Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Knivslipning är skoj! Och, handen på hjärtat, egentligen viktigare för skärpa än exotiska knivbladsmaterial.
Men det är en färdighet som kräver lite övning. Räkna inte med perfekta resultat bara för att du köper några stenar.
Du blir duktigare med tiden och om du vill är det så småningom inga problem att hålla dina egna rakknivar i skick. La ner det nörderiet när barnen kom, rekommenderas inte att ha liggande i badrumsskåpet med småungar hemma.

Men är man intresserad av knivar hör det liksom till. Bli hyfsat bra, och du kan hålla dina knivar på en nivå som skrämmer eventuella gäster i köket.

Instämmer! Min favoritkniv är en billig DUKA kniv som jag regelbundet slipar upp. Använder den hellre än dyrare kolstål och den är vass nog för hårklyveri om man kör med finare sten och en strigel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

Läs recensionerna på nätet eller vad folk säger om den i forum mm.. 3st slipningar av en helt ny global kniv gjorde att den blev 1cm (!) lägre.. Det är inte ok.

Då slapp du(?) undan lindrigt ändå ... Mig skalade de bort 8 mm som mest för på en enda slipning (inga hack eller dylikt), plus att kniven fick en helt ny kurva (har två identiska, varav endast en åkte på knivbrevsslakt). Det var första och sista gången de fick handha mina knivar kan jag säga!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Har en 99:-kniv från öb duger prima åt mig. Haft den imånga år nu och håller efter den med en brynsten så har avverkat närmre en cm vid detta laget men vass är den fortfarande och balansen är åt helvete men jag gillar den lite baktung måste jag säga.

en kniv behöver inte vara svindyr även en billig kniv håller väldigt länge om man sköter den.

ser ut som att de t.om. sänkt priset på den.
https://www.öob.se/hushall/tillaga-forvara/koksredskap/kockkn...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Knivslipning är skoj! Och, handen på hjärtat, egentligen viktigare för skärpa än exotiska knivbladsmaterial.
Men det är en färdighet som kräver lite övning. Räkna inte med perfekta resultat bara för att du köper några stenar.
Du blir duktigare med tiden och om du vill är det så småningom inga problem att hålla dina egna rakknivar i skick. La ner det nörderiet när barnen kom, rekommenderas inte att ha liggande i badrumsskåpet med småungar hemma.

Men är man intresserad av knivar hör det liksom till. Bli hyfsat bra, och du kan hålla dina knivar på en nivå som skrämmer eventuella gäster i köket.

Jag måste erkänna att jag skulle älska att kunna köra med en slipsten för hand Men då måste jag ha en sådan där distans för att få rätt vinkel. Iallafall innan jag lärt mig att hålla stadig vinkel (får öva på någon billig skrotkniv hemma)

Såg detta kittet https://www.slojdfokus.se/shop/knivslip-lansky-5-9236p.html är det overkill?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Då slapp du(?) undan lindrigt ändå ... Mig skalade de bort 8 mm som mest för på en enda slipning (inga hack eller dylikt), plus att kniven fick en helt ny kurva (har två identiska, varav endast en åkte på knivbrevsslakt). Det var första och sista gången de fick handha mina knivar kan jag säga!

Åhhh fyfan... Det är dit man skall skicka knivarna för att få tandpetare tillbaka 🤮🤮😱

Det är en jäkla rut att man kan slipa själv, har både stenar ch bandslip om man skulle behöva göra lite reparationer på knivar med.

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Knivbrev ska man inte ta i med tång, deras vd är ett rövhål som hånar missnöjda kunder, och företaget lurar med sin otydliga marknadsföring in folk i abonnemang. Många får sina knivar förstörda med fel slipvinklar och onödigt mycket avverkat material. Det är ju en usel maskinslipning man får, verkligen ingen proffsslipning. Definitivt inte värt pengarna. https://sverigesradio.se/artikel/7353119

Wtf? Hur kan ett sådant företag ha lyckats? Vilken vidrig människa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Om det inte är en för stor flisa så är knivbrev ett alternativ, dom fixade våra Global som hade fått ett antal jack över eggen. Och varför inte en Global kockkniv? Väldigt hög kvalitet, och är japanska.

Knivbrev var jag nära att skicka mina knivar till men läste så jävla mycket dåliga erfarenheter av dom förutom det bedrövliga kundbemötandet.

Jag har lämnat in mina knivar till Cleancut. Jag frågade om de använde stenar och det verkade som att de gjorde det. Enda nackdelen var att det tog mellan 1 - 2 veckor om jag kommer ihåg rätt.

Skrivet av Nivity:

Tidigare hade jag 4 global knivar som jag aldrig tyckte om, verkligen avskyr global knivarna. Handtagen är hala, smala och obekväma, och man får nypa för hålla kniven stabilt.

För mig passar Global-knivarna perfekt. Jag är ingen entusiast men vill ju ha bra knivar. Det jag gillar är att de känns mycket fräscha och hygieniska med hela kniven i stål utan trähandtag eller med ett fäste mellan bladet och handtaget. Jag har inga speciellt stora händer och tycker att greppet är stabilt och säkert och jag tycker också att de har en korrekt balans. Har man större händer kan jag helt och hållet förstå att man har problem med Global-knivarna på det sättet du beskriver.

Men jag vet att Global har lite utav ett parallellt fack som Bose har hos audiofiler. Dock tycker jag i båda fallen att de har ett oförtjänt rykte då de inte beaktas i vad de uppfyller. T.ex. gör Bose högtalare som låter bra fastän de är minimala i storlek, så det är ju inte avsedda för audiofiler som gärna har fullstora högtalare i rummet.

Skrivet av Lagerlöf:

Då hade de garanterat inte funnits kvar..

Jo fast de har ju lyckats med deras marknadsföring på något sätt och jag tror att de löpande lyckats få dels nya kunder som inte har någon erfarenhet av dom samt har kunder som inte riktigt känner till vad en slipning egentligen ska vara.

Angående marknadsföring läste jag någonstans att de refererade till att en viss hyffsat känd kock använde deras tjänst fastän kocken inte alls använde dom eller över huvud taget visste att de använde denne i Knivbrevs marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Fick två stycken Sanelli knivar i present för många år sedan (en filé- och en kockkniv).
Handtagen är fula som stryk med grön och röd färg och i gummi (ska tydligen finnas i svart numera).
De är relativt billiga, gjorda för att användas och handtagen är utformade för att du inte ska skära fingrarna av dig.
Skulle dock inte använda dem som inredningsobjekt.

Har köpt en del andra genom åren men det slutar alltid med att dessa åker upp ur lådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Knivbrev var jag nära att skicka mina knivar till men läste så jävla mycket dåliga erfarenheter av dom förutom det bedrövliga kundbemötandet.

Jag har lämnat in mina knivar till Cleancut. Jag frågade om de använde stenar och det verkade som att de gjorde det. Enda nackdelen var att det tog mellan 1 - 2 veckor om jag kommer ihåg rätt.

För mig passar Global-knivarna perfekt. Jag är ingen entusiast men vill ju ha bra knivar. Det jag gillar är att de känns mycket fräscha och hygieniska med hela kniven i stål utan trähandtag eller med ett fäste mellan bladet och handtaget. Jag har inga speciellt stora händer och tycker att greppet är stabilt och säkert och jag tycker också att de har en korrekt balans. Har man större händer kan jag helt och hållet förstå att man har problem med Global-knivarna på det sättet du beskriver.

Men jag vet att Global har lite utav ett parallellt fack som Bose har hos audiofiler. Dock tycker jag i båda fallen att de har ett oförtjänt rykte då de inte beaktas i vad de uppfyller. T.ex. gör Bose högtalare som låter bra fastän de är minimala i storlek, så det är ju inte avsedda för audiofiler som gärna har fullstora högtalare i rummet.

Jo fast de har ju lyckats med deras marknadsföring på något sätt och jag tror att de löpande lyckats få dels nya kunder som inte har någon erfarenhet av dom samt har kunder som inte riktigt känner till vad en slipning egentligen ska vara.

Angående marknadsföring läste jag någonstans att de refererade till att en viss hyffsat känd kock använde deras tjänst fastän kocken inte alls använde dom eller över huvud taget visste att de använde denne i Knivbrevs marknadsföring.

Jo, Global var ju märket som fick vanliga människor att börja fundera på dyrare knivar. Bose har ju haft lite samma roll när det gäller exempelvis ANC-lurar och en del andra saker, samtidigt har ju folk alltid spenderat (för) mycket pengar på ljudgrejer medan det inte riktigt gällde för knivar alls tidigare. Men det har ju hänt mycket inom kök de senaste jag vet inte 25 åren eller så. Folk lägger mycket mer pengar och det har blivit status att ha köksprylar liksom. Jag skyller allt på Jamie Oliver.

Permalänk
Medlem

Jag kör Wüsthof Ikon knivar och är väldigt nöjd! Har väl ingen större erfarenhet av många olika märken utan fick dessa i present för att Gordon Ramsay körde dessa i en av sina serier haha. Gjorde dock "misstaget" att skicka dem till knivbrev innan jag hittade alla dåliga recensioner som de inte hade tagit bort manuellt. Då hade jag aldrig gett dem pengar. Synd bara att så många influensers gör reklam för knivbrev och hyllar dem hela tiden, med den VD'n borde ingen tacka ja till det.

Sen vet jag inte om de förstörde knivarna för mig, de kom tillbaka helt okej, absolut inte så vassa som när de var nya men ändå väldigt vassa, dock tappade de sin skärpa ganska fort tyckte jag så jag har införskaffat mig en slipsten och ska testa lite själv här framöver.

Något jag dock rekommenderar är dessa:
https://www.vassaknivar.se/wusthof-pizza-stek-kniv-10cm.html

Vilken fantastisk kniv! Vass så inn i helvete, passar utmärkt till pizza, kött, osv. Första månaderna så gick det knappt diska dem för det blev inga strån kvar på diskborsten, nu har jag haft dem i säkert 5år utan att göra något med dem (äger bara två men har hela tiden tänkt köpa fler) och de används flitigt fortfarande!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag måste erkänna att jag skulle älska att kunna köra med en slipsten för hand Men då måste jag ha en sådan där distans för att få rätt vinkel. Iallafall innan jag lärt mig att hålla stadig vinkel (får öva på någon billig skrotkniv hemma)

Såg detta kittet https://www.slojdfokus.se/shop/knivslip-lansky-5-9236p.html är det overkill?

Jag har själv det kittet hemma, väldigt enkelt att få en bra vinkel med En nackdel är dock att långa knivar får man slipa i två omgångar, d.v.s. att man måste flytta hållaren med bladet efter att man slipat halva kniven.

Har du dock knivar med väldigt hårt stål så kan det vara värt att ta diamant-kitet istället, då risken annars är att man slipar ner mer av stenarna än kniven

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

mina knivköpsråd och kanske knivråd i allmänt

1) underskatta inte den kniv vi kallar för brödkniv i sverige. det har långt fler användsningområden, ex skiva stek. alla bör ha en bra (och lång!) sådan. beroende på diet kan det vara en av de mest använda i köket. bra med en ände på kniven som inte "stöter i" om man skär mer långa drag. men i huvudsak är nyckeln att den ska vara lång.
2) ha en separat kniv för fisk. det är här jag personligen kör på japanskt, s.k. yanagiba som är ypperlig för att skära fint och tunt. köpte nåt halvbilligt på amazon för länge sedan.
3) kökskniv ska bara vara skön och vass, gärna hållbar med bra stål. därför kör jag tyskt, wusthof. deras kock-knivar är klassiker. sedan är det slipningen som avgör skärkänslan.
4) rekommenderar ett set "paring knives" (vad nu det heter på svenska), alltså kortbladade knivar. kör victorinox här. deras svarta handtag kan se lite billiga ut men är oslagbara i grepp och är därför bra för pilliga grejer (frukt, små grönsaker).
5) man bör prova på köksknivar av kinesiskt stuk, speciellt om man gillar att ha lite vikt i handen. jag älskar dem; har två stycken och funderar på att köpa en modell dyrare och finare då jag använder dem så flitigt. menar alltså sådana med större "fyrkantiga" blad. oerhört smidiga för vanliga uppgifter som skära lök, enkelt att skopa upp.
detta är alltså inte köttknivar (butchers knife) även om de kan likna dem i utseendet. tvärt om används dessa framför allt till grönsaker.
6) fler olyckor med kniven sker pga trubbigt blad än vasst blad
7) skölj och rengör endast med vatten och dra aldrig kökssvamp direkt mot bladet

tråkigt på jobbet. det där var nog allt jag vet, tycker och känner om knivar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag kör Wüsthof Ikon knivar och är väldigt nöjd! Har väl ingen större erfarenhet av många olika märken utan fick dessa i present för att Gordon Ramsay körde dessa i en av sina serier haha. Gjorde dock "misstaget" att skicka dem till knivbrev innan jag hittade alla dåliga recensioner som de inte hade tagit bort manuellt. Då hade jag aldrig gett dem pengar. Synd bara att så många influensers gör reklam för knivbrev och hyllar dem hela tiden, med den VD'n borde ingen tacka ja till det.

Sen vet jag inte om de förstörde knivarna för mig, de kom tillbaka helt okej, absolut inte så vassa som när de var nya men ändå väldigt vassa, dock tappade de sin skärpa ganska fort tyckte jag så jag har införskaffat mig en slipsten och ska testa lite själv här framöver.

Något jag dock rekommenderar är dessa:
https://www.vassaknivar.se/wusthof-pizza-stek-kniv-10cm.html

Vilken fantastisk kniv! Vass så inn i helvete, passar utmärkt till pizza, kött, osv. Första månaderna så gick det knappt diska dem för det blev inga strån kvar på diskborsten, nu har jag haft dem i säkert 5år utan att göra något med dem (äger bara två men har hela tiden tänkt köpa fler) och de används flitigt fortfarande!

De kan även ha förstört härdningen genom att köra för hårt med slipmaskinen så det blivit för varmt, tyvärr.

Har några Wusthof jag med, fina knivar!

Permalänk
Inaktiv

Lånar tråden lite, vilket knivslipare rekommenderar ni? Om det finns någon som knivbrev, fast utan den sketna attityden mot sina kunder.

Att läsa de dåliga betygen och knivbrevs tykna svar på google reviews var dock lite roligt, det ger jag dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Lånar tråden lite, vilket knivslipare rekommenderar ni? Om det finns någon som knivbrev, fast utan den sketna attityden mot sina kunder.

Att läsa de dåliga betygen och knivbrevs tykna svar på google reviews var dock lite roligt, det ger jag dom.

Jag skulle säga Cleancut. Man kan skicka kniven också om man inte bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag måste erkänna att jag skulle älska att kunna köra med en slipsten för hand Men då måste jag ha en sådan där distans för att få rätt vinkel. Iallafall innan jag lärt mig att hålla stadig vinkel (får öva på någon billig skrotkniv hemma)

Äsch. Bekymra dig inte. Om kniven börjar kännas slö kommer du i alla fall att göra den skarpare. Och om du misslyckas, tja då får du ge dig på den igen! Och då får du ju det du behöver - träning! Så du kan inte förlora så mycket mer än tid. Det härliga med att vara amatör är att man inte behöver vara effektiv.

Mitt tips vad vinklar anbelangar är att, åtminstone i början, DU och inte kniven får bestämma. Du hittar något som känns enkelt och naturligt för dig, och förhållandevis enkelt att bibehålla över hela knivens egg. Det kommer att bli en förhållandevis spetsig vinkel relativt en maskinslipad standardkniv. (Ett flexande knivblad är knixigare map tryck, så börja inte med någon smal fiskfiléare. Själv rör jag inte sådana men små frukt och finpillknivar, eller väldigt krökta eggar kan också vara lite mer utmanande.)

Med tiden kanske du övar upp lite mer fingertoppskänsla, kan känna egg och vinklar bättre på okända knivar om du slipar vänner och bekantas, men det är en helt annan årskurs, och faktiskt inte så kvistigt för eget bruk. Jag har själv ett par japanska specialknivar som jag inte tänker röra förrän jag måste - men då måste jag å andra sidan, och då är vi tillbaka på att det är OK att vara ineffektiv som amatör.

Så bara kör! Oavsett hur det går i början kommer du att lära dig saker, du kommer att bli bättre, och ingen jävel står där med stoppur eller kommentarer från baksätet.

PS Kollade med min gamla mamma, och hennes gamla kolståls-Sabatier var ett övertag från hennes mamma i sin tur med okänt inköpsdatum. Så mer än sextio år är allt vi vet. Vilket också antyder att om man inte aktivt missköter en kolstålskniv så kan den också göra jobbet väldigt, väldigt länge. Jag lovade att vässa den åt henne nästa gång jag kommer på besök. Så tack, OP, för att du livade upp ett gammalt intresse och påminde mig om att jag kunde göra något positivt för min gamla mor!

Permalänk
Medlem

På tal om slipning, hur slipar man knivar med tänder, typ brödkniv?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Wusthof, då jag köpte ett sett för ett antal år sedan och har varit mer än nöjd med dessa.

Vill du ha något lite extra kan du titta in på deras senaste serie - Performer.

Jag skulle även köpa en skalkniv till. Den använder jag nästan lika mycket som kockkniven.

Väldigt bra balans och vassa så klart.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Du kan ju absolut nörda ner dig i knivar men jag tror att i slutändan handlar det till 95% om vad som känns rätt i handen. Sedan vilket stål det är och hur det är behandlat är sekundärt när du väl kommer över en viss prisnivå.
T.ex. har jag kört globals G2 senaste 20 åren och skulle den gå sönder nu så skulle jag utan tvekan köpa en ny. Det finns säkert bättre knivar men jag gillar hur den känns i handen och jag är van vid den. Håller dock inte speciellt mycket på handtaget utan en bra bit in på bladet.
Hoppas du hittar någon kniv du trivs med och kom iihåg: pics or it didn't happen

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Apropå skärpning: kort video med 4 tips med metod för att utvecklas snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

På tal om slipning, hur slipar man knivar med tänder, typ brödkniv?

Den är lite knepig, det går inte riktigt att göra med våtstenar utan behöver i regel lämnas in på maskinslipning. Just knivar med tänder finns liksom inte i Japan och därav är deras sliptekniker inte utformade för det.

En av mina resor dit så gick jag bokstavligen runt till varenda knivbutik som jag kunde hitta i Tokyo, Kyoto, Hiroshima och Fukuoka i ett försök att få tag på en brödkniv som matchade mina andra knivar men det fanns bara inte. Varje butik jag frågade i så var det enda de kunde rekommendera typ en yanagiba för att skiva med, och då pratar jag flytande japanska så det hade inte med språkbarriären att göra.

Det hela slutade med att jag köpte en Yaxell brödkniv online bara för att få en som passade bra in, det må stå att det är japanska knivar men det de gör är att de tillverkar kniven enligt japanskt sätt och sedan maskinslipar de fram en eurpeiskt kniv ur det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

På tal om slipning, hur slipar man knivar med tänder, typ brödkniv?

I allmänhet slipar man inte brödknivar alls, även om det är möjligt med maskiner. Det är svårt att få det bra. Köper man en lyxig brödkniv gör man det för att den ska passa in med övriga knivar, för även en brödkniv från Ikea för 19.90 duger till att skiva bröd med, ett tag i alla fall. Slöare blir de ju med tiden ändå förstås men det går väldigt långsamt. Jag har exempelvis kvar en Miracle Blade som jag övertygade min farsa att köpa från TV-shop för sådär 30 år sedan, den är nog inte lika vass som den var (i reklamen skar de ju aluminiumburkar, hammare och allt möjligt med dem) men den är definitivt tillräckligt vass för att skiva bröd utan att man behöver anstränga sig eller mosa ihop brödet eller så. Och det är verkligen ingen lyxig eller högkvalitativ kniv.

Skrivet av Trihxeem:

Du kan ju absolut nörda ner dig i knivar men jag tror att i slutändan handlar det till 95% om vad som känns rätt i handen. Sedan vilket stål det är och hur det är behandlat är sekundärt när du väl kommer över en viss prisnivå.
T.ex. har jag kört globals G2 senaste 20 åren och skulle den gå sönder nu så skulle jag utan tvekan köpa en ny. Det finns säkert bättre knivar men jag gillar hur den känns i handen och jag är van vid den. Håller dock inte speciellt mycket på handtaget utan en bra bit in på bladet.

Jo jag är ju van vid min Mac-kniv och trivs med den, och den har ju hållit ganska bra ändå. Men jag är absolut inte emot att pröva något nytt, så länge det inte är för nytt liksom.

Citat:

Hoppas du hittar någon kniv du trivs med och kom iihåg: pics or it didn't happen

Jo absolut.