Nytt 3080ti underpresterar

Permalänk
Medlem

Nytt 3080ti underpresterar

Hej,

Har suttit i flera timmar och felsökt utan att lösa det och hoppas att någon som är klokare än mig kan hjälpa till.
Plockade ut mitt 2070s och stoppa in det nya 3080ti. Kopplat in GPUn till PSUn med två olika PCI-e sladdar och PSUn är ett 750w. Startar upp datorn utan problem och börjar testa lite spel när jag märker att jag knappt får någon prestandaökning i något spel. Testade Warzone och Fortnite, får kanske max 5-10fps mer än jag fick tidigare med mitt 2070s. Jag spelar i 1440p och allt på low settings, jag får ut ungefär 90-115 i fps, vilket är precis samma som jag fick med 2070s.

Min dator;
RTX 3080ti
Ryzen 7 5600x
32GB ram 3600mhz
750w Corsair Bronze
A2000 Kingston 1TB nvme

Det jag kan se är att GPU-användningen när jag startar spelet går upp i ca 99% i några sekunder för att sen gå ner i 30-45% resten av tiden. Det gäller alla spel, den går inte högre än 40-50%. Jag tänkte att GPUn kanske inte får tillräckligt med ström, så jag testade dra ut sladdarna och stoppa in de igen, utan skillnad. När jag däremot kör Benchmarks så får jag fina resultat och GPUn användningen ligger på 60-99% beroende på vad som visas, precis som det ska vara. Det är alltså bara i spel som något konstigt händer och GPUn används inte så mycket som det ska. Användningen på CPUn är normal och alla temps är normala.

Jag har kollat alla energisparinställningar och PCI-gen inställningar och allt vad det heter, ddu osv. Ingenting har hjälpt och jag vet inte vad mer jag ska göra. Någon som har några tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är inte Fortnite och Warzone (speciellt med låga inställningar) väldigt CPU bundet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Jag utgår ifrån att senaste drivrutiner är installerade?

Trådarna jag läser här:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
https://linustechtips.com/topic/1348541-rtx-3080-ti-underperf...
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jg2dnc/rtx_3080_un...

Pratar om möjligen för klent nätagg? Eller att överklockningen bör stängas av?

750W Bronze torde väl säga att det är mer som ett "high-end" 600W så tillräckligt ström kan inte nyttjas?

Får du 9000 poäng eller mer då i Benchmarks med kortet?

Prova detta: https://forums.tomshardware.com/threads/solved-new-rtx-3080-u...
"After uninstalling drivers with DDU and re-installing them as well as my AMD chipset drivers then setting prefer max performance in NVIDIA control panel, it's finally fixed!" (denna person har 750W Gold)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kan nog säga att din cpu är en grov flaskhals.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är inte Fortnite och Warzone (speciellt med låga inställningar) väldigt CPU bundet?

Jo precis, men om man kör i 1440p så ska väl grafikkortet utnyttjas mer väl? Speciellt i Warzone iallafall.

Skrivet av AplAy:

Jag utgår ifrån att senaste drivrutiner är installerade?

Trådarna jag läser här:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
https://linustechtips.com/topic/1348541-rtx-3080-ti-underperf...
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jg2dnc/rtx_3080_un...
Pratar om möjligen för klent nätagg? Eller att överklockningen bör stängas av?
750W Bronze torde väl säga att det är mer som ett "high-end" 600W så tillräckligt ström kan inte nyttjas?
Får du 9000 poäng eller mer då i Benchmarks med kortet?

Prova detta: https://forums.tomshardware.com/threads/solved-new-rtx-3080-u...
"After uninstalling drivers with DDU and re-installing them as well as my AMD chipset drivers then setting prefer max performance in NVIDIA control panel, it's finally fixed!" (denna person har 750W Gold)

Har installerat de senaste drivrutinerna och har redan provat det från länkarna tyvärr. Om nätagget är för klent, borde jag inte fått problem med Benchmarks då också? Den körde på i 60-99% användning och med bra temps. Fick 7365 poäng i Unigine Heaven Benchmark på 1440p Ultra settings. Har du tips på något annat gratisprogram som jag kan köra benchmark med och jämföra med andra?

Skrivet av walkiii:

Kan nog säga att din cpu är en grov flaskhals.

Tror inte det, har sett folk med samma setup fast med Ryzen 5 3600 som får högt över min fps, ca 150-180 med samma inställningar.

Permalänk
Medlem

låter som samma fenomen som denna tråd?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640760-msi-rtx-3060-t...

Testat äldre drivrutiner?

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jo precis, men om man kör i 1440p så ska väl grafikkortet utnyttjas mer väl? Speciellt i Warzone iallafall.

Har installerat de senaste drivrutinerna och har redan provat det från länkarna tyvärr. Om nätagget är för klent, borde jag inte fått problem med Benchmarks då också? Den körde på i 60-99% användning och med bra temps. Fick 7365 poäng i Unigine Heaven Benchmark på 1440p Ultra settings. Har du tips på något annat gratisprogram som jag kan köra benchmark med och jämföra med andra?

Tror inte det, har sett folk med samma setup fast med Ryzen 5 3600 som får högt över min fps, ca 150-180 med samma inställningar.

Prova gärna något nytt och ganska grafiskt krävande singelplayer spel om du har.
Vad får du för fps då?
Med höga inställningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Kan nog säga att din cpu är en grov flaskhals.

Detta är falskt och kan ignoreras.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Prova gärna något nytt och ganska grafiskt krävande singelplayer spel om du har.
Vad får du för fps då?
Med höga inställningar.

Går GTA V bra? Eller borde jag köra typ Metro Exodus Enhanced?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hej,

Har suttit i flera timmar och felsökt utan att lösa det och hoppas att någon som är klokare än mig kan hjälpa till.
Plockade ut mitt 2070s och stoppa in det nya 3080ti. Kopplat in GPUn till PSUn med två olika PCI-e sladdar och PSUn är ett 750w. Startar upp datorn utan problem och börjar testa lite spel när jag märker att jag knappt får någon prestandaökning i något spel. Testade Warzone och Fortnite, får kanske max 5-10fps mer än jag fick tidigare med mitt 2070s. Jag spelar i 1440p och allt på low settings, jag får ut ungefär 90-115 i fps, vilket är precis samma som jag fick med 2070s.

Min dator;
RTX 3080ti
Ryzen 7 5600x
32GB ram 3600mhz
750w Corsair Bronze
A2000 Kingston 1TB nvme

Det jag kan se är att GPU-användningen när jag startar spelet går upp i ca 99% i några sekunder för att sen gå ner i 30-45% resten av tiden. Det gäller alla spel, den går inte högre än 40-50%. Jag tänkte att GPUn kanske inte får tillräckligt med ström, så jag testade dra ut sladdarna och stoppa in de igen, utan skillnad. När jag däremot kör Benchmarks så får jag fina resultat och GPUn användningen ligger på 60-99% beroende på vad som visas, precis som det ska vara. Det är alltså bara i spel som något konstigt händer och GPUn används inte så mycket som det ska. Användningen på CPUn är normal och alla temps är normala.

Jag har kollat alla energisparinställningar och PCI-gen inställningar och allt vad det heter, ddu osv. Ingenting har hjälpt och jag vet inte vad mer jag ska göra. Någon som har några tips?

Tack på förhand!

Warzone handlar helt och hållet om hur du ställer in det.
Det värsta är när dom uppdaterar spelet så får man göra om massor av inställningar igen.
Finns bra videos på hur du ska ställa Warzone för att få bästa prestandan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

låter som samma fenomen som denna tråd?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640760-msi-rtx-3060-t...

Testat äldre drivrutiner?

Intressant.. ska prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Detta är falskt och kan ignoreras.

Förklara gärna varför det är falskt? Det finns hur många trådar som helst om katastrofprestanda i warzone (folk som köpt nya 3000-kort och förväntar sig en ökning som uteblir), cpu'erna som körs på 100% medans gpuerna "idlar" på 50-60%.

Själv får jag näst intill samma fps med lägsta grafikinställningarna på 1440p som med max inställningar och en renderresolution på 150%. Skillnaden är att loaden på grafikkortet går upp till 90-100% och cpu belastningen går ned något när jag kör max inställningar.

Brukar vara rätt typiskt för cpu bottlenecks.

Kan helt och hållet hålla med om att det absolut inte borde vara en bottleneck, men det ser inte bättre ut. Kass kod kallar jag det. Och det har blivit sämre och sämre för varje season.

Har testat diverse drivrutiner till 3080 kortet men tyvärr har det inte hjälpt :/

(edit, har likvärdig cpu som OP, och alla andra spel fungerar som de ska )

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hm... Har du varsin kabel från PSU? Pci-e kabel vill säga, så du inte kör en kabel med splitt mellan 2x pin kopplingar, har ditt kort 2x slots ska det vara varsin kabel för ström.... Du har ju testat äldre drivers, men värt en koll iallafall

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv

Angående warzone. Har du DLSS påslaget? I så fall stäng av det, jag gjorde det och FPS ökade med ca 30-50. Även nvidia experience vill ha det avslaget om man kör med deras inställningar.

Av någon anledning fungerar inte DLSS som det är tänkt i WZ.

Permalänk

Och du har nyinstallerat drivare / nollat CMOS batteriet?

Permalänk
Medlem

Prova att följa hans steg i arbetet med att maxa performance för warzone:

https://youtube.com/watch?v=CL_nW3OL_2w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Prova att följa hans steg i arbetet med att maxa performance för warzone:

https://youtube.com/watch?v=CL_nW3OL_2w

TL:DR

Allt han visar är ju typ hur man sätter inställningarna på low/normal.... Det hjälper ju inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm... Har du varsin kabel från PSU? Pci-e kabel vill säga, så du inte kör en kabel med splitt mellan 2x pin kopplingar, har ditt kort 2x slots ska det vara varsin kabel för ström.... Du har ju testat äldre drivers, men värt en koll iallafall

Kortet har 3x8 slots, så jag kör två sladdar från nätagget. Alltså två connectors från en sladd och en från den andra.

Skrivet av anon134512:

Angående warzone. Har du DLSS påslaget? I så fall stäng av det, jag gjorde det och FPS ökade med ca 30-50. Även nvidia experience vill ha det avslaget om man kör med deras inställningar.

Av någon anledning fungerar inte DLSS som det är tänkt i WZ.

DLSS är inte påslaget.

Skrivet av joelsthlm:

Och du har nyinstallerat drivare / nollat CMOS batteriet?

Har nyinstallerade drivers men har inte nollat CMOS. Borde jag göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kortet har 3x8 slots, så jag kör två sladdar från nätagget. Alltså två connectors från en sladd och en från den andra.

Har nyinstallerade drivers men har inte nollat CMOS. Borde jag göra det?

Förtsår jag dig rätt att du bara har 2 kablar från nätagget till ett GPU som har 3st uttag?
Det är inte bra. Det bästa är att ha 3st. separata kablar. Säkert inget som påverkar prestandan, men skulle ändå se till att du kör på 3st. kablar eller som nedan.
Klarar du dig på 750w?

Se koppling nedan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Angående warzone. Har du DLSS påslaget? I så fall stäng av det, jag gjorde det och FPS ökade med ca 30-50. Även nvidia experience vill ha det avslaget om man kör med deras inställningar.

Av någon anledning fungerar inte DLSS som det är tänkt i WZ.

DLSS buggen är fixa i warzone så ska funka nu

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kortet har 3x8 slots, så jag kör två sladdar från nätagget. Alltså två connectors från en sladd och en från den andra.

DLSS är inte påslaget.

Har nyinstallerade drivers men har inte nollat CMOS. Borde jag göra det?

Hm... Låter väldigt mysko, har du coilwhine hörbart? Tänkte om det kanske är ett defekt kort då :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Förtsår jag dig rätt att du bara har 2 kablar från nätagget till ett GPU som har 3st uttag?
Det är inte bra. Det bästa är att ha 3st. separata kablar. Säkert inget som påverkar prestandan, men skulle ändå se till att du kör på 3st. kablar eller som nedan.
Klarar du dig på 750w?

Se koppling nedan.

https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Jag har kopplat in som på den bilden längst till höger, den som är markerad med en röd rektangel.

Skrivet av teanox:

Hm... Låter väldigt mysko, har du coilwhine hörbart? Tänkte om det kanske är ett defekt kort då :/

Nej jag hör inget konstigt från kortet, fläktarna fungerar bra och det är bra temps. Det konstiga är ju att det fungerar bra när jag kör benchmarks. Får bra resultat och användningen ser normal ut, mellan 65-99%. Någon nämnde att jag borde testa ett nyare singleplayer spel som är krävande för att se hur det fungerar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag har kopplat in som på den bilden längst till höger, den som är markerad med en röd rektangel.

Nej jag hör inget konstigt från kortet, fläktarna fungerar bra och det är bra temps. Det konstiga är ju att det fungerar bra när jag kör benchmarks. Får bra resultat och användningen ser normal ut, mellan 65-99%. Någon nämnde att jag borde testa ett nyare singleplayer spel som är krävande för att se hur det fungerar där.

Hm... Ja låter väldigt sjukt, funkar det i benchs borde det funka lika bra i spel asså o.O riktigt konstigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Och jag har läst på reddit om flera personer som kör samma setup som mig med ett 650w nätagg, så 750w ska räcka gott och väl. Kör ingen överklockning på varken cpu eller gpu.

Permalänk
Medlem

Warzone är ett konstigt spel. Jag hade själv stora problem att få det att funka bra så jag slutade till och med försöka.

I ditt fall hade jag nog, hur tråkigt det än är, att göra en ny fräsch installation av Windows och installera om Warzone och drivrutiner.

Du kan ju alltid prova i andra spel och se hur det verkar men om även Fortnite krånglar så kanske det är något annat knas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Text taget från Nvidia forum.

"Issue was much lower fps than expected. Running StarWars Battlefront 2 on ultra with directX 12, HDR, and all settings on ultra I was hitting 60-80fps, sometimes as low as 18fps on a 3080 with a ryzen 55600x and 32gb ddr4 3200 ram in 1440p.

Solution: I uninstalled all graphics drivers and GeForce Experience - slight improvement
Disabled G-Sync and saw instant improvements
Disabled DirectX 12 and HDR in game - fixed entirely.

Instant 144fps (locked to monitor refresh rate) with no dips, smooth as can be. Not sure exactly which part of the solution was the main issue or if it was a combination."

Sen så kan jag tycka att du borde prova inställningarna i videon jag skickade tidigare. Där så hanterar den väldigt massa inställningar för att t.ex öka strömmen till maximum performance etc. Skadar inte testa och reseta ifall det inte hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Kan nog säga att din cpu är en grov flaskhals.

fast en 5600x ligger ju bättre till än typ 9900k i vissa fall även bättre till än bättre CPUer än 9900K så det är ju helt fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Fast spelar du på low settings kan det också påverka. Prova höja till normala settings. Typ high / ultra. Det borde du kunna göra med din rig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Text taget från Nvidia forum.

"Issue was much lower fps than expected. Running StarWars Battlefront 2 on ultra with directX 12, HDR, and all settings on ultra I was hitting 60-80fps, sometimes as low as 18fps on a 3080 with a ryzen 55600x and 32gb ddr4 3200 ram in 1440p.

Solution: I uninstalled all graphics drivers and GeForce Experience - slight improvement
Disabled G-Sync and saw instant improvements
Disabled DirectX 12 and HDR in game - fixed entirely.

Instant 144fps (locked to monitor refresh rate) with no dips, smooth as can be. Not sure exactly which part of the solution was the main issue or if it was a combination."

Sen så kan jag tycka att du borde prova inställningarna i videon jag skickade tidigare. Där så hanterar den väldigt massa inställningar för att t.ex öka strömmen till maximum performance etc. Skadar inte testa och reseta ifall det inte hjälpte.

Jag har gjort de grejerna som nämns, kört DDU, stängt av G-Sync både i Nvidia och i skärmen. Men spelen jag testat kan jag inte välja DirectX 11 tyvärr. Ska ladda ner ett nyare spel idag och testa. Youtube videon med inställningar har jag kollat på och det fanns tyvärr inget jag inte redan har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast spelar du på low settings kan det också påverka. Prova höja till normala settings. Typ high / ultra. Det borde du kunna göra med din rig.

Provade att maxa allt och till och med dra upp render resolution till 200% och det hände ingenting, fick precis samma fps.