Asus ProArt PA32UCG-K finns att köpa nu!

Permalänk
Inaktiv

Asus ProArt PA32UCG-K finns att köpa nu!

Bara 60 lax hos svenska ÅF! Åh häpp...

Har väntat så länge på denna hoppades att den skulle landa lägre än så, ASUS sa ju lite syrligt att den skulle bli billigare än Apples ganska saftiga Pro Display XDR, men det var ju snart två år sedan nu så det har väl alla glömt vid det här laget...

I och för sig ÄR den ju billigare, om man köper till monitorfoten till Pro XDR för nästan 13 papp. *ansiktshand*

Här är en snubbe på youtube som testar den här monitorn, ur ett proffsanvändarperspektiv:

Han verkar överlag gilla den bra, förutom antireflex-skärmen man kan snäppa fast, som är sladdrig och av låg kvalitet tydligen. Litet av en besvikelse, med tanke på priset för den här monitorn. Det finns också lite skumma beteenden med lokal dimning som inträffar i ytor med små kontraster nära en kant med stor kontrast som verkar bero på någon slags intern bildbehandling skulle jag rent personligt gissa; ljusgrå fält på vit fönsterbotten mot en svart skrivbordsbakgrund försvinner nära kanten på fönstret. Lite bisarrt; jag vet inte om det får någon större påverkan på bildkvaliten i en litet mindre artificiell situation. Litet skumt dock, som sagt.

Fick inte heller riktigt grepp på om monitorn kan automatiskt växla mellan SDR och HDR, eller om man måste in i de jävla OSD-menyerna och krafsa runt varje gång för att åstadkomma detta; den kan i vartfall inte hantera situationen med HDR-video i ett fönster på en SDR skrivbordsmiljö. Men det vet jag inte om jag skulle ha begärt egentligen, det verkar rätt så överkurs skulle jag säga rent spontant. Kan ju till och med vara en mjukvarubegränsning i macOS till och med, vad vet jag.

Ivartfall, intressant att den här monitorn till slut finns ute till salu. Har banne mig väntat i över två år på det här och så slutar det med att den är så dyr att jag förmodligen inte kan köpa den ändå...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Folk skrattade åt priset på Apples skärm, men tji fick dom, antar jag? Det var visst inte så enkelt och billigt att bygga såna här skärmar.

Nästa generation kommer väl kosta 20k då

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com