Permalänk
Medlem

Datorn startar men ändå inte

Hej,

Fick blåskärm på datorn igår. Läste på om att man kunde köra nån minnes diagnos efter det för att se vad problemet kan vara men den hittade inget. Nu så när jag startar datorn så startar den igång men inget dyker upp på den. Har testat på flera olika skärmar. Tangentbordet och musen lyser upp när datorn är igång som den ska men det gör dem inte nu. Lösningen för det här var att göra den strömlöst och sen startar den som vanligt. Någon som vet vad det kan bero på? 🙂

Permalänk
Medlem

Kan finnas flera faktorer.

Vad har du för komponenter?

Testa kör med programmet 'HWmonitor' för att se vad för temp du har på GPU, CPU etc.

Alt så kan dina RAM spöka.

Men vi börjar med den första frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Kan finnas flera faktorer.

Vad har du för komponenter?

Testa kör med programmet 'HWmonitor' för att se vad för temp du har på GPU, CPU etc.

Alt så kan dina RAM spöka.

Men vi börjar med den första frågan

Här har vi mina specs https://imgur.com/mh3TclP

Jag kollade upp via bluescreenviewer och såg att det är ntoskrnl.exe som är faktorn till allablåskärmar.

Permalänk

Du vill köra ett program som heter memtest86.
Undersök också temperaturer, stresstesta och utvärdera om något sticker ut. Flera faktorer kan spela in i varför BSOD dyker upp så de gäller att försöka dela upp allt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle börja med en cmos-reset och sen ta det därifrån. Är dina minnen certifierade av moderkortet. Kör du XMP? Minnescontrollern på 1XXX och 2XXX serien är riktigt kinkiga. Testa och kör dina minnen i 2133MHz och se om krasherna försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag skulle börja med en cmos-reset och sen ta det därifrån. Är dina minnen certifierade av moderkortet. Kör du XMP? Minnescontrollern på 1XXX och 2XXX serien är riktigt kinkiga. Testa och kör dina minnen i 2133MHz och se om krasherna försvinner.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte hände med alls på vad du menar...