Dator till min farfar budget 5-6k

Permalänk
Medlem

Dator till min farfar budget 5-6k

Hej min gamla farfar är på jakt efter en ny bärbar dator runt 5-6k om inte billigare.
Det enda han gör är surfar och skriver på word.
Så jag är på jakt efter en dator med bra skärmstorlek och ljusstyrka
Och bra batteritid.
Har ni kågra tips, som sagt ju billigare destu bättre 😉

Permalänk
Medlem

En Chromebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

En Chromebook

Vilken tänker du på då ? Finns ju några stycken men ser att skärmarna är ganska små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vilken tänker du på då ? Finns ju några stycken men ser att skärmarna är ganska små.

15.6 Tum Chromebook är ganska ovanliga några exempel

Acer Chromebook 715 Pentium 4417U, 8 GB RAM, 128 GB eMMC 4500 kr

ASUS CM5500FDA 5 3500C 128 GB SSD & 8 GB RAM 6000 kr

Acer Chromebook 315 N5030 (Gemini Lake), 8GB RAM, 128GB SSD 4999 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Chromebook har ju inte Microsoft word, så om han vill ha samma program som alltid så får det bli windowsdator, kanske denna eller vilken annan windowsdator med i3 eller better och 6gb ram eller bättre. Skulle dock satsa på ips display, blir så mycket bättre än tn.

Om han kan köra med typ google docs så är ju en chromebook som denna helt ok (3700kr). Jag har den själv och använder den istället för min 21 000kr oled hp spectre :P. Skönt med hög skärm, även om den inte är så bred så passar den super för skrivande och surfande.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande78:

Märk dock att den endast är 250cd/m2 i ljusstyrka. För gamla kan det vara bra att ha en skärm som är lite extra ljusstark.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Hittade denna på gigan som finns där jag bor
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Kan detta vara ett alternativ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hittade denna på gigan som finns där jag bor
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Kan detta vara ett alternativ ?

Jo visst men det är ju i princip samma som jag länkade men att man kan köra touch och vända den runt helt. Är det värt 2000kr mer än den jag länkade så kör på. Men som sagt, chromebook kör inte word om han inte betalar för att ha word i webläsaren.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Jo visst men det är ju i princip samma som jag länkade men att man kan köra touch och vända den runt helt. Är det värt 2000kr mer än den jag länkade så kör på. Men som sagt, chromebook kör inte word om han inte betalar för att ha word i webläsaren.

Word online är gratis och borde räcka till det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Word online är gratis och borde räcka till det mesta.

Där ser man. Ja men kör på mitt tips då så blir du inte besviken. 380cd/m2 ljusstyrka också så det tycker jag borde räcka om man inte vill ha hdr såklart :P.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.