60 miljoner vinstsätt men du vinner inte!

Permalänk
Avstängd

60 miljoner vinstsätt men du vinner inte!

En av mina vardagliga arbetsuppgifter är att översätta nyhetsartiklar om den digitala casinovärlden och varje månad får jag översätta en artikel om en viss spelleverantörs kommande spelsläpp för den månaden. Då får jag skriva om olika spelsläpp och lite mer ingående om varje spel.

Ett spel jag översätter om nu påstås erbjuda "60 miljoner olika vinstsätt" PLUS att du kan utlösa Wilds-symboler som ökar dina vinstchanser ytterligare. Och då tänker jag, "Varför skulle du behöva det om du redan har 60 miljoner olika vinstsätt?"

Sedan slår tanken mig: det anges INTE hur många olika kombinationer som faktiskt finns och därmed hur många olika "förlustsätt" som finns för att kontra antalet vinstsätt. Jag undrar då om det kanske finns 140 miljoner olika förlustsätt som då gör det rätt "meh"?

P.S. Allt hasardspelande förutom live poker mot andra människor är endast turspel och du förlorar alltid i det långa loppet. Spela aldrig hasardspel förutom live poker mot andra människor (om du gillar poker).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Låter som ren och skär falsk marknadsföring. Jag har svårt tro att svensk lagstiftning tillåter något dylikt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sedan slår tanken mig: det anges INTE hur många olika kombinationer som faktiskt finns och därmed hur många olika "förlustsätt" som finns för att kontra antalet vinstsätt. Jag undrar då om det kanske finns 140 miljoner olika förlustsätt som då gör det rätt "meh"?

Precis... Det kanske finns 60 miljarder sätt att förlora.

Permalänk

systemet är garanterat gjort att ägaren går med minst vinst på det i slutänden ingen mening med att ha ett lotteri som går back...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Låter som ren och skär falsk marknadsföring. Jag har svårt tro att svensk lagstiftning tillåter något dylikt.

Sant. Jag tittade upp spelet närmare nu och det verkar komma med standard 243 vinstsätt (dvs., endast 243 olika kombinationer kan ge vinst, men det är inte i rad av symboler utan det är symboler på specifika platser på spelplanen) där dubblering och fyrdubbling av symbolerna på något vis kan leda upp till 60 miljoner olika vinstsätt. Men det låter riktigt bisarrt oavsett.

Får hoppas på att Spelinspektionen snart börjar granska mer ingående olika nätcasinospel för att kanske dela ut böter åt diverse liceniserade spelleverantörer på den svenska spelmarknaden.

Det skall nämnas att vissa spel från samma spelleverantör inte finns tillgängliga på den svenska spelmarkanden på grund av massa otillåtna spelfunktioner i spelen (främst inbyggda kampanj- och spelarskräddarsydda bonusfunktioner som inte är tillåtet sedan 1: januari 2019).

Hursomhelst spela aldrig hasardspel förutom live poker mot andra människor (om du gillar poker).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En av mina vardagliga arbetsuppgifter är att översätta nyhetsartiklar om den digitala casinovärlden och varje månad får jag översätta en artikel om en viss spelleverantörs kommande spelsläpp för den månaden. Då får jag skriva om olika spelsläpp och lite mer ingående om varje spel.

Ett spel jag översätter om nu påstås erbjuda "60 miljoner olika vinstsätt" PLUS att du kan utlösa Wilds-symboler som ökar dina vinstchanser ytterligare. Och då tänker jag, "Varför skulle du behöva det om du redan har 60 miljoner olika vinstsätt?"

Sedan slår tanken mig: det anges INTE hur många olika kombinationer som faktiskt finns och därmed hur många olika "förlustsätt" som finns för att kontra antalet vinstsätt. Jag undrar då om det kanske finns 140 miljoner olika förlustsätt som då gör det rätt "meh"?

P.S. Allt hasardspelande förutom live poker mot andra människor är endast turspel och du förlorar alltid i det långa loppet. Spela aldrig hasardspel förutom live poker mot andra människor (om du gillar poker).

Jag har programmerat och spelat spel i snart 40 år, har jobbat med att utveckla diverse modeller för saker och ting, och har ett hum om matematik och sannolikhetslära. Med den bakgrunden så är det skrämmande att inse hur lätt det är att inte bara göra ett hasardspel och kontrollera hur stor andel av omsättningen man vill ha i vinst, utan också att göra det så beroendeframkallande som möjligt.

Det göra ju att göra nästan vinster mer förekommande, få det att framstå som det är mycket lättare att vinna än det egentligen är och göra ett system där spelaren vinner små summor då och då, men ändå låta det vara slumpmässigt. Detta är dock bara riktigt basic-saker, nybörjarnivå liksom. Sedan lägger ju utvecklarna av sådana här spel ner väldigt mycket mer än så på att göra spelen så psykologiskt beroendeframkallande som möjligt. Grafik, ljudeffekter och spelflödet finslipas för att hålla kvar spelaren så länge som möjligt.

Jag skulle aldrig någonsin spela något sådant här spel, för det är en maskin som tar dina pengar och ger tillbaks ett visst antal procent över tid. Det kan också ha att göra med att man hört historierna om de som skiter på sig framför de enarmade banditerna i Las Vegas för att de inte har tid att sluta spela.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Eh, det är väl inte så svårt att skapa ett spel med 60 miljoner olika vinstkombinationer, där sannolikheten att man vinner ändå är extremt liten? Det är ju bara att ta en vanlig kortlek. Blanda alla 52 kort slumpmässigt. Så bestämmer man 60 miljoner olika kombinationer som ger vinst. Det totala antalet olika kombinationer som en vanlig kortlek kan ha är 52! = 8E67 (alltså en åtta med 67 nollor, ungefär). 60 miljoner i förhållande till 8E67 är uuuungefär som en fis är i förhållande till hela universum.

Om det bara skulle finnas 140 miljoner olika förlustsätt (så som du undrar) så skulle sannolikheten att vinna vara ganska hög, P = 60/(60+140) = 0,3 = 30%.

Men, poängen är alltså antalet olika vinstsätt säger ju ingenting om chansen att vinna utan antalet olika förlustsätt. Falsk marknadsföring kan man ju inte klassa det som. De ljuger inte. Det är ju typ lika missvisande som alla "Från"-pris, som ofta motsvarar en så avskalad produkt att ingen någonsin skulle köpa den.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att spelbolagen formulerar sig så;
X antal olika vinstsätt = större chans att vinna enligt de människor som inte är så.. smarta.
Triss har kört med detta i många år med olika formuleringar.
"Mer skrap, fler vinster"
"Nu med ännu fler vinster"

Exempelvis Dubbeltriss. "Trisslotten med högre vinstchans"
Men då har man lagt till fler TYPER av vinster. Och chansen att få en lott med vinst är lägre än en vanlig standardtriss.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat svårt att spontant se vad de egentligen vill ha sagt med en sådan formulering då det är otillräcklig information för att kunna dra några slutsatser om hurvida det skulle kunna vara något positivt, då det är ett värde som jag helt saknar något att referera mot.

Lite som att t.ex. lyfta fram en bil i en reklam och stoltsera med att den motorn har 60 miljoner bikrafter. Jahapp?! Fin siffra men det säger liksom inget alls

Men visst, antar att somliga andra tänker att "oj det var mycket, det får vi testa!".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har ärligt talat svårt att spontant se vad de egentligen vill ha sagt med en sådan formulering då det är otillräcklig information för att kunna dra några slutsatser om hurvida det skulle kunna vara något positivt, då det är ett värde som jag helt saknar något att referera mot.

Lite som att t.ex. lyfta fram en bil i en reklam och stoltsera med att den motorn har 60 miljoner bikrafter. Jahapp?! Fin siffra men det säger liksom inget alls

Men visst, antar att somliga andra tänker att "oj det var mycket, det får vi testa!".

Det är just det som gör jag inte tror det är tillåtet marknadsföra på det sättet, men de kanske kommer undan med det genom någon väl dold och knappt läsbar text som beskriver förhållandet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du kan ju tex designa spel så att du har en hög vinstsannolikhet (över 50%) men vinsterna är mindre än insatsen beroende på vinstkombination. Om man bortser från eventuella moraliska åsikter, så är ju spel imponerande med tanke på hur man väljer att hantera marknadsföring. Det är verkligen extremt mycket lockande ordval och siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har ärligt talat svårt att spontant se vad de egentligen vill ha sagt med en sådan formulering då det är otillräcklig information för att kunna dra några slutsatser om hurvida det skulle kunna vara något positivt, då det är ett värde som jag helt saknar något att referera mot.

De marknadsför sig inte mot kritiskt tänkande människor, direkt...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag tänker att vanligt lotto är bättre då, du behöver "bara" 7 av 35 nummer. Dessa 7 går ju att dra på 33,891,580,800 olika sätt om jag inte räknar fel och vi vet ju alla hur lätt det är att vinna på Lotto

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Tycker synd om de stackarna som spelar bort pengar. Att vinna stora pengar är i princip 0...

Det är väl tex. större sannolikhet att bli träffad av blixten än att vinna högsta vinsten på triss?

Träffad av blixt: 0,1‰ på ~80-årigt liv.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frazeur:

Eh, det är väl inte så svårt att skapa ett spel med 60 miljoner olika vinstkombinationer, där sannolikheten att man vinner ändå är extremt liten? Det är ju bara att ta en vanlig kortlek. Blanda alla 52 kort slumpmässigt. Så bestämmer man 60 miljoner olika kombinationer som ger vinst. Det totala antalet olika kombinationer som en vanlig kortlek kan ha är 52! = 8E67 (alltså en åtta med 67 nollor, ungefär).

Tror att permutationer är det ord du söker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Tycker synd om de stackarna som spelar bort pengar. Att vinna stora pengar är i princip 0...

Det är väl tex. större sannolikhet att bli träffad av blixten än att vinna högsta vinsten på triss?

Träffad av blixt: 0,1‰ på ~80-årigt liv.

Sant. Samtidigt är det lustigt hur jag nästan varje månad får skriva om minst en ny mångmiljonär någonstans från Europa.

Nyligen var det någon svensk som vann 3,8 € miljoner eller cirka 39 miljoner SEK nu den 23:e augusti i år - enligt en artikel jag översätter nu. Frågan är då hur många miljoner som dragits in till samma progressiva jackpottnätverk innan vinsten tilldelades.

Anta att 139 miljoner SEK eller ännu mer drogs in och sedan betalades 39 miljoner SEK ut. Då är det fortfarande 100 miljoner SEK i form av förluster sammanlagt hos de svenska spelarna. Jag vet inte hur spelleverantörerna och speloperatörerna gör med intäkterna från olika länder och hur jackpottar sedan spontant förfaller någon lycklig jävel.

Sannolikheten att NÅGON SPELANDE SPELARE I VÄRLDEN VINNER STORT är enormt hög. Däremot sannolikheten att JAG eller DU skulle bli den spelaren är som du säger, större sannolikhet att träffas av blixten under ett 80-årigt liv. Detta visar då hur sjukt mågna som spelar och hur länge många spelar för att första utfallet skall kunna inträffa rätt ofta som en gång i månaden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tror att permutationer är det ord du söker.

Tack, det var precis det ordet jag inte kom ihåg att jag sökte!