Ubiquiti EdgeRouter X SFP + Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range

Permalänk
Medlem

Ubiquiti EdgeRouter X SFP + Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range

Hej,

Ska få in fiber i huset och tänkte om dessa 2 kommer lira? Jag kan köra PoE till denna AP från den routern?
Kommer ha 1 AP och kabel till dator och tv så finns väl ingen anledning att blanda in en switch också?

Permalänk
Medlem

Det är en bra kombo ja, du kan köra APn via PoE och du behöver inte någon separat switch.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är en bra kombo ja, du kan köra APn via PoE och du behöver inte någon separat switch.

Låter perfekt, då stoppar jag routern i mediaskåpet och därifrån till lämpligt uttag för APn! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av robstar:

Låter perfekt, då stoppar jag routern i mediaskåpet och därifrån till lämpligt uttag för APn! Tack

Hej, hur gick det med det här? Läste en "recention" av Ubiquiti Edgerouter X SFP på Webhallen där det står att den inte har stöd för Unifi-produkter, låter ju konstigt???

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Hej, hur gick det med det här? Läste en "recention" av Ubiquiti Edgerouter X SFP på Webhallen där det står att den inte har stöd för Unifi-produkter, låter ju konstigt???

Det de menar är att du inte kan hantera en Edgerouter i Unifis portal, d.v.s. du får inte en samlad bild så som du får om du har en Unifi router.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Hej, hur gick det med det här? Läste en "recention" av Ubiquiti Edgerouter X SFP på Webhallen där det står att den inte har stöd för Unifi-produkter, låter ju konstigt???

Unifi och Edge är två helt separata produktserier.

Tanken är att Edge-linjen ska vara just edge enheter för nätoperatörer (de riktar in sig på WISP specifikt, iaf i marknadsföring).
Unifi är i stället en simplare, mer "sleek" samlad lösning för nät. Unifi passar bra för SMB:er och privatpersoner. Behöver du endast pålitligt internet så är Unifi att rekommendera, men om man behöver mer avancerade funktioner (tex. IPSec tunnlar, BGP-peering, PBR, osv.) så kör Edge (eller bäst kör typ Cisco, Juniper eller Fortinet).

Jag kör själv Edge för allt hemma, förutom AP:s, då kör jag endast Unifi.
Edge är alltså inte integrerat i Unifi, så du kan inte styra en Edge enhet via Unifis kontrollpanel. Men de kommer absolut lira med varandra! Precis som en Cisco switch och en Juniper switch funkar med varandra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack @gurfin för den fina förklaringen! Jag är lite trött på ”vanliga hemma router” så vill Ubiquifiera hemmet. Tänkte först deras Dream Router men den är för stor för mitt mediaskåp (ilands problem) plus att wifi är onödigt i mediaskåpet som i sig skärmar av den så därför jag tänkte mig en sån här lösning. Så än en gång tack för förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Tänkte först deras Dream Router men den är för stor för mitt mediaskåp (ilands problem) plus att wifi är onödigt i mediaskåpet som i sig skärmar av den så därför jag tänkte mig en sån här lösning. Så än en gång tack för förklaringen

Har du dubbeluttag ute i lägenheten är det ju bara att ställa routern där det passar, dra en kabel till WAN och den andra tillbaka via LAN, med en extra switch i mediaskåpet. Dock har Dream Router en fläkt som åtminstone jag störde mig på om man vill ha absolut knäpptyst när man skall typ sova, därför fick den stå inne i förrådet.

Visa signatur

Mostly Harmless