Geforce RTX 3080 fyller ett år – väntar du fortfarande på ditt kort?

Permalänk
Medlem

One day it will come.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekhyddan:

Återförsäljarna har också lärt sig.
Jag tror inte att de kommer tillåta att man kan boka kort som de inte har i lager likt hur det var när tex 3080 Ti släptes.

Så kan det nog vara också. Men då får man vara på hugget helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Väntar sen 7 oktober på Asus 3080 TUF OC från Elgiganten. Det var den enda butiken som tog beställningar då, men eftersom de var listade på Nvidias sida som en partner trodde jag man kunde lita på dem. Jag sitter med 1080ti och kör med Win10 lstb 1607 som måste uppgraderas för att använda 3000-serien, så jag har inte haft jättebråttom men även mitt tålamod varar inte för evigt.

Jag kommer förstås bojkotta EG tills de leverar mitt kort, men det är ju inte helt deras fel. De har lagt beställningar som alla andra butiker men uppenbarligen inte fått kort tilldelade sig, så nog ligger det skuld hos tillverkarna/distributörer och Nvidia för det här fiaskot. Kösystemet har väl också delvis punkterats av skalpare som satt upp sig på massa kort och att tillverkarna gjorde massa andra modeller som de kunde tjäna mer pengar på.

Det har medfört massa andra dåliga saker för framtiden:

- Folk kommer även i fortsättningen sätta upp sig på mängder av kort och skapa kaos hos kundtjänsterna med avbrutna ordrar, tillbakaköp, avancerade köpbegränsningar och annat som skapar merkostnader som kommer läggas på priserna.
- Skalparmentalitet har brett ut sig och massor ägnar sig åt denna parasitiska verksamhet. Misstro och fientlighet i forumen följer av det.
- Folk som behöver ny hårdvara har svårt att få det, att spela nya grafikkrävande spel blir mindre lockande och man avvaktar med att uppgradera resten av systemet eftersom det är sån brist. Detta kan få effekter för annan hårdvaruförsäljning och även för intresset i allmänhet för datorhårdvara.
- Nvidia och AMD har sett att det går utmärkt att sälja kort till sjukt höga priser och kommer säkerligen inte ens försöka hålla nere priset nästa generation.
- konsollspelande blir mer intressant eftersom det kostar ohemult mycket att bygga en bra speldator. Kommer detta påverka inriktningen för speltillverkarna igen att bli mer konsollifierade?
- Hela kedjan av affärer, tillverkare och producenter har fått en massiv badwill. Det betyder kanske inte så mycket i korta loppet, men sånt lever kvar länge.

En bra analys. Korten är sjukt dyra idag och för en del blir det helt enkelt lönsamt att köpa 3 st 3080 och sälja två stycken för att finansiera sitt 3080. Säger inte att det är rätt, men tror att det förekommer.

Permalänk
Medlem

Beställde dec, hämtade i feb.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Avbeställde mitt kort efter några månader och beslutade mig istället för att vänta till nästa generation.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hade flyt och fick tag på ett Founders Edition i slutet av september förra året innan Nvidia stängde ned sin butik.

Tror att vi knep ett i samma batch, fick också tag på ett FE från nvidia.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår fortfarande inte hur folk lyckades med det, när jag satt på hemsidan var korten borta på tiden det tog att trycka F5 och sidan att laddas om när klockan slog över

Jag chansade att köpa på nvidia på morgonen när jag gjorde välling åt sonen. Ren o skär tur att man fick ett.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

väntar fortfarande på mitt evga black 3080, tror inte jag kommer få nått innan nästa gen kommer

Permalänk
Medlem

Jajamen, väntar fortfarande! Fast beställde inte vid lansering utan den 15 oktober, ett Asus 3080 TUF non-OC.

Det vill säga... i februari förföll jag till konstruktivt vansinne och köpte ett 3090. Vilket jag är glad för i dag, för annars hade VR i MSFS2020 varit stökigt. Men jag tänker fasen inte hoppas av kön för mitt 3080. Om inte annat behöver min bror ett nytt kort.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kunde aldrig drömma om det här... Ångrar att jag gjort avbokningar. Väntar tills att det blir mindre hysteriskt....

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

På måndag, kan jag hämta ut det. Så 1 år sen jag beställde kortet får jag ut det, även om det är en V2. Så spelar det mig ingen roll då jag är mer ute för gameing än mineing.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Beställde på releasedagen från Elgiganten för att kunna gå till en lokal butik ifall det skulle vara något fel på kortet.
Enligt deras websida hade dom 100+ på lager, fick ett mail direkt efter beställning där det stod att kortet var försenat och skulle komma först om 2 veckor. Sedan dess har det varit tyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyy:

Beställde på releasedagen från Elgiganten för att kunna gå till en lokal butik ifall det skulle vara något fel på kortet.
Enligt deras websida hade dom 100+ på lager, fick ett mail direkt efter beställning där det stod att kortet var försenat och skulle komma först om 2 veckor. Sedan dess har det varit tyst.

Ja, de hade fel lagerstatus rätt länge. Extraordinärt dåligt och tror många gjorde samma misstag. Hade varit intressant att se deras köer.

Jag tror faktiskt att Elgiganten inte kommer leverera kort till hela kön.

Nu hade väl inte Elgiganten bra rykte här innan, men nu är det så kört i botten så mycket som det bara går. Jag har som princip att aldrig någonsin handla där och det gav bra utslag denna gång när man stod emot.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på att vänta så köpte ett till överpris för denna situationen ser ut att fortsätta eller bli ännu värre under minst ett eller två år till så lika bra att ta smällen nu så slipper jag tänka på att få tag i ett nytt grafikkort de kommande 2-4 åren. Sen tror jag inte MSRP kommer gå tillbaka till "normala" nivåer, detta är det nya nya.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Tröttnade på att vänta och dessa ockerpriser som var överallt. Köpte färdigbyggt med 3080 Ti (apropå ockerpriser) men fick bra rabatt. Kommer om allt går som det ska på tisdag.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett ASUS TUF RTX 3080 vid lanseringen för 7990 SEK. Det visade sig vara ett riktigt bra köp!

Permalänk

Nvidas 3000 serie var inget jag väntade på men att 3080 har funnits i ett år nu och många fortfarande inte fått sina kort är ganska så remarkabelt ändå trotts kretsbristen med mera. Som redan nämnts så kommer nog inte det att bli så mycket bättre med 4000 serien, inklusive AMD RX 7000, så många väntar på sina kort och nu hoppar över denna serien och kretsbristen lär nog inte vara bättre då heller.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Tröttnade på att vänta så köpte ett till överpris för denna situationen ser ut att fortsätta eller bli ännu värre under minst ett eller två år till så lika bra att ta smällen nu så slipper jag tänka på att få tag i ett nytt grafikkort de kommande 2-4 åren. Sen tror jag inte MSRP kommer gå tillbaka till "normala" nivåer, detta är det nya nya.

Nu ska vi inte vara för pessimistiska. Situationen just nu lär hålla i sig ett tag men det satsas ofantligt mycket på utökat produktionskapacitet. Vi lär få se lägre priser igen, i varje fall lägre i förhållande till inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu ska vi inte vara för pessimistiska. Situationen just nu lär hålla i sig ett tag men det satsas ofantligt mycket på utökat produktionskapacitet. Vi lär få se lägre priser igen, i varje fall lägre i förhållande till inflationen.

Om Intel inte gör bort sig så är det ett plus för marknaden iaf. Prestanda i klass med ett 3070 på deras performance kort sägs det men dom måste naila både hård och mjukvaran, där är jag mer positiv än negativ efter jag såg deras intervju med Digital Foundry.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Beställde ett msi 3080 ventus 31 Oktober och jag väntar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Om Intel inte gör bort sig så är det ett plus för marknaden iaf. Prestanda i klass med ett 3070 på deras performance kort sägs det men dom måste naila både hård och mjukvaran, där är jag mer positiv än negativ efter jag såg deras intervju med Digital Foundry.

Jo, men tänk också att det pumpas in asmycket pengar för tillverkning. Effekterna av det kommer vi se först om några år. Då kommer även frågan bli om efterfrågan är lika hög som idag. Vi befinner oss trots allt i en unik situation och det är inte alls omöjligt det finns en överkapacitet om några år. Då kommer vi kunna fynda på marknaden. På längre sikt tenderar sånt här att stabilisera sig men det är omöjligt att säga vilken nivå vi landar på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Är det här fel tråd att skriva att jag haft tur och hunnit få två kort?

Ja på minerad mark ska man vara försiktig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jepp! Men den stängdes ned mellan Geforce RTX 3090 och RTX 3070-lanseringarna.

Ah rip. Första gången jag verkligen ville ha ett FE kort också Förhoppningsvis blir 4000 serien lite snällare mot en.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt kort efter 11 månaders väntan. Dock blev det ett annat 3080 kort.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur ska du ”fira” årsdagen? Jag gissar på att gå ner till din lokala Elgiganten butik, be om butikschefen o ge han en dansk skalle 😄

Jag vet inte riktigt, det är ju lika mycket Asus fel som Elgiganten. Elgiganten är samarbetspartner med Asus ändå får dom inte kort tilldelade till sig (iaf inte tillräckligt).

@Asus.david vill inte heller lägga sig i för att undvika att trampa @Elgiganten på fötterna. Vi som väntat i över ett år vill bara ha lite information vad som händer egentligen och varför det ska vara så svårt att leverera just 3080-korten.

För det här ser varken bra ut för Elgiganten eller Asus och bidrar bara till en massa missnöjda kunder. Bättre att försöka vara så transparenta som möjligt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Jag kommer förstås bojkotta EG tills de leverar mitt kort, men det är ju inte helt deras fel. De har lagt beställningar som alla andra butiker men uppenbarligen inte fått kort tilldelade sig, så nog ligger det skuld hos tillverkarna/distributörer och Nvidia för det här fiaskot. Kösystemet har väl också delvis punkterats av skalpare som satt upp sig på massa kort och att tillverkarna gjorde massa andra modeller som de kunde tjäna mer pengar på.

Jag skulle vilja påstå att det faktiskt är bra mycket mer Elgigantens fel. De har agerat helt annorlunda jämfört med andra butiker.

I flera veckor stod det i deras lagerstatus 100+, samt det var listat i lager på prisjakt fast så inte var fallet. Det har garanterat genererat en extrem backlogg. Dessutom har deras kommunikation varit i princip 0 jämfört med andra butiker.

Permalänk
Medlem

Har jag fått mitt 3080? Nej.
Beställde jag från Elgiganten? Ja.
Får jag någon information? Nej.
Svarar de på mina frågor? Nja. Men mest nej.

Permalänk
Medlem

Väntar på mitt TUF 3080 non OC ifrån NoN sedan den 10:e Oktober. Orderstatusen har ändrats sedan en vecka tillbaka ifrån "Mottagen" till "redo att plockas". Alltid något

Permalänk
Skrivet av gothdeus:

Har jag fått mitt 3080? Nej.
Beställde jag från Elgiganten? Ja.
Får jag någon information? Nej.
Svarar de på mina frågor? Nja. Men mest nej.

Då vill ja påpeka att jag inte fått någon information från pro shop beställde 2st 3080 strix oc den 29 mars(ett till mig och ett till sambon)

Fortfarande ingen uppdatering...

någon annan som har beställt från proshop?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 3060 Ti nyligen, det får duga. Finns iaf i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB