Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tröttnade på Firefox när de gick över till tvingande tabs on top och har kört Pale Moon sedan dess.

Firefox brykade kännas som den friska lite rebelliska uppstickaren som brydde sig om sina lite mer världsvana användare. Nu känns det mest som en yr höna som springer efter Chrome utan att veta varför. Ingen egen inriktning, inga principer. Ingen valfrihet för användaren. Så därför fick det bli Pale Moom för mig.

Att ta bort tabs on top är ju snabbt gjort i FX

Mitt ser ut så här.

Att säga att man saknar valfrihet är väl lite konstigt med tanke på hur man kan modda FX?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En poll fångar dock bara de som är intresserade av att deltaga i sådana. Statistik från webbsidan fångar alla som inte blockerar (eller obfuskerar) automatiskt.

Ja, rent teoretiskt kan det vara så att en ännu större del använder Firefox än de som deltog i pollen.

Nu står det i nyheten som jag kommenterade: "särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik" och inte något i stil med "jämfört med vår egna statistik från webbsidan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så du menar att FF är likvärdig med Chrome och ända anledningen till att chrome dominerar och FF håller på att dö är för att google står bakom chrome?

Det är sällan den med bäst produkt faktiskt har mest försäljning, det handlar om rätt tid och rätt plats. Chrome når enkelt ut till vanligt folk bättre. Deras installation / reklam för chrome syns ju direkt på google.com , chrome har även varit paketerat med många andra program historiskt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

En fråga här..
Hur gör du när du flyttar chrome fönstret? Greppar du tag lite vid sidan om, eller har du aldrig tillräckligt många flikar så att det täcker hela?

Jag är nämnligen tvärt om, jag vill kunna flytta mitt fönster "hej vildt" utan att dra runt/ut flikar. Det är ofta jag byter rutan till annan skärm t.ex.
En av mina favoritsaker med just firefox som är så "out of the box"

Om du kör Windows så är Win+Shift+Piltangent ovärdeligt. Men kan ändå hålla med lite om man redan vilar handen på musen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Menar du Brave? Den är också Chromium-baserad.

det var precis den jag menade, fick visst en Typo där! ska fixa

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Ja, rent teoretiskt kan det vara så att en ännu större del använder Firefox än de som deltog i pollen.

Nu står det i nyheten som jag kommenterade: "särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik." och inte något i stil med "jämfört med vår egna statistik från webbsidan".

Nej jag tänkte också på det. Kan ju vara så att den som skrev nyheten inte har tillgång till statistiken. Jag har för mig att @UndaC visade lite statistik över OS-användning i någon tråd ganska nyligen, lite data här med hade absolut uppskattats.

Permalänk

tråkigt att höra...

personligen föredrar jag firefoxkänslan framför chrome och kört det sen tidigt 2000tal.

har chrome som backupläsare om av outgrundlig anledning firefox ej fungerar som den ska men väldigt sällan den faktiskt används då FF fixar biffen i 99.9% av gångerna.

får hoppas de kommer på något innovativt som gör att de springer om chrome igen då jag inte kommer överens med den läsaren...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sedan dom fuckade upp högerklicksmenyn har FF aldrig varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Själv försöker jag lämna Chrome/Chromium på alla enheter här.

Kör Firefox på datorerna och Safari på telefonen.

Jag kör däremot fortfarande Chrome på min Windows 10-platta, då stödet för pekskärmar länge varit uselt i Firefox. Firefox är även mer resurskrävande än Chrome och jag vill inte belasta min Atom-processor mer än nödvändigt.

Edge är inget alternativ, då jag kör en äldre version av Windows 10 på plattan.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt när jag började använda bara FF, 2007 kanske ännu tidigare.

Riktigt trist att det går utför, vore tragiskt om FF skulle försvinna på sikt. Chrome skulle jag aldrig skaffa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Japp, har alltid gjort. Eftersom firefox är ett alternativt namn på röd panda eller kattbjörn. Aldrig har det varit en räv som vi tänker på

Problemet är bara att en röd panda är mycket mer trubbnosig än djuret i loggan. I en del av loggorna är teckningen påtagligt lik en vanlig rödräv runt käken också.

Permalänk
Medlem

Märker inga större skillnader på Cr och FF när det gäller funktion och hastighet och så tycks även tester på marknadens webbläsare anse när man kollar runt lite och båda rekommenderas. Använder FF + DuckDuckGo för att slippa Googles snokades så långt det nu går, finns andra mer djupgående alternativ men räcker för mej tills vidare.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Tycker chrome har blivit helt överflödig webbläsare sedan edge gick över till chromium, edge och chrome är nästan samma sak, känns bara som 2 olika skins till samma webbläsare, och edge följer med windows så finns ingen anledning att ladda ner en webbläsare till baserad på samma motor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Uppdaterade med nya instruktioner. Funkar med Total Commanders ftp

Har inte du missuppfattat det lite nu? 🙂 Firefox har tagit bort möjligheten att browsa i FTP-protokollet. De har inte tagit bort sina FTP-servrar.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Opera? Hur är Opera egentligen? Jag har nollkoll på detta med webbläsare nämligen, kör med Chrome själv.
https://www.opera.com/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Har inte du missuppfattat det lite nu? 🙂 Firefox har tagit bort möjligheten att browsa i FTP-protokollet. De har inte tagit bort sina FTP-servrar.

Vet inte om jag hänger med riktigt tyvärr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag har använt chrome väldigt länge och tycker den är fantastisk!
Men programmerare som jag är har jag har fått upp ögonen firefox på senaste tiden då dom verkar satsa mycket på att ersätta javascript med rust kod, som enligt mina erfarenheter verkar vara säkrare!
https://wiki.mozilla.org/Oxidation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Opera? Hur är Opera egentligen? Jag har nollkoll på detta med webbläsare nämligen, kör med Chrome själv.
https://www.opera.com/

Ingen aning hur det är nu, men den är numera baserad på Chromium precis som många andra. Jag körde Opera när det var Presto, men sedan slutade de utveckla den, släppte en halvfärdig baserad på Chromium och sedan har det varit ägarbyten o dyl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen aning hur det är nu, men den är numera baserad på Chromium precis som många andra. Jag körde Opera när det var Presto, men sedan slutade de utveckla den, släppte en halvfärdig baserad på Chromium och sedan har det varit ägarbyten o dyl också.

Ok, var inne & snurrade på deras sida & såg att dom hade en gaming browser kallad Opera GX!?
https://www.opera.com/gx

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att ta bort tabs on top är ju snabbt gjort i FX

Mitt ser ut så här.

https://i.imgur.com/6ooJDQn.png

https://i.imgur.com/NxmhhIF.png

Att säga att man saknar valfrihet är väl lite konstigt med tanke på hur man kan modda FX?

Ja, visst kan man använda user chrome, men problemet där är att rätt vad det är så släpper de en ny version och så får man börja om på noll. Det är användarvänligare att bara ha en smidig lättåtkomlig inställning, det är därför jag gick över till Pale Moon.

Måste man använda user chrome, obskyra tillägg eller annat trams för att få till något så enkelt så blir det liksom att man signalerar att de som inte gillar tabs on top är konstiga och att tabs on top är så det "ska" vara. Det finns folk som föredrar tabs on bottom men vi är undanskuffade och har ingen röst idag.

Det har gått så långt nu att det finns folk som inte ens känner till att tabs on bottom är en möjlighet, utan de växer upp och tror att en webbläsare har flikarna ovanför adressfältet, att det är så "det är", och för mig är det inte acceptabelt.

Det finns såklart fördelar och nackdelar med båda men som det är nu så beter sig webbläsarutvecklarna som att tabs on top är vetenskapligt bättre på något sätt och det retar mig.

Och då blir ju ända lösningen att byta. Om de tänker låtsas som om jag inte finns så tänker jag inte vara med och bidra till deras statistik heller. Så enkelt är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gick över till chrome för typ 5-6 år sedan, använde bara FF tidigare.
Först hatade jag chrome men sen på något sätt användes det mer och mer och sen har jag kört det sedan dess typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, var inne & snurrade på deras sida & såg att dom hade en gaming browser kallad Opera GX!?
https://www.opera.com/gx

Jag kastade ut Opera då det blev uppköpt av ett kinesiskt bolag.

Nu kör jag uteslutande Firefox, med ett par profiler för olika användningsområden. Ex en profil för Facebook.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Lite för att EU faktiskt boostade Google till en monopolliknandeställning. Syftet var att sätta dit Microsoft men gynnade endast Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Grejen med modzilla är att för gemene man så är det sämre än chrome på dom ställen där det är relevant. Tänk på att merparten av användare har noll intresse eller kunskap inom området. Lite som det va med internet Explorer, förmodligen en av dom sämsta valen man kan välja när det kommer till webbläsare och ändå hade dom extremt många användare bara för att det är vad som fans när folk köpte nya datorer.

Hade Mozilla varit konkurrenskraftigt i form av prestanda med Chrome så hade det nog sätt bättre ut idag. Men ända fördelen med FF har vart säkerhet, något "vanliga" användare inte bryr sig om eller vet om då dom saknar intresset.

Firefox är många gånger snabbare än Chrome idag. Du verkar inte ha hängt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

En fråga här..
Hur gör du när du flyttar chrome fönstret? Greppar du tag lite vid sidan om, eller har du aldrig tillräckligt många flikar så att det täcker hela?

Jag är nämnligen tvärt om, jag vill kunna flytta mitt fönster "hej vildt" utan att dra runt/ut flikar. Det är ofta jag byter rutan till annan skärm t.ex.
En av mina favoritsaker med just firefox som är så "out of the box"

Då jag jobbar i Linux-miljö har jag blivit hårt beroende på att kunna flytta/ändra storlek på fönster med hjälp av [Win]+[Right mouse] och [Win]+[Left mouse]
Sjukt smidigt att istället för att behöva jaga rätt på listerna så kan man bara trycka vart som helst på fönstret med [Win]-intryckt för att sen dra runt fönster.
Använder AltDrag på Windows för att få samma beteende: https://stefansundin.github.io/altdrag/
(finns en nyare version, som jag inte testat, på: https://github.com/RamonUnch/AltDrag)

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Har tydligen 1000+ tabs i Firefox, märker inte ens av att programmet är igång oftast förutom om någon sida fått för sig att någon videoström ballar ut och börjar äta lite cpu cycles, stänger firefox startar firefox problem solved.

Atm äter det 2gb ram och 1% cpu.

Permalänk
Medlem

Det här var redigt dåliga nyheter…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Firefox är många gånger snabbare än Chrome idag. Du verkar inte ha hängt med.

Visa mig ett test där Firefox är många gånger snabbare än Chrome.

Permalänk
Medlem

För gemene man så är skillnaden mellan Firefox och Chrome väldigt liten.

Problemet är dock lite så som det var under IEs dominanta dagar, alla sidor optimeras för den dominerande webbläsaren och andra mindre stöter på problem.

Det är en otrevlig utveckling att Goggle dominans på internet växer och växer och att fria krafter med mer godhjärtade ideal snart har konkurrerats ut helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Visa mig ett test där Firefox är många gånger snabbare än Chrome.

https://www.cloudwards.net/fastest-browser/

Jag googlade bara ”fastest browser”

Har dock inte läst testerna så skjut inte budbäraren.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.