Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera - men vad?

Hejsan!
Har haft min dator sedan 2016 nu och efter att ha skaffat en ny 1440p 144 Hz skärm börjar jag fundera på att uppgradera resten av datorn också. Det som inte kommer att uppgraderas är såklart GPU, då det är omöjligt att få tag på och jag inte har budget för det i dagsläget heller.

Så, min nuvarande dator ser ut såhär;
Moderkort: Asus Z170-E
CPU: i7 6700K, ej överklockad då den blev instabil med åren.
GPU: GTX 1070
RAM: Corsair 16 GB 2666 MHz
Chassi: Define R3
PSU: EVGA Supernova G2 650W

Det jag främst funderar på att byta ut nu är moderkort, CPU och RAM. Men då jag ej hängt med i svängarna den senaste tiden är jag osäker på vad. Datorn kommer inte användas till så mycket mer än spelande, så i5 eller i7 (eller AMDs motsvarigheter) vet jag inte riktigt vad jag bör välja.

Chassi är jag nöjd med i dagsläget, trots avsaknad av nyare gränssnitt i portarna som USB3 osv. Detta är dock inget jag egentligen använder i dagsläget. Kopplar på sin höjd in en kontroll, men sällan mer. Men det kanske är lika bra att uppgradera detta också? Hur hade ni gjort?
När jag byggde datorn räckte 650 Watt, men detta kanske börjar bli för klent nuförtiden? Jag planerar att skaffa en GPU i 3070-klassen i framtiden, men huruvida det blir 3000- eller 4000-serien beror på marknadens utveckling såklart.

Skulle helst vilja hålla mig under 6000 kr förutsatt att det enbart är moderkort, CPU och RAM som uppgraderas. Om det är värt att byta chassi och PSU får jag ta ställning till ny budget då.

Tacksam för alla perspektiv!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har sneglat litegrann själv och kommit fram till detta, vilket verkar prisvärt. Vad tror ni?
Med detta alternativet skulle jag kunna trycka in en M2 drive i budgeten och det hade allt varit trevligt.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt onödig uppgradering, skillnaden kommer ju knappast bli någon "wow"-känsla.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Känns som en väldigt onödig uppgradering, skillnaden kommer ju knappast bli någon "wow"-känsla.

Nej, det förstår jag att det nog inte kommer att bli. Tanken att uppgradera är framför allt för att i framtiden uppgradera även GPU och därmed sammantaget få en större skillnad. Men ja, det kanske är bättre att avvakta och byta allt på en gång?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Nej, det förstår jag att det nog inte kommer att bli. Tanken att uppgradera är framför allt för att i framtiden uppgradera även GPU och därmed sammantaget få en större skillnad. Men ja, det kanske är bättre att avvakta och byta allt på en gång?

Ja bättre o uppgradera allt sen.

Annars blir det att du köper CPU nu. Så när du väl ska köpa GPU då är CPU gammal o så vill du ha en ny CPU oxå. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Nej, det förstår jag att det nog inte kommer att bli. Tanken att uppgradera är framför allt för att i framtiden uppgradera även GPU och därmed sammantaget få en större skillnad. Men ja, det kanske är bättre att avvakta och byta allt på en gång?

Känns som att om du hade uppgraderat till den senaste i7an eller i9an så hade det varit "mer lönt" så att säga.
Då de kommer hålla längre än i5an du riktat in dig på.

Detta är dock min personliga åsikt men även sanning.

Här får du en medioker uppgradering för 3800 kr men om du istället lägger 6300 kr så får du en rejäl uppgradering med senaste i7an, z590 mobo, 16gb ram och cpu kylare.

Köpa billigt köpa dyrt

Som någon herre innan mig skrev att när du väl köper en GPU så kommer du vilja ha en ny CPU också.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Sötast

Uppgradera GPU.

Det du önskar är gaming, det du behöver uppgradera är GPU.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på så gott som samma setup och personligen skulle jag avvakt till evetuellt DDR5 minnen släpps om möjligt.
Det som skulle kunna bytas i dagsläget vad jag ser är GPU.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare.

Vilka spel spelar du framförallt?

Om du inte har allt för bråttom så är tips att avvakta lite till, priserna för gpu'er börjar röra sig neråt (från en väldigt hög nivå iofs..)
Men du kan nog få mer GPU för pengarna fram mot höstkanten, men förstår att "vill ha nu"-känslan är stark.

Permalänk
Medlem

Jag har/hade mer eller mindre samma dator som TS, 6700k + GTX1070. Efter att ha varit sugen på att uppgradera i ett par år så tyckte jag att kombon av nya Ryzen 5k serien + Nvidia 3k serien var perfekt. Nu sitter jag med en super nice dator, Lian Li O11 dynamic, RGB fläktar, 12 kärnor med Ryzen 5900X.... och ett GTX1070. Skillnaden i spel mot min tidigare dator är obetydlig.

Det är alltid kul att uppgradera, men känslan av att betala 5-6 tusen kronor(I mitt fall 12k) för en ny maskin, för att inte märka någon som helst skillnad är ganska kass. Hitta en nice kakburk (eller bankkonto) och börja sätta in dina pengar där, se dem växa och vet att när priserna går ner, och tillgängligheten är rimlig igen så har du det du behöver för att köpa