Permalänk
Medlem

Är det Ok med Tempen?

Hej alla

Har ett chassi Fractal design 7 Compact

Processor Ryzen 5 3600 ej klockad Process kylare RoG Ryuo 240 placerad uppe med fläktarna blåser upp, fram 2 st 140mm, back 1 120mm fläktar
Rog strix x570
32gb ram
RTX 3080ti 8gb Rog strix version OC

Nu har ja legat på mellan 40-45% idle e de typ normalt för dessa Ryzen eller?

En tanke slog att mitt graffe kort behöver starkare processor eller har jag fel? lite hjälp snälla för ja vet inte riktigt längre

Bytte pasta på vatten blocket, den som de kom med och de va jätte torrt så trodde de skulle få tillbaka tempen till normala typ 32-38 vid idle spelar jag då kommer de upp i 72c Package av processorn och 65c CPU men 72c Grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ryzen kan ligga på 40-50c idle, det är ju aldrig riktig "idle" eftersom operativsystemet drar lite, och det finns 100 tals processer som kör i bakgrunden, så det är helt ok och normalt. Min processor idlar på omkring 26-32c beroende av rumstemperatur, men det är lite sillikon lotteri och högst ovanligt.

Jag har OC versionen av ett MSI Ventus 3090, och den kör mellan 66-76c när jag spelar tunga spel, så det är också helt normalt, så om du får 72c så är det jättebra.

Har haft mitt grafik kort i närmare ett år nu, och använt det 8-16 timmar varje dag (släcker stort sett aldrig för datorn), och den har varit klippstabil hela tiden, den kraschar stort sett aldrig, kommer inte ihåg sen det senast hände.

Permalänk
Medlem

Ah tack för svaret

jag har lite bättre koll nu, har haft i i9 förr med 3070 ochh de va typ 29-32 berors temp i rummet som du sa.

Så då har jag byggt mig en värme panna för vintern Nice

Tack igen

Permalänk
Medlem

Förresten så ligger spänningen runt 1.3-1.4 ? Är de med nåt Ryzen grej igen?