Permalänk

Boot problem efter utttökning av ram

Hej
Köpte för ett tag sedan en ny dator.
Ryzen 3600. Asus b450 f gaming ii och 2x8gb vengance rgb pro.
Allt har varit frid o fröjd så långt.
Idag köpte jag 2x8gb till för att utöka till 32gb för att framtidssäkra. Lika bra medans de finns ram av samma modell tännte jag. Det är exakt samma minnen med samma mhz etc.

När jag sätter i de två nya och då fyller ut alla 4 platser bootar inte datorn. Lampan på moderkortet lyser orange.

Jag provade då att reseta moderklrtet på io panelen bak och får då igång datorn med ett felmeddelande om att den startat i felsäkert läge och att jag kan klicka f1 för att komma in i bios. Jag har där då provat med optimized default och med xmp profil på och av. Samma fel kvarstår.

Nu tog jag ut de två nya minnena och datorn startar utan problem.

Vad är det jag missar här? 😒🤔

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara fel på minnet, testa en sticka åt gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Prova att mata på minnena med nån eller ett par mV extra

Vet inte vad dina minnen vill ha i spänningsväg men om det är 1.35v testa öka på till typ 1.36-1.37V.

Varit för att med 4 stickor kan man ev få kompensera lite för ev spänningsfall för att få 4 minnen att gå stabilt i pga att spänningen dippat lite för mycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fungerar inte ovanstående. Testa att sätta de gamla kitet i A1 + B1 och de nya i A2 + B2 Fungerar inte detta så skifta om vice versa.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Fungerar det att boota med dom två nya minnena för sig?
Är det samma modellnummer på de nya minnena som på de gamla?

Permalänk
Medlem

Kolla så att CL, volt, och allt annat är indentiskt, kan vara så att dina nya stickor är annan revision har andra kretskort eller minnesmoduler

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Tog ut mitt gamla minne.
Det jag ser skilljer är att de nya är version. 4.33 och de gamla 4.32. Kan det vara så känsligt? 😲

Provade ta ut de gamla och sätta i de nya på deras platser och då startade också datorn. Så nya minnena fungerar.

Edit 2
Provade sedan sätta i ett gammalt i första porten. Dvs 2 nya 1 gammalt. Den startade. Satte i det andra gamla i port 4 och nu funderar det. Jag förstår ingenting men det fungerar. Dvs bytte plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Tog ut mitt gamla minne.
Det jag ser skilljer är att de nya är version. 4.33 och de gamla 4.32. Kan det vara så känsligt? 😲

Borde inte vara så känsligt, jag kör minnen som är samma hastighet osv, den enda som skiljer är Versionen, det kan ju ha å göra med vilka chip som sitter på minnet. Jag hade dock oturen att min 3600 var defekt i det sättet att jag inte kunde köra 4minnen, kunde bara köra 2st i dualchannel och efter några prover med 4st minnen kunde jag bara använda dom 2 första slotsen, så 2st minnen fast singel channel. Jag hade dock en 2600x på sidan av så jag provade att plocka i den och då funkade det kanon med 4minnen. Du kan prova att köra in 2st som det funkar med, sedan ställer du upp volten lite och kanske går ner något steg i hastigheten och ser om det hoppar igång då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Danielsan:

Tog ut mitt gamla minne.
Det jag ser skilljer är att de nya är version. 4.33 och de gamla 4.32. Kan det vara så känsligt? 😲

Provade ta ut de gamla och sätta i de nya på deras platser och då startade också datorn. Så nya minnena fungerar.

Edit 2
Provade sedan sätta i ett gammalt i första porten. Dvs 2 nya 1 gammalt. Den startade. Satte i det andra gamla i port 4 och nu funderar det. Jag förstår ingenting men det fungerar. Dvs bytte plats.


Ofta hjälper även en uppgradering av BIOS/UEFI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan också vara så att moderkortet endast stödjer 2 minnes-slots av de minnen du kör, råkade själv ut för detta på grabbens dator när jag skulle utöka till 32gb.

Permalänk
Medlem

4.32 är lågt binnade B-die och 4.33 är C-die om jag inte minns fel, d.v.s olika minneskretsar och därav olika timings.
Genom att byta plats på dem så har du nog fått moderkortet att läsa in XMP-profilen från de nya minnena med slappare timings, och därigenom fått det att fungera.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Wikai:

4.32 är lågt binnade B-die och 4.33 är C-die om jag inte minns fel, d.v.s olika minneskretsar och därav olika timings.
Genom att byta plats på dem så har du nog fått moderkortet att läsa in XMP-profilen från de nya minnena med slapparna timings, och därigenom fått det att fungera.

Nu är jag amatör men de siffror bak på minnet är samma. 18-18-36 eller vad det nu exakt stod. Är inte de dess timings?
Men om det är som du säger. Är det något negativt att köra så?
Kan problem uppstå? Jag har inte testat datorn mer än att precis starta upp o starta första bästa spel någon minut för att se att de fungerar.

Edit.
Nu körs minmena i 2133mhz enligt enhetshanteraren. Är det något man bör försöka ändra eller bara vara glad att det nu fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Nu är jag amatör men de siffror bak på minnet är samma. 18-18-36 eller vad det nu exakt stod. Är inte de dess timings?
Men om det är som du säger. Är det något negativt att köra så?
Kan problem uppstå? Jag har inte testat datorn mer än att precis starta upp o starta första bästa spel någon minut för att se att de fungerar.

Edit.
Nu körs minmena i 2133mhz enligt enhetshanteraren. Är det något man bör försöka ändra eller bara vara glad att det nu fungerar?

De primära timingsen (de som står utskrivna på stickan) må vara de samma, men subtimingsen lär skilja sig.

Om minnena bara körs i 2133 MHz så är XMP inte aktiverat i BIOS.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Wikai:

De primära timingsen (de som står utskrivna på stickan) må vara de samma, men subtimingsen lär skilja sig.

Om minnena bara körs i 2133 MHz så är XMP inte aktiverat i BIOS.

Tack. Då förstår jag den biten
Vågar man testa slå på xmp nu? Eller finns det risk för problem när det inte är samma version

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

Tack. Då förstår jag den biten
Vågar man testa slå på xmp nu? Eller finns det risk för problem när det inte är samma version

se till att du får XMP profilen från minnena med sämst prestanda så kan det ev gå då snabbare minnen oftast inte är några problem att köra långsammare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows