Finns det enklare VISA Debit Card att köpa?

Permalänk
Avstängd

Finns det enklare VISA Debit Card att köpa?

Där man kan handla utan att verifiera vid varje köp eller har man som konsument rätt att kräva av banken att dom ska låsa upp korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naplis:

Där man kan handla utan att verifiera vid varje köp eller har man som konsument rätt att kräva av banken att dom ska låsa upp korten?

Tror bankerna tvingats in i detta, så situationen är nog den motsatta. De FÅR nog inte öppna upp korten på den punkten oavsett vad de skulle vilja göra.

Se t.ex. nyhet angående införandet:
https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/news/-/action/view/8410...

Misstänker att du isf behöver något kort utgivet utanför "European Economic Area (EEA)".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Man tycker att det åtminstone delvis borde vara upp till konsumenten själv att bestämma hur mycket säkerthet denna erfodrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naplis:

Där man kan handla utan att verifiera vid varje köp eller har man som konsument rätt att kräva av banken att dom ska låsa upp korten?

Det ska inte gå med ett kort utgivet inom EEA/EU. Det är en EU lag som började gälla 1:a januari 2021 i Sverige och i andra delar av EU senare under detta år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av naplis:

Man tycker att det åtminstone delvis borde vara upp till konsumenten själv att bestämma hur mycket säkerthet denna erfodrar.

Ja, rätt galet att man inte kan få välja att avsäga sig det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av naplis:

Där man kan handla utan att verifiera vid varje köp eller har man som konsument rätt att kräva av banken att dom ska låsa upp korten?

Varför vill du ha mindre säkerhet?

Tänker att det går väl åt båda hållen för dig och butiken och minimera bedrägerier?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av naplis:

Man tycker att det åtminstone delvis borde vara upp till konsumenten själv att bestämma hur mycket säkerthet denna erfodrar.

Jag tycker det motsatta. Kostnaden för att utreda varje anmält ”bedrägeri” eller liknande hade skjutit i höjden då många inte bryr sig om säkerhet.
Någonstans ska detta bekostas och då blir det ofta kunderna som får stå för detta.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lego Master
Skrivet av naplis:

Man tycker att det åtminstone delvis borde vara upp till konsumenten själv att bestämma hur mycket säkerthet denna erfodrar.

Visst, du kan ju skita i att ha lås på huset, men förvänta dig inte att speciellt många försäkringsbolag kommer ta i dig med tång ens.
Du kan handla med hundralappar nedstoppade i byxlinningen om du vill, men vill du ha en specifik tjänst så får du anpassa dig till villkoren för tjänsten. Speciellt när villkoren faktiskt är till din fördel (mindre risk för penningtvätt och stulna uppgifter).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Misstänker att du isf behöver något kort utgivet utanför "European Economic Area (EEA)".

Går det ens att få tag på kort utgivna utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som vanlig privatperson? Det blir dessutom extrakostnader för valutaväxling eftersom kortet förmodligen kommer att vara utställt i den valuta som används i det land där kortet är utställt, och så får man deklarera alla korttransaktioner i sin skattedeklaration så att Skatteverket vet om man gjort en reavinst eller -förlust. Sedan tillkommer kostnader för utlandsbetalning för att skicka pengar till utlandet för att betala för korttransaktionerna.

Skrivet av naplis:

Man tycker att det åtminstone delvis borde vara upp till konsumenten själv att bestämma hur mycket säkerthet denna erfodrar.

I så fall borde också konsumenten få ta förlusten om någon använder kortet utan kortinnehavarens tillstånd. Det måste ju utformas så att den som väljer hur säkert kortet ska vara som också tar smällen om pengar försvinner på grund av säkerhetshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

I så fall borde också konsumenten få ta förlusten om någon använder kortet utan kortinnehavarens tillstånd. Det måste ju utformas så att den som väljer hur säkert kortet ska vara som också tar smällen om pengar försvinner på grund av säkerhetshål.

Självklart. Risken för bedrägerier är väldigt liten jämfört med risken att få problem vid betalningar för att det strular med bekräftelser. Jag har råkat ut för det senare flera gånger, och det är sjukt irriterande att jag inte frivilligt kan få välja bort den "säkerheten".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Självklart. Risken för bedrägerier är väldigt liten jämfört med risken att få problem vid betalningar för att det strular med bekräftelser. Jag har råkat ut för det senare flera gånger, och det är sjukt irriterande att jag inte frivilligt kan få välja bort den "säkerheten".

Du antar att risken är liten för att säkerheten är hög... Hade vi haft lägre säkerhet överlag så kan du inte säga att risken är liten för det är ett annat utgångsläge som du får beräkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför vill du ha mindre säkerhet?

Tänker att det går väl åt båda hållen för dig och butiken och minimera bedrägerier?

Dock otroligt irriterande med Nordea där man bara kan låsa upp för internetköp i 60 min. Har bokat hotell utomlands flera gånger där köpet sedan rejectas då kortet är stängt när betalningen ska gå igenom även om man godkänt den tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du antar att risken är liten för att säkerheten är hög... Hade vi haft lägre säkerhet överlag så kan du inte säga att risken är liten för det är ett annat utgångsläge som du får beräkna.

Alldeles oavsett anser jag att jag som ägare till mina pengar ska kunna få avsäga mig säkerhetssystemen, mot att jag också står för risken själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alldeles oavsett anser jag att jag som ägare till mina pengar ska kunna få avsäga mig säkerhetssystemen, mot att jag också står för risken själv.

Det är dina pengar men du använder tjänster som tillhandahåller möjligheten att betala på nätet som själva bestämmer/påverkas av lagar kring säkerhetsfunktioner etc.
Simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alldeles oavsett anser jag att jag som ägare till mina pengar ska kunna få avsäga mig säkerhetssystemen, mot att jag också står för risken själv.

Varför? Verkar bara knäppt och det blir troligtvis bara dyrare för banken som behöver lägga in extra funktionalitet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naplis:

Där man kan handla utan att verifiera vid varje köp eller har man som konsument rätt att kräva av banken att dom ska låsa upp korten?

Vad är problemet med att du måste verifiera köp?

Saknar du Mobilt BankID? Hos Swedbank kan man koppla ett mobilnr till deras Mastercard Debit kort och på så sätt så kan man där fortfarande verifiera med SMS kod plus lösenord. Hos Nordea och Handelsbanken kan du använda deras Kortläsare för att verifiera internetköp med kort. Bland de svenska storbankerna så är det bara hos SEB som Mobilt bankID krävs om man är vuxen(korkat enligt mig då ju mobiler kan vara trasiga tex).

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför? Verkar bara knäppt och det blir troligtvis bara dyrare för banken som behöver lägga in extra funktionalitet osv.

Därför att säkerhetsreglerna ställer till det vid många betalningar på nätet. För mig är risken för bedrägeri nåt jag är villig att acceptera mot att det blir lika smidigt som förr igen. Mina pengar, mitt val.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Dock otroligt irriterande med Nordea där man bara kan låsa upp för internetköp i 60 min. Har bokat hotell utomlands flera gånger där köpet sedan rejectas då kortet är stängt när betalningen ska gå igenom även om man godkänt den tidigare.

Så problemet är att ni har en bank som inte har tillräckligt bra system vilket gör det jobbigare. Då är det väl bättre att lösa de problemen och göra tjänsten bättre än att ta bort säkerheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Därför att säkerhetsreglerna ställer till det vid många betalningar på nätet. För mig är risken för bedrägeri nåt jag är villig att acceptera mot att det blir lika smidigt som förr igen. Mina pengar, mitt val.

Du menar att du inte kommer polisanmäla eller anmäla till banken om du blivit bedragen? Du har ju blivit utsatt för ett brott.
Sen kommer du ändå tycka att det är någon annans fel och hålla på och bråka. Nu menar jag inte bara du utan även andra som tänker likadant.

Verkar som sagt korkat att släppa på säkerheten istället för att göra det enklare för kund och ändå ha en adekvat nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du menar att du inte kommer polisanmäla eller anmäla till banken om du blivit bedragen? Du har ju blivit utsatt för ett brott.

Klart jag kommer att polisanmäla i en sån situation, men jag kommer inte att hålla banken ansvarig för det jag avsagt mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Klart jag kommer att polisanmäla i en sån situation, men jag kommer inte att hålla banken ansvarig för det jag avsagt mig.

Ok då betalar du polisen?

Edit:
Du vill inte ha säkerhet men kommer ändå belasta polisen?
Du ser inte det knäppa i det?

Permalänk
Skrivet av Kasidro:

Dock otroligt irriterande med Nordea där man bara kan låsa upp för internetköp i 60 min. Har bokat hotell utomlands flera gånger där köpet sedan rejectas då kortet är stängt när betalningen ska gå igenom även om man godkänt den tidigare.

Är du säker på att det är kodat som en CNP-transaktion? Ibland måste man låsa upp kortet för transaktioner i det land där hotellet ligger för att transaktionen kodats felaktigt. I vilket fall som helst är det inte Nordeas fel utan felet beror på att hotellet inte hanterar transaktionen på rätt sätt.

Skrivet av Joakim Ågren:

Bland de svenska storbankerna så är det bara hos SEB som Mobilt bankID krävs om man är vuxen(korkat enligt mig då ju mobiler kan vara trasiga tex).

Bank-id på kort funkar också.

Skrivet av cyklonen:

Därför att säkerhetsreglerna ställer till det vid många betalningar på nätet. För mig är risken för bedrägeri nåt jag är villig att acceptera mot att det blir lika smidigt som förr igen. Mina pengar, mitt val.

Om säkerhetsreglerna ställer till det, betyder det att det finns en bugg i butikens system. Är det då inte bättre att butiker med buggar åtgärdar buggarna istället för att man ger upp säkerheten?

Skrivet av Wiinis:

Så problemet är att ni har en bank som inte har tillräckligt bra system vilket gör det jobbigare. Då är det väl bättre att lösa de problemen och göra tjänsten bättre än att ta bort säkerheten?

Banken har tillräckligt bra system. Felet är att vissa butiker har felaktigt utformade system. Om du köper något på nätet, ska butiken begära en token då kunden klickar på "köp" i sista steget i beställingen och sedan använda denna token vid transaktionerna. Nordea kräver bara att kortet är upplåst för nätköp då butiken begär denna token, alternativt att butiken använder 3D Secure. Felet är att vissa butiker väntar med att begära en token trots att de inte ska göra det och då går inte transaktionen igenom eftersom Nordea redan hunnit stänga kortet igen.

Skrivet av Wiinis:

Ok då betalar du polisen?

Edit:
Du vill inte ha säkerhet men kommer ändå belasta polisen?
Du ser inte det knäppa i det?

Självklart ska den som inte vill ha säkerhet betala kostnaden för att polisen ska ta emot en anmälan och göra en brottsutredning och i den händelse att det blir en rättegång ska den som inte vill ha säkerhet självklart även stå för domstolens och ett eventuellt fängelses kostnader. Den som inte vill ha säkerhet får helt enkelt ta hela kostnaden för detta.

Permalänk
Medlem

@naplis

Till viss del håller jag med dig. Jag vill inte heller behöva verifiera varje enskilt köp om jag gör många betalningar/transaktioner på väldigt kort tid. Men samtidigt förstår jag varför bankerna gör som de gör, då det handlar om både deras och konsumenternas säkerhet, till exempel att förhindra bedrägeri och annan ekonomisk brottslighet.

I den bästa av världar ska man inte behöva ha en massa säkerhetsåtgärder. Jag ska i princip kunna lämna min mobiltelefon utan uppsikt på stranden, utan att vara rädd för att någon tar den. Men med tanke på att det finns en handfull omoraliska människor, som tjuvar och bedragare, skulle jag aldrig våga göra det.

Däremot önskar jag att människor kan jobba på moralen och ge sig attan i att stjäla och bedra, så att man kan minska med säkerhetsåtgärder, men dock kommer detta aldrig att ske, tyvärr.

Skrivet av Kommenterande 2:

Självklart ska den som inte vill ha säkerhet betala kostnaden för att polisen ska ta emot en anmälan och göra en brottsutredning och i den händelse att det blir en rättegång ska den som inte vill ha säkerhet självklart även stå för domstolens och ett eventuellt fängelses kostnader. Den som inte vill ha säkerhet får helt enkelt ta hela kostnaden för detta.

Jag funderade lite på detta. Det är alltså inga fasta argument, utan mer tankar.

Varför måste den som inte vill ha säkerhet ska stå för hela kalaset? Kan inte dessa omkostnader falla på bedragaren? Dock förutsätter det att man vet vem bedragaren är och att den blir gipen.

Tas inte de flesta omkostnader för polisanmälningar och brottsutredningar samt fängelsevistelser till står del från skatteintäkter? I så fall bör inte dessa omkostnader falla på den som inte vill ha säkerhet.
Eller kan det vara lite som med försäkringar, att om man vet att en bedragen person som visat sig vara oaktsam, per automatik för stå för alla omkostnader?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Varför måste den som inte vill ha säkerhet ska stå för hela kalaset? Kan inte dessa omkostnader falla på bedragaren? Dock förutsätter det att man vet vem bedragaren är och att den blir gipen.

Det verkar rimligt att skurken ska stå för kostnaderna, men skurken går ofta inte att identifiera och även om skurken går att identifiera visar det sig att skurken inte har några utmätbara tillgångar, så någon annan måste ändå stå för kalaset.

Skrivet av Stoffelundgren:

Tas inte de flesta omkostnader för polisanmälningar och brottsutredningar samt fängelsevistelser till står del från skatteintäkter? I så fall bör inte dessa omkostnader falla på den som inte vill ha säkerhet.
Eller kan det vara lite som med försäkringar, att om man vet att en bedragen person som visat sig vara oaktsam, per automatik för stå för alla omkostnader?

Liknelsen med försäkringar verkar rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det verkar rimligt att skurken ska stå för kostnaderna, men skurken går ofta inte att identifiera och även om skurken går att identifiera visar det sig att skurken inte har några utmätbara tillgångar, så någon annan måste ändå stå för kalaset.

Liknelsen med försäkringar verkar rimlig.

Tack för ditt svar, nu är jag något klokare.

Kan dock tilläggas att jag själv alltid använder rekommenderade säkerhetsåtgärder vid exempelvis bank-inloggningar, oavsett om jag gillar det eller inte. Jag vill ju försvåra för bedragarna att komma åt mina små tillgångar.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Åtminstone Paygoo (paygoo.se) har ett prepaid och andra varianter.
Köpte en till mig att ha som reserv. Tyvärr är maxsaldot på anynyma "gåvokortet" 1500sek / €150.

2 första köpen är gratis men sen är det 3kr/köp.
Sen behöver man betala 39kr serviceavgif till ombudet när man tjackar kortet.

Tyvärr är det Mastercard och inte Visa så den går inte att använda på spel om pengar på nätet.

EDIT: Det är bara gåvokortet man slipper 3D-secure/bankID etc med. Hade dålig koll på svenska varianten. Här i grannlandet finns bara gåvokortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasidro:

Dock otroligt irriterande med Nordea där man bara kan låsa upp för internetköp i 60 min. Har bokat hotell utomlands flera gånger där köpet sedan rejectas då kortet är stängt när betalningen ska gå igenom även om man godkänt den tidigare.

Skräpbankerna har inte något intresse av att tillhandahålla inloggningsalternativ som passar alla kunder, men varenda köp ska verifiera med Mobilt BankID (inte BankID på fil naturligtvis) eller dosa. Att kontakta banken och be om att dom ska be utvecklarna göra internetbanken mer användarvänlig resulterar bara i svar på ”hur det fungerar”. Likgiltigt till max.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tormentor:

Åtminstone Paygoo (paygoo.se) har ett prepaid och andra varianter.
Köpte en till mig att ha som reserv. Tyvärr är maxsaldot på anynyma "gåvokortet" 1500sek / €150.

2 första köpen är gratis men sen är det 3kr/köp.
Sen behöver man betala 39kr serviceavgif till ombudet när man tjackar kortet.

Tyvärr är det Mastercard och inte Visa så den går inte att använda på spel om pengar på nätet.

EDIT: Det är bara gåvokortet man slipper 3D-secure/bankID etc med. Hade dålig koll på svenska varianten. Här i grannlandet finns bara gåvokortet.

Anonymt är väl en överdrift, när dom vill ha ens telefonnummer så att dom kan sitta och pejla GPS koordinaterna några sekunder efter att man ”verifierat” aktiveringen av kortet. Annars räcker väl 1 500 kr för många enskilda internetköp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad är problemet med att du måste verifiera köp?

Saknar du Mobilt BankID? Hos Swedbank kan man koppla ett mobilnr till deras Mastercard Debit kort och på så sätt så kan man där fortfarande verifiera med SMS kod plus lösenord. Hos Nordea och Handelsbanken kan du använda deras Kortläsare för att verifiera internetköp med kort. Bland de svenska storbankerna så är det bara hos SEB som Mobilt bankID krävs om man är vuxen(korkat enligt mig då ju mobiler kan vara trasiga tex).

Jag betalar gärna extra per månad för att slippa all bullshit. Det är väl bara att bort pengarna från kontot kopplat till kortet när man inte ska handla om man är orolig. Men att betala extra per månad går inte heller, eftersom man har 0 värde som kund hos banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naplis:

Man tycker att det åtminstone delvis borde vara upp till konsumenten själv att bestämma hur mycket säkerthet denna erfodrar.

Nu förutsätter du att folk förstår sitt eget bästa. Hade de gjort det hade vi inte behövt 2fa..