Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Hade tänkt beställa Sandstrøm portabel luftkonditionering SAC07C19E
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Det står i specifikationerna att ventilationsslangen är max 150cm. Jag vill ju gärna dra min upp till ventilationen i taket så behöver en slang på 240cm. Hur och vart fixar jag detta lättast och smidigast?

Det borde gå att ha längre slang om du har bredare dimensioner. Annars rakt upp borde vara lättare för luften att flöda iom att det är varmluft.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha en Portabel AC, utan en fast permanent, luftvärmepump vad är det bästa man kan ha då för ca 20.000kr har 70kvm uppe och 70kvm nere, går det med 2 innerdelar är det väl inte sämre, men den är tänkt för övervåningen då det inte går att sova knappt 😥

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem

Portabel AC vilken fantastisk och värdelös uppfinning på samma gång! Kallt blir det.. en stund men de är stora och för oväsen. Är kluven till hur mycket glädje jag egentligen har av min. 31 grader igår med följande resultat i sovrummet.

Det blir ju svalt men jag hinner knappt lägga mig i sängen med AC tyst och avstängd innan det är varmt igen...

Permalänk
Medlem

Massy, du behöver köra många timmar för att få mera svalka. Jag kör min sovrumsmaskin från 10 till 22, ungefär.

Permalänk
Medlem

I sovrummet kör vi den på när vi sover, den har ett dovt brummande frekvent ljud som blir sövande 😊
Bävar för den dagen den går sönder , den är 15 år gammal
Finns det portabla ac nu för tiden så man ställa in så den den inte stängs av och sätts på hela tiden? För då hade jag vaknat av tystnaden, eller när den drar igång igen 🙈

Permalänk
Medlem

Slang går att förlänga men man kanske får gå upp en dimension och det är mer än enstaka meter - och kraftiga böjar kostar mer i flödesminskning än att du skarvar på längden, så försök håll det rakt om du skarvar på ytterligare.

Vad som händer är att du tappar verkningsgrad om flödet hindras i slangen och är det tillräckligt mycket så slår maskinen ifrån efter ett tag för att kompressorn går för tungt för att kondensorn inte kyls ordentligt (ofta en klixon i kompressorn som löser ut för att det är högre motorström än tänkt och kombination med att temperaturen i kompressorn är högre av den varmare hetgasen pga. högre kompression - återställer sig efter en tid när kompressorn svalnat ganska så mycket, kan ta över halvtimme) .

Ett sätt att kolla är hur mycket effekt det drar med orginal-slangen utdragen rak och i S-böj med tex energimätare som https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/p/36-2897 under ca 30 minuter och därefter din andra slanglösning med samma tid - ökar det inte mer än ca 100 Watt så skulle jag inte bry mig med större slangdimension, men ökar det med 200-300 Watt så går kompressorn mycket tyngre för att kondensorn kyls dåligt (högre temp ger högre kondensationstryck och därmed tyngre gång för kompressorn) och du har får dålig verkningsgrad och ganska kraftigt sämre kyla för att luftflödet i slangen är för låg och då blir det att byta till grövre dimension (helst hela vägen från AC - inte att bara skarva på den befintliga slangen).

Annan metod är att mäta tempen på utblåset vid AC:n i slangen men där har jag inte koll på hur mycket det tillåts höjas för att fortfarande vara acceptabelt men gissar på att man kan kan tåla upp till 10 grader högre. - jag skulle köra på effektmätaren som indikator först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

has du länk till någon sådan ?

annars verkar elektrolux och woods maskiner vara ganska säkra kort och kan hämtas i butik på många håll även nu såhär på senare halvan av sommaren (det kunde man knappast säga sommaren 2018 där man fick åka 40 mil om man hade turen att hitta någon som sålde en portabel AC - även i begagnad skick...)

https://outl1.se/effektiv-portabel-ac-wifi skrolla ner till många funktioner. Funderar på att beställa den eftersom jag väntar på den här https://outl1.se/portabel-luftkonditionerare-wifi som har ok pris men vet inte riktigt om det är värt de extra tusen kr för att gå upp i storlek.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Portabel AC vilken fantastisk och värdelös uppfinning på samma gång! Kallt blir det.. en stund men de är stora och för oväsen. Är kluven till hur mycket glädje jag egentligen har av min. 31 grader igår med följande resultat i sovrummet.
https://i.imgur.com/FhaIhom.jpg

Det blir ju svalt men jag hinner knappt lägga mig i sängen med AC tyst och avstängd innan det är varmt igen...

Knappast ACns fel att det blir sådär. När all omgivande luft samt väggar mm. är uppvärmda så är det oundvikligt att det blir lika varmt igen ganska snabbt efter man stängt av. Blir så med fastmonterade också. Det går vänja sig med ljudnivån, jag tyckte till och med att ljudet var lite sövande när jag hade min igång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

https://outl1.se/effektiv-portabel-ac-wifi skrolla ner till många funktioner. Funderar på att beställa den eftersom jag väntar på den här https://outl1.se/portabel-luftkonditionerare-wifi som har ok pris men vet inte riktigt om det är värt de extra tusen kr för att gå upp i storlek.

Det var en ganska stor maskin - 2 kylsteg fortfarande oklar - kanske bara att fläkten kan ställas i 2 farter... försök hitta och ladda hem manualen och titta i denna och se om funktionerna i denna passar dig. Så länge det inte är inverterstyrd kompressor så finns det bara två lägen - avstängd eller igång och det finns inga mellanlägen.

58 dB(A) är bra men fortfarande inte tyst och de flesta portabla AC ligger i området 63-65 dB(A) (somliga har 'silent' mode som kan minska nivån med ett antal dB och det mesta ges av att fläktarna för luften varvar ned och brusar (ganska mycket) mindre och total-effekten i dB(A) räknat minskar medans kompressorn går precis likadant hela tiden oavsett läge - så är det kompressorbrummet specifikt man störs av så hjälper inte silent-läget) - mycket av blåsljudet kommer faktisk från slangfläkten och strålar ut via slangväggen - att vira en filt kring slangen kan minska ljudet märkbart.

Upplevelsemässigt så är 55 dB(A) halva ljudnivån gentemot 65 dB(A) medans räknat energimässigt så är det en faktor 10 i ljudenergimängd. 3 dB skillnad (faktor 2 i energiskillnad) är upplevelsemässig knappt märkbar skillnad - våra öron arbetar i 10-logaritm och därför märks knappt en halvering av ljudnivå räknat som energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Portabel AC vilken fantastisk och värdelös uppfinning på samma gång! Kallt blir det.. en stund men de är stora och för oväsen. Är kluven till hur mycket glädje jag egentligen har av min. 31 grader igår med följande resultat i sovrummet.

Det blir ju svalt men jag hinner knappt lägga mig i sängen med AC tyst och avstängd innan det är varmt igen...

Luften har ca 1 kJoule värmekapacivitet per kg och grad C, så själva luften i ett rum kyls ned ganska fort av en AC - problemet är väggar, inredning, golv och takt på åtskilliga hundra kg, ja ton i vikt, värmer upp luften lika snabbt igen - det måste också kylas ned (och ju kallare det är ju mer värmeinflöde får du från angränsande rum, golv och tak) och man hamnar snart i ett jämviktsläge mellan värmeinflöde utifrån och det som forslas bort av AC vilket kanske resulterar i temperatursänkning endast 3-4 grader totalt för ett större rum - mindre rum blir kallare för att ytorna som avger värme är mindre.

Skall du få lite länge hållbar kyla i dit sovrum inför sovande så behöver du köra din AC i åtskilliga timmar för att kyla ned säng, inredning, väggar och tak några grader - men värmeinflöde utifrån gör att det fortfarande bara ger enstaka timmar i respit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Knappast ACns fel att det blir sådär. När all omgivande luft samt väggar mm. är uppvärmda så är det oundvikligt att det blir lika varmt igen ganska snabbt efter man stängt av. Blir så med fastmonterade också. Det går vänja sig med ljudnivån, jag tyckte till och med att ljudet var lite sövande när jag hade min igång.

Skrivet av xxargs:

Luften har ca 1 kJoule värmekapacivitet per kg och grad C, så själva luften i ett rum kyls ned ganska fort av en AC - problemet är väggar, inredning, golv och takt på åtskilliga hundra kg, ja ton i vikt, värmer upp luften lika snabbt igen - det måste också kylas ned (och ju kallare det är ju mer värmeinflöde får du från angränsande rum, golv och tak) och man hamnar snart i ett jämviktsläge mellan värmeinflöde utifrån och det som forslas bort av AC vilket kanske resulterar i temperatursänkning endast 3-4 grader totalt för ett större rum - mindre rum blir kallare för att ytorna som avger värme är mindre.

Skall du få lite länge hållbar kyla i dit sovrum inför sovande så behöver du köra din AC i åtskilliga timmar för att kyla ned säng, inredning, väggar och tak några grader - men värmeinflöde utifrån gör att det fortfarande bara ger enstaka timmar i respit.

Skrivet av robby:

Massy, du behöver köra många timmar för att få mera svalka. Jag kör min sovrumsmaskin från 10 till 22, ungefär.

Jo jag förstår detta. Min helhetspoäng var,

* De är stora
* De måste stå igång länge för att ge någon vettig halvlång effekt
* De drar in ny varm luft utifrån så de är ganska ineffektiva dagtid när det är 28 ute
* De låter, man i princip måste stänga av vid sömn
* Man måste hålla stängt i det rum man vill kyla
* Olämpligt att ha fönstret öppet hela dagen om man inte är hemma
* Kostar ~50kr+ dagen för medioker nerkylning av ETT mindre rum.
* Känns spontant som det kommer sugas is 28 gradig luft i rasande takt från betydligt större vardagsrum/kök även om man får ner tempen på "inredningen" i sovrummet

ACn gör såklart det det utannonserar men det är mer hela konceptet portabel AC jag börjar tvivla lite på, och då har jag ändå haft min i rätt många år, men är trött på att krångla med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

* Kostar ~50kr+ dagen för medioker nerkylning av ETT mindre rum.

I så fall har du riktigt dyr el eller en extremt ineffektiv AC.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Moddat ACn så den har två slangar nu, skönt att kunna använda den på dagen

https://imgur.com/a/T5zQcD9

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

I så fall har du riktigt dyr el eller en extremt ineffektiv AC.

Ja min som kylde stor del av förra lägenheten (säg att den kylde 45 kvadrat) kostade drygt 50 kr i veckan när jag körde den hela dagarna, så för att komma upp i 50 kr om dagen måste man göra många fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Moddat ACn så den har två slangar nu, skönt att kunna använda den på dagen

https://imgur.com/a/T5zQcD9

Härlig ghettolösning Håller på med något liknande. Är det 150/152mm? Var hittade du i sådana fall den där stosen? Letat som en idiot efter det men hittar ingenstans.

Riktigt avundsjuk på alla som har vädringsfönster också, inget jag trodde jag någonsin skulle vara Mitt fönster är "one piece", öppnas utåt hängt i överkant och runt ~520cm i omkrets så är fast med sketet fönsterkit.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja min som kylde stor del av förra lägenheten (säg att den kylde 45 kvadrat) kostade drygt 50 kr i veckan när jag körde den hela dagarna, så för att komma upp i 50 kr om dagen måste man göra många fel.

50 kr i veckan låter väl lågt kan jag tycka. Vad hade du för kostnad per kWh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja min som kylde stor del av förra lägenheten (säg att den kylde 45 kvadrat) kostade drygt 50 kr i veckan när jag körde den hela dagarna, så för att komma upp i 50 kr om dagen måste man göra många fel.

Min drar ca 1kwh. Vad fasen har du för pris på elen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja min som kylde stor del av förra lägenheten (säg att den kylde 45 kvadrat) kostade drygt 50 kr i veckan när jag körde den hela dagarna, så för att komma upp i 50 kr om dagen måste man göra många fel.

Skrivet av Leyer:

I så fall har du riktigt dyr el eller en extremt ineffektiv AC.

AC enheten förbrukar ca 2000 Watt.

14 timmar (enligt rekommendation i tråden för att hålla kylan bättre och längre) * ~2000 Watt = 28 Kwh * 1,50 elpris = 42 SEK dagen.

Ni kör alltså alltså den bara ca 2,5h/dag? Eller har ni byggt ihop eget kolkraftverk ute i trädgården?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Portabel AC vilken fantastisk och värdelös uppfinning på samma gång! Kallt blir det.. en stund men de är stora och för oväsen. Är kluven till hur mycket glädje jag egentligen har av min. 31 grader igår med följande resultat i sovrummet.
https://i.imgur.com/FhaIhom.jpg

Det blir ju svalt men jag hinner knappt lägga mig i sängen med AC tyst och avstängd innan det är varmt igen...

Du kör alltså ACn hela dagen? Du leder ut den varma luften med slang som sluter tätt?
Efterssom en portabel AC leder ut luft kommer den ta sånt som kommer via befintlig ventilation. Den är ofta gjord så att den tar luft från den svala sidan.
Luften som tas in är just luft som är lika varm som det är i skuggan eller solen.
Jag har faktiskt fått lite av ett problem att det sugs upp luft från avloppet i ett av mina badrum = det luktar ganska illa, men säkert sval luft

Mina egna erfarenheter är att sätter man bara på ACn lite kort innan man ska sova blir det snabbt varmt igen.
Kör min hela tiden och har satt min på 24 och då slår den av själv under natten. Kanske även kommer köra timer funktion de dagar där det utlovas svala nätter, då den låter en del ändå.

Gjorde misstaget idag att öppna ett fönster på svala sidan idag ett tag mitt på dan. Känns som mycket kyla försvann tack vare det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Härlig ghettolösning Håller på med något liknande. Är det 150/152mm? Var hittade du i sådana fall den där stosen? Letat som en idiot efter det men hittar ingenstans. Riktigt avundsjuk på alla som har vädringsfönster också, inget jag trodde jag någonsin skulle vara Mitt fönster är "one piece" och runt ~520cm i omkrets så är fast med sketet fönsterkit.

130mm, utblåset är 120mm så ville bara komma just över det (lite av insuget är inte täckt också så den tar lite luft på sidan).

Stosen? Skivan i rutan (IT är mer min grej inte bygge:)? En stor jävla skiva formplywood, har nog med material för 3 fönster till...

Butiken gjorde den grova kapningen så jag ens fick in skivan i bilen lol, sen cirkel/borr/sticksåg hemma för att göra hål.

Har som tur haft vädringsfönster i alla mina lägenheter, byggde denna i min bostadsrätt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du kör alltså ACn hela dagen? Du leder ut den varma luften med slang som sluter tätt?
Efterssom en portabel AC leder ut luft kommer den ta sånt som kommer via befintlig ventilation. Den är ofta gjord så att den tar luft från den svala sidan.
Luften som tas in är just luft som är lika varm som det är i skuggan eller solen.
Jag har faktiskt fått lite av ett problem att det sugs upp luft från avloppet i ett av mina badrum = det luktar ganska illa, men säkert sval luft

Mina egna erfarenheter är att sätter man bara på ACn lite kort innan man ska sova blir det snabbt varmt igen.
Kör min hela tiden och har satt min på 24 och då slår den av själv under natten. Kanske även kommer köra timer funktion de dagar där det utlovas svala nätter, då den låter en del ändå.

Gjorde misstaget idag att öppna ett fönster på svala sidan idag ett tag mitt på dan. Känns som mycket kyla försvann tack vare det.

Det är det jag inte brukar göra, men har fått tips här att det håller sig svalt längre under natten. Ovan påpekade jag precis kostnaden men ser inte hur det går ihop.

I tråden fått rekomendationen att köra den länge samtidigt som flera hävdar att den är orimligt billig i drift. Det går inte riktigt ihop kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

AC enheten förbrukar ca 2000 Watt.

De flesta portabla AC har nog en förbrukning betydligt lägre än 2 kW. Jag har en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW och den ligger runt 700-800 watt tror jag. Med en COP på runt 3.3 så blir kyleffekten 2.6 kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De flesta portabla AC har nog en förbrukning betydligt lägre än 2 kW. Jag har en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW och den ligger runt 700-800 watt tror jag. Med en COP på runt 3.3 så blir kyleffekten 2.6 kW.

Min har en enligt specifikation en kyleffekt på 4,9 kW. Men i praktiken tack vare slang genom fönster och insug av varm luft så blir det sannerligen mycket mer ineffektivt än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Min har en enligt specifikation en kyleffekt på 4,9 kW. Men i praktiken tack vare slang genom fönster och insug av varm luft så blir det sannerligen mycket mer ineffektivt än så.

2 kW i elförbrukning låter högt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

AC enheten förbrukar ca 2000 Watt.

14 timmar (enligt rekommendation i tråden för att hålla kylan bättre och längre) * ~2000 Watt = 28 Kwh * 1,50 elpris = 42 SEK dagen.

Ni kör alltså alltså den bara ca 2,5h/dag? Eller har ni byggt ihop eget kolkraftverk ute i trädgården?

För det första är 2 kW högt för en portabel AC, för det andra förbrukar den inte max hela tiden, inte i närheten. Stora delar av tiden körs bara fläkten och ingen kompressor om man har den igång kontinuerligt. Hade min igång 14-15 timmar om dagen och det kostade runt 60 kr i veckan.

För det tredje är 1,5 kr/kWh ett rätt dåligt elpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För det första är 2 kW högt för en portabel AC, för det andra förbrukar den inte max hela tiden, inte i närheten. Stora delar av tiden körs bara fläkten och ingen kompressor om man har den igång kontinuerligt. Hade min igång 14-15 timmar om dagen och det kostade runt 60 kr i veckan.

För det tredje är 1,5 kr/kWh ett rätt dåligt elpris.

Den effekten krävs om man vill kyla ett någorlunda stort rum. Det lär behöva gå på max konstant eftersom den får kämpa/har svårt att nå målet på ca 20-22 grader. Når man inte dit kommer den kämpa max tills den når dit, dvs kontinuerligt. Elpriset är snittet saxat från SCB. Så, det kanske inte är ett bra pris, men det är ett fullt normalt pris.

Storleken på rummet spelar såklart roll. Har all utrustning som krävs för att mäta temperatur och energi hemma så kan provköra en dag och återkomma med detaljerade grafer. Blir bara glad om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För det tredje är 1,5 kr/kWh ett rätt dåligt elpris.

Det är inget bra elpris men det är svårt att komma under 1 kr/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Den effekten krävs om man vill kyla ett någorlunda stort rum. Det lär behöva gå på max konstant eftersom den får kämpa/har svårt att nå målet på ca 20-22 grader. Når man inte dit kommer den kämpa max tills den når dit, dvs kontinuerligt. Elpriset är snittet saxat från SCB. Så, det kanske inte är ett bra pris, men det är ett fullt normalt pris.

Storleken på rummet spelar såklart roll. Har all utrustning som krävs för att mäta temperatur och energi hemma så kan provköra en dag och återkomma med detaljerade grafer. Blir bara glad om jag har fel.

Det räcker inte nödvändigtvis med att köra en dag, min förra lägenhet tog över en veckas körning för att väggarna skulle kylts ned om man inte kört den tillräckligt innan dess.

Jag vet vad den kostade när jag kylde ca 45 kvadrat (3 meter till tak) och lät den köra hela dagarna, det bevisade elräkningen och genomsnittet hamnade kring 60 kr i veckan (drygt 250 kr per månad). Betalade ca 1 kr/kWh för elen.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Elpris för under 1 kr/kWh inkl alla avgifter? Hur lyckas ni med det?