Permalänk

CPU på 90 grader utan något igång

Hej,

Jag upptäckte att min vattenkylare som är en Corsair H100i inte längre kan köra på 2000 rpm (max), den kommer upp i 1743 samtidigt som CPUn ligger på 90 grader utan att ha något igång (idle).

Allt uppstod efter en formatering av maskinen. Jag uppdaterade OS och drivrutiner direkt och sprang då på detta problem...

Jag har testat följande utan framgång:

  • Formaterat om igen

  • Bytt kylpasta

  • Testat en tidigare drivrutin

Någon som har input? Börjar bli desperat

Tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Känn på slangarna. Är en mycket varmare än den ena?

Är radiatorn varm? Känn längs med slangarna och leta efter varma resp. ljumna ställen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Känn på slangarna. Är en mycket varmare än den ena?

Är radiatorn varm? Känn längs med slangarna och leta efter varma resp. ljumna ställen

Ja, ena slangen är betydligt varmare den än den andra. Backplaten på baksidan av moderkortet är extremt varm och idlar mellan 80-100 grader. Har bytt kylpasta inklusive rengjort radiatorn från damm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharkylatte:

Ja, ena slangen är betydligt varmare den än den andra. Backplaten på baksidan av moderkortet är extremt varm och idlar mellan 80-100 grader. Har bytt kylpasta inklusive rengjort radiatorn från damm.

Och vad har du för varvtal på pumpen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och vad har du för varvtal på pumpen ?

Cirka 2200-2300!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharkylatte:

Cirka 2200-2300!

Ok det är ju skapligt varv, är systemet monterat så du inte får luft i det ? Dvs radiatoränden utan anslutningar är högsta punkt i systemet ?
Det är ju också ganska orimligt att cppun verkligen blir så varm om du inte belastar den för 90 C är en temp man får om man inte har nån kylare alls om den verkligen inte utför nått jobb.

En sak som skulle kunna ha hänt är att impellern har lossnat från motorn så motorn snurrar men inte impellern, om du har stor skillnad i temp mellan inkommande och utgående vatten till kylblocket har du i vart fall troligen dåligt flöde. Hade du någon mjukvara för att styra cpu och eller kylare innan eller har du bara kört via bios ? Och har du ändrat nått på moderkortet eller bara installerat om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

skulle nog testa med en annan kylare. nåt är ju fel på den. vanligtvis är det ju pumpen som dör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bernd_P1:

skulle nog testa med en annan kylare. nåt är ju fel på den. vanligtvis är det ju pumpen som dör.

Blir så ledsen när jag ser såna här trådar. Vattenkylare är ju inte ens bättre. Jag förespråkar luftkylare master race ända sen två st AIO's har gått sönder för mig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma här. Tre AIO som lagt av.
Att vattenkylare plötsligt lägger av får man räkna med. Tyvärr.

Investera i en luftkylare istället.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sak som skulle kunna ha hänt är att impellern har lossnat från motorn så motorn snurrar men inte impellern, om du har stor skillnad i temp mellan inkommande och utgående vatten till kylblocket har du i vart fall troligen dåligt flöde. Hade du någon mjukvara för att styra cpu och eller kylare innan eller har du bara kört via bios ? Och har du ändrat nått på moderkortet eller bara installerat om ?

+1 för detta. Låter som en trasig eller lossnad impeller på pumpen. Programvaran kan säga vad den vill trots att pumpens effektiva varvtal är 0.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB