Finjustering bios, I5-5670K, sänka temperatur

Permalänk

Finjustering bios, I5-5670K, sänka temperatur

Mitt mål är att försöka sänka temperaturen med någon eller några grader om möjligt.
Min enda chans är nog att finjustera bios, framförallt spänningen.

Intel i5-4670K
Asus Z87-A
Kylare Noctua NH-U9B SEII

För tillfället kör jag 4.3Ghz i 1.3v, minnena 2000mhz i xmp profil med egna tider.
Systemet är stabilt av vad jag har testat. Men är lite på gränsen till att bli för varm.
80-83grader är det maximala som jag får i olika tester men även också i t.ex spel.

Jag har tagit screenshots av de flesta biosinställningarna för att enklare kunna guida mig vad jag kan testa justera om möjligt.
Även bilder på realbech, cinebench, maxmemm och hwmonitor där maxtemperaturer, spänningar med mera finns.

Permalänk

Går nog inte att göra så mycket mer än att sänka vcore. Kör man default kan man vinna mycket. Körde min 3600 stock, den gick inte mer än till 3.8 och visade 93c. Med lite justering går den nu i 5.3 och 88c.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Ja, jag vet inte..
Stabiliteten har jag, men jag har nåt det högsta taket känner jag gällande temperatur vid belastning.
Kanske har jag nåt min "sweet spot" ?
Sänker jag spänningen nu så blir systemet inte stabilt. Inte med de inställningarna jag har.
Systemet "Thermo throttlar" ju inte iaf.. kylaren har ju en ganska låg "performance rating" enligt Noctuas hemsida.
Har för mig den låg på 93 eller nåt sånt vilket ska översättas i ungefär TDP som jag förstått det.
4670K ligger på 85 i stock.

Jag hade inte tänkt byta kylare. Eftersom jag är lite lur på att byta system helt framöver inklusive låda. Detta är ju ett gammalt HTPC chassi (Zalman HD160) vilket inte har något bra luftflöde alls. Finns inga möjligheter till insugsfläktar heller. Det är nån typ av passiv insugskylning i denna konstruktion/design.