Hör fienders fotsteg i FPS-spel väldigt dåligt med Beyerdynamics dt 990 pro 250 ohm Hörlurar

Permalänk
Medlem

Hör fienders fotsteg i FPS-spel väldigt dåligt med Beyerdynamics dt 990 pro 250 ohm Hörlurar

Hej!

Fick precis testa en kompis billiga "skitlurar" och insåg att i hans hörlurar så hör man fienders fotsteg i fps spel BETYDLIGT mycket högre och bättre än i mina Beyers dt 990 pro 250 ohm.

Har för tillfället mina hörlurar kopplade in i en PreSonus Audibox 96 USB och fick höra från min kompis som är kunnig med ljud att det fick lurarna att låta färgade.

Detta fick mig att fundera. Är mina hörlurar bara bra för musik, eller behöver jag köpa mig en DAC för att lösa mitt fotstegs-problem? Ska jag strunta i att koppla i mina hörlurar i mitt externa ljudkort och köra på moderkortets ljudkort med en DAC, hörlursförstärkare?

Har vi några kunniga här som skulle kunna förklara varför det är på detta vis, och kanske till och med komma med tips och rekommendationer till vad jag ska köpa för DAC t.ex.?

Permalänk

Är det inte bara att hans lurar har mer diskant och mindre bas vilket gör att det är lättare att lokalisera var ljudet kommer ifrån? Det borde du kunna justera i Windows med hjälp av någon drivrutin eller liknande.

Permalänk
Medlem

"Felet" ligger högst troligen hos dina hörlurar, dess ljudkurva återger inte mellantoner och bas med samma intensitet.

Jag har ett par gamla 50€ philipshörlurar som är fantastiska för spel och även rock och techno Sitter också på en Steinberg UR MK II som ger betydligt mindre "brus och gröt" i ljudet jämfört med Realtek.

Permalänk
Medlem

Kanske kan testa Equalizer APO med Peace GUI och leka runt lite.

Typ hitta de frekvenser fotstegen osv ligger på och boosta de med gain, så kan du ju göra en spel profil du kan använda när du spelar och stänga av den när du lyssnar på musik.

Permalänk
Rekordmedlem

Du letar nått som låter mycket mer färgat om det specifikt är steg du vill framhäva, ju bättre prylar du skaffar desto mindre inbyggd färgning har de så du får använda nån mjukvara för att förvränga ljudet så att du förstärker spelljuden och så stänger du av den förvrängningen när du ska lyssna på musik.
Beyer har en liten färgning men du vill ha nått som har en enormt stor färgning så lägg på en eq kurva på ljudet som passar dina ända mål Equalizer APO är en bra gratis eq för win.
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köp ett vettigt ljudkort istället för att använda det inbyggda. Jag är ganska säker på att ljudkortet inte orkar driva dina DT990.

Ett studiokort hade varit fördelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köp ett vettigt ljudkort istället för att använda det inbyggda. Jag är ganska säker på att ljudkortet inte orkar driva dina DT990.

Ett studiokort hade varit fördelaktigt.

Snabb googling ger träff på att detta är ditt problem. Du kan ju också köpa en 80 ohmsversion.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Ja en liten headphone amplifier behövs nog också för att driva 250Ohm's lurar, typ en JDS Atom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köp ett vettigt ljudkort istället för att använda det inbyggda. Jag är ganska säker på att ljudkortet inte orkar driva dina DT990.

Ett studiokort hade varit fördelaktigt.

Han har ju ett Presonus Audiobox 96 vilket är ett studiokort.

En liten sökning visar dock att förstärkaren är lite klen i detta kort. Komplettera med en hörlursförstärkare eller köp ett kort med bättre förstärkning i.

Denna människa, vem det nu är, tycker det är för klent.

Permalänk
Rekordmedlem

TS frågar om hur man ska förvränga ljudet för att framhäva vissa ljud i spel.
TS klagar inte på att ljudvolymen är låg så drivförmågan är troligen tillräcklig redan idag även om en hörlursförstärkare kanske kan ge högre volym.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Han har ju ett Presonus Audiobox 96 vilket är ett studiokort.

En liten sökning visar dock att förstärkaren är lite klen i detta kort. Komplettera med en hörlursförstärkare eller köp ett kort med bättre förstärkning i.

Denna människa, vem det nu är, tycker det är för klent.
https://www.youtube.com/watch?v=wccJTdWEZEs

Det missade jag. Men det kortet är knappast svagt med 60 Ohm och 60mW output på hörlursdelen skulle jag knappast kalla dåligt.