Vilken utbildning? Akut hjälp enbart 1 timme kvar!

Permalänk
Medlem

Vilken utbildning? Akut hjälp enbart 1 timme kvar!

Hej,

Jag har kommit in på 2 utbildningar på yrkeshögskolan Nackademin. Det gäller Webbutvecklare .NET CMS och Webbutvecklare Fullstack Open Source.

Genom att titta på kursplanen, kan ni ge mig lite råd vilken jag ska välja? Har lite basic kunskaper i C# men inget i Javascript. Tänker mest på jobbmöjligheter, lön och frilans möjligheter?

Kursplan för vardera

.NET CMS : https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-net-cms/

Fullstack open source: https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-fullstack-o...

Tryck på kurser som ingår för att se vad man lär sig. Måste besvara senast kl 22:00 om jag vill gå fullstack open source utbildningen istället. Motivera gärna varför över den andra.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Utan att ha granskat de alltför noga så skulle jag säga .NET utbildningen.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Utan att ha granskat de alltför noga så skulle jag säga .NET utbildningen.

Tack, det är den jag tackat ja till men har möjlighet att ändra till den andra senast kl 22 ikväll.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Hej,

Jag har kommit in på 2 utbildningar på yrkeshögskolan Nackademin. Det gäller Webbutvecklare .NET CMS och Webbutvecklare Fullstack Open Source.

Genom att titta på kursplanen, kan ni ge mig lite råd vilken jag ska välja? Har lite basic kunskaper i C# men inget i Javascript. Tänker mest på jobbmöjligheter, lön och frilans möjligheter?

Kursplan för vardera

.NET CMS : https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-net-cms/

Fullstack open source: https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-fullstack-o...

Tryck på kurser som ingår för att se vad man lär sig. Måste besvara senast kl 22:00 om jag vill gå fullstack open source utbildningen istället. Motivera gärna varför över den andra.

Spetskompetens är vägen att gå, undvik fullstack så mycket som möjligt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Med fullstack så "tävlar" du mot i princip alla andra som läst någon form av programmering.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du måste utgå ifrån vad du vet/tror du tycker är mest kul. Vill du t ex gå direkt mot en "spetskompetens inom ett eller flera CMS" eller vill du bredda dig genom att gå mot både back- och frontend?

Jag är själv inte utvecklare men har arbetat med andra uppgifter i utvecklingskontext. Min erfarenhet är att teammedlemmar som är fullstack (och generellt sett) kan bidra i fler sammanhang i och med att de förstår en större del av en produkts/tjänst olika flöden.

Jag tror på idén att börja som generalist, och sedan nischa sig efterhand i takt med att du kommer underfund med vad du tycker är roligast. Du kommer säkerligen kunna komplettera med någon .NET-certifiering eller liknande längre fram, som kan väga lika tungt som en utbildning.

Sen kan jag tillägga att jag personligen gillar Open Source. Så lite subjektiv, så klart. Edit: För att väga upp för detta kollade jag med en kompis som faktiskt arbetar med frontend-utveckling just nu (han är lead). Han hälsar att om det är viktigt för dig att få jobb fort så är .NET vägen att gå. Han menar att det är brist på kompetent frontend-folk. Däremot varnar han för att låsa in sig i "Microsoft-träsket", då han upplever att vissa kollegor helt stänger av så fort något som inte är IIS eller MSSQL kommer på tal.

2 minuter kvar. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Med risk för att jag bidrar till att försvåra ditt val var min första tanke precis som felplacrd säger - när man är grön vet man inte riktigt vad man trivs bäst med och då är min erfarenhet att det är bäst att satsa på bredd för att sedan smalna av utifrån vad man inser att man verkligen gillar (alternativt välja att aldrig smalna av för man inser att man gillar generalist-spåret). Oavsett vad du väljer går det så klart att bredda eller smalna av efteråt så stirra dig inte blind på valet. Och grattis till att du kom in hur som - det är ju det viktigaste!

PS - bör även tillägga att jag inte själv jobbar med IT (om än ofta med IT-människor) så mitt råd är nog det du ska beakta minst i tråden så här långt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har valt att fortsätta med det jag först tackade ja till, alltså .NET CMS utbildningen. Det ingår även Javascript i frontend delen i den utbildningen, förstår att det inte blir så fördjupat men Javascript (Ajax och React) får man tydligen lära sig också utöver C#. Det som verkar skilja mest är att man får backend sidan av Javascript med fullstack open source utbildningen till skillnad från .NET där man får C# istället.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan valt, men ett tips till dig under utbildningstiden är att försöka tillgodogöra dig lite azure molntjänster parallellt med utbildningens gång.

Jag läste en liknande utbildning. Väl ute hos företag blev jag direkt kastad in i att ta az-204 cert, utvecklarcert för azure cloud. Där hade det inte skadat att i lugn och ro under 2 års tid bekanta sig så smått med just Azure.

Även om du inte kommer arbeta med just microsofts moln så är konkurrenternas molnlösningar inte helt olika, och det är med stor sannolikhet någonstans i molnet man hamnar som färdig webbutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu har du ju redan valt, men ett tips till dig under utbildningstiden är att försöka tillgodogöra dig lite azure molntjänster parallellt med utbildningens gång.

Jag läste en liknande utbildning. Väl ute hos företag blev jag direkt kastad in i att ta az-204 cert, utvecklarcert för azure cloud. Där hade det inte skadat att i lugn och ro under 2 års tid bekanta sig så smått med just Azure.

Även om du inte kommer arbeta med just microsofts moln så är konkurrenternas molnlösningar inte helt olika, och det är med stor sannolikhet någonstans i molnet man hamnar som färdig webbutvecklare

Tack för ditt tips! Det ingår faktiskt även Azure i utbildningen, vet självklart inte hur mycket men finns med i kursplanen Så tack för tipset!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu har du ju redan valt, men ett tips till dig under utbildningstiden är att försöka tillgodogöra dig lite azure molntjänster parallellt med utbildningens gång.

Jag läste en liknande utbildning. Väl ute hos företag blev jag direkt kastad in i att ta az-204 cert, utvecklarcert för azure cloud. Där hade det inte skadat att i lugn och ro under 2 års tid bekanta sig så smått med just Azure.

Även om du inte kommer arbeta med just microsofts moln så är konkurrenternas molnlösningar inte helt olika, och det är med stor sannolikhet någonstans i molnet man hamnar som färdig webbutvecklare

Gick samma utbildning för drygt 2 år sedan (.NET CMS) och Azure samt Azure DevOps användes i flera kurser. Fick också börja med Azure direkt på jobbet, dock inte påtvingad att ta cert. Men arbetar dagligen med Azure och Azure DevOps.

Man fick lära sig sätta upp CD/CI och deploya till Azure inkl databas, så inget jätte avancerat. Men en bra grund. Hoppas att de lagt till serverless i kursplanen, det är något vi frekvent använder på jobbet.

Om TS har frågor om utbildningen så svarar jag gärna i mån av tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu har du ju redan valt, men ett tips till dig under utbildningstiden är att försöka tillgodogöra dig lite azure molntjänster parallellt med utbildningens gång.

Jag läste en liknande utbildning. Väl ute hos företag blev jag direkt kastad in i att ta az-204 cert, utvecklarcert för azure cloud. Där hade det inte skadat att i lugn och ro under 2 års tid bekanta sig så smått med just Azure.

Även om du inte kommer arbeta med just microsofts moln så är konkurrenternas molnlösningar inte helt olika, och det är med stor sannolikhet någonstans i molnet man hamnar som färdig webbutvecklare

Skrivet av ottomanslap:

Tack för ditt tips! Det ingår faktiskt även Azure i utbildningen, vet självklart inte hur mycket men finns med i kursplanen Så tack för tipset!

Tror .NET är ett bra val. Microsoft har varit stora länge och deras molnlösning med Azure är riktigt bra. Instämmer helt med @jaevel att försöka lära dig så mycket av Azure som möjligt.

Ett tips från mig hade varit att varje uppgift du levererar till skolan skall du också försöka pusha ut till Azure.
Om det är en konsol applikation kan du köra ett timer job (Exempelvis Azure Function), är det en webblösning drar upp en App Service. Är det något med datas så får du det att rulla i SQL database.

Skulle också ge dig tipset att källkodshantera din kod från dag ett och lär dig GIT. Exempelvis genom Azure DevOps.

Du behöver inte göra mycket, du behöver inte få allt att rulla dag ett. Målet är att ha koll på dessa delar när utbildningen är klar. Så när du kommer in i ett riktigt projekt så behöver du inte ställa frågor som vad är GIT, Azure?, Pull Request?

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla som lägger ner sin tid för att besvara frågor och hjälpa till! Uppskattas verkligen

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim