1080p tills marknaden återgår till MSRP eller uppgradera nu? Hur tänker ni?

Permalänk

1080p tills marknaden återgår till MSRP eller uppgradera nu? Hur tänker ni?

Hej!

Jag vill ha ultra-större och snabbare gaming. Sitter idag på 1080p och 4K 27" 60Hz skärm. 38" UW IPS 120+ Hz är drömmen, men då krävs det GPU för 10KKr. Är det verkligen rimligt? Här fastnar jag i min inre argumentation med för och nackdelarna. Man vill ju inte lägga ut massor med pengar i onödan.

Nu undrar jag hur andra tänker och resonerar kring det? Dela gärna med er av era tankegångar! 😊 Ska du uppgradera? Hur tänker du om prestanda vs pris?

Tex skulle en uppgradering kunna vara en billigare 2560*1080 VA panel och driva den med ett 1080Ti? Eller skulle skillnad bli så liten att det inte är värt? Finns det någon annan GPU som kan vara ett alternativ till att uppgradera från 1080?

Helt enkelt, finns det ett mellansteg som kan vara en schysst istället för att gå direkt på det nyaste dyraste? När man väl uppgraderar vill man ju att det ska bli skillnad och "omg wooooow!". Jag tycker generellt att 1080p UW känns fånigt små på höjden när man kommer från en "vanlig" skärm

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad pengar är värt för dig. Jag väntar tills det blir billigare, men jag är också fattig student.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

När jag behövde byta skärm i början av året så valde jag att både billigt och bra. 1080p, IPS, HDR, 144Hz.
Jag klarar mig på 1080p och det gör att jag sparar massa pengar på grafikkort.
Min budget är ständigt låg och det påverkar såklart. Men så länge jag är nöjd med vad jag har för min budget så tänker jag inte skuldsätta mig för att spela i en upplösning som inte gör spelen roligare eller bättre.

Om jag haft pengarna skulle en skärm i 1440p på 32" varit fint. En sådan skärm med egenskaperna jag vill ha och ett grafikkort för att driva spelen som jag vill är inte värt pengarna idag enligt mig. Det kostar så enormt mycket mer än vad wow faktorn faktiskt ger.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Med komponentbrister gissar jag att priserna kommer var höga ett bra tag frammåt. Vill du vänta 2-3 år?