Grafikkort blir återigen dyrare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

En avgörande grej är väl just det där att de endast stympar ETH. Det finns ju liksom fler coins I olika smaker. Så med facit i hand var det en svag insats som varken hjälper gamers eller missgynnar miners i någon nämnvärd utsträckning. Och har de väl börjat knäcka så dröjer det inte länge innan korten har 100% hash rate.

När jag tittar tillbaka på hela förloppet så ser jag att mycket av min förhoppning nog drevs av blint raseri. Jag har varit gamer så länge jag kan minnas och har väl vant mig vid att kunna köpa komponenter till ett vettigt pris. Men nu känner jag mig mest uppgiven och luttrad. Det är till och med så att jag börjar fundera på att bara äta upp priserna och ta ett lån. Men än sålänge är det bara en fundering. De höga priserna beror ju i alla fall delvis på tillfälliga faktorer, så jag vet inte om jag kommer hålla ut eller bara acceptera läget.

Respekt! Men frågar du mig så rekommenderar jag inte alls att man inte tar ett lån för att köpa grafikkort om du absolut inte måste. Du har ett 1070Ti och om du inte kan köpa ett 3060Ti eller 3070 för en vettig peng så borde du avstå. Du får hänga på tråden 3060/3070 i lager (endast tips). Ett tips till dig är att ta det på klarna så du slipper ligga ute med pengar för kortet om det av någon anledning blir försenat. När du har fått leverans så lägger du upp kortet på Tradera. Du har 14 dagar på dig att betala Klarnafakturan. (Hatar faktura annars, men det här är det enda som jag använder Klarna till)

Permalänk
Medlem

Jag ångrar mig att jag inte ens försökte köpa ett 3080/90 vid release, då det va enda tillfället att få ett "skapligt" pris på dom. Sån tur är, så har jag ett 2080 ti som än så länge ger mig alla fps jag behöver i spel. Så nu får det klara sig tills nästa generation i hopp om lite mer humana priser.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

"Åter igen" får det att låta som om dom npgonsin guck ner i pris ett tag.

Det har de gjort faktiskt. Om du hade följt priserna veckovis så hade du sett det. Svenska (nät)butiker brukar hänga efter lite.

Permalänk
Medlem

Kommer nog gå över till konsol om inte priserna sjunker till MSRP

Att man inte köpte en 3080 när dom kostade runt 8900, jag till idiot ville ha en vattenkyld 3080 typ EVGA

Permalänk
Medlem

Snart har alla glömt att förr i tiden kostade de bästa korten max 6000 kr. Det var sjukt mycket då...för 3 år sen

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD Men hade LHR ens en inverkan? Senaste man läste om det så tycks det ändå ha lyckats kringgås.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att dom är överdrivet dyra är för att hindra folk från att köpa billigt och sälja dyrt = free money. Har ingenting med mining eller "komponentbrist" att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Respekt! Men frågar du mig så rekommenderar jag inte alls att man inte tar ett lån för att köpa grafikkort om du absolut inte måste. Du har ett 1070Ti och om du inte kan köpa ett 3060Ti eller 3070 för en vettig peng så borde du avstå. Du får hänga på tråden 3060/3070 i lager (endast tips). Ett tips till dig är att ta det på klarna så du slipper ligga ute med pengar för kortet om det av någon anledning blir försenat. När du har fått leverans så lägger du upp kortet på Tradera. Du har 14 dagar på dig att betala Klarnafakturan. (Hatar faktura annars, men det här är det enda som jag använder Klarna till)

Vi får se. Det tar fortfarande emot att betala såpass mycket för ett kort som borde ligga runt 5500kr. Då har jag räknat på MSRP plus en tusenlapp för att det är Strix OC plus moms. Men det kliar så in i helvete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Exakt! Jag tror att jag gav ca 5500kr för mitt, nytt alltså. Känns sjukt att jag kan få lika mycket för det om jag säljer det nu. Skulle jag sälja det kan man säga att jag haft ett monsterkort "gratis" i snart fyra år. Men jag lär vänta tills nästa generations grafikkort kommer innan jag uppgraderar.

Köpte du det långt, långt efter lansering eller hur fick du ett sådant nypris?

Skrivet av anon333222:

Men om ditt 1060 6GB dör då? Ska du köpa ett GT710 eller låter du burken vara avstängd?

Kommer du ihåg när vi krigade som värst om LHR skulle inte hjälpa bristen på grafikkort. Det här är det jag var rädd för. CMP löser inte brist på grafikkort för gamers. Endast ökad produktion. Nu köper miners LHR och mine:ar Ravencoins eller biter i det sura äpplet och kör 68% på ETH eller kör Ergos.

Det som talar mest för det här är en snabb sökning på youtube efter miners som testar CMP-kort, varav det finns kanske en handfull som alla säger samma sak- såvidare du inte är stor nog att köpa ett hundratal åt gången eller något så är det ingen poäng då de är mycket dyrare för prestandan än vanliga kort, och som alltid så är det frågan om återförsäljningvärde som talar högst.

Men, de lär sälja som smör ändå till "corporate" miners eller vad man ska kalla det hela.

Skrivet av Ozzed:

En avgörande grej är väl just det där att de endast stympar ETH. Det finns ju liksom fler coins I olika smaker. Så med facit i hand var det en svag insats som varken hjälper gamers eller missgynnar miners i någon nämnvärd utsträckning. Och har de väl börjat knäcka så dröjer det inte länge innan korten har 100% hash rate.

Det var rent och skärt PR-fåneri, och en sak som verkligen sticker ut för mig i efterhand är hur 3090, som faktiskt fanns i lager länge för de priserna som partnerkorten fick på lanseringsdagen (med undantag för de baitade "msrp" korten som försvann direkt) började sälja och gå upp i pris direkt när LHR korten började komma ut- inte 3060 då det aldrig egentligen hade LHR i början utan de senare korten.

Å ena sidan låser de enbart ner ETH, och därmed borde LHR inte vara något issue för Cuda rent allmänt. Å andra sidan sätter de inte LHR på 3090 korten alls, vilket säkert kan motiveras med något i stil med "de är ju så dyra / de är ju pro grade" eller något, men de är ju inte titankort, utan gamingkort vad jag förstår. När LHR då kommer ut glider priserna på även 3090 upp, då de slutligen blivit attraktiva nog för miners jämfört med de andra korten för att börja köpas, och de fanns ju inte precis jättemånga 3090 i lager egentligen.

Priset på 3090 ökar nog för att 3080Ti ska kunna glida in runt omkring prislappen som 3090 skulle haft från början enligt nvidia, vilket är schysst då det bara behövs hälften så mycket av GDDR6X minnen som är bristvara. Vilket gör att folk är villiga att betala priser upp till någonstans runt det för det vanliga 3080.

1080Ti fick lite högre lanseringspris än 980Ti, och sålde väl. För turing skapas en helt ny tier för 2080Ti som även det säljer som smör (och här tror jag inte man kan skylla så mycket på miners egentligen) och 2080 kom in runt samma pris som 1080Ti med knappt ökad prestanda alls vilket motiverades med RT. Nu med ampere så flyttas 3080Ti upp ytterligare en nivå, 3080 ligger nu praktiskt sett runt 2080Ti-priser och toppkortet 3090 ligger runt vad Titan RTX gick för trots att det nu inte ens är ett officiellt Titan (hemsidan säger dock faktiskt "med prestanda i TITAN-klassen" men den säger även "från 16800kr" så..).

Tycker det ser ut som att allt går nvidias väg jävligt väl, och det har vart på gång en stund längre än bara denna lansering.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Trodde folk verkligen att sommarens pristrend skulle fortsätta? Folk hade saknat sociala sammanhang med att restriktioner lättades.
Inte ville man tänka på sitt bygge.

Permalänk
Medlem

Om det inte sker en väldigt hård krasch i kryptomarknaden kommer det inte finnas kort att köpa till rimliga pris. Det spelar ingen roll att ETH går till PoS "snart", jag tror det tar minst ett år till, så kommer miners bara att gå över till något annat, t ex RVN, ERGO med korten.

Skälet är enkelt: det är så lönsamt att mina just nu. Det är inte direkt svårt att no "break even" på 5-6 månader med ett kort just nu, ROI på ett halvår är helt vansinnigt bra.

Permalänk
Musikälskare

Håller hårt i mitt 2080ti

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Köpte du det långt, långt efter lansering eller hur fick du ett sådant nypris?

Det som talar mest för det här är en snabb sökning på youtube efter miners som testar CMP-kort, varav det finns kanske en handfull som alla säger samma sak- såvidare du inte är stor nog att köpa ett hundratal åt gången eller något så är det ingen poäng då de är mycket dyrare för prestandan än vanliga kort, och som alltid så är det frågan om återförsäljningvärde som talar högst.

Men, de lär sälja som smör ändå till "corporate" miners eller vad man ska kalla det hela.

Det var rent och skärt PR-fåneri, och en sak som verkligen sticker ut för mig i efterhand är hur 3090, som faktiskt fanns i lager länge för de priserna som partnerkorten fick på lanseringsdagen (med undantag för de baitade "msrp" korten som försvann direkt) började sälja och gå upp i pris direkt när LHR korten började komma ut- inte 3060 då det aldrig egentligen hade LHR i början utan de senare korten.

Å ena sidan låser de enbart ner ETH, och därmed borde LHR inte vara något issue för Cuda rent allmänt. Å andra sidan sätter de inte LHR på 3090 korten alls, vilket säkert kan motiveras med något i stil med "de är ju så dyra / de är ju pro grade" eller något, men de är ju inte titankort, utan gamingkort vad jag förstår. När LHR då kommer ut glider priserna på även 3090 upp, då de slutligen blivit attraktiva nog för miners jämfört med de andra korten för att börja köpas, och de fanns ju inte precis jättemånga 3090 i lager egentligen.

Priset på 3090 ökar nog för att 3080Ti ska kunna glida in runt omkring prislappen som 3090 skulle haft från början enligt nvidia, vilket är schysst då det bara behövs hälften så mycket av GDDR6X minnen som är bristvara. Vilket gör att folk är villiga att betala priser upp till någonstans runt det för det vanliga 3080.

1080Ti fick lite högre lanseringspris än 980Ti, och sålde väl. För turing skapas en helt ny tier för 2080Ti som även det säljer som smör (och här tror jag inte man kan skylla så mycket på miners egentligen) och 2080 kom in runt samma pris som 1080Ti med knappt ökad prestanda alls vilket motiverades med RT. Nu med ampere så flyttas 3080Ti upp ytterligare en nivå, 3080 ligger nu praktiskt sett runt 2080Ti-priser och toppkortet 3090 ligger runt vad Titan RTX gick för trots att det nu inte ens är ett officiellt Titan (hemsidan säger dock faktiskt "med prestanda i TITAN-klassen" men den säger även "från 16800kr" så..).

Tycker det ser ut som att allt går nvidias väg jävligt väl, och det har vart på gång en stund längre än bara denna lansering.

Om 3090 är menat som ett Titan-kort så är ökningen i minne väldigt snål jämfört med tidigare generationer, så i praktiken är det väl något mellanting. Men ja. Nvidia skrattar hela vägen till banken och man får hoppas att marknaden hinner ikapp så de får fötterna spikade i jorden igen. Det är fan inte kul att vara gamer just nu, och knappt kul att vara miner heller vad jag förstår. Det är en ordentligt dålig situation för oss alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar hur i7 9700k och 2080 kommer stå sig i bf 2042

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Om det inte sker en väldigt hård krasch i kryptomarknaden kommer det inte finnas kort att köpa till rimliga pris. Det spelar ingen roll att ETH går till PoS "snart", jag tror det tar minst ett år till, så kommer miners bara att gå över till något annat, t ex RVN, ERGO med korten.

Skälet är enkelt: det är så lönsamt att mina just nu. Det är inte direkt svårt att no "break even" på 5-6 månader med ett kort just nu, ROI på ett halvår är helt vansinnigt bra.

De andra kryptovalutorna måste gå upp i pris något enormt för att det ska fungera, se nedan summering jag gjorde (som inte på något sätt är robust eller absolut utan gjorde i svar till en annan post medan jag käkade en köttbullemacka och drack en monster på kontoret)

Om man tar den estimering som har lite bias mot många äldre kort på marknaden, som alltså gissar att ca 16,48 miljoner kort går åt för att driva top5 mining cryptos idag, så är ETH i sig 15,5 miljoner av de korten. Exakt så är det nog inte i verkligheten då det är en del ASICs i ETH, men även förr eller senare i andra cryptos så vem vet.

Poängen är att dessa andra coins som redan nu är mindre profitable då skulle får fördelat mellan sig alla korten från ETH vilket skulle orsaka väldigt låg profitability on average för alla dessa coins, såvidare de inte omedelbart flyger upp enormt i värde.
Vi får se vad som händer dock, det kan givetvis bli så.

Teoretiskt är tidslucka för ETH merge / pos fortfarande EOY 2021 dock, men vem vet vad som komma skall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror du att de som minar kommer att sluta iochmed PoS? Inte en chans. De kommer att komma en ny valuta man kan mina, och så kommer det att fortsätta fram till att det totalförbjuds. (Finns ju en mindre chans att de skulle försvinna om proppen går ur ordentligt och ett stort antal förlorar en massa pengar.)

Kryptovalutor är som MLM, det poppar hela tiden upp nya. Några kommer aldrig någonstans. Några växer. Några går under.

Det måste komma en valuta som fyller ETH's tomrum, om/när detta händer är ju ganska ovisst. Självklart kan de börja mina en massa olika coins och hoppas på att något/några slår rätt, men det är ju inte den stabilitet du efterfrågar när du investerar 7-15k per kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Snart har alla glömt att förr i tiden kostade de bästa korten max 6000 kr. Det var sjukt mycket då...för 3 år sen

Mitt första GeForce 3 var en Delux model med TV in och ut, VR glasögon (inte moderna LOL), 6KKr kostade det.

Standard model på Releas var väl 5K.

Men man fick lätt en värsting dator för 16000KR år 2001 med senaste Athlon 1400Mhz, Nya DDR standarden, 512-768Mb, fet låda osv.

Jag köpte 2st GeForce GTX260 till min dual opteron maskin. 1495Kr styck.
Jag köpte ett till min Core 2 Duo 8400 också, 1395Kr styck var ett MSI openairkort med dubbla fläktar.

Core 2 Duo 8400 maskinen hade tonrkylare, lian-li låda, 4GB DDR2 1066Mhz OC ram osv och kostade ca 10000Kr då med 9800GTX innan jag uppgraderade till GTX260 för 1400Kr.

Även päronen hade Athlon64 X2 6400+ med 9800GTX senare uppgraderat till HD5850 och även den burken kostade 10K.

10K år 2008 är i dag 11000Kr med inflation inräknat.
Mid range grafikkort är DÖTT tyvärr, kort för under 2000Kr som presterar som 80% av värstingkorten kommer aldrig tillbaks, vi ser det inom allt även processorer så ger tillverkarna dig inte mer än du betalar för, finns inte mycket att hämta.

Datorer började bli dyrare för flera rår sedan, inget nytt fenomen, Corona har bara eskalerat det något ofantligt.

Ett GTX260 för 1400KR presterade 80-90% av värsta singel GPU kortet och för 6000KR fick du ett GTX295 dual GPU kort, nu kan alla gamers bara ha våta drömmar om sådana priser för det kommer ALDRIG tillbaks igen.

Jag blev sur när Swec sa, köp inte VEGA56 för det är fördyrt. Miners gjorde att priserna sköt i höjden efter launch, tack så mycket.
RX5700 kommer ut och jag slår till på 4200Kr, kortet sjunker i pris med nån tusing under några månader, sedan kommer corona och det är uppe och vänder på 20KKr i vissa fall.

Tyckte jag la mycket på ett kort med inget RT stöd, kass HW encoder osv men i dag framstår det som rena stölden.

Köpte en Ryzen 3900XT på rea i februari då 5900 var för dyr och omöjlig att få tag på.

Så Ryzen 3900XT och RX5700 för mig är nog min sista vettiga x86 PC, budget för framtida "high end" existerar inte med allt mer stigande priser.

Man kan hoppas ARM maskiner blir mer överkomliga PC's i framtiden annars är det rätt fuckt.

Permalänk
Medlem

Dyrare i teorin då antar jag, eller finns de att köpa på riktigt än?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Köpte du det långt, långt efter lansering eller hur fick du ett sådant nypris?

Det som talar mest för det här är en snabb sökning på youtube efter miners som testar CMP-kort, varav det finns kanske en handfull som alla säger samma sak- såvidare du inte är stor nog att köpa ett hundratal åt gången eller något så är det ingen poäng då de är mycket dyrare för prestandan än vanliga kort, och som alltid så är det frågan om återförsäljningvärde som talar högst.

Men, de lär sälja som smör ändå till "corporate" miners eller vad man ska kalla det hela.

Det var rent och skärt PR-fåneri, och en sak som verkligen sticker ut för mig i efterhand är hur 3090, som faktiskt fanns i lager länge för de priserna som partnerkorten fick på lanseringsdagen (med undantag för de baitade "msrp" korten som försvann direkt) började sälja och gå upp i pris direkt när LHR korten började komma ut- inte 3060 då det aldrig egentligen hade LHR i början utan de senare korten.

Å ena sidan låser de enbart ner ETH, och därmed borde LHR inte vara något issue för Cuda rent allmänt. Å andra sidan sätter de inte LHR på 3090 korten alls, vilket säkert kan motiveras med något i stil med "de är ju så dyra / de är ju pro grade" eller något, men de är ju inte titankort, utan gamingkort vad jag förstår. När LHR då kommer ut glider priserna på även 3090 upp, då de slutligen blivit attraktiva nog för miners jämfört med de andra korten för att börja köpas, och de fanns ju inte precis jättemånga 3090 i lager egentligen.

Priset på 3090 ökar nog för att 3080Ti ska kunna glida in runt omkring prislappen som 3090 skulle haft från början enligt nvidia, vilket är schysst då det bara behövs hälften så mycket av GDDR6X minnen som är bristvara. Vilket gör att folk är villiga att betala priser upp till någonstans runt det för det vanliga 3080.

1080Ti fick lite högre lanseringspris än 980Ti, och sålde väl. För turing skapas en helt ny tier för 2080Ti som även det säljer som smör (och här tror jag inte man kan skylla så mycket på miners egentligen) och 2080 kom in runt samma pris som 1080Ti med knappt ökad prestanda alls vilket motiverades med RT. Nu med ampere så flyttas 3080Ti upp ytterligare en nivå, 3080 ligger nu praktiskt sett runt 2080Ti-priser och toppkortet 3090 ligger runt vad Titan RTX gick för trots att det nu inte ens är ett officiellt Titan (hemsidan säger dock faktiskt "med prestanda i TITAN-klassen" men den säger även "från 16800kr" så..).

Tycker det ser ut som att allt går nvidias väg jävligt väl, och det har vart på gång en stund längre än bara denna lansering.

3080Ti är det minsta prisvärda kortet idag. Finns tom 3080Ti som ligger på 20K. Varför köper man ett sånt kort överhuvudtaget undrar jag. Först köpte jaq ett 3090 Strix OC för 25K. Fick buyers remorse och tänkte, nä.. ni lämnar jag tillbaka det. Fick ett 1060 6GB mot att jag fixade hans 5700XT. Sen blev det ett 3060Ti för jag tänkte DLSS är ju ändå lite najs. Såg att Elgiganten hade 3090 för 19K med leverans i januari 2022. Körde på det och snackade med kundtjänst om jag inte kunde får byta mot det andra PNY-kortet som de faktiskt hade i lager. Helt otroligt så fick jag det och polaren fick köpa mitt 3060Ti för 6100 (som jag köpte för själv).

Har prövat fler grafikkort det här åren än alla de andra år jag hade gjort tillsammans.

Permalänk
Skrivet av ZothOmmog:

@RPGWiZaRD Men hade LHR ens en inverkan? Senaste man läste om det så tycks det ändå ha lyckats kringgås.

Jo så är det ju därför skrev jag mitt inlägg från teoretiskt synvinkel om man räknar att begränsningen inte faktiskt går att undvika. Finns ju inget som hindrar att det möjligtvis kommer nån hårdvaru spärr i framtida serier (för 3000-serien var det nog säkert aldrig beaktat från början i designen heller att man skulle införa sånt utan det som kom var nån mesig mjukvaru spärr i efterhand som är dömd att misslyckas).

Skulle nog tro det finns goda grunder för Nvidia och AMD att iallafall försöka strama åt korten så inte går att använda vanliga kort till mining (och detta inte för att bara tillfredsställa gamers utan finns nog ekonomiska grunder till även Nvidia och AMD att göra så) men det kommer nog krävas nån form av inbyggd hårdvaru spärr förrän det blir tekniskt möjlighet så behövs ju beslut att det ska införas i tidigt skede för en ny generation av kort så 4000 serien är nog allra första där man kan tänka sig det möjligtvis kan komma något sånt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo så är det ju därför skrev jag mitt inlägg från teoretiskt synvinkel om man räknar att begränsningen inte faktiskt går att undvika. Finns ju inget som hindrar att det möjligtvis kommer nån hårdvaru spärr i framtida serier (för 3000-serien var det nog säkert aldrig beaktat från början i designen heller att man skulle införa sånt utan det som kom var nån mesig mjukvaru spärr i efterhand som är dömd att misslyckas)

Tror att miners köper LHR-kort och räknar med att om de mutar rätt person på Nvidia så råkar det läckas en drivrutin som sätter LHR ur spel helt och hållet. Det var därför jag skrev för några månader sen att LHR löser inga problem, eftersom miners ser kort som investering, deras ROI är betydligt kortare än vad en gamers ROI (som inte mäts monetärt) kan bli. Det enda som händer är att miners köper fler kort och nu är vi där igen. 3090 som fanns i lager finns knappt längre, förutom de svindyra kortet som Webhallen har på sina Zotac-kort.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Tror att miners köper LHR-kort och räknar med att om de mutar rätt person på Nvidia så råkar det läckas en drivrutin som sätter LHR ur spel helt och hållet. Det var därför jag skrev för några månader sen att LHR löser inga problem, eftersom miners ser kort som investering, deras ROI är betydligt kortare än vad en gamers ROI (som inte mäts monetärt) kan bli. Det enda som händer är att miners köper fler kort och nu är vi där igen. 3090 som fanns i lager finns knappt längre, förutom de svindyra kortet som Webhallen har på sina Zotac-kort.

Det skulle iallafall teoretiskt va möjligt att införa någon hårdvaru baserad spärr där ingen drivrutin hjälper utan krävs fysiska ingrepp på korten för att undgå spärren som skulle väsentligt öka svårigheten att förbigå detta. Får se hur Nvidia gör med 4000-serien, så mycket skit de redan fått ta emot för detta så ser jag väl det inte helt omöjligt men samtidigt kan jag se att de möjligtvis tänker sig att detta kan vara ett förbigående fenomen att det kanske inte lönar sätta resurser på det i slutändan att de nöjer sig med en enklare mjuvaruspärr uppdatering som kanske då förbigås om nån månad eller två igen...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det skulle iallafall teoretiskt va möjligt att införa någon hårdvaru baserad spärr där ingen drivrutin hjälper utan krävs fysiska ingrepp på korten för att undgå spärren som skulle väsentligt öka svårigheten att förbigå detta. Får se hur Nvidia gör med 4000-serien.

Det är nästan ett måste, men Nvidia kommer ju aldrig få så mycket betalt för sina kort som de får från miners. Hade det INTE gått att mine:a så hade du haft ett 3080 för 6K och 3080Ti för 7K och 3090 för 8K. Bara för att man ska ha det bästa. Jag tror personligen att Nvidia tar lite badwill och kränger kort för dyra pengar och skrattar hela vägen till banken. Tänk på att AMD redan har gått ut med att de tänker inte bry sig om vilka laster kunden använder våra kort till.. Så låser Nvidia ned ALLT, så går ju miners bara till AMD och tror du Nvidia skulle bli glad och se konkurrenten susa förbi och sälja sina kort för 15-20K och själva sälja för 8K styck? Personligen så tror jag inte på.

Nvidia gör redan det med sina Quadro-kort. Back in the days så behöver man bara hacka drivrutinen/flytta på några resistorer för att få drivrutinen tro att man har ett Quadrokort och låste upp double precision-spärren på FP64/FP32. (tar det ur minnet nu, kan ha fel). Sen märkte de att en del företag upptäckte detta och köpte Geforcekort för att modda de till Quadro. Sen var det slut på det roliga.

Permalänk
Medlem

Det sämsta med dessa priserna är att både tillverkare och konsumenter kommer att vänja sig vid dom även när halvledarproppen släpper...

Permalänk
Medlem

Framtiden är att den som behöver en dator för att göra "datorsaker" inte kommer att köpa något grafikkort , IGP kommer att få duga för allt man gör med en dator. Zen 4 kommer att ha IGP på alla SKU, vilket är slutet på APU och också på dedikerat grafikkort.

Dom som gillar spel kommer att få gå över till konsol eller streaming ala Stadia.

Grafikkort kommer i förlängningen inte att vara några grafikkort alls, utan bara hash-accelleratorer. Dyster framtid indeed.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Det är nästan ett måste, men Nvidia kommer ju aldrig få så mycket betalt för sina kort som de får från miners. Hade det INTE gått att mine:a så hade du haft ett 3080 för 6K och 3080Ti för 7K och 3090 för 8K. Bara för att man ska ha det bästa. Jag tror personligen att Nvidia tar lite badwill och kränger kort för dyra pengar och skrattar hela vägen till banken. Tänk på att AMD redan har gått ut med att de tänker inte bry sig om vilka laster kunden använder våra kort till.. Så låser Nvidia ned ALLT, så går ju miners bara till AMD och tror du Nvidia skulle bli glad och se konkurrenten susa förbi och sälja sina kort för 15-20K och själva sälja för 8K styck? Personligen så tror jag inte på.

Nvidia gör redan det med sina Quadro-kort. Back in the days så behöver man bara hacka drivrutinen/flytta på några resistorer för att få drivrutinen tro att man har ett Quadrokort och låste upp double precision-spärren på FP64/FP32. (tar det ur minnet nu, kan ha fel). Sen märkte de att en del företag upptäckte detta och köpte Geforcekort för att modda de till Quadro. Sen var det slut på det roliga.

Tycker du tänker lite väl mycket i de banorna att "spela roll varifrån pengarna kommer så länge de bara rullar in". Visst kan man helt välja att satsa på mining industrin men det äter även av spelindustrins vinstmarginaler där det också förtjänas en massa förutom direkta grafikkortsförsäljningar (partnerskap med stora spelbolag, cloud gaming som ständigt växer, e-sports osv osv). Det gör mig inte förvånad att AMD profilerar sig lite i mer i de banorna som "mining-vänlig" aktör för det är lätta pengar för dem just nu speciellt då inte har samma tillverkningskapacitet som Nvidia heller. Det är dock mera riskfyllt i längden att bara gå in för en marknad. Mining bidrar även till mera garantiärenden med nuvarande garantivillkor pga. de är beräknade enlig medelkostnaden vad spelare orsakar där 24/7 mining även om en stor del optimerar dem och undervoltar och så inverkar nog 24/7 operationen mer slit överlag än att en spelare kanske spelar nån timme eller två per dag i snitt.

Allt hänger väl bara på att balansera det rätt, de kan ju t.ex. sälja sina gaming-låsta mining kort typ 1000 kr mindre och prestera typ 10% bättre hashrates än AMDs diton som skulle ändå innebära flera tusen högre pris än man är van med att prissätta grafikkort jämtemot före cryptocurrency tidseran samtidigt som de kan sälja såååå mycket större volymer av spelorienterade kort för säg t.ex. 5k, 7k 10k (medan mining korten av någotsånär motvarande specs dock, mera optimerade för mining kunde sitta säg 8-9k 10-11k 13-15k pga inflationer, hög demand om vi tar dagens priser som exempel) osv. som även i långa loppet ger stor fördelar i marknad share emot AMD inom spelbranschen. Seriösa miners som köper stora riggar skulle nog rusa till Nvidia ändå om priset och hashraten/lönsamheten är rätt.

Nvidia har tycker jag mycket att förlora på att överge spelindustrin i alltför stor skara då de har redan profilerat sig in ganska starkt där. Största problemet just nu är ju bristfälliga tillverkningskapaciteten men där satsas det nog ytterligare just nu men tyvärr börjar märkas om några år. Svårt att spå långt in i framtiden vad som kommer ske men kan ju iofs hända att PC gaming som vi känner det nu är påväg att försvinna i favör för molnbaserad och alternativt mera konsoll-marknadsstil såsom Valve Steam Deck lösningar där det finns kanske 2-3 stora aktörer längre i framtiden som tävlar sinsemellan så då kommer ju förmodligen se lite annorlunda ut än idag men tror nog det kommer finnas en marknad ännu en bra tid framöver för mera traditionella personliga speldatorer också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Alltså detta börjar bli rätt tråkigt tycker tom jag nu. Jag är en framförallt en miner men spelar en hel del. Förra gången 2017-2018 så gick det få tag i grafikkort till rimliga priser, trots kryptoboomen.

Nu är det ju helt dött, tror att stora mining farms i framförallt USA köper upp riktigt stora partier. USA kommer bli världsledande när det kommer till kryptovalutor inom något år.

Denna brist skadar PC-industrin i stort. Men AMD och Nvidia säljer grafikkort som aldrig förr och är glada iallafall. Kanske när Ethereum går PoS att marknaden kraschar och grafikkort kommer svämma över på begagnatmarknaden. Dock, kommer inte en jävel att köpa nya grafikkort då

All denna hashpower på dom övriga kryptovalutorna kommer göra att allt blir olönsamt för de flesta. Problemet är att prisökningen på Ethereum har varit för stor till förhållande till hashpower av grafikkort till Ethereumnätverket. 1 GH/s på Ethereum med en förbrukning på 2500 W ger varje dag 700 kronor efter elen är betald så, och det trots att EIP 1559 införts vilket gjorde att intjäningen minskade med ca 1/3, men prisökningen har gjort sitt också.

Bitcoin mining är inte lönsamt längre om man jämför med Ethereum med GPU. Sjukt vad det har svängt, och det gör att dom stora spelarna köper GPUer som aldrig förr tror jag.

r/leopardsatemyface

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Snart har alla glömt att förr i tiden kostade de bästa korten max 6000 kr. Det var sjukt mycket då...för 3 år sen

Köpte mitt 1080ti för 8200:- för 3 år sedan, detta var då den miningboomen var på väg ner. 6000:- låter lite, åtminstone för ett nvidia-kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker du tänker lite väl mycket i de banorna att "spela roll varifrån pengarna kommer så länge de bara rullar in". Visst kan man helt välja att satsa på mining industrin men det äter även av spelindustrins vinstmarginaler där det också förtjänas en massa förutom direkta grafikkortsförsäljningar (partnerskap med stora spelbolag, cloud gaming som ständigt växer, e-sports osv osv). Det gör mig inte förvånad att AMD profilerar sig lite i mer i de banorna som "mining-vänlig" aktör för det är lätta pengar för dem just nu speciellt då inte har samma tillverkningskapacitet som Nvidia heller. Det är dock mera riskfyllt i längden att bara gå in för en marknad. Mining bidrar även till mera garantiärenden med nuvarande garantivillkor pga. de är beräknade enlig medelkostnaden vad spelare orsakar där 24/7 mining även om en stor del optimerar dem och undervoltar och så inverkar nog 24/7 operationen mer slit överlag än att en spelare kanske spelar nån timme eller två per dag i snitt.

Allt hänger väl bara på att balansera det rätt, de kan ju t.ex. sälja sina gaming-låsta mining kort typ 1000 kr mindre och prestera typ 10% bättre hashrates än AMDs diton som skulle ändå innebära flera tusen högre pris än man är van med att prissätta grafikkort jämtemot före cryptocurrency tidseran samtidigt som de kan sälja såååå mycket större volymer av spelorienterade kort för säg t.ex. 5k, 7k 10k (medan mining korten av någotsånär motvarande specs dock, mera optimerade för mining kunde sitta säg 8-9k 10-11k 13-15k pga inflationer, hög demand om vi tar dagens priser som exempel) osv. som även i långa loppet ger stor fördelar i marknad share emot AMD inom spelbranschen. Seriösa miners som köper stora riggar skulle nog rusa till Nvidia ändå om priset och hashraten/lönsamheten är rätt.

Nvidia har tycker jag mycket att förlora på att överge spelindustrin i alltför stor skara då de har redan profilerat sig in ganska starkt där. Största problemet just nu är ju bristfälliga tillverkningskapaciteten men där satsas det nog ytterligare just nu men tyvärr börjar märkas om några år. Svårt att spå långt in i framtiden vad som kommer ske men kan ju iofs hända att PC gaming som vi känner det nu är påväg att försvinna i favör för molnbaserad och alternativt mera konsoll-marknadsstil såsom Valve Steam Deck lösningar där det finns kanske 2-3 stora aktörer längre i framtiden som tävlar sinsemellan så då kommer ju förmodligen se lite annorlunda ut än idag men tror nog det kommer finnas en marknad ännu en bra tid framöver för mera traditionella personliga speldatorer också.

Personligen tror jag att cloud-Gaming blir stort och redan idag har AMD konsolmarknaden. Nvidia kör ai/datacenters och Gaming parallellt med CMP. Oavsett vad så blir det problem. CMP tär på tillgången på GDDR6/GDDR6X. Så även om man kan använda en sämre gpu så blir det brist på minnen.

Det här med mining torde inte vara en nyhet för Nvidia. De kunde redan efter förra cryptoboomen ha låst ned både Turing/Ampere vid lansering, men man gjorde inte det.

Men framtiden får visa vad som händer. Kraschar crypto så blir det inget roligt för Nvidia/AMD. Alla miners släpper sina kort och marknaden svämmar över av billiga kort. Då miners redan har fått sin ROI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det har de gjort faktiskt. Om du hade följt priserna veckovis så hade du sett det. Svenska (nät)butiker brukar hänga efter lite.

Så hur mycket billigare blev dom? Dom finns ju fortfarande inte i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |