Permalänk

YH möjlighet till jobb efteråt

Hejsan, har intresserat mig för programmering och håller på med det en del på fritiden och känner att jag nu skulle vilja byta inriktning helt i livet. Jag är 26 år, och känner att en YH skulle passa mig bra då jag inte är så pigg på att sitta och plugga utan helst vill ha ett jobb som är dugligt och där man kan lära sig något och har kollat en del på två olika utbildningar som jag skulle kunna tänka mig pga avståndet inte är överdrivet stort och kan tänka mig att pendla dit.

Den ena är i Gävle och heter .NET utvecklare och har dessa kurser:
Databaser med SQL
Dataåtkomster i .NET
Examensarbete
Grunder i Java-Script
LIA 1
LIA 2
Programmeringsteknik C#
Projekt, organisation och affärsmannaskap
Utveckling i Windows molntjänster
Utveckling med ramverket i .NET
Webbutveckling backend
Webbutveckling frontend

och den andra är i Stockholm (Programutvecklare .NET Solna)

1. Programmering C# Yh-poäng: 40
2. Affärsmannaskap Yh-poäng: 10
3. Databasteknik Yh-poäng: 25
4. Frontend Yh-poäng: 25
5. Programmering med ASP .NET 1 Yh-poäng: 30
6. Objektorienterad analys och design Yh-poäng: 15
7. Frontend fördjupning Yh-poäng: 25
8. Programmering med ASP .NET 2 Yh-poäng: 30
9. Datakommunikation och nätverk Yh-poäng: 20
10. Teknikfördjupning Yh-poäng: 20
11. Application Lifecycle Management Yh-poäng: 20
Kursen ger dig kunskap om programmeringsprojekt och deras miljöer, hur projekten sätts upp, konfigureras och slutligen installeras (deployas) till olika testmiljöer. Du får även kunskap kring bygg- och testautomatisering samt versionshantering.

12. LIA Yh-poäng: 110
13. Examensarbete Yh-poäng: 30

Kan man förvänta sig att det är någorlunda bra standard på dessa 2 eller skiljer det sig mycket på olika platser? Jag är målinriktad och vill verkligen göra något annat, och tycker det är kul med programmering även på fritiden så har inga problem med att sitta med det hemma. Men hur ser jobbmöjligheter ut inom detta då jag inte har några erfarenheter alls sen tidigare, finns det mest jobb inom bara sthlm eller har man andra möjligheter också, samt är det lätt att få ett jobb efteråt om man är intresserad och vill lära sig detta? Tack för svar

Permalänk
Inaktiv

Gillar du inte att plugga kanske du ska gå nån vanlig högskoleutbildning på halvfart. Jag pluggade YH till Javautvecklare -13 till -15 och första 1.5 året var det kräma som gällde för att hänga med. Halva klassen droppade av innan Lian. Men jobb får du ... garanterat. Räkna dock med att det inte är så kul att programmera på fritiden om du jobbar med det. Plötsligt är det lyx att inte sitta vid en dator. Jättemärkligt. 🙂

Permalänk
Medlem

Du har nog goda förutsättningar för jobb efter detta.

Tips är att köra något hobbyprojekt vid sidan av!

Någon hemsida med moderna tekniker, eller app.

Jag hade nog kört ren .net istället!
https://teknikhogskolan.se/utbildningar/net-utvecklare/

Det är vad jag ser i de flesta annonser.

Lycka till!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070