Permalänk

Har jag gjort bort mig?

Beställde nyss detta. Har jag gjort bort mig? Är overkill med cpu-fläkten men älskar NHD15. Är mest orolig för att jag valde fel moderkort.

1 x WD Black SN850 1TB Gen 4

1 x AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB

1 x Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX

1 x Noctua NH-D15 chromax Svart

1 x EVGA GeForce RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA LHR

1 x Corsair RM750X 750W v2

1 x Fractal Design Meshify 2 Svart Solid

1 x ASUS ROG STRIX X570-F GAMING

Permalänk
Medlem

Nej, varför det? overkill? finns inget skönare än en knäpptyst dator som inte går varmt, bra val av komponenter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Instämmer tycker du gjorde bra val

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Nej, varför det? overkill? finns inget skönare än en knäpptyst dator som inte går varmt, bra val av komponenter

Fick kalla kårar när jag insåg hur gammalt moderkortet är och funderade på om jag borde gått med något mer modernt. Ska dock inte överklocka eller något utan på sin höjd kommer jag stoppa in några ssd.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arkhanari:

Har jag gjort bort mig? […] Är mest orolig för att jag valde fel moderkort.

Det beror väl på hur du definierar att göra bort sig samt "fel moderkort". Om målet är att …

  • … du ska kunna lägga datorn i ryggsäcken och ställa den bakom skärmen på LAN: ja.

  • … alla komponenter ska fungera med varandra: nej.

  • EDIT: … ha ett moderkort utan inbyggd fläkt: ja. Jag som specifikt kollade på bilden för att se om det fanns en fläkt! De har verkligen dolt den väl, Asus. Tack @twit!

Så det är upp till dig, antar jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det beror väl på hur du definierar att göra bort sig samt "fel moderkort". Om målet är att …

  • … du ska kunna lägga datorn i ryggsäcken och ställa den bakom skärmen på LAN: ja.

  • … alla komponenter ska fungera med varandra: nej.

Så det är upp till dig, antar jag.

Var mest orolig för att jag borde valt ett nyare mb då jag nu såg när det släpptes. Burken ska inte bäras runt utan stå på samma plats med trådat nätverk, på sin höjd kommer jag montera i en ssd också.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett fint bygge! Vill du spara lite stålar kan du snegla på min setup:

5900X
B550 Auros Elite V2
D15S
Gigabyte 3070 LHR Eagle
NZXT C650
G.Skill TridentZ 2x16 GB 3600 CL16
Meshify 2 Compact

Väldigt nöjd med grejerna ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Var mest orolig för att jag borde valt ett nyare mb då jag nu såg när det släpptes. Burken ska inte bäras runt utan stå på samma plats med trådat nätverk, på sin höjd kommer jag montera i en ssd också.

Visst att det släppts för ett tag sedan, men det är ju för att de inte gjorde en 600-serie moderkort för 5000 serien CPUer.
- Kolla reviews, fick det bra betyg när det släpptes?
- Har det funktionerna du vill ha/behöver i ett moderkort?

om båda är ja så är det ett bra köp. Om något av dem är nej är det inte ett bra köp oavsett när det släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Var mest orolig för att jag borde valt ett nyare mb då jag nu såg när det släpptes.

Varför spelar det roll när kortet släpptes? Den enda styrkrets som släppts efter X570 är B550, som har färre funktioner. Det är inte så att senare släppta kort med samma styrkrets magiskt blir bättre.

Dock har du köpt ett moderkort med fläkt till styrkretsen, vilket kanske är oönskat om du får ett exemplar med ljudlig sådan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Fick kalla kårar när jag insåg hur gammalt moderkortet är och funderade på om jag borde gått med något mer modernt. Ska dock inte överklocka eller något utan på sin höjd kommer jag stoppa in några ssd.

Det är stabila moderkort, har själv ett Asus X570 och 0% strul, moderkort behöver inte vara supermoderna och det finns ingen nyare eller vassare styrkrets för Ryzen cpuer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.