Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Efter Teslabjörns bananboxtest av Ioniq 5 är jag såld. Verkar ha bättre eller lika bra lastutrymme som Enyaq och kostar märkbart mindre. (https://www.youtube.com/watch?v=_w6KVqAnjog)

Är nyfiken på vad deras solcellstak levererar och om det är till någon nytta under sommaren. Kanske mest är en gimmick för 20kkr... Någon som hört om/när det finns bilar inne för demo? Man vill ju gärna ha en känsla för förarsitsen innan man lägger en halv mille på en bil.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

Jag har ett antal mindre positiva åsikter om EQC:n efter 10-11 månaders ägande och fått "känna in" bilen.

Väldigt/Tillräckligt ofta så kan jag inte öppna bakluckan med fob:en, och idag (igen) gick det inte att öppna bakluckan med knappen i dörren utan fick använda vick-märket på luckan för att få upp luckan.
Laddar "sakta" med bara 110 kW.
2200kr för 2500-mila servicen, där de typ bara bytte filtret och kollade nån vätska.
Det går att köpa ett paket med Dash-cam som använder bilens främre kamera för att spela in.. videoklippen blir bara skit av (funktionen kostade också 2500kr).

Relativt litet bagage.. Reser mycket i jobbet så det är "alltid fullt" där bak.
Den självparkerade funktionen som säljs av MB i europa (minst) har avaktiverats i många länder utan ersättning till kund, min hittar inte en enorm lucka att parkera i (med parkeringsfunktionen fortfarande aktiv).

GPS:En enligt mig är skitkass. Saker är placerade på fel ställen, vilket blir t.ex. tesla-laddarna i Kalmar, ligger mitt på motorvägen, och där slutar GPS:en att visa något när du kör på motorvägen brevid laddarna inne vid Scandic hotell.
GPS:en verkar ligga 2-300 meter fel/efter än var man är, så händer ofta att jag missar att svänga då gps:en visar att jag ska svänga längre fram och inte "nu".

Eftersom jag numera åker ganska långt i jobbet, så märks det att ladda i 110kW ger mig oftast en extra restid på 1.5-2 timmar när jag ska ner till karlshamn, skåne, kalmar med omnejd för att stanna och ladda.

Permalänk

Det finns massa fullsize-SUV-elbilar och t.om. elbils-pickup-trucks coming up men alla kombis verkar vara plug-in-hybrider - förutom Porsche Taycan Cross Turismo (vilket ju är lite kul, vem för fem år sedan skulle tro att den enda elbilskombin på marknaden skulle vara en Porsche?!).

När får man se en helelektrisk Volvo V90, Peugeot 508 SW, Skoda Supberb, Audi A6 avant eller Mercedes E-klass kombi?

Finns det några rykten? Jag vet att jänkarna hatar herrgårdsvagnar men de är ju fortfarande rätt populära i europa. Är problemet att bottenplattan med batterierna tar upp så mycket utrymme att det är enklare att bygga en förhöjd halvkombi (aka en CUV) än en kombi?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Det finns massa fullsize-SUV-elbilar och t.om. elbils-pickup-trucks coming up men alla kombis verkar vara plug-in-hybrider - förutom Porsche Taycan Cross Turismo (vilket ju är lite kul, vem för fem år sedan skulle tro att den enda elbilskombin på marknaden skulle vara en Porsche?!).

När får man se en helelektrisk Volvo V90, Peugeot 508 SW, Skoda Supberb, Audi A6 avant eller Mercedes E-klass kombi?

Finns det några rykten? Jag vet att jänkarna hatar herrgårdsvagnar men de är ju fortfarande rätt populära i europa. Är problemet att bottenplattan med batterierna tar upp så mycket utrymme att det är enklare att bygga en förhöjd halvkombi (aka en CUV) än en kombi?

Jag har kastat lustans blickar efter Taycan CT just gör att den är lite i kombi-utförandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Efter Teslabjörns bananboxtest av Ioniq 5 är jag såld. Verkar ha bättre eller lika bra lastutrymme som Enyaq och kostar märkbart mindre. (https://www.youtube.com/watch?v=_w6KVqAnjog)

Är nyfiken på vad deras solcellstak levererar och om det är till någon nytta under sommaren. Kanske mest är en gimmick för 20kkr... Någon som hört om/när det finns bilar inne för demo? Man vill ju gärna ha en känsla för förarsitsen innan man lägger en halv mille på en bil.

Soltaket är absolut inte värt det. Räknade på det enligt de uppgifter som AutoTrader nämnde i sitt test. 209 mil norskregistrerad genererade strax under 24 kWh. Tar man hänsyn till att det är ett tillval för 19 papp även för Advanced-modellen så är det ju inte ens nära att tjäna igen pengarna man får punga ut med.

Hur kalkylen skulle se ut i Florida eller Spanien vågar jag inte sia om, men även där tror jag det blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Soltaket är absolut inte värt det. Räknade på det enligt de uppgifter som AutoTrader nämnde i sitt test. 209 mil norskregistrerad genererade strax under 24 kWh. Tar man hänsyn till att det är ett tillval för 19 papp även för Advanced-modellen så är det ju inte ens nära att tjäna igen pengarna man får punga ut med.

Hur kalkylen skulle se ut i Florida eller Spanien vågar jag inte sia om, men även där tror jag det blir svårt.

Jag tänker att det man betalar för är längre range, inte gratis ström. Även 5-10 procent extra räckvidd betyder mycket för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag tänker att det man betalar för är längre range, inte gratis ström. Även 5-10 procent extra räckvidd betyder mycket för vissa.

Förstår och köper delvis ditt resonemang. Med du tar dig trots allt ~40 mil på en laddning och är range viktigare än så väljer man kanske bort Ioniq 5? Den lilla extra range du får är minimal och med effektiviteten tar du dig så pass långt på varje stopp att du har möjlighet att välja snabbladdare för att kapa den totala restiden.

0,11 kWh per mil från panelerna under en rekordhet juni-juli är så futtigt att 19 000 kr inte riktigt känns motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Förstår och köper delvis ditt resonemang. Med du tar dig trots allt ~40 mil på en laddning och är range viktigare än så väljer man kanske bort Ioniq 5? Den lilla extra range du får är minimal och med effektiviteten tar du dig så pass långt på varje stopp att du har möjlighet att välja snabbladdare för att kapa den totala restiden.

0,11 kWh per mil från panelerna under en rekordhet juni-juli är så futtigt att 19 000 kr inte riktigt känns motiverat.

Bara så du inte blir besviken på bilen när du får den, 40 mil lär du inte komma med en Ioniq 5 på motorväg ens i bra väder på sommaren, mindre vägar garanterat kanske till och med längre än så. Kör du lite snabbare än skyltarna på motorvägen säger säger blir det ännu mindre eller om det regnar. Kör du 130 km/h i regn och dryga 10 grader verkar det som man hamnar kring 23 mil om man kör från 100% till 0% i de tester jag sett t.ex. (vilket man sällan gör då man oftast inte laddar till 100%). Pratar om det större batteriet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bara så du inte blir besviken på bilen när du får den, 40 mil lär du inte komma med en Ioniq 5 på motorväg ens i bra väder på sommaren, mindre vägar garanterat kanske till och med längre än så. Kör du lite snabbare än skyltarna på motorvägen säger säger blir det ännu mindre eller om det regnar. Kör du 130 km/h i regn och dryga 10 grader verkar det som man hamnar kring 23 mil om man kör från 100% till 0% i de tester jag sett t.ex. (vilket man sällan gör då man oftast inte laddar till 100%). Pratar om det större batteriet nu.

Absolut, så är det ju. Jag utgick från vad oberoende testare sagt sig få på sina ”school runs” då det kändes representativt för min egen del. Bor utanför stadsmiljö, arbetar hemma, kör sällan motorväg, farbrorkör i högerfilen, prioriterar komfort > sport, barnen är utflugna etc.

I eco mode med min körstil på mindre vägar (inga gator över 50 km/h i min kommun) i bra väder tror jag 40 mil kan gå. Men även om vi sänker räckvidden till 30 mil i beräkningen av solpanelerna gör det ingen större skillnad för resultatet, då de helt enkelt bidrar med för lite nytta.

Hört att solpaneler inte ens finns som tillval i UK. Det säger ju en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Absolut, så är det ju. Jag utgick från vad oberoende testare sagt sig få på sina ”school runs” då det kändes representativt för min egen del. Bor utanför stadsmiljö, arbetar hemma, kör sällan motorväg, farbrorkör i högerfilen, prioriterar komfort > sport, barnen är utflugna etc.

I eco mode med min körstil på mindre vägar (inga gator över 50 km/h i min kommun) i bra väder tror jag 40 mil kan gå. Men även om vi sänker räckvidden till 30 mil i beräkningen av solpanelerna gör det ingen större skillnad för resultatet, då de helt enkelt bidrar med för lite nytta.

Hört att solpaneler inte ens finns som tillval i UK. Det säger ju en hel del.

Ja med det körmönstret är nog 40 mil inga problem. Ville bara varna ifall förväntningarna var att att man kom det även på snabbare vägar. Vet att många blivit besvikna på sina el-SUVar när de kört på motorväg och inte räknat med att räckvidden sjunker kraftigt så det är bättre att ha rimliga förväntningar redan innan. ”Expectations is the thief of joy” och allt det där.

Solpaneler är alltid dumt det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Har inte själv någon elbil men kan solcellerna kanske hjälpa behålla räckvidd om man står parkerad? T ex för att kyla ner kupen eller värma batterierna innan man ska åka? kanske inte gör så stor skillnad?

Visa signatur

Desktop: R7 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Misstänker att jag skippar solceller vid eventuell beställning då det är svårt att motivera utgiften annat än nördfaktor... Har dock inte hittat pris på dragkrok... 🤔

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twonkey:

Har inte själv någon elbil men kan solcellerna kanske hjälpa behålla räckvidd om man står parkerad? T ex för att kyla ner kupen eller värma batterierna innan man ska åka? kanske inte gör så stor skillnad?

Jo precis. Jag hade inte varit intresserad av solpanelerna för att få på sin höjd någon procent extra räckvidd på en långresa utan snarare att räckvidden sakta segar sig uppåt när bilen är parkerad snarare än tvärtom. Använder man inte bilen på några dagar, och det är hyfsat soligt, bilen är parkerad på en bra plats och så, så kan ju räckvidden ha gått upp med några mil när man ska använda den liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Misstänker att jag skippar solceller vid eventuell beställning då det är svårt att motivera utgiften annat än nördfaktor... Har dock inte hittat pris på dragkrok... 🤔

Dragkrok eftermonteras alltid, priset jag fick var 15 900 kr.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av improwise:

Bara jag som blir lite förvirrad när Samsung har åsikter om laddboxar och annat som inte direkt känns kopplat till Samsung som företag?

Tanken med den här användaren är ju inte att vara en reklampelare för Samsung, utan en forummedlem som bidrar med relevanta inlägg på olika sätt. Jag som person är intresserad av många olika teknikgrejer, och om jag ändå lägger flera timmar per dag i forumet kan inte jag se hur det skadar om jag bidrar även utanför trådar som handlar om Samsungmobiler. Det var ju inte ett åsiktsbaserat inlägg i grunden, utan en länk till en lösning på det som frågeställaren undrade? Sen att jag har en bra väg till Samsung i Norden för att kunna få svar på lite andra frågor är ju främst en fördel, som jag ser det.

Med det sagt är det ju inte en diskussion som hör hemma här. Skriv gärna PM om du har några funderingar kring den här användaren och rollen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tanken med den här användaren är ju inte att vara en reklampelare för Samsung, utan en forummedlem som bidrar med relevanta inlägg på olika sätt. Jag som person är intresserad av många olika teknikgrejer, och om jag ändå lägger flera timmar per dag i forumet kan inte jag se hur det skadar om jag bidrar även utanför trådar som handlar om Samsungmobiler. Det var ju inte ett åsiktsbaserat inlägg i grunden, utan en länk till en lösning på det som frågeställaren undrade? Sen att jag har en bra väg till Samsung i Norden för att kunna få svar på lite andra frågor är ju främst en fördel, som jag ser det.

Med det sagt är det ju inte en diskussion som hör hemma här. Skriv gärna PM om du har några funderingar kring den här användaren och rollen.

Tack för svar. Då jag tycker diskussionen är intressant om än på fel plats just här så skapade jag en helt ny tråd kring detta #19185815 för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det är ganska svårt att hitta en värdig ersättare till Model S - någonting måste man offra. Om någon tycker detta svar är för långt, skrolla ner till BMW-punkten där jag försöker besvara frågan på riktigt.

Model 3: Jag körde Model S i tre år och bytte sedan till Model 3 just eftersom det inte fanns något spännande alternativ på marknaden då. Vår Model 3 kommer vi ha max ett år för den är för liten med två små barn och barnvagn. Det funkar under pandemin när man inte är borta så många dagar i sträck.

När du säger att Model 3 känns för liten så vore det intressant att veta på vilket sätt? Den lastar ju betydligt sämre än Model S och den är inte lika bred, så tre personer i baksätet på en Model 3 är betydligt trängre än i Model S. Däremot är innerutrymmet på längden inte alls tokigt och det känns ganska luftigt.

Du har egentligen redan besvarat din egen fråga här åt mig. Model 3 är helt enkelt för liten för mina behov. Kanske inte i vardagen men t.ex. om man vill åka 3-4 personer på någon veckoresa eller så. Sen ska jag väl erkänna att jag rent personligen kanske har lite svårt att ta ett steg "ner" när man väl vant sig med Model S, men det kanske säger mer om att jag är korkad än vad det säger om Model 3

Skrivet av alpha:

Model Y: Om du vill ha lite variation från din Model S men ändå bra lastutrymmen är väl Model Y ett hett alternativ? De går ju att få levererade med bara några månaders väntan numera.

Model Y känns lite mer lockande, visste faktiskt inte att den var så när "verkligheten" även här i Sverige. Men jag gissar att den nog ändå faller bort för egen del av samma skäl som Model 3. Denna lär jag förmodligen ta en titt på oavsett vi nästa besök till Tesla.

Skrivet av alpha:

Audi E-Tron, Mercedes EQC: Dessa två är tystare än Model S och framför allt har EQC lite bättre kvalitétskänsla. Kommer du från Model S kommer du dock uppleva dessa som tråkiga, långsamma och begränsade sett till räckvidd. Du kommer gråta första gången du lägger in en rutt på navigatorn i e-tron. Vill man absolut ha en SUV kan e-tron vara ett alternativ om du får den för 3700kr/mån på företagsleasing. E-tron laddar hyfsat snabbt också, men är samtidigt väldigt törstig.

Porsche Taycan, Audi E-tron GT: Taycan är en cool bil men inte särskilt praktisk gällande baksäte och hur mycket den lastar. Mycket bra kvalitétskänsla och körkänsla. Om det bara sitter 1 - 2 personer i bilen för det mesta och du inte behöver lasta så mycket så kan defintivt denna bil vara ett alternativ. Den enda nackdelen är att prislappen sticker iväg en hel del om du vill ha varianterna med hög prestanda.

Audi E-tron GT är för övrigt ett mer prisvärt alternativ. Jag har bara kört Taycan, inte Audin, men den är byggd på samma plattform som Taycan.

Även här lyckas du väl att pricka mina åsikter. Dock ska det sägas att jag inte provkört någon av dem så det är enbart baserat på vad jag hört och läst. Överlag är jag dock inte helt förjust i främst tysk interiör, som jag ofta tycker är lite 70-tal och rätt intetsägande och detsamma verkar gälla elbilarna. Personligen tycker jag t.ex. Volvo överlag är mycket bättre på att få till det som jag gillar. Men Audin är absolut en het kandidat som ska provköras.

Porsche faller bort av många olika skäl, men kanske inte då nödvändigtvis att det skulle vara något fel på bilarna utan mer utifrån behov osv. Hade jag haft 100 millar på banken och skulle skaffa några lekbilar att parkera på min herrgård så visst, men annars har jag svårt att se mig köra en oavsett drivlina. Sen är jag nog helt enkelt lite för trist för att matcha varumärket och bilen överlag även om den hade matchat behovet

Skrivet av alpha:

Polestar 2: Min mor har en sådan bil numera så jag har haft chansen att jämföra den mot Model 3 2021. Interiören i Polestar 2 är inte alls särskilt spännande och i bästa fall är den väl i nivå med en Model 3 2021. Det är dyrt med lädersäten till en Polestar 2 dessutom. Det är dyrt med tillvalspaketen.

Det är snarare den nya och billigare 2WD utan utrustningspaketen som känns rimligt prissatt. Kom ihåg att Polestar 2 är en ganska liten bil med mindre utrymmen än Model 3. Stora fördelen är halvkombiluckan som gör den mer lättlastad. Om du tycker att Model 3 känns liten, glöm denna. Dock är Polestar 2 ganska kul bil att köra, men de har inget som matchar en M3P i prestanda.

Förmodligen för liten i nuvarnade form, men om Volvo (som dom väl ändå får kallas) får till en större bild med eldrivlina så absolut, för jag gillar överlag Volvo. Denna kommer jag nog kolla på ändå. Har Volvo/Polestar något större på gång ut på marknaden i närtid?

Skrivet av alpha:

VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron: Jag har endast kört Enyaq av dessa. Lägger man inte på allt för mycket utrustning är det en prisvärd bil. Ingen av dessa är några fartmonster och specarna på dessa bilar är nästan identiska. De kommer få tuff konkurrens från koreanerna...

Hyundai Ioniq5, Kia EV6: Jag har inte kört någon av dessa. Det är mycket hype kring Ioniq 5. Dock tycker jag Kia EV6 verkar mer intressant då den har lite bättre räckvidd och ser mer normal ut. Båda dessa bilar är byggda på samma platform och de laddar väldigt snabbt. De är på något sätt ordentliga konkurrenter till MEB-bilarna (ID4, Enyaq, Q4 E-tron) och definitivt bättre på vissa punkter.

Dessa är väl bilarna jag borde titta på med tanke på hur lite jag kör och prislappen men även här gäller väl att man blivit rätt bortskämde med Model S i några år nu tyvärr.

Skrivet av alpha:

BMW i4, iX: BMW har tidigare varit hopplöst efter. I november släpper de i4 och iX som jag tror kommer bli populära.

i4 påminner om Model 3 storleksmässigt. På 2WD varianten har du fin räckvidd på 59 mil. Prestandavarianten med 4WD kommer sannolikt bli en riktigt kul bil och har prestanda som BMW M3 och M4, till ett betydligt lägre pris. En stor fördel är också att i4 har en halvkombi-lucka där bak.

iX är en SUV, ungefär som en BMW X5 eller något mindre än en Model X. Utseendet är lite groteskt till en början men när man har vant sig vid de stora kanintänderna fram på bilen så börjar jag nästan tycka den är fulsnygg på något sätt. Kostar som en Model X , har en räckvidd på 63 mil och slår förmodligen Tesla på interiörkvalité. Dock ska ju nya Model S och X ha bättre kvalitétskänsla än de äldre, så skillnaden kanske inte är så stor.

Personligen krävs det nästan en BMW i4 med 59 mils räckvidd (hejdå 4WD) eller BMW iX med 63 mils räckvidd för att jag ska våga byta bort Tesla med deras överlägsna laddnätverk. Möjligen öppnar Superchargernätverket upp på sikt, men det är fortfarande oklart exakt när, hur och hur bilar med laddluckan på fel sida ska kunna ladda.

Jag kommer defintivt provköra i4 och iX när möjlighet ges. De är heta kandidater, tillsammans med Model Y, och möjligen EV6 för min egen del.

Svårt att riktigt ha någon åsikt om dessa till dess det finns på riktigt, men håller med om att yttre designen på iX inte känns helt lyckad. Men absolut en intressant kandidat att hålla koll på.

Att nya Model S kommer vara en kandidat känns väl rätt givet, även om det känns som en del av "förbättringarna" är lite lätt desperata och försöker lösa problem som inte finns, som t.ex. den nya "ratten".

Permalänk
Medlem

Jag inväntar Tesla Model 2. Har inte så bråttom med elbil då jag inte har möjlighet att ladda bilen än i föreningen.
Stämmer ryktena om $200k samt 40mils räckvid så är det inte svårt att välja bil.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag inväntar Tesla Model 2. Har inte så bråttom med elbil då jag inte har möjlighet att ladda bilen än i föreningen.
Stämmer ryktena om $200k samt 40mils räckvid så är det inte svårt att välja bil.

$20k*
Tror den kommer bli trevlig som pendlarbil om inte anant.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Sett till att det väl varit något av en rusning till att hinna köpa tjänstebil före halvårsskiftet, vad tror ni om att det nu kan komma att bli lite av det omvända och att det därmed kan komma några bra erbjudanden främst kring tjänstebilar (elbilar främst då men lär väl i så fall gälla överlag)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till att det väl varit något av en rusning till att hinna köpa tjänstebil före halvårsskiftet, vad tror ni om att det nu kan komma att bli lite av det omvända och att det därmed kan komma några bra erbjudanden främst kring tjänstebilar (elbilar främst då men lär väl i så fall gälla överlag)?

Tycker mig nästan aldrig se bra erbjudanden om förmånsbilar, är nästan alltid privatleasing som alla kampanjer gäller. Vissa tillverkare skriver ju rent ut på sina sidor att listpriserna endast gäller privatpersoner. Lite konstigt med tanke på hur marknaden för nya bilar ser ut i Sverige, framförallt de lite dyrare modellerna.

Permalänk
Medlem

Efter att ha uppdaterat mig kring vad som finns att köpa på elbilsmarknaden idag känner jag att uppgraderingsjävulen kommit av sig lite då jag inte uppenbart hittar något som känns bättre än min 2017 Model S 100D. Med 1900 mil på mätaren är den kanske inte direkt redo för skroten heller.

Model 3/Y tilltalar mig inte riktigt av ett par olika anledningar, även om det så klart är fina bilar i sig. Nya Model S känns nog som man vill se några oberoende recenssioner på innan man lägger en beställning, känns som man försökt fixa sånt som inte behövde fixas som t.ex. ratten men samtidigt fortfarande inte lyckats med sådant som borde fixas som t.ex. navigation med waypoints och alternativa rutter. Visst har det väl hänt lite med onboard datorn och så men känns ändå svårt att motivera en uppgradering för att få NetFlix i bilen eller liknande. Slanta upp nån mille extra för att göra 0-100 km/t på 2 sek snarare än 4 sek känns ju lagom meningsfullt om man inte har bilen som hobby.

Att byta från Tesla känns inte helt problemfritt heller om man väger in fördelen med SC nätverket osv. Audi är väl det som känns närmast men även där känns det inte som en självklar uppgradering. Däremot känns det som att det är mycket spännande på gång ut på marknaden, där många andra märken flåsar Tesla i nacken helt klart, vilket väl också talar för att sitta still i båten ett tag. Kul att Tesla får lite svettig konkurrens nu också så dom behöver ta sig i kragen om dom ska behålla ledarpositionen.

Får väl köpa mig några nya livskrisfälgar och kanske foliera bilen i någon annan färg eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Efter att ha uppdaterat mig kring vad som finns att köpa på elbilsmarknaden idag känner jag att uppgraderingsjävulen kommit av sig lite då jag inte uppenbart hittar något som känns bättre än min 2017 Model S 100D. Med 1900 mil på mätaren är den kanske inte direkt redo för skroten heller.

Model 3/Y tilltalar mig inte riktigt av ett par olika anledningar, även om det så klart är fina bilar i sig. Nya Model S känns nog som man vill se några oberoende recenssioner på innan man lägger en beställning, känns som man försökt fixa sånt som inte behövde fixas som t.ex. ratten men samtidigt fortfarande inte lyckats med sådant som borde fixas som t.ex. navigation med waypoints och alternativa rutter. Visst har det väl hänt lite med onboard datorn och så men känns ändå svårt att motivera en uppgradering för att få NetFlix i bilen eller liknande. Slanta upp nån mille extra för att göra 0-100 km/t på 2 sek snarare än 4 sek känns ju lagom meningsfullt om man inte har bilen som hobby.

Att byta från Tesla känns inte helt problemfritt heller om man väger in fördelen med SC nätverket osv. Audi är väl det som känns närmast men även där känns det inte som en självklar uppgradering. Däremot känns det som att det är mycket spännande på gång ut på marknaden, där många andra märken flåsar Tesla i nacken helt klart, vilket väl också talar för att sitta still i båten ett tag. Kul att Tesla får lite svettig konkurrens nu också så dom behöver ta sig i kragen om dom ska behålla ledarpositionen.

Får väl köpa mig några nya livskrisfälgar och kanske foliera bilen i någon annan färg eller så

Har själv spanat lite vad som finns på marknaden och det finns ingen bil just nu oavsett märke, som skulle få mig att överge min MS heller... även om jag planerar att ha den i ett par år till. Funderar också på att foliera...
Är dock intresserad av Cybertruck:en, men det lär ju dröja innan man får tag på en sådan. 1 miljon förbeställningar........
Frugans "diesel-pruttare" går vidare, när M2 lanseras.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har själv spanat lite vad som finns på marknaden och det finns ingen bil just nu oavsett märke, som skulle få mig att överge min MS heller... även om jag planerar att ha den i ett par år till. Funderar också på att foliera...
Är dock intresserad av Cybertruck:en, men det lär ju dröja innan man får tag på en sådan. 1 miljon förbeställningar........
Frugans "diesel-pruttare" går vidare, när M2 lanseras.

Kanske vi bara blivit gamla och ogillar förändring

Funderade på om det kunde vara värt att köpa till nån extra garanti när nybilsgaranti går ut men med Teslas 8000 mil garanti på drivlinan, helförsäkring och årlig "service" vet jag inte om det känns så meningsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förmodligen för liten i nuvarnade form, men om Volvo (som dom väl ändå får kallas) får till en större bild med eldrivlina så absolut, för jag gillar överlag Volvo. Denna kommer jag nog kolla på ändå. Har Volvo/Polestar något större på gång ut på marknaden i närtid?

Nu ska jag ärligt säga att jag inte läst hela er konversation så vet inte vad du menar med "närtid" men Polestar 3 ska tydligen börja byggas 2022 så den borde ju presenteras snart. Ska tydligen vara lite större. Min nuvarande leasing (en vanlig xc40 t3) går ut feb 2023 så har en stund kvar men hoppas på att kunna byta den till en Polestar 3 då jag, precis som du, tycker om Volovs bilar.

Provkörde en Polestar 2 för ett par veckor sedan och baksätet var inte roligt, det kändes otroligt litet. Tråkigt också med dom väldigt dyra paketen man behöver lägga till för att få t.ex. värmepump eller 360-kamera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken laddbox jag ska köpa.

Mitt garage står 50-75 meter från huset. Wifi-täckningen ut dit är skral, men via mobilen får jag ändå ut stabila 20 mbit/s och med låg ping.

Till min fråga: finns risken att WiFi-antennen i Charge Amps Aura är så pass mycket sämre än den i min mobil så att laddboxen inte får adekvat internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken laddbox jag ska köpa.

Mitt garage står 50-75 meter från huset. Wifi-täckningen ut dit är skral, men via mobilen får jag ändå ut stabila 20 mbit/s och med låg ping.

Till min fråga: finns risken att WiFi-antennen i Charge Amps Aura är så pass mycket sämre än den i min mobil så att laddboxen inte får adekvat internet?

Kan inte påstå att den antennen är dålig och det behövs ingen superduper täckning för att det ska fungera. Själv hade jag dock routern i ett rum på andra sidan huset och valde att köpa en ny router med 2st WiFi-förstärkare.
Satte en av förstärkarna på väggen mot parkeringen och problemet var löst.
Fungerade innan också, men den tappade kontakten ibland...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Hämtade ut min Peugeot E-208 GT för 3 dagar sedan. Superrolig bil att köra och passar mitt behov för jobbpendlande (5 mil TOR).

Mycket nöjd! 😃

Är med lite sugen på den bilen då dom har ett okej erbjudande på den nu.
Laddar du den varje dag eller klarar du dig med att ladda den engång i veckan?
Då jag själv har 5 mil TOR men det mesta är motorväg.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag kör lite kort idag..
GGAAAAAAH HATAR IONITY FÖR HE***VETEMJÖL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Efter att ha uppdaterat mig kring vad som finns att köpa på elbilsmarknaden idag känner jag att uppgraderingsjävulen kommit av sig lite då jag inte uppenbart hittar något som känns bättre än min 2017 Model S 100D. Med 1900 mil på mätaren är den kanske inte direkt redo för skroten heller.

Model 3/Y tilltalar mig inte riktigt av ett par olika anledningar, även om det så klart är fina bilar i sig. Nya Model S känns nog som man vill se några oberoende recenssioner på innan man lägger en beställning, känns som man försökt fixa sånt som inte behövde fixas som t.ex. ratten men samtidigt fortfarande inte lyckats med sådant som borde fixas som t.ex. navigation med waypoints och alternativa rutter. Visst har det väl hänt lite med onboard datorn och så men känns ändå svårt att motivera en uppgradering för att få NetFlix i bilen eller liknande. Slanta upp nån mille extra för att göra 0-100 km/t på 2 sek snarare än 4 sek känns ju lagom meningsfullt om man inte har bilen som hobby.

Att byta från Tesla känns inte helt problemfritt heller om man väger in fördelen med SC nätverket osv. Audi är väl det som känns närmast men även där känns det inte som en självklar uppgradering. Däremot känns det som att det är mycket spännande på gång ut på marknaden, där många andra märken flåsar Tesla i nacken helt klart, vilket väl också talar för att sitta still i båten ett tag. Kul att Tesla får lite svettig konkurrens nu också så dom behöver ta sig i kragen om dom ska behålla ledarpositionen.

Får väl köpa mig några nya livskrisfälgar och kanske foliera bilen i någon annan färg eller så

Bmw IX är en stor bil i Suv segmentet i din prisklass & kommer inte på något annat.

Lucid Air säljs inte här ännu men Mercedes EQS finns och är dessutom snygg med 700 Km räckvidd

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.