Cooler Master introducerar Mini ITX-chassit Masterbox NR200P MAX

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master introducerar Mini ITX-chassit Masterbox NR200P MAX

Företaget möblerar om inuti storsäljaren NR200P och integrerar bland annat vattenkylning samt nätaggregat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt vara riktigt intressant om inte prislappen är helt galen.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

cooler master brukar ju inte safta på allt för mkt.. så hoppas det blir ett bra pris, då är det ett givet köp för min del

Permalänk
Medlem

Det NZXT och Coolermaster gör med integrerad kylning och PSU kan ju bli riktigt häftigt om de går hela vägen
och skräddarsyr radiator och PSU till chassit eller som en del av chassit.
Största huvudvärken för SFF måste ändå vara allt för många fyrkantiga pusselbitar som inte är anpassade till varandra.

Permalänk
Medlem

2999kr så är jag på.

Permalänk
Medlem

Hänger på priset då, och att eventuella köpare vill ha sitt NR200P med just en CoolerMaster AIO 280mm och ett CM nätagg.
Det måste vara en märkbar slant billigare än att köpa motsvarande separat.
För som vanligt med "integrerade" lösningar så kan ju en ev. reklamation av en enkel pryl bli till en mardröm.

Med det är ju kul att dom försöker hitta på någonting

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en ny Nr200 med möjligheter för radiator i taket utan att behöva kapa och ha sig. Cooler masters SFX har varit direkt hemska när det kommer till oljud. Än värre,verkar det vara den värst drabbade modellen som man får med här. Kanske därför det kommer som en bundle, svårt att sälja dåliga nätagg separat.

Vet att många i sff sfären har bönat och bett cooler master om en uppdaterad nr200, med bättre möjlighetet till kylning och radiator plats. Har dock inte sett en enda fråga efter en bundle där man får betala för saker man kan hitta bättre alternativ till separat.

Permalänk
Medlem

Meh..

Ge oss valmöjligheten istället, första iterationen är helt fantastisk med några små justeringar.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, kommer nog locka många köpare.
PSU hade dock kunnat vara 750W, då de flesta system kommer inte ha någon nytta av ett större. Finns dock fördelar med att det kommer vara lägre last som kan bidra till bättre effektivitet och ljudnivå. Får se om priset är tillräckligt bra och ifall dem kommer släppa en uppdatering för vanliga NR200, då det är nog bättre för dem med färre modeller att tillverka.

Permalänk
Inaktiv

Gillar NR200P men lite tveksam till denna. För den som vill vattenkyla och samtidigt visa upp grafikkortet är det inget dåligt kit. Men hade gillat om de delar som skiljer mot en vanlig NR200 skulle gå att köpa löst. Riktigt utnyttja en av styrkorna just NR200 också har. "Make it yours", eller hur sloganen faktiskt är.

Personligen kör jag min med luft (NH-C14S) och känns inte aktuellt med vatten.

Edit: Ett uppgraderingskit för I/O i fronten hade gillats också.

Permalänk
Medlem

Var inte ett fan av den första versionen av denna modell, men nu ser det bättre ut. @JonasT kommer modellen säljas separat utan inkl vattenkylare och nätaggregat? Antar det, men bra att vet i vilket fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Tråkigt att det inte växt lite på längden, då min GPU är 335 mm långt så är det rejält svårt att hitta något mITX chassi.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RVX:

Var inte ett fan av den första versionen av denna modell, men nu ser det bättre ut. @JonasT kommer modellen säljas separat utan inkl vattenkylare och nätaggregat? Antar det, men bra att vet i vilket fall

Som jag förstår det i dagsläget kommer MAX-modellen endast att säljas i paket med vattenkylare/nätagg. Det är ju dock inte omöjligt att CM ändrar sig på den punkten om de ser ett stort intresse för en "barebones"-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som jag förstår det i dagsläget kommer MAX-modellen endast att säljas i paket med vattenkylare/nätagg. Det är ju dock inte omöjligt att CM ändrar sig på den punkten om de ser ett stort intresse för en "barebones"-variant.

Hoppas det. Vill ha mer än gold i nästa rigg man bygger 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns ju en kundgrupp för ett sånt kitt men jag är nöjd med mitt vanliga moddade där jag knökat in en NH-D15 och en usb-c kontakt istället för 3,5mm jacket.. och tror många hade föredragit usb-c framför denna uppdatering men med en Dremel och lite vilja så går det mesta :D.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här trenden med medföljande/inbyggd kylare och PSU i ITX chassin

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Svårt... Sitter med ett nr200 och har tänkt på att byta min tornkylare till en vattenkylare. Men har ju redan ett nätaggregat och är inte så sugen på att köpa hela paketet.
Hoppas att de kommer med varianter där man kan välja lite vad man vill ha.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag gillar den här trenden med medföljande/inbyggd kylare och PSU i ITX chassin

Så länge dom också erbjuder chassit tomt. Annars finns det inget bra med trenden. En insatt kund vill ju oftast göra individuella val av komponenter från olika tillverkare. För att inte tala om när man redan har PSU, radiator, etc, sedan tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Jag gillar den här trenden med medföljande/inbyggd kylare och PSU i ITX chassin

Skrivet av NaturMackan:

Så länge dom också erbjuder chassit tomt. Annars finns det inget bra med trenden. En insatt kund vill ju oftast göra individuella val av komponenter från olika tillverkare. För att inte tala om när man redan har PSU, radiator, etc, sedan tidigare.

Håller med er båda faktiskt. Så länge man kan köpa ett färdigt kit. Ingen nackdel att samla tillverkare och man vet då även att grejerna faktiskt passar. Även om halva nöjet är krånglet som kan uppstå.

Lite så jag tilltalas av tanken på att Cooler Master även skulle försöka ta fram egna moderkort. Krångligare än det är värt troligen men om man skulle kunna köpa detta som ett snudd på färdigt system/barebone där chassi, kylning, nätdel och moderkort finns så är redan saker som sockelplacering definierade och man kan lättare styra upp exempelvis luftkylning.

Blir väldigt många SKU's att hantera så jag misstänker att det nog aldrig blir värt det riktigt. Var det NZXT eller någon liknande som själva började ta fram moderkort? Sedan förstås, även om man håller sig till en formfaktor, m-ITX i detta fallet, så är moderkortet som kunden vill ha aldrig samma. Någon vill ha dubbla NIC's, någon vill ha massor av USB-portar och inga bildutgångar. Sedan budget, AMD eller Intel och även valet av komponenter på moderkort och huruvida det är 1 eller 2 M.2 portar, antal SATA och placeringen av allt.

Ett enklare förslag vore kanske att Cooler Master likt Noctua själva går igenom vilka komponenter och kombinationer som passar ihop. Sånna listor är guld värt vid planering. Men även det är sånt som kostar, och marknaden kanske inte är stor nog?

Permalänk
Medlem

Det vore riktigt trist om detta inte släpptes i en barenone variant. Förhoppningsvis inser dom det själva, och utan att vi behöver ge feedback och skicka in mail där man ner om det.
Med tanke på vilken framgångssaga föregångaren var...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av THB:

Tråkigt att det inte växt lite på längden, då min GPU är 335 mm långt så är det rejält svårt att hitta något mITX chassi.

336x145x75mm är max GPU-stöd, exkl utrymme för PCIe-kablarna också Med hjälp av den nya bakpanelen är det möjligt att verkligen maxa stödet för stora och moderna grafikkort.

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem

Häftig ide, men kommer bli dyrt. Gissar på minst 3995. 850w gold kostar väl närmare 2000? Chassit nära tusenlappen, och kylningen 1500, minst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

En mycket, mycket bättre NZXT H1 (med tanke på inbyggd kylare och nätagg)

Permalänk
Medlem

Det här var mycket intressant, grabben min behöver en ny dator och som Mini ITX kan han lätt kan ta med när han åker runt till och träffar kompisarna.

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Häftig ide, men kommer bli dyrt. Gissar på minst 3995. 850w gold kostar väl närmare 2000? Chassit nära tusenlappen, och kylningen 1500, minst.

Kan tyvärr inte ge en siffra men NR200P MAX kommer vara billigare än att köpa motsvarande lösa delar.
Utöver det har du features som inte finns på retail-delar som texturerade individuella PSU-kablar, custom längd, blacked out färgtema på kylare etc.

Pay less, get more!

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt att det inte växt lite på längden, då min GPU är 335 mm långt så är det rejält svårt att hitta något mITX chassi.

Vad är det för grafikkort, jag har ett 3070 suprim och det sitter som en smäck i nr200. 3080 och 3090 ska hålla identiska mått och har rapporterats passa, jag vet inte om den fungerar vertikalt men horizontelt får den bra luft och utblås

Permalänk
Medlem

hoppas dom trycker in nått av dom nya platinum sfx aggen
https://summit.coolermaster.com/summer/power/v-sfx-platinum/

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av pbostrm:

Vad är det för grafikkort, jag har ett 3070 suprim och det sitter som en smäck i nr200. 3080 och 3090 ska hålla identiska mått och har rapporterats passa, jag vet inte om den fungerar vertikalt men horizontelt får den bra luft och utblås

336mm tar den, rentav! 330mm gäller för icke MAX-modellen.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av JonasT:

Som jag förstår det i dagsläget kommer MAX-modellen endast att säljas i paket med vattenkylare/nätagg. Det är ju dock inte omöjligt att CM ändrar sig på den punkten om de ser ett stort intresse för en "barebones"-variant.

Precis så ligger det till. Tanken med MAX-modeller är att de skall komma fullmatade med lösningar. Det kommer inte röra sig om rena bundles, utan att de också är unika estetiskt (ex. NR200P Max kommer i grått utförande) samt featuremässigt (kylning, nätagg, nya chassifeatures). Vi lyssnar dock på all feedback i våra olika regioner

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Precis så ligger det till. Tanken med MAX-modeller är att de skall komma fullmatade med lösningar. Det kommer inte röra sig om rena bundles, utan att de också är unika estetiskt (ex. NR200P Max kommer i grått utförande) samt featuremässigt (kylning, nätagg, nya chassifeatures). Vi lyssnar dock på all feedback i våra olika regioner

Hade varit trevligt med att kunna välja bort till exempel nätaggregat eller andra delar. I mitt fall så skulle jag kunna vara intresserad av chassi samt kylaren men har redan ett nätaggregat.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.