Muntligt avtal (pris) med företag skiljer sig än verkliga priset

Permalänk

Muntligt avtal (pris) med företag skiljer sig än verkliga priset

Hej,

Det är så att jag behövde hjälp med lite el hemma och ringde upp en elfirma. Fick offert per telefon att:
För halvdag (inkl. material och rotavdrag): 3500kr
För heldag (inkl. material och rotavdrag): 5500kr

Jag accepterade och nu är allt klart. Får hem fakturan och där står det strax över 6000kr (rotavdraget redan draget). Killen som var och jobbade var här i ca. 5timmar, varav strax över 1 timme var lunch, så total arbetad tid 4 timmar. Fakturan står det 6 timmar. Sen är det massa materialartiklar som nämns. Men priset överstiger det vi kom överens om.

Varför blev det så mycket mer? Det var inget speciellt som tillkom med tjänsten än det vi kom överens om per telefon.

Missar jag något här?

Permalänk
Medlem

Restid till och från kund (du) gissar jag på

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har man kommit överens om 5500kr så borde det ju vara det som gäller. Om offertpriset ändras måste man ju meddela det på plats och få godkänt innan man utför arbetet.
6 timmar låter som 4 timmar arbete + lunch + restid samt potentiellt mer materiel än de trodde.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att säga om du missat något med den information du lämnar här. Transport till och från, om han behöver åka och köpa någon reservdel etc debiteras ju såklart också. Svårt att veta vad för material som behövs redan innan man kommer till ett jobb, beroende på vad du angett för fel direkt (se tex skillnad mellan "elen funkar inte på övervåningen" och "två dimrar i hallen behöver bytas ut").

Sedan är ju inte hantverkare kända för att ta för dåligt betalt heller.

Steg ett kan ju vara att... fråga dem.

Permalänk
Medlem

Har du ringt och frågat? Nog ett bra ställe att börja på annars.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

De får lägga på upp till 15% på offerter utan att behöva meddela detta. Allt över det kan du vägra betala ifall de inte meddelat dig att det tex kommer ta 3timmar extra eller liknande .

Väldigt många företag som sätter detta i system

Be om en spec på timmar. Lunch tar de knappast betalt för men garanterat restid. Sen en timme på inhandla grejer ( äta en smörgås o snacka skit på Ahlsell ) . Sen timme restid hem .sen säkert lagt på 15% extra

Permalänk

Firman ligger ca 2 minuter med bil från min bostad. De har dragit nån form av milkostnad på faktura ca. 200kr.

Permalänk
Medlem

Det är standard med hantverkare att de säger ett pris och sen blir det ett annat. Du kan antingen betala och aldrig ha med dessa människor att göra nå mer eller säga till dem att du inte betalar.
4 timmar är en halvdag och då är det ju det du ska betala för plus ev. material och om det nu är resor(varför man nu ska behöva betala för det kan man undra) men det verkar ju som de specat redan.

Jag hade betalat 3500:- och om de har några frågor referera till det muntliga avtalet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Är priser man får i offerter bindande?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Det är så att jag behövde hjälp med lite el hemma och ringde upp en elfirma. Fick offert per telefon att:
För halvdag (inkl. material och rotavdrag): 3500kr
För heldag (inkl. material och rotavdrag): 5500kr

Var det offert för ett halvt jobb och en annan för ett helt jobb?
Får inte riktigt ihop vad som ingår i halvdag respektive heldag.

Vad var det för materiel som inkluderas i respektive?

Sedan så är det troligtvis inräknat med med den tid om gick åt totalt, inte enbart den tid som dom befann sig på plats hos dig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är standard med hantverkare att de säger ett pris och sen blir det ett annat. Du kan antingen betala och aldrig ha med dessa människor att göra nå mer eller säga till dem att du inte betalar.
4 timmar är en halvdag och då är det ju det du ska betala för plus ev. material och om det nu är resor(varför man nu ska behöva betala för det kan man undra) men det verkar ju som de specat redan.

Jag hade betalat 3500:- och om de har några frågor referera till det muntliga avtalet.

Som kund kommer du alltid att betala för resor på nåt sätt, skillnaden är hur det paketeras/specificeras. Separat resekostnad, högre timpris eller ett generellt påslag på allt, metoden är olika men når samma mål.
Du har samma grej är du köper prylar, den så kallade gratisfrakten har du i regel betalt fast i annan form.

För övrigt så är det alltid bäst med att ha offerten på papper om man vill vara säker på att slutpriset skall bli samma, dessutom bör du få en beskrivning om vad som ingår och vad som du i efterhand kan behöva betala extra för.