Nya inkomstkrav hos operatör gör att jag som student inte kan teckna abonnemang

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Nu har jag inte tid att läsa ditt inlägg. TS har inte sagt vilken telefon det handlar om och du får inte automagiskt sådan rabatt att det skulle löna sig med delbetalning + abonnemang för 219 kr/m när ett för kanske 99 eller 149 kr/mån fungerar lika bra.

Finns nog ingen rabatt värd att få med att köra delbetalning på en telefon som kostar mindre än 4500 kr. Har nämnt både budget, mellan och högpris i olika inlägg.

Permalänk

Jag tror att studentabbonemang syftar på jist abbonemang och inte telefon till reducerat pris, är dock inte 100 på detta. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag tror att studentabbonemang syftar på jist abbonemang och inte telefon till reducerat pris, är dock inte 100 på detta. Mvh

Halebop och student == 219 kr/mån. De får 15 GB för 219 kr istället för 289 kr. Fello kan han få för 125 kr/mån (efter kampanj på 62,50 i 6 mån) 20 GB.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Halebop och student == 219 kr/mån. De får 15 GB för 219 kr istället för 289 kr. Fello kan han få för 125 kr/mån (efter kampanj på 62,50 i 6 mån) 20 GB.

Det var detta jag menade, det är abbonemanget som godkänns till studenter, men TS hade även beställt en telefon men det framgår inte vilken modell och är egentligen ointressant.

Permalänk
Medlem

Jag har Comviqs studentabonnemang, funkar bra. Har (dessvärre) Com hem (bredband student) också så får förmåner pga sammanslagningen mellan Com hem och Tele2. Dubbel surf och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det var detta jag menade, det är abbonemanget som godkänns till studenter, men TS hade även beställt en telefon men det framgår inte vilken modell och är egentligen ointressant.

Är inte ointressant då det är modell som avgör om rabatten TS får sparar något utöver att köpa kontant tillsammans med att köra annat abonnemang.

TS får först kolla med kreditupplysningsföretaget vad det var som stoppade och vilka uppgifter de lämnade. Möjligt att han kan delbetala på annat håll om Electra/Telia har några konstiga krav, men kan ju också vara något han bara förlorar pengar på att göra.

Permalänk

Har haft liknande bekymmer, Hallon har fungerat helt ok, inga riktiga begränsningar, Vimla vägrade ge mig utlandssamtal/sms. Ska se om Hallon tar tillbaka mig =D

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Pierre232: Nu har jag inte tid att läsa ditt inlägg. TS har inte sagt vilken telefon det handlar om och du får inte automagiskt sådan rabatt att det skulle löna sig med delbetalning + abonnemang för 219 kr/m när ett för kanske 99 eller 149 kr/mån fungerar lika bra.

Finns nog ingen rabatt värd att få med att köra delbetalning på en telefon som kostar mindre än 4500 kr. Har nämnt både budget, mellan och högpris i olika inlägg.

Finns även Klarna 12mån räntefritt, bara en tanke men själv betalar jag kontant när jag köper en telefon om jag inte tjänar på att välja tex månadens telefon, som vissa operatörer kör med ibland. Men då ska det löna sig att binda upp sig, ringa, messa och surfa behöver man ju kunna sen får man utgå från sitt behov och ett abbonemang passar inte alla. Fast hade det varit gratis hade det varit enkelt att rekommendera olika telefoner 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Finns även Klarna 12mån räntefritt, bara en tanke men själv betalar jag kontant när jag köper en telefon om jag inte tjänar på att välja tex månadens telefon, som vissa operatörer kör med ibland. Men då ska det löna sig att binda upp sig, ringa, messa och surfa behöver man ju kunna sen får man utgå från sitt behov och ett abbonemang passar inte alla. Fast hade det varit gratis hade det varit enkelt att rekommendera olika telefoner 😉

Du svarar på ett inlägg du redan svarat på?

Vart kan man köpa en telefon med Klarna ränte och avgiftsfritt? Verkar snarare landa på motsvarande 3-4 % årsränta.

Som sagt för den snåle studenten eller den som behöver mer data än Halebops 15 GB så finns alternativ till Halebops 219 kr/mån.

Permalänk

Måste aktualisera denna tråden igen men även med en annan vinkel. Jag är inte student men egen företagare som är i full färd med att bygga upp min verksamhet och därmed återinvesterat det mesta i mitt företag. Har byggt en helt ny lokal av sparade medel och har inga krediter/lån eller dyl och definitivt inga betalningsanmärkningar.
Jag tänkte uppdatera mitt telefoninnehav, vilket jag brukar göra vartannat år men denna gången blev en mardröm. Orkar inte skriva alla turer men summan av kardemumman: Jag var vare sig välkommen hos Telia eller halebop! För låg taxering!
Jag skulle teckna ett abonnemang tillbaka till Telias nät efter att i två år ha använt Tele2 men se, där var jag inte välkommen tillbaka! Telefonen skulle jag betala direkt men det fanns inga som helst möjligheter att få ett abonnemang, inte heller trots jag erbjöd mig att betala i förskott!!
Vad har dom att förlora?! Om jag mot all förmodan inte skulle sköta mig så kan dom ju bara stänga av abonnemanget- ingen större skada tänker jag!
Dessutom är jag redan kund idag hos Telia med ett internetabonnemang och det har jag skött prickfritt. Om inte Telia, som jag förstår delvis är statligt ägt, kan se på helheten ist för en taxering -Hur ska vi små företagare kunna starta/driva ett företag?! Jag har aldrig blivit nekad vid någon kreditprövning förut, både för investeringar privat eller dom företagare - Men hos Telia & Halebop var jag inte välkomna! 🤬

Permalänk
Skrivet av LiquidPanda:

Jag har inte försökt teckna bara abonnemang ska jag säga, men kundtjänsten sa att det inte heller var möjligt. Jag frågade hur de kunde erbjuda studentabonnemang och samtidigt ha inkomstkrav och då svara han att han också tyckte det var konstigt men att det var nya krav från Telia.

inte så att du köpt mycket på faktura eller avbetalning på senare tid?

har blivit nekad fakturaköp nån gång nämligen för att det hade gjorts för många kreditupplyningar på kort tid när jag handlat datordelar från flera olika ställen på faktura och kreditupplysning gjorts från varje butik.

fick lägga fakturaköp på is ett par månader i det läget och betala med kort/cash istället på de ordrarna som blev nekade.

sen är det kanske inte så konstigt att bostadslån är lättare att få då du sätter bostaden som säkerhet och den håller troligen ungefär samma värde om de skulle beslagta den pga utebliven betalninng

medan en telefon är värdelös för dem som säkerhet.

så i ditt fall om din inkomst är för dålig för deras krav att ha abbonnemang är det nog kontantkort och pröjsa telefonen med cash som gäller dvs förbetalt eller annan operatör med lägre krav.

har du inte råd med kontantbetalning så får du antingen vänta och spara mer till det eller kolla på billigare alternativ.

man kan lätt även idag klara sig på en gammal begagnad knappis inte så kul kanske men det går att ringa och oftast skicka sms med dessa även idag iaf om de är så pass nya att de har 3G anslutning (har för mig nya simkort inte är kompatibla med gamla 2g only telefonerna).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så att du köpt mycket på faktura eller avbetalning på senare tid?

har blivit nekad fakturaköp nån gång nämligen för att det hade gjorts för många kreditupplyningar på kort tid när jag handlat datordelar från flera olika ställen på faktura och kreditupplysning gjorts från varje butik.

fick lägga fakturaköp på is ett par månader i det läget och betala med kort/cash istället på de ordrarna som blev nekade.

sen är det kanske inte så konstigt att bostadslån är lättare att få då du sätter bostaden som säkerhet och den håller troligen ungefär samma värde om de skulle beslagta den pga utebliven betalninng

medan en telefon är värdelös för dem som säkerhet.

så i ditt fall om din inkomst är för dålig för deras krav att ha abbonnemang är det nog kontantkort och pröjsa telefonen med cash som gäller dvs förbetalt eller annan operatör med lägre krav.

har du inte råd med kontantbetalning så får du antingen vänta och spara mer till det eller kolla på billigare alternativ.

man kan lätt även idag klara sig på en gammal begagnad knappis inte så kul kanske men det går att ringa och oftast skicka sms med dessa även idag iaf om de är så pass nya att de har 3G anslutning (har för mig nya simkort inte är kompatibla med gamla 2g only telefonerna).

Var ett tag sen nu, har sedan dess köpt mobil kontant med abonnemang på sidan. Blev inte så mycket dyrare än att teckna abonnemang med bindningstid, fick det vara värt. Jag förstår deras krav på inkomst när de lämnar ut en mobil. Bara ironiskt att de inte kan acceptera studenters CSN-bidrag och lån vid teckning av studentabonnemang. Om man får hyra en lägenhet för lika mycket som mobilen kostar, så borde man få köpa en mobil på avbetalning kan jag tycka.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LiquidPanda:

Var ett tag sen nu, har sedan dess köpt mobil kontant med abonnemang på sidan. Blev inte så mycket dyrare än att teckna abonnemang med bindningstid, fick det vara värt. Jag förstår deras krav på inkomst när de lämnar ut en mobil. Bara ironiskt att de inte kan acceptera studenters CSN-bidrag och lån vid teckning av studentabonnemang. Om man får hyra en lägenhet för lika mycket som mobilen kostar, så borde man få köpa en mobil på avbetalning kan jag tycka.

Är väl mindre risk att hyra ut nått för de kan vräka dig och hyra ut igen medans en begagnad telefon har relativt stor värdeminskning så den är en dålig säkerhet för lånet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är väl mindre risk att hyra ut nått för de kan vräka dig och hyra ut igen medans en begagnad telefon har relativt stor värdeminskning så den är en dålig säkerhet för lånet.

Ja intressant, kanske. Risken är högre att en person inte kan betala en månadshyra, dock. Om en vräkning innebär en utebliven månadshyra för hyresvärden utestår ungefär lika mycket intäkter som kostnaden för en mobil. Men många hyresvärdar som inte riktar sig mot studenter hade nog inte godkänt en student utan inkomst heller. Byggvesta t.ex. har studentlägenheter utan inkomstkrav, men deras ordinarie lägenheter har inkomstkrav på 3x hyran.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ring igen! Inte för att kränka någon, men first line support ät sällan särskilt pålästa och du kommer till EN person och deras tro/kunskap. Dessutom finns fortfarande sommarjobbade.

Jag tror helt enkelt att personen du talade med har missuppfattat Telias nya krav. Gäller nog inte abonnemang utan bindningstid utan endast där telefonen "ingår".

Så, få en second opinion i kundtjänstlotteriet

Tyvärr gäller detta abonnemang utan bindningstid med!

Jag var inne hos telia för att överföra ett abonnemang till mig. Har nämligen blivit så att det fortfarande är min mamma som betalar mitt (jag skickar såklart över summan) och nu tänkte vi skriva över så att det är jag som äger abonnemanget och betalar för det. Men det accepterades inte med motiveringen att jag förra året inte tjänade 79k! Absurt tänker jag. Då står man där och den blygsamma frågan kommer ”kan det vara så att du är student?”. Jo, det är jag ju, men jag tar ut fullt CSN och har gott om sparpengar. Dessutom handlade detta bara om abonnemang och inte om lån till en ny telefon! Och ett abonnemang utan bindningstid! Kan dessutom nämna att det är ett halebop abonnemang.

Kan förstå att man inte vill att studenter ska köpa nya telefoner på avbetalning. Upp till dem vad de anser säkert. Men även då så har man så länge man klarar av studierna en stabil inkomst och framtidsplan. Men ändå, det är ett lån som ska betalas av och det kan jag förstå! Men abonnemang? Jag tänker att om det skulle vara så att man inte kan betala in av någon anledning kan de väl frysa abonnemanget. Kräva in betalning genom kronofogden, eller helt enkelt kräva betalningar i förväg? Det är ju inte som att man använder netflix och sedan skickar de notan, utan man gör ju en inbetalning först som sedan räcker för en månad och om då nästa betalning inte går igenom är ju kontot fryst tills man betalar igen. Dessutom är det lite absurt med kreditupplysning då det handlar om vad… typ 150 kr i månaden för mig? Kan därav nämnas att jag aldrig varit sen med betalning osv, så även utan ”inkomst” förra året så finns det inget annat att anmärka! Har aldrig fått ett nekande ifrån andra företag som genomfört kreditupplysning! Sedan så har jag ju nu en stabil ”inkomst” i form av bidrag och lån, så om man vore låt oss säga tidig sjukpensionär får man inte ta ett abonnemang då? Om man blev arbetslös? Kollar de upp att alla tjänar 79k varje år? Om man studerat ett år och vill teckna abonnemang andra studentåret?

Tycker att detta känns grymt orättvist. Hade tänkt att köpa en ny mobil kontant (jo, att ha friskt med besparingar på kontot spelar ingen roll om man inte tjänat 79k året innan) och sedan ha kvar abonnemanget fast i mitt namn. Men nu då mamma fortfarande har mitt mobilnummer så blir det smidigaste möjligtvis att bara ta en ny mobil med abonnemang på hennes namn och varje månad skicka över slanten med hyran. Jag bor nämligen kvar hemma men betalar för mat och husrum, för att bo billigare som student. Det har visserligen inte halebop/telia något med, men det känns så orättvis att nästintill bli omyndighetförklarad för att man är student! Låt åtminstone en student teckna abonnemang!