Permalänk

DHCP-information från AP

Hej,
Jag har haft en Asus RT-68U som router och anslutning till WAN.
Nu behövde ajg göra om och köpte en ny trådbunden router som jag anslöt till modemet (WAN-porten) och sedan konfigurerade jag om min Asus trådlösa router till en access point.
Kopplade asus WAN-port till en LAN-port på den nya routerna och allt verkar fungera som det ska... men..
hur hittar jag IP-adressen som mi asus-router fått från min nya EdgeRouter X?
Kan jag se i EdgerouterX vilka IP den distribuerat ut?
eller kan jag från min PC over W-lan se IP-adress till AP'n?
Tacksam för tips!

Permalänk
Sötast

öppna cmd och skriv "arp -a" du bör då se alla ip adresser som svarar på ditt subnät.

Permalänk

Tack - hittade den
Men borde jag inte kunna se tilldelningen i min router Edgerouter X?
När jag hade min asus hittade jag en nätverkskarta som hade alla adresser.

Jag tänker att nu när min RT-68U är en accesspunkt så är DHCP'n i den avstängd och alla enheter, fasta & mobila via RT-68U får sina IP-adresser från Edgerouter X eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Tack - hittade den
Men borde jag inte kunna se tilldelningen i min router Edgerouter X?
När jag hade min asus hittade jag en nätverkskarta som hade alla adresser.

Jag tänker att nu när min RT-68U är en accesspunkt så är DHCP'n i den avstängd och alla enheter, fasta & mobila via RT-68U får sina IP-adresser från Edgerouter X eller tänker jag fel?

Det beror väl på Lease-tiden? Om dom har 100 dagar så frågar dom efter 50 om du inte bootar.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Hittat det - under services - show leasings...
tack för arp -a löste mitt problem