finns överallt.
Man skulle kunna stanna där och då hamnar man på 7000kr för en iPad Air 64GB. Har man obegränsad surf och ej behöver ladda hem filmer och annat, inget behov av en massa spel installerade samtidigt så klarar man nog sig bra på denna.

Permalänk
Medlem

32GB lol.
Att valet ens finns är skrattretande.

Nej, du ska verkligen inte köpa 32GB.
Speciellt inte om det "bara ska vara spel i den".

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

https://support.apple.com/sv-se/HT201238 200 gb för 29 kr i månaden funkar till dina Apple enheter. Billigare än större lagring

Fast hur tänker du nu? Visst är siffran 29 betydligt mindre än siffran 1.000 men det är lite lyxfällanvarning att säga att 29 kronor i månaden är billigare än en engångssumma på 1.000 kronor.

Efter knappt tre år är du uppe i 1.000 kronor och för varje månad efter det går du back. Jag törs påstå stt de flesta har sin ipad märkbart längre än tre år. Speciellt de som likt ts väljer Apple för att de håller längre. Om jag tillåts tänka i stereotypa banor vill jag även påstå att de flesta (inte alls) som inte vet om 32 gb är tillräckligt eller ej även hör till gruppen som använder sin hårdvara längre än gemene man.

Observera att jag inte säger att det är fel att betala för icloud. Icloud har många fördelar och för vissa är det värt den extra kostnaden. Men att betala 29 kronor i månaden bara för att man inte vill betala en engångssumma på 1.000 kronor är helt fel väg att gå. Enligt mig det vill säga, jag har dock haft fel förut.

Skrivet av Nivity:

32GB lol.
Att valet ens finns är skrattretande.

Nej, du ska verkligen inte köpa 32GB.
Speciellt inte om det "bara ska vara spel i den".

Jag håller med om att 32 gb år 2021 är smått patetiskt. Kostnaden för apple att använda 64 gb är troligtvis försvinnande liten. Men… Apple vill precis som alla andra företag tjäna pengar och precis som alla andra företag är uppgraderingar en stor inkokmstkälla. Skulle de erbjuda 64 gb som lägst kommer otroligt många skippa uppgraderingen till 128 gb.

Men ja, 32 gb är inte mycket att komma med idag. De enda som klarar sig på det är de som använder en ipad enbart till surf/streaming, ett fåtal mindre mobilspel samt lagra lite bilder på barn/barnbarn.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blev en iPad 8th generation 128gb. En dum fråga. Är det samma som iPad 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowse96:

Tack för alla svar. Det blev en iPad 8th generation 128gb. En dum fråga. Är det samma som iPad 8?

Kort svar: Ja! Nu finns det som bekant en uppsjö fler modeller såsom Air, Pro och Mini men iPad 8th gen = 8 i de modeller som bara heter "iPad"

https://support.apple.com/en-gb/HT201471