Grafikkort från kinesisk processortillverkare hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort från kinesisk processortillverkare hittar ut på webben

Okänd grafikkortsmodell driver Unigine Heaven och antyder att Zhaoxin utöver processorer lyckats ta fram ett grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt fräsigt ut!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag tar 2!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Musikälskare

Undrar hur mycket teknik dom har "lånat"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Undrar hur mycket teknik dom har "lånat"

Om du vänder på fråga kan du få ett enklare svar som inte kräver flera sidor för att besvara den frågan. xD

Permalänk
Medlem

Jag skiter i om påven börjar tillverka grafikkort, bara vi får fler aktörer så det blir konkurrens och får ner dessa vansinniga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jag skiter i om påven börjar tillverka grafikkort, bara vi får fler aktörer så det blir konkurrens och får ner dessa vansinniga priser.

Denna är nog och kommer troligtvis enbart vara för den kinesiska marknaden om nu Kina ska vara oberoende av utomstående teknik. Så tyvärr kommer nog detta kraftpaket inte påverka priset på din nästa gpu.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jag skiter i om påven börjar tillverka grafikkort, bara vi får fler aktörer så det blir konkurrens och får ner dessa vansinniga priser.

Helt enig, jag har ingen som helst märkeslojalitet vad gäller den här typen av produkter. Bang for the buck" är vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på hur detta kommer att påverka Intel/AMD/Nvidia på sikt.
Det verkar som att majoriteten av datorkomponenter som kommer säljas och användas i Kina inte kommer att tillverkas av tidigare nämnda trio. Kina har väl en population på drygt 1md och det är inte bara "fattiga bönder som bor på landet"
Så på kort sikt tror jag alla som suktar efter nytt grafikkort, CPU etc kommer bli nöjda då detta kommer öka tillgången utanför Kina.
Men på sikt tror jag detta innebär att försäljningen till Kina kommer minska.
Hur det kommer påverka Intel/AMD/Nvidia tror jag inte vi vet.
Vet inte heller om Zhaoxin kanske i framtiden kommer exportera.
Då kommer vi få en ny spelare i både CPU och GPU segmenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är osäker på hur detta kommer att påverka Intel/AMD/Nvidia på sikt.
Det verkar som att majoriteten av datorkomponenter som kommer säljas och användas i Kina inte kommer att tillverkas av tidigare nämnda trio. Kina har väl en population på drygt 1md och det är inte bara "fattiga bönder som bor på landet"
Så på kort sikt tror jag alla som suktar efter nytt grafikkort, CPU etc kommer bli nöjda då detta kommer öka tillgången utanför Kina.
Men på sikt tror jag detta innebär att försäljningen till Kina kommer minska.
Hur det kommer påverka Intel/AMD/Nvidia tror jag inte vi vet.
Vet inte heller om Zhaoxin kanske i framtiden kommer exportera.
Då kommer vi få en ny spelare i både CPU och GPU segmenten.

Grejen är ju att Kina vill att alla varor som används inom Kina ska vara tillverkade.. i just Kina. Så det lär påverka mycket av trions försäljning framöver. Dock lär det inte påverka resterande av marknaden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grejen är ju att Kina vill att alla varor som används inom Kina ska vara tillverkade.. i just Kina. Så det lär påverka mycket av trions försäljning framöver. Dock lär det inte påverka resterande av marknaden.

Klart det påverkar alla om trion tappar Kina och dessa inkomster. Kommer minska utvecklingsbudgeten hos alla tre vilket leder till konsekvenser för hela världen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grejen är ju att Kina vill att alla varor som används inom Kina ska vara tillverkade.. i just Kina. Så det lär påverka mycket av trions försäljning framöver. Dock lär det inte påverka resterande av marknaden.

Ta över Taiwan bara, gg ez! 🥸

Permalänk
Medlem

Man måste ju börja någonstans, och så här såg det ju ut när Nvidia började med Riva TNT.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ta över Taiwan bara, gg ez! 🥸

Gör Kina de står nog 3:e världskriget och knackar på dörren, eller kanske till och med sparkar in den.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Någon som vet på ett ungefär vilka AMD- eller Nvidia-kort som får runt 32fps i Unigine Heaven?
Hade varit intressant att få någon fingervisning om prestandan, även om kortet är under utveckling.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Någon som vet på ett ungefär vilka AMD- eller Nvidia-kort som får runt 32fps i Unigine Heaven?
Hade varit intressant att få någon fingervisning om prestandan, även om kortet är under utveckling.

Det verkar motsvara ungefär vad man får med ett GTX 750 Ti om man kör på 1080p@High. Men vi har ingen aning om vilka inställningar de använde, så jämförelsen blir tyvärr ganska meningslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar motsvara ungefär vad man får med ett GTX 750 Ti om man kör på 1080p@High. Men vi har ingen aning om vilka inställningar de använde, så jämförelsen blir tyvärr ganska meningslös.

Tack! Massa osäkerheter, men 750 Ti låter ändå som en rimlig nivå för ett enklare kort under utveckling.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Som göteborgare måste jag säga att jag uppskattar namnet Glenfly

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Inaktiv

Kylaren påminner lite om det som kunde sitta innanför kåpan på en del kort i Radeon HD7000-serien.

Redan visat mer än Intel och dessa når nog handeln innan Intels diton också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man måste ju börja någonstans, och så här såg det ju ut när Nvidia började med Riva TNT.

Kan inte låta bli. NV1 är inte värd att nämnas men riva 128 va faktiskt före TNT. Jag hade ett och måste därför verka polis för att försvara dess heder. 🙂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jag skiter i om påven börjar tillverka grafikkort, bara vi får fler aktörer så det blir konkurrens och får ner dessa vansinniga priser.

Det är redan brist på chip som har drivit upp priserna, inte att det är få aktörer. Det kommer inte bli bättre för oss när kineserna ger sig in med halvtaskiga grafikkort för sin egna marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jag skiter i om påven börjar tillverka grafikkort, bara vi får fler aktörer så det blir konkurrens och får ner dessa vansinniga priser.

Kan tänka mig att de korten hade varit extra snabba när det gäller barnspel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Det är redan brist på chip som har drivit upp priserna, inte att det är få aktörer. Det kommer inte bli bättre för oss när kineserna ger sig in med halvtaskiga grafikkort för sin egna marknad.

Ptja, om de har egen tillverkning så kan det ju antingen avlasta om den kinesiska marknaden delvis köper dessa eller ge fler kort att välja på om de exporterar.

Om de däremot står i kö för tillverkning hos t.ex. TSMC, Samsung, osv, så håller jag helt med. Oavsett vilket så verkar ju tillverkningskapaciteten vara problemet, då i kombination med en fäbless för fabless.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304