Starta/stänga av server automatisk

Permalänk
Medlem

Starta/stänga av server automatisk

Hej

Har 2st servrar med TrueNAS som jag vill att dom ska starta/stänga av sig automatisk.
Moderkort som är i dessa två servrar heter Supermicro X10DRi-T4+, när det gäller nätverk,
allt är Unifi.

Jag är mer intresserat hur ska jag starta dom automatisk.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Med det moderkortet bör du kunna starta/stänga av med IPMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Med det moderkortet bör du kunna starta/stänga av med IPMI

Hej

det vet jag, men om jag vill starta vid en specifik tid?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

det vet jag, men om jag vill starta vid en specifik tid?

mvh
Njanja

Jag hade använt ett cron-jobb/schemaläggare som kör ett skript vid en specifik tid. T.ex:

#!/bin/sh export IPMI_PASSWORD=<pwd> HOST=172.16.1.10 ipmitool -I lanplus -H $HOST -E -U ADMIN power on unset IPMI_PASSWORD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Jag hade använt ett cron-jobb/schemaläggare som kör ett skript vid en specifik tid. T.ex:

#!/bin/sh export IPMI_PASSWORD=<pwd> HOST=172.16.1.10 ipmitool -I lanplus -H $HOST -E -U ADMIN power on unset IPMI_PASSWORD

Hejsan,

tack för hjälp, jag har inte testat din skript, ska testa den ikväll.
Jag testade den:
ipmitool —H 10.10.10.20 —v —I lanplus —U user1 —P gah chassis power on

både från shell och cron job, utan någon resultat.

Kollad lite och fick resultat att mitt inbyggda nätverkskort har stöd för WOL, men i bios jag hittar ingemting med WOL.
https://imgur.com/pPOWSso

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Vila i frid

Finns din supermicro's MAC-adress med i arp-tabellen för den ip-adressen så att rätt dator väcks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

tack för hjälp, jag har inte testat din skript, ska testa den ikväll.
Jag testade den:
ipmitool —H 10.10.10.20 —v —I lanplus —U user1 —P gah chassis power on

både från shell och cron job, utan någon resultat.

Kollad lite och fick resultat att mitt inbyggda nätverkskort har stöd för WOL, men i bios jag hittar ingemting med WOL.
https://imgur.com/pPOWSso

Är 10.10.10.20 adressen till servern är ditt OS körs eller till IPMI-interfacet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Är 10.10.10.20 adressen till servern är ditt OS körs eller till IPMI-interfacet?

10.10.10.20 är adressen till min IPMI-interfacet.
10.10.20.10 är adressen till OS

När jag skriver https://10.10.10.20 då hamnar jag i IPMI. Där jag kan kolla fläktar, starta och stänga o.s.v.
Alla servrar har fasta IP adress. Undrar måste jag ställa nåt i routern eller switchen?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Har du kollat i bios om alternativet finns där? en del serverbios har inställningar för att vakna på tid. Vet inte hur vanligt det är men det förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Har du kollat i bios om alternativet finns där? en del serverbios har inställningar för att vakna på tid. Vet inte hur vanligt det är men det förekommer.

Hej,

japp, flera gånger, ingenting om timer eller WOL.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Vila i frid

Eftersom du inte nämner något om MAC-adress utan bara refererar till en IP-adress, vet du hur WOL fungerar i praktiken? Den engelska wikin går igenom det i detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom du inte nämner något om MAC-adress utan bara refererar till en IP-adress, vet du hur WOL fungerar i praktiken? Den engelska wikin går igenom det i detalj.

Hej

körde ifconfig och fick den. Vet inte om den är aktiverat eller inte i BIOS hittar inte jag nåt om WOL.
Till och med jag köpte 2 nya nätverkskort som har support till WOL, men samma sak. (Broadcom 5720 lågprofil dualport)

https://imgur.com/OLvTJRG

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Vila i frid

Hur vet IPMI kopplingen mellan MAC och IP? Normalt finns den infon i en arp-tabell som återfinns antingen i ens egna dator, router, dhcp-server eller whateverfloats.

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva använda WOL om moderkortet stödjer IPMI.

Kan du starta servern genom webbgränssnittet så ska du lösa problemet med ipmitools.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Du ska inte behöva använda WOL om moderkortet stödjer IPMI.

Kan du starta servern genom webbgränssnittet så ska du lösa problemet med ipmitools.

Hej
WoL eller IPMI fungerar. Här kommer felet:
ipmitool -I lanplus -H 10.10.10.20 -U GAH -P GAH1! power on
Could not open socket!
Error: Unable to establish IPMI v2 / RMCP+ session

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Could not open socket!

Testa köra det som sudo. Länge sedan jag körde ipmitool men har för mig att den krävde det av oklar anledning.

Permalänk
Medlem

En fullösnig är ju att sätta en timer på eluttaget till servern som slår av ock på strömmen efter att servern stängts av, och ställa in i bios att servern startas när strömmen slås på.

Permalänk
Medlem

Hej

Nu fungerar. Fick igång på något sätt. Du kan ändra status på tråden att den är lös.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Nu fungerar. Fick igång på något sätt. Du kan ändra status på tråden att den är lös.

mvh
Njanja

Vad gjorde du för något för att få igång det då?