Prisvärt grafikkort för 4K och HDR?

Permalänk
Medlem

Prisvärt grafikkort för 4K och HDR?

Hej!

Har en gammal HTPC som snurrat snällt i många år.
Bytte nyligen tv till en LG OLED och mitt gamla grafikkort vill inte gå upp i 4K och klarar inte HDR.

Med dagens tokiga grafikkorts-priser, vad är det minsta man kommer undan med om man vill kunna driva en ny tv?

Måste man gå upp på ett 3060 - eller kan man klara sig med ett enklare/billigare kort, och i så fall vad skulle ni rekommendera?
Skall inte spela på denna dator, bara driva Netflix, HBO, Apple TV, Disney+ etc = streaming tjänster för film & tv-serier.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Hej!

Har en gammal HTPC som snurrat snällt i många år.
Bytte nyligen tv till en LG OLED och mitt gamla grafikkort vill inte gå upp i 4K och klarar inte HDR.

Med dagens tokiga grafikkorts-priser, vad är det minsta man kommer undan med om man vill kunna driva en ny tv?

Måste man gå upp på ett 3060 - eller kan man klara sig med ett enklare/billigare kort, och i så fall vad skulle ni rekommendera?
Skall inte spela på denna dator, bara driva Netflix, HBO, Apple TV, Disney+ etc = streaming tjänster för film & tv-serier.

Tack på förhand!

Nä ett enkelt https://www.webhallen.com/se/product/237908-Palit-GeFore-GT-7... ska funka för 4k 60hz.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Hej!

Har en gammal HTPC som snurrat snällt i många år.
Bytte nyligen tv till en LG OLED och mitt gamla grafikkort vill inte gå upp i 4K och klarar inte HDR.

Med dagens tokiga grafikkorts-priser, vad är det minsta man kommer undan med om man vill kunna driva en ny tv?

Måste man gå upp på ett 3060 - eller kan man klara sig med ett enklare/billigare kort, och i så fall vad skulle ni rekommendera?
Skall inte spela på denna dator, bara driva Netflix, HBO, Apple TV, Disney+ etc = streaming tjänster för film & tv-serier.

Tack på förhand!

Skrivet av Raynstorm:

Fast HDMI 1.4 som är på det kortet - klarar det verkligen 4K + HDR? Tror inte det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Fast HDMI 1.4 som är på det kortet - klarar det verkligen 4K + HDR? Tror inte det.

Nu när du säger det så kanske inte HDR också. Har dålig koll på HDR om jag ska vara ärlig

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Fast HDMI 1.4 som är på det kortet - klarar det verkligen 4K + HDR? Tror inte det.

Verkar som GT 1030 är det man måste upp i för att få HDMI 2.0 så en tusenlapp

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Varför behöver du en HTPC? Duger inte de inbyggda webOS? Jag vet att Viaplay kan bråka men annars fungerar det felfritt. Nvidia shield eller Apple TV 4k är populära alternativ för de som vill ha lite mer kraft.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Hej!

Har en gammal HTPC som snurrat snällt i många år.
Bytte nyligen tv till en LG OLED och mitt gamla grafikkort vill inte gå upp i 4K och klarar inte HDR.

Med dagens tokiga grafikkorts-priser, vad är det minsta man kommer undan med om man vill kunna driva en ny tv?

Måste man gå upp på ett 3060 - eller kan man klara sig med ett enklare/billigare kort, och i så fall vad skulle ni rekommendera?
Skall inte spela på denna dator, bara driva Netflix, HBO, Apple TV, Disney+ etc = streaming tjänster för film & tv-serier.

Tack på förhand!

En APU räcker?:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack hörni!

Asså HTPC vill jag ha för att kunna surfa ibland.

Har en Chromecast with Google TV men Apple TV appen är otroligt instabil så det hänger sig minst en gång per tv-serie avsnitt, ingen bra upplevelse.

Ja köra med TV:ns inbyggda kanske är en bra idé, apple tv kanske är mera stabilt så, skall testa.

Låter som att jag kanske klarar mig med ett GT 1030, de är billiga och verkar gå att få tag på - jag köper ett sånt!

Absolut borde jag byta ut hela burken, men det känns inte motiverat då allt snurrar fint utom just Apple TV, som kanske lirar fint på TV´ns inbyggda OS - 7 till 8 tusen för en ny burk är så klart kul, men inte motiverade pengar.

Tack för alla tips! Blir webOS (för Apple TV) och ett GT 1030!