PS5- M.2 SSD vilken då?!

Permalänk
Medlem

PS5- M.2 SSD vilken då?!

Hej på er,

Jag tänkt att öppna en tråd om m.2 ssd till ps5 och dela lite med varandra vilken ska ni köpa eller redan köpt eller så…
Det är många skrivande artiklar på nätet som folk redan förklarat vilken är bäst eller vilken skulle köpas.
Isf, jag är här undrar lite grann, behöver jag verkligen den eller inte. Självklart, om jag kommer att ha tusentals spel på konsolen så tar jag den. Men om jag spelar bara Warzone, varför?
Men men…
Kanske det blir lättare för konsolen att klara bröst på liten utrymme och kanske det klarar lite bättre i ’loading time’ och sånt.

Here we go.

Googlade lite grann och fått tåg på:

https://www.webhallen.com/se/product/296882-WD-Black-SN750-NV...

https://www.amazon.se/WD_BLACK-intern-spel-SSD-Gen4-teknik-Lä...

Det är de två som jag tycker är bra, med pris och performance.
Troligtvis, de har ju inte ’heatersink’ och då, det är viktigt att ha den, eftersom där är driven på höghastighet.

Det vad är bra att tänk på är ’heatersink’ och en bra hastighet( mer en 3000mb/s)

Fan, jag bli trött… kör på nu, rekommendera nåt

Mvh,

Ero

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Hej på er,

Jag tänkt att öppna en tråd om m.2 ssd till ps5 och dela lite med varandra vilken ska ni köpa eller redan köpt eller så…
Det är många skrivande artiklar på nätet som folk redan förklarat vilken är bäst eller vilken skulle köpas.
Isf, jag är här undrar lite grann, behöver jag verkligen den eller inte. Självklart, om jag kommer att ha tusentals spel på konsolen så tar jag den. Men om jag spelar bara Warzone, varför?
Men men…
Kanske det blir lättare för konsolen att klara bröst på liten utrymme och kanske det klarar lite bättre i ’loading time’ och sånt.

Here we go.

Googlade lite grann och fått tåg på:

https://www.webhallen.com/se/product/296882-WD-Black-SN750-NV...

https://www.amazon.se/WD_BLACK-intern-spel-SSD-Gen4-teknik-Lä...

Det är de två som jag tycker är bra, med pris och performance.
Troligtvis, de har ju inte ’heatersink’ och då, det är viktigt att ha den, eftersom där är driven på höghastighet.

Det vad är bra att tänk på är ’heatersink’ och en bra hastighet( mer en 3000mb/s)

Fan, jag bli trött… kör på nu, rekommendera nåt

Mvh,

Ero

SN750 kommer inte att fungera då det är en 3.0-enhet. PS5 kräver en PCI-E 4.0-enhet för att acceptera enheten.
Dvs, SN850 om du vill ha WD.

Permalänk
Medlem

Det måste vara en PCI-E 4.0, som har minst 5500 i läshastighet. Kan vara svårt att få plats med en heatsink, antar att många inte passar.

Du behöver bara en extra disk om du har dåligt med utrymme, PS5 har redan inbyggt NVME som är ruskigt snabbt.

Vänta lite tills det kommer en officiell lista över SSDs och heatsinks som passar om du är osäker.

Permalänk
Medlem

Den är ok, men saknas heatsink

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Den är ok, men saknas heatsink

SN750 funkar inte alls i PS5, det måste vara SN850 Gen 4 SSD! Jag kör själv SN850 + EK heatsink och det funkar galant!

https://www.webhallen.com/se/product/326810-WD-Black-SN850-M-...

https://www.webhallen.com/se/product/309616-EK-M-2-NVMe-Heats...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Rea på WD Black SN850 2TB på komplett, nuvarande pris 3290:-. Blev en sån för mig och EK-M.2 NVMe heatsink.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 500GB Samsung 980 Pro för 830kr hos Amazon och en MC1-kylfläns från Proshop.

Jag fyller knappt disken som ingår så behöver inget större än 500GB extra. Skulle klara mig utan, men lite extra skadar inte.

Däremot skulle jag aldrig kunna fylla en extra TB eller mer eftersom jag även kör på PC och Xbox Series X. PS5 är enbart för exklusiva spel och då räcker orginalutrymmet väldigt långt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

SN750 funkar inte alls i PS5, det måste vara SN850 Gen 4 SSD! Jag kör själv SN850 + EK heatsink och det funkar galant!

https://www.webhallen.com/se/product/326810-WD-Black-SN850-M-...

https://www.webhallen.com/se/product/309616-EK-M-2-NVMe-Heats...

Perfekt.
Men jag tror den 750an var ju rekommenderat nånstans… men då vet jag nu.
Det inte jätte dyr, 2000 spänn…

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag köpte en 500GB Samsung 980 Pro för 830kr hos Amazon och en MC1-kylfläns från Proshop.

Jag fyller knappt disken som ingår så behöver inget större än 500GB extra. Skulle klara mig utan, men lite extra skadar inte.

Däremot skulle jag aldrig kunna fylla en extra TB eller mer eftersom jag även kör på PC och Xbox Series X. PS5 är enbart för exklusiva spel och då räcker orginalutrymmet väldigt långt.

Var det Pro kylflänsen som du installerade?
Den är ju lite högre, undrar om den funkar för PS5.

Visa signatur

MacBook Air: Retina, 13-inch, 2018
Mac Pro: Mid 2010 3.33 Hexacore X-25
Mac Mini: Mid 2020 Plex Server
Console: PS5 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Hej på er,

Jag tänkt att öppna en tråd om m.2 ssd till ps5 och dela lite med varandra vilken ska ni köpa eller redan köpt eller så…
Det är många skrivande artiklar på nätet som folk redan förklarat vilken är bäst eller vilken skulle köpas.
Isf, jag är här undrar lite grann, behöver jag verkligen den eller inte. Självklart, om jag kommer att ha tusentals spel på konsolen så tar jag den. Men om jag spelar bara Warzone, varför?
Men men…
Kanske det blir lättare för konsolen att klara bröst på liten utrymme och kanske det klarar lite bättre i ’loading time’ och sånt.

Here we go.

Googlade lite grann och fått tåg på:

https://www.webhallen.com/se/product/296882-WD-Black-SN750-NV...

https://www.amazon.se/WD_BLACK-intern-spel-SSD-Gen4-teknik-Lä...

Det är de två som jag tycker är bra, med pris och performance.
Troligtvis, de har ju inte ’heatersink’ och då, det är viktigt att ha den, eftersom där är driven på höghastighet.

Det vad är bra att tänk på är ’heatersink’ och en bra hastighet( mer en 3000mb/s)

Fan, jag bli trött… kör på nu, rekommendera nåt

Mvh,

Ero

Än så länge så är det bara SN850(med kylfläns) och Firecuda 530 som garanterat kommer att fungera, resten är tyvärr gissningar.
Anledningen till att SN850 bör vara säker är på grund av att Mark Cerny själv twittrade ut att han skulle köra på den, Firecuda 530 rekommenderas av Sony själva(dock så känns den lite osäker då 500GB har halva skrivhastighet jämfört med de större och 2TB och uppåt har minnen på båda sidor om kretskortet).

SN850 verkar vara det bästa valet just nu, de flesta verkar köra på den

Dock så provade Digital Foundry med en relativt slö PCIe enhet, det verkade fungera bra på Ratchet and Clank.
Det finns dock risk att det inte kommer fungera lika bra framöver när spelen kan börja kräva mer av lagringsenheten framöver.

Skrivet av nu1mlock:

Jag köpte en 500GB Samsung 980 Pro för 830kr hos Amazon och en MC1-kylfläns från Proshop.

Jag fyller knappt disken som ingår så behöver inget större än 500GB extra. Skulle klara mig utan, men lite extra skadar inte.

Däremot skulle jag aldrig kunna fylla en extra TB eller mer eftersom jag även kör på PC och Xbox Series X. PS5 är enbart för exklusiva spel och då räcker orginalutrymmet väldigt långt.

Specifikationerna ser ju rätt bra ut på 980Pro, dock så är det inte garanterat att den kommer fungera i längden.
Men det borde ju inte bli några problem.

Läser man Sonys dokument för betan som fanns ute innan full release så garanterar dem inte att det kommer att fungera, även om hastigheten verkar stämma.
Det står till och med att man bör flytta över spelet ifall det strular till den inbyggda lagringen.

Permalänk
Medlem

Jag använder och kan rekommendera SN850 + Be Quiet MC1. Har redan skrivit om den i stora PS5 tråden så bara gå genom mina gamla inlägg om du är intresserad.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mah:

Var det Pro kylflänsen som du installerade?
Den är ju lite högre, undrar om den funkar för PS5.

Nej, Pro-modellen ska inte passa vad jag har förstått. Jag köpte vanliga MC1.

Skrivet av Fearnox:

Specifikationerna ser ju rätt bra ut på 980Pro, dock så är det inte garanterat att den kommer fungera i längden.
Men det borde ju inte bli några problem.

Vad är det som skulle sluta fungera, menar du?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, Pro-modellen ska inte passa vad jag har förstått. Jag köpte vanliga MC1.

Vad är det som skulle sluta fungera, menar du?

Framöver så kommer spel bland annat börja strömma texturer under spelets gång vilket kan bli väldigt krävanda för lagringsenheten, pallar den inte med så kan det bland annat påverka FPS och ge micro stutter(små hack), vilket inte är så trevligt.
Det är svårt att säga idag exakt hur lagringsenheten kommer utnyttjas, men räknar utvecklarna med en viss prestanda som inte enheten når upp till så kan det bli rätt stora problem.
Den inbyggda lagringen har lite special lösningar som man med vanlig PCIe enhet får kompensera för med högre hastighet än den inbyggda, viket bland annat komplicerar val av lagring.
Det räcker bland annat inte med att enheten klarar av att arbeta i en viss hastighet utan måste också klara av det under lång tid, vilket de inte klarar av i vissa fall.
Det var nyligen en nyhet där lagringsenheter hade fått sämre kretsar som presterade rätt mycket sämre efter xGB belastning utan att tillverkarna sa till, vilket skulle kunna vara katastrofalt i det gär fallet.

Det står som sagt också i patch notes att det inte är säkert att lagringsenheter som når upp till specifikationerna kommer fungera, så det är dumt att chansa på modeller aom Sony eller Mark inte testat själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Den är ok, men saknas heatsink

Det är väl bara att köpa till? Precis som om du köper SN850 utan heatsink. 980 PRO är dock mer prisvärd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Framöver så kommer spel bland annat börja strömma texturer under spelets gång vilket kan bli väldigt krävanda för lagringsenheten
...
Det räcker bland annat inte med att enheten klarar av att arbeta i en viss hastighet utan måste också klara av det under lång tid, vilket de inte klarar av i vissa fall.
Det var nyligen en nyhet där lagringsenheter hade fått sämre kretsar som presterade rätt mycket sämre efter xGB belastning utan att tillverkarna sa till, vilket skulle kunna vara katastrofalt i det gär fallet.

Detta gäller specifikt och enbart vid långvariga skrivningar av data, inte vid "belastning". Långvariga skrivningar av data på PS5an görs över huvud taget inte annat än vid installation eller uppdatering av spel eller annan mjukvara, så huruvida och i vilken utsträckning en enhet begränsar skrivhastigheten när cachen är fylld har ingen relevans för prestandan när data läses från disken.

Sonys officiella rekommendation specificerar enbart hastigheten vid sekventiell läsning, det finns ingen motsvarande rekommendation för hastigheten vid sekventiell skrivning av data.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta gäller specifikt och enbart vid långvariga skrivningar av data, inte vid "belastning". Långvariga skrivningar av data på PS5an görs över huvud taget inte annat än vid installation eller uppdatering av spel eller annan mjukvara, så huruvida och i vilken utsträckning en enhet begränsar skrivhastigheten när cachen är fylld har ingen relevans för prestandan när data läses från disken.

Sonys officiella rekommendation specificerar enbart hastigheten vid sekventiell läsning, det finns ingen motsvarande rekommendation för hastigheten vid sekventiell skrivning av data.

Ok, i bästa fall så kvittar skrihastighet alltså, det går ju i såfall i linje med att de rekommenderar Firecuda 530 som bara har 3000MB/S i skrivhastighet.

Finns det verkligen inget scenario där det skulle vara önskvärt att skriva data snabbt under spelets gång?
Det kanske skulle slita för mycket på lagringsenheten i och för sig, frågan är bara hur Quick resume hanterar detta på Series X.

Men som sagt så gardera sig Sony i alla fall med att även om enheterna når specificerade krav så är det inte säkert att det kommer fungera.

Från Sony
"Du bör läsa igenom enhetens specifikationer innan köpet och kontakta leverantören eller tillverkaren om du behöver mer information. SIE kan inte garantera att alla M.2 SSD-enheter som uppfyller de beskrivna specifikationerna fungerar med din konsol och tar inget ansvar för val, prestanda eller användning av produkter från tredje part.

Alla spel kanske inte kan spelas med exakt samma prestanda som ges av PS5-konsolens interna ultrasnabba SSD-hårddisk, även om M.2 SSD-enhetens sekventiella läshastighet är snabbare än 5 500 MB/s."

Och

"Do PS5 consoles support Host Memory Buffer?
No. Some M.2 SSD devices may support Host Memory Buffer (HMB) but they may experience slower-than-expected performance because the PS5 console does not support HMB."

Skulle som sagt inte rekommendera något annat än SN850, även om slöare verkar fungera i dagens titlar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ok, i bästa fall så kvittar skrihastighet alltså, det går ju i såfall i linje med att de rekommenderar Firecuda 530 som bara har 3000MB/S i skrivhastighet.

Finns det verkligen inget scenario där det skulle vara önskvärt att skriva data snabbt under spelets gång?
Det kanske skulle slita för mycket på lagringsenheten i och för sig, frågan är bara hur Quick resume hanterar detta på Series X.

Visst kan man tänka sig ett scenario där en spelutvecklare vill skriva en väldans massa data medan man spelar och Sony av någon anledning släpper igenom ett spel i sådant stillstånd. Frågan blir dock varför en utvecklare skulle hitta på något sådant? Det går alltid snabbare att läsa från disken än att skriva till den, så det finns ingen tidsvinst med att skriva stora mängder data för att sedan läsa dem och som du påpekar sliter skrivningar betydligt mycket mer på disken.
Hela poängen med att disken skall vara snabb nog för att läsa rådata (när detta väl eventuellt implementeras i spel) är ju att avlasta processorn från "onödiga" aktiviteter så bättre prestanda kan nås.

Quick Resume skriver en kopia av minnet till disken för att läsa när spelet återupptas. Gissningsvis sparas bara spelet (minne som används av operativsystemet och andra delar behöver ju inte kunna återskapas) så jag skulle anta att det handlar om högst 10GB per sparad session, vilket disken utan problem klarar av utan att mätta cache.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Visst kan man tänka sig ett scenario där en spelutvecklare vill skriva en väldans massa data medan man spelar och Sony av någon anledning släpper igenom ett spel i sådant stillstånd. Frågan blir dock varför en utvecklare skulle hitta på något sådant? Det går alltid snabbare att läsa från disken än att skriva till den, så det finns ingen tidsvinst med att skriva stora mängder data för att sedan läsa dem och som du påpekar sliter skrivningar betydligt mycket mer på disken.
Hela poängen med att disken skall vara snabb nog för att läsa rådata (när detta väl eventuellt implementeras i spel) är ju att avlasta processorn från "onödiga" aktiviteter så bättre prestanda kan nås.

Quick Resume skriver en kopia av minnet till disken för att läsa när spelet återupptas. Gissningsvis sparas bara spelet (minne som används av operativsystemet och andra delar behöver ju inte kunna återskapas) så jag skulle anta att det handlar om högst 10GB per sparad session, vilket disken utan problem klarar av utan att mätta cache.

Ett lösryckt exempel är ifall man spelar GTA och har en bil eller till och med en byggnad som är demolerad, vilket man kanske vill lägga i lagringsenheten så att det ser likadant ut nästa gång man använder bilen eller kommer tillbaka till huset.
Data hämtas ju fort från lagringen, så huset behöver ju inte finnas i VRAM förens man är i närheten.
Det här skulle kunna innefatta skador på rustning med mer typ.

Förstår inte riktigt vad du menar med det jag markerade i fet stil, poängen med bland annat Direct storage(eller AMD/Sonys alternativ) liknande teknik är ju att ta bort flaskhalar och avlasta systemet, men poängen med stöd för snabb lagring utan flaskhals är väl att ha tillgång till mycket data snabbt när som helst, vilket till exempel gör Sampler feedback möjligt.

Jag kanske missförstår vad du menar?

Med Quick resume menar jag inte prestandan, utan slitage på lagring.
Byter man emellan 5 spel per dag och den skriver 10GB per spel så blir det väl lite slitage ändå? Men det kanske inte är så det fungerar.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nej, Pro-modellen ska inte passa vad jag har förstått. Jag köpte vanliga MC1.

Vad är det som skulle sluta fungera, menar du?

Har installerat WD SN850 samt BeQuiet MC1 Pro och det fungerar utan problem. Vad jag kunde se hos BeQuiet så har MC1 och MC1 Pro samma ytterdimensioner, det som skiljer är att MC1 Pro har en integrerad heatpipe.

Det enda problem jag hade var att jag inte använt min PS5 på någon vecka och direkt köpte en SSD när nyheten en uppdateringen släpptes. Fick hem den, installerade och drog igång PS5:an. Först då gick hissen upp att det givetvis är en god idé att lägga på uppdateringen innan jag installerar en SSD...

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Har installerat WD SN850 samt BeQuiet MC1 Pro och det fungerar utan problem. Vad jag kunde se hos BeQuiet så har MC1 och MC1 Pro samma ytterdimensioner, det som skiljer är att MC1 Pro har en integrerad heatpipe.

Har du någon möjlighet att lägga upp bilder på hur det ser ut monterat?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Har du någon möjlighet att lägga upp bilder på hur det ser ut monterat?

Nej, jag tog inga bilder när jag monterade och nu när allt är på plats vill jag inte ta isär det igen. Varje gång jag petar loss plastskalet på PS5:an känns det som att fästena ska gå av så undviker det när jag inte måste.

Monteringen med kylaren var tight men tillräckligt utrymme fanns, det var inget problem att skruva dit täckplåten efteråt. Täckplåten har kontakt med överdelen på kylaren men det ser jag inte som ett problem, om något ger det kanske lite extra kylning...

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem

Jag kör med en WD SN850 https://www.inet.se/produkt/4302256/wd-black-sn850-2tb-gen-4-... och den fungerar utan problem. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/gp/product/B093DP3X4H/

Funkar fantastiskt. Enligt testerna en av de snabbaste M.2 man kan köpa i dagsläget.
Brukar ofta bli rabatterad. Köpte 1TB för 1450kr för en vecka sen.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min med denna disk. Fungerar suveränt.
https://www.inet.se/produkt/4302369/gigabyte-aorus-nvme-gen4-...

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Ska kolla vi ni i tråden säger om detta fall.

Köpte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
https://www.gigabyte.com/se/Solid-State-Drive/AORUS-NVMe-Gen4-SSD-500GB#kf

Enligt info på deras sida så ska driven uppfylla kraven, det är dock många ***.

Men allafall min Ps5 säger att läshastigheten var 4072Mb/s, hur stor variation på kan det vara på en drive, samt hur exakt är Ps5:ans test?

Form Factor: M.2 2280
Interface: PCI-Express 4.0 x4, NVMe 1.3
Total Capacity: 500GB*
Sequential Read Speed : up to 5000 MB/s**
Sequential Write speed : up to 2500 MB/s**
Wear Leveling, Over-Provision technologies
TRIM & S.M.A.R.T supported
Fully Body Copper Heat Spreader
Warranty: Limited 5-years
Up to 5,600 MB/s read speed on PS5 M.2 extension slot

*Note: 1GB = 1 billion bytes. Actual useable capacity may vary.
**Speeds based on internal testing. Actual performance may vary.
***Limited to beta users with compatible PS5 firmware.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landy:

Ska kolla vi ni i tråden säger om detta fall.

Köpte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
https://www.gigabyte.com/se/Solid-State-Drive/AORUS-NVMe-Gen4-SSD-500GB#kf

Enligt info på deras sida så ska driven uppfylla kraven, det är dock många ***.

Men allafall min Ps5 säger att läshastigheten var 4072Mb/s, hur stor variation på kan det vara på en drive, samt hur exakt är Ps5:ans test?

Form Factor: M.2 2280
Interface: PCI-Express 4.0 x4, NVMe 1.3
Total Capacity: 500GB*
Sequential Read Speed : up to 5000 MB/s**
Sequential Write speed : up to 2500 MB/s**
Wear Leveling, Over-Provision technologies
TRIM & S.M.A.R.T supported
Fully Body Copper Heat Spreader
Warranty: Limited 5-years
Up to 5,600 MB/s read speed on PS5 M.2 extension slot

*Note: 1GB = 1 billion bytes. Actual useable capacity may vary.
**Speeds based on internal testing. Actual performance may vary.
***Limited to beta users with compatible PS5 firmware.

Jag fick 6500 ur en 7000 sticka. Uppdaterade firmware på ssdn, ingen skillnad men testa det. Har inte sett någon som fått vad tillverkaren skriver som officiella siffror, i ditt fall 5000. De där 5600 är nog ren lögn.
I verkligheten kommer du antagligen få något längre laddtider med 4100 jämfört med rekommenderade 5500. Funkar det så funkar det ju. 👍 Bara köra på tills du märker något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Jag fick 6500 ur en 7000 sticka. Uppdaterade firmware på ssdn, ingen skillnad men testa det. Har inte sett någon som fått vad tillverkaren skriver som officiella siffror, i ditt fall 5000. De där 5600 är nog ren lögn.
I verkligheten kommer du antagligen få något längre laddtider med 4100 jämfört med rekommenderade 5500. Funkar det så funkar det ju. 👍 Bara köra på tills du märker något är fel.

Jag har läst på lite mer ämmnet, och fel marginaler på ~1300Mb/s från en omformattering till en annan är inte ovanligt, beroende på drive, vissa märken är mer stabila i testet än andra.

Testat med Matrix Demot och mätt laddtider på interna mot extra driven, går inte att mäta någon skilland med ett stoppur.

Så jag kör på med denna

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej, fick hem en WD SN850 (500GB) och trodde att det skulle följa med en heatsink men det gjorde det inte. Tips på en billig och bra heatsink som passar (och kyler väl) mottages gärna. Den i länken nedan är billig (Be Quiet BZ002 SSD Cooler), men passar den min SN850 och framförallt är den bra?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08YRSZPH8/ref=sr_1_5?crid=1C6T...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, fick hem en WD SN850 (500GB) och trodde att det skulle följa med en heatsink men det gjorde det inte. Tips på en billig och bra heatsink som passar (och kyler väl) mottages gärna. Den i länken nedan är billig (Be Quiet BZ002 SSD Cooler), men passar den min SN850 och framförallt är den bra?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08YRSZPH8/ref=sr_1_5?crid=1C6T...

Ja, den är officiellt kompatibel och har bra recensioner av det jag läst:
https://www.bequiet.com/en/accessories/2251

Finns på Inet också för några kronor mer:
https://www.inet.se/produkt/5323445/be-quiet-mc1