Amazon råkar avslöja ny Kindle Paperwhite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Mig veterligen finns inga e-ink lösningar med färg.

Det finns, t.ex. Pocketbook Inkpad Color. Tekniken är väl kanske inte helt utan sina problem, men den har tydligen förbättrats ganska rejält den senaste generationen.

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa läsplattan runt 1000kr? Såg att Kobo Nia fanns för 799kr just nu.
Tänkte någon som kan ersätta pocketböcker.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Inaktiv

kan man läsa gamla hederliga .pdf filer med dessa?

är de bra att använda även om man inte kommer skapa något amazon konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

kan man läsa gamla hederliga .pdf filer med dessa?

är de bra att använda även om man inte kommer skapa något amazon konto?

Nja. Det går, men det blir för litet med en hel sida på en så liten skärm. Att zooma funkar men är mycket långsamt.

Det kanske funkar bättre med de få läsplattor som är stora som en laptop?

Jag tror inte att det funkar utan konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Mig veterligen finns inga e-ink lösningar med färg. Det som gör läsplattan unik är att den skapar bilden med reflektiv teknik. Dvs du måste ha en belysning över den för att kunna läsa den. Precis som vanligt bläck på papper fungerar. Det gäller även för de med inbyggd belysning. Det är därför det ger en sådan skön och behaglig upplevelse. En surfplatta av vanlig sort har en emissiv teknik där displayen är bakgrundsbelyst, eller själv lyser (oled t.ex). Den har fördelen med snabbare refresh, färg och allt sånt, men är lite mer jobbig för ögat. Bara en läsplatta med e-ink i svart-vitt (gråtoner med dithering) ger den där riktiga pappers-känslan vid läsning.

Så förvänta dig ingen surfupplevelse. Detta är en enhet för att läsa böcker på. Ljudböcker möjligen, men då kan man lika gärna köra mobilen.

Nu drog jag teknikbakgrunden direkt ur minnet så jag kan ha använt några felaktiga termer här eller där, men i det stora hela ska det stämma.

Själv äger vi tre Kindle Paperwhite av olika årgångar som nyttjas flitigt av mig, sambon och den äldre sonen. Calibre som nämnts är lösningen för att ladda och konvertera andra e-boksformat till Kindle, smidigt och gratis. Har inte läst nån pappersbok sen paperwhite 2 kom.

Såg att perost svarade dig, men jo det finns med färg nu. Visserligen rätt bleka färger, med lägre ppi och drar mer batteri. skulle personligen inte köpa det än, men om något år finns det kanske bra lösningar.

Permalänk
Medlem

@Snubb1 @talonmas
Den lilla forskning jag sett om läsplatta kontra surfplatta har sett fördelar för ögonen och hur mycket man kommer ihåg med läsplatta. Har dock noll koll på hur väl det är beforskat förutom enstaka studier som jag stött på.

Personligen föredrar jag läsplattan då den inte låser sig hela tiden och batteriet håller mycket bättre. Dessutom blir jag mycket mindre bländad av ljuset i läsplattan, om jag läser i ett helt mörkt rum. Vilket jag gör varje kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

kan man läsa gamla hederliga .pdf filer med dessa?

är de bra att använda även om man inte kommer skapa något amazon konto?

Går gör det men det är ingen höjdare. Nu ör min platta visserligen 5 år gammal men det gör nog inte så stor skillnad. En riktigt slö SOC kombinerat med en skärm med väldigt låg uppdateringsfrekvens (i princip uppdateras den bara när du trycker på den och eå tar det några hundra ms).

Så att scrolla är inget man gör om man inte går igång på självplågeri.

Skrivet av Klarspråkarn:

@Snubb1 @talonmas
Den lilla forskning jag sett om läsplatta kontra surfplatta har sett fördelar för ögonen och hur mycket man kommer ihåg med läsplatta. Har dock noll koll på hur väl det är beforskat förutom enstaka studier som jag stött på.

Personligen föredrar jag läsplattan då den inte låser sig hela tiden och batteriet håller mycket bättre. Dessutom blir jag mycket mindre bländad av ljuset i läsplattan, om jag läser i ett helt mörkt rum. Vilket jag gör varje kväll.

En annan fördel är ju att läsare är distraktionsfri om man jämför med en telefon. Inga notifikationer, blinkade färger eller ljud som ständigt ska ta din uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ett problem är att många bibliotek kräver android eller iOS för att kunna låna och läsa böcker, dom fungerar inte längre på läsplattor.
En android eller Apple surfplatta är inte lämpliga att läsa böcker med.

Har du exempel på bibliotek som infört det nya systemet? En dum förändring som jag gärna skulle vilja läsa mer om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur funkar dom här med att läsa tex serier i cbr format?

Inte bra på mina enkla läsplattor i alla fall. De är för klena för bildmaterial. Har testat men det tog flera minuter per sida.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Kindle från 2012 och har gått och väntat länge på en uppgradering av just Paperwhite. Tycker Oasis är i största laget, men om det släpps en ny Paperwhite för under 2 000 SEK blir det garanterat ett köp.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Efter att många bibliotek uppdaterat e-bokslösningen så kan man inte ladda hem i något format som går att ladda över till läsplatta och Adobe Digital Editions stöds inte längre.
Du har kanske tur att ditt bibliotek inte bytt e-bokslösning men många bibliotek har tyvärr gjort det och därefter fungerar det inte att läsa e-böcker på läsplatta och inte heller på en windows dator/surfplatta.
Innan "uppdateringen" av e-boks lösningen kunde jag ladda hem på annan enhet och sedan ladda över på läsplatta jag kunde även ladda hem böcker direkt på läsplattan även om en dator var mycket mer praktisk till att leta nya böcker.
Endast Android och iOS stöds av den "uppdaterade" lösningen många bibliotek bytt till men det finns en del bibliotek som avstod den nya lösningen då läsplattor och windows inte längre fick något stöd och där fungerar det som förr.
En surfplatta eller smarttelefon är inte de bästa enheterna för att läsa e-böcker men det är de enda enheter som stöds om biblioteket "uppdaterat" lösningen.

Då har jag tur. Det där låter ju riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vilken är den bästa läsplattan runt 1000kr? Såg att Kobo Nia fanns för 799kr just nu.
Tänkte någon som kan ersätta pocketböcker.

Beror ju lite på vad du ska ha den till, Kindle är ju perfekt om man är inne i deras ekosystem, vill köpa böcker från amazon.com och kunna lyssna på ljudböcker från Audible. Många böcker från bokon kan dessutom köpas och skickas direkt till Kindle från deras butik.

Läser du mycket, och på svenska så kan ju Storytels läsare vara ett alternativ. Kräver dock abbonemang hos dom.

Läser man mycket där färg är en viktig del så är det ju isåfall någon med color e-ink som Inkpad tex, men kostar betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Efter att många bibliotek uppdaterat e-bokslösningen så kan man inte ladda hem i något format som går att ladda över till läsplatta och Adobe Digital Editions stöds inte längre.
Du har kanske tur att ditt bibliotek inte bytt e-bokslösning men många bibliotek har tyvärr gjort det och därefter fungerar det inte att läsa e-böcker på läsplatta och inte heller på en windows dator/surfplatta.
Innan "uppdateringen" av e-boks lösningen kunde jag ladda hem på annan enhet och sedan ladda över på läsplatta jag kunde även ladda hem böcker direkt på läsplattan även om en dator var mycket mer praktisk till att leta nya böcker.
Endast Android och iOS stöds av den "uppdaterade" lösningen många bibliotek bytt till men det finns en del bibliotek som avstod den nya lösningen då läsplattor och windows inte längre fick något stöd och där fungerar det som förr.
En surfplatta eller smarttelefon är inte de bästa enheterna för att läsa e-böcker men det är de enda enheter som stöds om biblioteket "uppdaterat" lösningen.

Det låter ju svintråkigt. Hur motiverar dom det dumma beslutet?

Är det för att flirta med generation mobil eller?
En läsplatta är ju en så mycket bättre enhet att läsa på.

Nu vaknade gubben i mig som muttrar om stt det var bättre förr.....

Permalänk
Medlem

Har den nya usb-c tro?
Min paperWhite gen 1 börjar bli till åren, men jag köper inte en ny som inte har usb c

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det låter ju svintråkigt. Hur motiverar dom det dumma beslutet?

Är det för att flirta med generation mobil eller?
En läsplatta är ju en så mycket bättre enhet att läsa på.

Nu vaknade gubben i mig som muttrar om stt det var bättre förr.....

Ja alltså de borde ju fortfarande kunna erbjuda epub, det är ju bara ihoppackad HTML egentligen. Det finns massor av epub läsare på telefoner liksom.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja alltså de borde ju fortfarande kunna erbjuda epub, det är ju bara ihoppackad HTML egentligen. Det finns massor av epub läsare på telefoner liksom.

Det är nog få som lånar böcker av dem idag som har ebookläsare. Och konvertera till det ena och andra formatet. Jag har köpt programmeringsböcker som typ kostade 800kr (minns inte riktigt). I vilket fall så syndes det direkt att här har de kört en konverter till epub och sedan struntat i att resultatet blev riktigt dåligt. Liksom programkodexempel bör inte skrivas ut hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Har den nya usb-c tro?
Min paperWhite gen 1 börjar bli till åren, men jag köper inte en ny som inte har usb c

Sitter i samma båt, USB C annars inte något köp.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Samtidigt är Noelia en relativt ny skribent på Swec och som ofta hittar nytt uppfriskande innehåll. Hon kommer säkert publicera fler artiklar med ämnen som vi normalt inte har sett "på 5 år"

Jo, jag kan förstå hur det kan läsas som kritik mot @landmarks, men inte så det är menat. Detta är ju långt ifrån ett fenomen unikt för denna sida. Men en vanlig rak nyhet utan ’twist’ står sig nog inte lika bra kan jag tänka mig och denna kanske sticker upp ur vimlet.

Det känns bara ofta som att alla andra rider på vågen efter Apples event ibland och försöker visa att de har konkurrerande och andra lösningar. Jag tänker nog fortsätta tro att detta var en planterad läcka. Det innebär inte alls att det är kritik mot Noelia, tvärt om kul med variation. Denna stack dock ut för mig som lite för perfekt ’läcka’

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Känns som att ’läckan’ lyckades, vilken tur att de ’råkade’ komma ut...

Jag tror inte jag har sett en enda Kindle-artikel på Swec på de senaste 5 åren (kan såklart ha fel)

Men denna lyckas fastna på grund av hur kul det är att detta råkade komma ut... (något syniskt)

Du har helt rätt i att det var faktum att det läckte ut i förtid som gjorde att jag fick upp ögonen för just denna, men tanken var nog mer att se huruvida det finns ett intresse för nyheter i ämnet i allmänhet Jag tycker själv läsplattor och tekniken bakom dem är intressanta, men det är som du säger inget som rapporterats om superofta. Finns intresset där och det uppskattas kan det definitivt dyka upp något mer i framtiden däremot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja alltså de borde ju fortfarande kunna erbjuda epub, det är ju bara ihoppackad HTML egentligen. Det finns massor av epub läsare på telefoner liksom.

Det handlar nog primärt om signering och den processen och inte själva format i sig.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Jo, jag kan förstå hur det kan läsas som kritik mot @landmarks, men inte så det är menat. Detta är ju långt ifrån ett fenomen unikt för denna sida. Men en vanlig rak nyhet utan ’twist’ står sig nog inte lika bra kan jag tänka mig och denna kanske sticker upp ur vimlet.

Det känns bara ofta som att alla andra rider på vågen efter Apples event ibland och försöker visa att de har konkurrerande och andra lösningar. Jag tänker nog fortsätta tro att detta var en planterad läcka. Det innebär inte alls att det är kritik mot Noelia, tvärt om kul med variation. Denna stack dock ut för mig som lite för perfekt ’läcka’

Det kan absolut vara så att det är en "läcka", det går nog inte att utesluta Det har dock hänt tidigare att saker av misstag publicerats på bland annat mexikanska siten och sedan tagits bort illa kvickt (bland annat listades varianter av Switch för tidigt har jag för mig). Men jag förstår absolut kritiken där, det händer ju med jämna mellanrum att produkter "läcker ut" lagom mycket i förtid för att det skapar lite mer uppmärksamhet och hype innan en officiell lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Mig veterligen finns inga e-ink lösningar med färg. Det som gör läsplattan unik är att den skapar bilden med reflektiv teknik. Dvs du måste ha en belysning över den för att kunna läsa den. Precis som vanligt bläck på papper fungerar. Det gäller även för de med inbyggd belysning. Det är därför det ger en sådan skön och behaglig upplevelse. En surfplatta av vanlig sort har en emissiv teknik där displayen är bakgrundsbelyst, eller själv lyser (oled t.ex). Den har fördelen med snabbare refresh, färg och allt sånt, men är lite mer jobbig för ögat. Bara en läsplatta med e-ink i svart-vitt (gråtoner med dithering) ger den där riktiga pappers-känslan vid läsning.

Så förvänta dig ingen surfupplevelse. Detta är en enhet för att läsa böcker på. Ljudböcker möjligen, men då kan man lika gärna köra mobilen.

Nu drog jag teknikbakgrunden direkt ur minnet så jag kan ha använt några felaktiga termer här eller där, men i det stora hela ska det stämma.

Själv äger vi tre Kindle Paperwhite av olika årgångar som nyttjas flitigt av mig, sambon och den äldre sonen. Calibre som nämnts är lösningen för att ladda och konvertera andra e-boksformat till Kindle, smidigt och gratis. Har inte läst nån pappersbok sen paperwhite 2 kom.

Jo, det finns e-ink med färg. Tekniken har jag koll på men jag vet inte vilka bra produkter som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Såg att perost svarade dig, men jo det finns med färg nu. Visserligen rätt bleka färger, med lägre ppi och drar mer batteri. skulle personligen inte köpa det än, men om något år finns det kanske bra lösningar.

Det har vi trott i några år, verkar gå långsamt. Har personligen funnit mig i att läs- vs surf-platta är bäst lämpade till olika saker. Läsplatt är klockren för ren text, bra batteritid, inga reflexer, vilsamt för ögonen, låg vikt. Surfplatta passar bättre till att konsumera böcker med bilder, skisser, ritningar o.s.v. ...så har bägge typer, rätt verktyg till rätt uppgift helt enkelt, skulle aldrig orka ligga och hålla upp en surfplatta i solstolen när jag vill läsa en skönlitterär bok.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Ergonomic är listad.....men ingen av dem har det. Amazon self-burn?

Permalänk

Har den USB-C är den ett givet köp om den inte väger för mycket. Lite större skärm hade inte skadat. En lite snabbare processor hade också varit önskvärt, lite seg ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka konkurrenter finns det med färgdisplay? Finns det någon som även hanterar vanlig slösurf utan att man måste byta enhet?

Pocketbook och Onyx Boox har läsare med färgdisplayer, och det finns även en del mindre tillverkare som erbjuder detta. Angående surf så har många e-bokläsare stöd för webbläsare och klarar till och med av att visa video, men vill man ha en enhet som hanterar både eböcker och surf så är det nog bättre att införskaffa en surfplatta med en bra display då skärmarna (e-ink) i e-bokläsare främst är gjorda för att visa statisk bild. För mycket rörelser och det blir en väldigt hackig upplevelse.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Chromatic:

Är det den på bilden? Dom svarta kanterna är ju enormt stora?

Det är ingen "tablet", tänk det mer som en bok som man håller i

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

@Snubb1 @talonmas
Den lilla forskning jag sett om läsplatta kontra surfplatta har sett fördelar för ögonen och hur mycket man kommer ihåg med läsplatta. Har dock noll koll på hur väl det är beforskat förutom enstaka studier som jag stött på.

Personligen föredrar jag läsplattan då den inte låser sig hela tiden och batteriet håller mycket bättre. Dessutom blir jag mycket mindre bländad av ljuset i läsplattan, om jag läser i ett helt mörkt rum. Vilket jag gör varje kväll.

Driftstiden är verkligen en stor fördel. Plattan refreshar ju bara när den byter sida. Så länge sidan visas drar displayen ingen ström alls. CPU:n och belysningen gör det dock, men bara extremt lite.

En annan fördel med läsplattan och e-ink tekniken är att displayen bara blir mer kontrastrik och ljusare ju mer ljus man öser på. Fullt solljus är alltså inga problem alls. Där blir ju en vanlig surfplatta/mobil i stort sett "svart", dvs oläsbar i solljus.

Och att den funkar i helt svart rum med en sovande och lättväckt sambo bredvid kan jag också intyga, med belysningen på extra låg nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Inte bra på mina enkla läsplattor i alla fall. De är för klena för bildmaterial. Har testat men det tog flera minuter per sida.

Tack för svar.
Vad jag väntar på är nog antingen för dyrt eller finns inte än då.
Jag vill ju kunna läsa serier på den lika bra och lätt som på min dator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Du har helt rätt i att det var faktum att det läckte ut i förtid som gjorde att jag fick upp ögonen för just denna, men tanken var nog mer att se huruvida det finns ett intresse för nyheter i ämnet i allmänhet Jag tycker själv läsplattor och tekniken bakom dem är intressanta, men det är som du säger inget som rapporterats om superofta. Finns intresset där och det uppskattas kan det definitivt dyka upp något mer i framtiden däremot!

Jag tycker e-böcker är trevliga, men inget jag läst om direkt på länge. Skulle vara trevligt med en maknadsanalys eller bara få koll på vad som finns nu? Typ en sammanfattning av de nya senaste 5 åren mot vad som fanns förr typ.

Jag kritiserade varken dig eller artikeln, bara så jag är tydlig. Jag gillar bara inte konceptet av läckor längre, det känns bara som dunkel PR som är dold i någon form av skattjakt