Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Batterier har kanske en liknande effekt, men om vi vill ha samma sorts kinetisk tröghet på nätet som vi får från snurrande turbiner idag så går det ju att använda bokstavlig svängmassa. Vi hade kunnat ta någon lagerlokal, gjuta en gigantisk betongcylinder på ett lågfriktionsnav i mitten och snurra upp den. Sen kan man koppla motor och generator till cylindern för att få samma elektriska svängmassa vi har idag. Med batterier, och speciellt med att Sverige ändå har vattenturbiner, så är detta kanske onödigt. Men det går absolut att göra. Vill vi lägga till tiotusen ton svängmassa till nätet så kan vi ganska lätt göra det.

Håller helt med dig, att sköta regleringen med stora tunga otympliga mekaniska anordningar kan inte vara rätt väg att gå, mycket enklare, naturligare och bättre med batterier.

Folk kan ju bara titta på kraftaggregatet i närmaste PC, inte sjutton sitter det någon mekanisk svängmassa där, mycket bättre med kondingar och/eller batterier. Nu finns det ju historiska skäl till att svängmassa användes men Tesla har väl nu sålt rätt många sådana anläggningar baserade på batterier. Finns säkert andra aktörer också på den marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Håller helt med dig, att sköta regleringen med stora tunga otympliga mekaniska anordningar kan inte vara rätt väg att gå, mycket enklare, naturligare och bättre med batterier.

Tja, kanske. Fördelen med mekanisk svängmassa är ju att den inte slits som batterier gör. Huruvida det är kostnadseffektivt kan jag inte svara på dock.

Citat:

Folk kan ju bara titta på kraftaggregatet i närmaste PC, inte sjutton sitter det någon mekanisk svängmassa där, mycket bättre med kondingar och/eller batterier. Nu finns det ju historiska skäl till att svängmassa användes men Tesla har väl nu sålt rätt många sådana anläggningar baserade på batterier. Finns säkert andra aktörer också på den marknaden.

Jo absolut. Och det är ju ett bra användningsområde för batterier som har tappat effekt i elbilar och liknande. Men samtidigt är det ju inte en perfekt miljö för batterier liksom. Det kan ju vara väldigt snabba växlingar, kraftiga strömspikar som behöver hanteras och långvariga perioder utan användning. Sen är ju inte roterande massa perfekt heller förstås, men man får ju räkna på förluster och kostnader för olika scenarion innan man bestämmer sig, och chansen är ju ganska stor att det slutar i diverse olika lösningar. Pumpkraft är ju intressant på vissa platser exempelvis men svårt att få till på andra. För en fabrik som använder väldigt mycket energi i kortvariga pulser (och där man har plats) kanske ett stort svänghjul kan kapa toppen på topparna och sänka deras kostnader på ett sätt som gör det ekonomiskt fördelaktigt och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rent krasst har vi ingen annan utväg än att producera och använda mer fossilt om vi ska (fortsätta) öka energianvändningen i världen. Att Sverige bygger kärnkraft kommer tyvärr inte öka kapaciteten att bygga kärnkraft, de som producerar verken är i för dåligt skick för att kunna göra skillnad globalt.

Elbil har vi kommit till många gånger, den mängden el som kan komma att användas där täcks mer än väl upp av besparingar (effektivisering) på andra områden eller vindkraft. Sverige är en stor nettoexportör, skattebetalarna ska inte behöva stå för Danmarks och Finlands energiförsörjning så att bygga med stora subventioner och vara del av energimarknaden fungerar inte så bra.

Förstod inte det fetade, för dåligt skick. konkar dom eller? vattenfall gör tex kärnkraftverk i lettland och litauen har jag för mig. moderna och säkra. frankrike har nästan enbart kärnkraft som energikälla och släpper på så vis ut lite. kärknkraft producerar mest energi per m2 och kan göras gigantiska och det finns nog egentligen inga gränser vad som är möjligt där.

fossilt är dessvärre inte framtiden även om det är mycket enklare att göra sådana verk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tja, kanske. Fördelen med mekanisk svängmassa är ju att den inte slits som batterier gör.
<klipp>

Tesla säger att deras nuvarande batteriteknik skall klara bortåt 100 000 cykler, att batteriet håller mycket längre än bilen. Då pratar vi livslängder på 30 år eller mer.

Det visar sig att livslängden beror på imperfektioner i tillverkningen. Allt efter att man får bättre kontroll på tillverkningsprocessen så ökar livslängden, i princip utan bortre gräns.

Batteriteknik verkar fungera ungefär som fiberoptik. I början hade glaset en renhet som medgav transmission på storleksordningen meter. Idag har glaset en renhet som medger transmission över mycket långa distanser.

Så jag tror det är tvärtom. Batterierna har inga rörliga delar som slits och kommer visa sig ha både längre livslängd och lägre underhållskostnader. Jag tror inte man kan säga att det är bevisat ännu men mot bakgrund av den utveckling som redan skett och mot bakgrund av vad Tesla säger så skulle jag satsa på batterier före något mekaniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är oponion ett skyddat begrepp som inte får användas om aftonbladetbesökares åsikter?

Jag tycker förövrigt att inte det vore speciellt märkligt om även den allmänna oponionen skulle svänga i frågan efter att elräkningen både två och tredubblas på kort tid.
Men det krävs förståss mer än en poll på aftonbladet för att reda ut det.

Tror inte det finns någon allmän opinion mot kärnkraft sedan många år tillbaka och ja det finns kriterier för att det ska vara en opinionsundersökning och en webbomröstning uppfyller inte detta.

Det intressanta är om partierna svänger och det finns underlag (och EU-diskussioner) för subventioner. Sedan är det efter det en bit kvar till upphandlingar och tillstånd.

Novus som gör opinionsundersökningar har kritiserat tidigare artikel från Aftonbladet och ger lite mer underlag, se https://novus.se/think-with-novus/blogg/vad-tycker-svenskarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förstod inte det fetade, för dåligt skick. konkar dom eller? vattenfall gör tex kärnkraftverk i lettland och litauen har jag för mig. moderna och säkra. frankrike har nästan enbart kärnkraft som energikälla och släpper på så vis ut lite. kärknkraft producerar mest energi per m2 och kan göras gigantiska och det finns nog egentligen inga gränser vad som är möjligt där.

fossilt är dessvärre inte framtiden även om det är mycket enklare att göra sådana verk.

Vattenfall designar och bygger inte några reaktorer, det gör ju Rosatom, Westinghouse, Areva o.s.v. Projektet i Estland (finns inget i Lettland) är helt uppe i luften, tilltänkta reaktorn har inte byggts i ett enda exemplar. Det medan Litauen, Lettland och Estland vägrar köpa el från världens säkraste kärnkraftverk hos grannen Vitryssland.

De föredrar oljeskiffer som bryts av statslösa ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vattenfall designar och bygger inte några reaktorer, det gör ju Rosatom, Westinghouse, Areva o.s.v. Projektet i Estland (finns inget i Lettland) är helt uppe i luften, tilltänkta reaktorn har inte byggts i ett enda exemplar. Det medan Litauen, Lettland och Estland vägrar köpa el från världens säkraste kärnkraftverk hos grannen Vitryssland.

De föredrar oljeskiffer som bryts av statslösa ryssar.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/framtidens-sma-karnre...

händer iallafall någonting, förhoppningsvis 2035 kommer de tas i drift.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/framtidens-sma-karnre...

händer iallafall någonting, förhoppningsvis 2035 kommer de tas i drift.

Händer inget alls än så länge.

De är på förstudienivå och har ingen konstruktion än och ska köpa in någon men har ännu ingen samarbetspartner/tillverkare vald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte det finns någon allmän opinion mot kärnkraft sedan många år tillbaka och ja det finns kriterier för att det ska vara en opinionsundersökning och en webbomröstming uppfyller inte detta.

Det intressanta är om partierna svänger och det finns underlag (och EU-diskussioner) för subventioner. Sedan är det efter det en bit kvar till upphandlingar och tillstånd.

Novus som gör opinionsundersökningar har kritiserat tidigare artikel från Aftonbladet och ger lite mer underlag, se https://novus.se/think-with-novus/blogg/vad-tycker-svenskarna...

Jag har i och för sig aldrig skrivit att det var en oponionsundersökning, enbart använt oponion som ett uttryck för en grupps åsikter. Så jag blir lite osäker på vad du egentligen argumenterar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Händer inget alls än så länge.

De är på förstudienivå och har ingen konstruktion än och ska köpa in någon men har ännu ingen samarbetspartner/tillverkare vald.

nåja dom har några år på sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Tesla säger att deras nuvarande batteriteknik skall klara bortåt 100 000 cykler, att batteriet håller mycket längre än bilen. Då pratar vi livslängder på 30 år eller mer.

Jo absolut. Dock säger de ju 70% kapacitet garanterat efter åtta år eller 100K/150K miles beroende på modell. Sannolikt håller de bättre än vad garantin lovar i allmänhet förstås. 70% kapacitet efter åtta år må vara väldigt bra för ett batteri men kanske inte jämfört med andra typer av energilagring.

Citat:

Det visar sig att livslängden beror på imperfektioner i tillverkningen. Allt efter att man får bättre kontroll på tillverkningsprocessen så ökar livslängden, i princip utan bortre gräns.

Det är inte vad jag hört eller läst riktigt. Batterierna degraderas på grund av kemin och det är svårt att komma runt, alltså degraderas alla batterier över tid och användning. Solid state-batterier kan förstås ändra det, men de finns ju inte än på marknaden så vi vet inte riktigt hur bra de är eller om de har andra nackdelar ännu.

Citat:

Batteriteknik verkar fungera ungefär som fiberoptik. I början hade glaset en renhet som medgav transmission på storleksordningen meter. Idag har glaset en renhet som medger transmission över mycket långa distanser.

Lite konstig liknelse måste jag säga. Optiska kablar degraderas inte med ålder, att vi har fått till bättre tillverkningstekniker som ger bättre egenskaper gäller ju det mesta.

Citat:

Så jag tror det är tvärtom. Batterierna har inga rörliga delar som slits och kommer visa sig ha både längre livslängd och lägre underhållskostnader. Jag tror inte man kan säga att det är bevisat ännu men mot bakgrund av den utveckling som redan skett och mot bakgrund av vad Tesla säger så skulle jag satsa på batterier före något mekaniskt.

De har inte rörliga delar men de består av mer eller mindre flyktiga kemikalier som degraderas med användning. Man kan minska denna påverkan på diverse sätt, som att ladda långsamt, att värma eller kyla batterierna innan laddning eller användning och liknande, men i allmänhet hanterar man detta genom att sprida ut risken över många små batteripaket där man kan koppla loss enstaka som fallerar utan att påverka den totala kapaciteten så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

nåja dom har några år på sig.

De hade redan kunnat börja bygga om de valde ryskt, men de vill ju inte ens ha rysk kärnkraftsel från tredje land. Tycker inte det är seriöst och är nog inget Sverige ska involvera sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Okej du syftade på båda, då förstår jag.
1) Jag visste inte ens att S var emot kärnkraft, jag trodde det bara var MP. Det känns överlag som att folk har blivit mer positiva till kärnkraft.
2) Tyvärr går det inte att säga, de statistiska förutsättningarna för att kunna dra några slutsatser saknas här.

På senaste partiledardebatten sade Bolund att kärnkraft är något som är dyrt och ingen vill ha... Hur kan han bestämma vad jag tycker i frågan?

Med MPs inställning så förstår jag att det kokar i S, eftersom de i praktiken hålls som gisslan i frågan.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag och min lärare snackade om kärnkraft igår och han erkände att han var mot kärnkraft en lång tid men nu svängt ganska hårt och det är det flera som gjort. solkraft är bra och vindkraftverk är rätt dåliga och andra alternativ borde utforskas bättre. vindkraft tar så stor yta i anspråk och förstör naturen runtomkring medan solkraft kanske bara fungerar i 20 år.
Kärnkraft håller och fungerar ofta längre än så och kan dessutom uppgraderas vartefter. ALLT kommer dra mer el och jag personligen ser ingen utväg annat än kärnkraft speciellt om alla ska ha en elbil som ska laddas under natten samtidigt.

Bra sagt.

Dock så ser vi ut att inte behöva mer el i framtiden då Hybrit ser ut att inte bli av. Igår har domstolen varit i farten och räddat världen. Plastpåseskatt, Cementa. Vi går en energisnål framtid till mötes! (sarkasm)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-far-nej-til...

Skrivet av Petterk:

Rent krasst har vi ingen annan utväg än att producera och använda mer fossilt om vi ska (fortsätta) öka energianvändningen i världen. Att Sverige bygger kärnkraft kommer tyvärr inte öka kapaciteten att bygga kärnkraft, de som producerar verken är i för dåligt skick för att kunna göra skillnad globalt.

Elbil har vi kommit till många gånger, den mängden el som kan komma att användas där täcks mer än väl upp av besparingar (effektivisering) på andra områden eller vindkraft. Sverige är en stor nettoexportör, skattebetalarna ska inte behöva stå för Danmarks och Finlands energiförsörjning så att bygga med stora subventioner och vara del av energimarknaden fungerar inte så bra.

Nja, så pessimistiska behöver vi inte vara. Det går om vi vill. Tredje land är svårare att påverka såklart men inte omöjligt. Sedan att historien talar till din fördel... Hm...

Skrivet av anon134512:

Nej det blir galet nu tycker jag. En svarsfråga på Aftonbladet blir det per automatik ett systematiskt fel på när det kommer till urvalet och kan inte därför kallas opinionsundersökning.

Även om jag också uppfattar att fler är positiva till kärnkraft så finns det uppenbara problem med svarsfråga på Aftonbladet eftersom de gärna skickas runt i olika grupper. T ex när de haft frågor om vaccination så skickas det runt i antivaxxer grupper och helt plötsligt ser det ut som om ingen vill vaccinera sig. Samma sak har hänt i klimatfrågor med. Detta behöver inte va ett undantag.

Jag får lov att hänvisa till det kommande Nobelpriset i ekonomi, där de arbetat med något som kallas för naturliga experiment. Naturliga experiment är per definition något som går att göra i realtid i ett samhälle, utan att på förhand sätta upp en experimentell miljö. Ett av verktygen de arbetat med är att avgöra när något är såpass osignifikant att det inte kan tänkas störa experimentet. I det här fallet är läser Aftonbladet på nätet en fråga som kan ställas, "är de som läser nyheter på nätet och sådana som sympatiserar med vänster något som kan tänkas påverka opinionsbildningen". Ja i det här fallet, men det första är osignifikant för de flesta i Sverige läser idag nyheter på nätet. I det andra fallet så har det en negativ påverkan eftersom vänster profilerat sig som emot kärnkraft. Alltså är felet i positiv riktning, att fler än de som röstat ja här vill ha kärnkraft.

Detta är intressant nog konsekvent med senaste SOM-institutundersökningen som visar att andelen som vill lägga ner kärnkraften är under 20%. Resten är behåll, bygg ut eller ingen åsikt.

Skrivet av ingenjören:

Ok så du hänvisar till en sida som är kraftigt mot kärnkraft? På vilket sätt ska det tillföra kunskap till tråden. Finns gott om motståndare i tråden som jag anser argumenterar bra mot kärnkraft. Sedan kanske jag inte håller med. Såg heller inte att din länk nämnde 4 g CO2/kWh men de kanske glömde nämna det? CO2 är ju inte så intressant för klimatet eller? Var dessutom en gammal källa till slutförvaret. Det har ju hänt en del sedan dess. Det är också diskuterat sedan tidigare. Och slutligen, om man inte får ange tekniska anledningar, vad finns det då kvar? Obefogad rädsla?

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/sa-mycket-lovar...
Tycker länken får tala för sig själv.

När jag läser detta så inser jag att Naturskyddsföreningen har fel i sak för flera av sina "myter om kärnkraft".

"2. Utan kärnkraft får vi elbrist i Sverige"

"Nej, det stämmer inte." säger de. Här väljer de att helt bortse från den riktiga haken, att vi får effektbrist snarare än elbrist. Den här punkten kan klassas som cherrypicking.

"3. Kärnkraft är billigare än förnybart"

"Nej. Det här är en gammal myt som överlevt trots att det var länge sedan den var sann." skriver de. Däremot så saknas effekten av den så kallade nätnyttan i deras analys samt korrekta livscykelanalyser. De jämför också endast siffror för nybyggnation med avskrivningstid som är kortare än den verkliga livslängden för kärnkraften. De utelämnar också att återstart/fortsatt drivning av våra befintliga reaktorer ligger lägre i pris än det pris för förnybart de själva angivit.

"5 Om vi avvecklar kärnkraften blir vi beroende av fossila bränslen"

- "Nej, så enkelt är det  inte" svarar de själva, med andra ord säger de att det nödvändigtvis inte skulle behöva bli så. Men här ger jag @Petterk rätt i sak eftersom det med störst sannoliket kommer innebära mer fossilt givet våran samhällssituation. Sen att det är möjligt att undvika med teknik som ännu inte är ekonomiskt försvarbar är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

På senaste partiledardebatten sade Bolund att kärnkraft är något som är dyrt och ingen vill ha... Hur kan han bestämma vad jag tycker i frågan?

Med MPs inställning så förstår jag att det kokar i S, eftersom de i praktiken hålls som gisslan i frågan.

Bra sagt.

Dock så ser vi ut att inte behöva mer el i framtiden då Hybrit ser ut att inte bli av. Igår har domstolen varit i farten och räddat världen. Plastpåseskatt, Cementa. Vi går en energisnål framtid till mötes! (sarkasm)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-far-nej-til...

Nja, så pessimistiska behöver vi inte vara. Det går om vi vill. Tredje land är svårare att påverka såklart men inte omöjligt. Sedan att historien talar till din fördel... Hm...

Jag får lov att hänvisa till det kommande Nobelpriset i ekonomi, där de arbetat med något som kallas för naturliga experiment. Naturliga experiment är per definition något som går att göra i realtid i ett samhälle, utan att på förhand sätta upp en experimentell miljö. Ett av verktygen de arbetat med är att avgöra när något är såpass osignifikant att det inte kan tänkas störa experimentet. I det här fallet är läser Aftonbladet på nätet en fråga som kan ställas, "är de som läser nyheter på nätet och sådana som sympatiserar med vänster något som kan tänkas påverka opinionsbildningen". Ja i det här fallet, men det första är osignifikant för de flesta i Sverige läser idag nyheter på nätet. I det andra fallet så har det en negativ påverkan eftersom vänster profilerat sig som emot kärnkraft. Alltså är felet i positiv riktning, att fler än de som röstat ja här vill ha kärnkraft.

Detta är intressant nog konsekvent med senaste SOM-institutundersökningen som visar att andelen som vill lägga ner kärnkraften är under 20%. Resten är behåll, bygg ut eller ingen åsikt.

När jag läser detta så inser jag att Naturskyddsföreningen har fel i sak för flera av sina "myter om kärnkraft".

"2. Utan kärnkraft får vi elbrist i Sverige"

"Nej, det stämmer inte." säger de. Här väljer de att helt bortse från den riktiga haken, att vi får effektbrist snarare än elbrist. Den här punkten kan klassas som cherrypicking.

"3. Kärnkraft är billigare än förnybart"

"Nej. Det här är en gammal myt som överlevt trots att det var länge sedan den var sann." skriver de. Däremot så saknas effekten av den så kallade nätnyttan i deras analys samt korrekta livscykelanalyser. De jämför också endast siffror för nybyggnation med avskrivningstid som är kortare än den verkliga livslängden för kärnkraften. De utelämnar också att återstart/fortsatt drivning av våra befintliga reaktorer ligger lägre i pris än det pris för förnybart de själva angivit.

"5 Om vi avvecklar kärnkraften blir vi beroende av fossila bränslen"

- "Nej, så enkelt är det  inte" svarar de själva, med andra ord säger de att det nödvändigtvis inte skulle behöva bli så. Men här ger jag @Petterk rätt i sak eftersom det med störst sannoliket kommer innebära mer fossilt givet våran samhällssituation. Sen att det är möjligt att undvika med teknik som ännu inte är ekonomiskt försvarbar är en annan femma.

Jag arbetar dock för fullt med att se till att det inte finns några reaktorer kvar att återstarta . Rivning börjar redan nästa år!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag arbetar dock för fullt med att se till att det inte finns några reaktorer kvar att återstarta . Rivning börjar redan nästa år!

Whaaat!?!! Någon borde ju dra i nödbromsen! Hela opinionen är till kärnkraftens fördel, det borde svänga om i Rosenbad ganska snart! Varför ska det gå så fort med att riva ner nu då? Barsebäck stod ju i tjugo år innan rivningen påbörjades!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Whaaat!?!! Någon borde ju dra i nödbromsen! Hela opinionen är till kärnkraftens fördel, det borde svänga om i Rosenbad ganska snart! Varför ska det gå så fort med att riva ner nu då? Barsebäck stod ju i tjugo år innan rivningen påbörjades!

Det ska vara gräsmatta om 10 år, det tar ju tid att såga ner ett verk så vi måste börja nu för att hinna. Det är det som är så fint, det finns egentligen ingen återvändo längre för dessa två verk. Även om de var i mycket bra status för 2 år sedan. Fullskaledekontaminering är ju redan genomförd på R1 och genomförs nu på R2. Sedan är det bara att sätta klingan i stålet och börja skära!

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/karnkraft/av...
Nästa år är vi i punkt 5.

Anledningen till att man skyndar är att det bara kostar att stå i servicedrift. Så den ska vara så kort som möjligt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det ska vara gräsmatta om 10 år, det tar ju tid att såga ner ett verk så vi måste börja nu för att hinna. Det är det som är så fint, det finns egentligen ingen återvändo längre för dessa två verk. Även om de var i mycket bra status för 2 år sedan. Fullskaledekontaminering är ju redan genomförd på R1 och genomförs nu på R2. Sedan är det bara att sätta klingan i stålet och börja skära!

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/karnkraft/av...
Nästa år är vi i punkt 5.

Anledningen till att man skyndar är att det bara kostar att stå i servicedrift. Så den ska vara så kort som möjligt.

Jag ger dig tumme upp, mest för att jag inte vet vad jag ska skriva... Jag bara tänker, vi gör bort oss... Katastrofalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag ger dig tumme upp, mest för att jag inte vet vad jag ska skriva... Jag bara tänker, vi gör bort oss... Katastrofalt...

Jo det har jag tyckt i 6 år sedan beslutet kom. Kortsiktigheten och kapitalförstörelsen är enorm. Men någonstans måste beslutsfattarna ta konsekvenserna av sitt handlande. Och när beslutet togs 2015 hävdade man att man inte kunde se någon förändring i elpriset förrän tidigast efter 2025. Samma sak gjorde vattenfall på 90-talet. Ekonomerna kunde inte se något ljus i närtid och därför skulle man skära ordentligt i projektportfölj mm. Ganska snabbt efter det hade man väldigt mycket pengar men väldigt lite folk som kunde göra jobben som krävdes. Precis som idag alltså På det tar man väldigt viktiga beslut. Rätt eller fel, men med facit i hand kanske det var fel?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De hade redan kunnat börja bygga om de valde ryskt, men de vill ju inte ens ha rysk kärnkraftsel från tredje land. Tycker inte det är seriöst och är nog inget Sverige ska involvera sig i.

Dom kanske inte vill välja ryssland PGA deras relation till dom? kanske dom kikat på rysslands design och tycker den verkar osäker? Tjernobyl saknade tex en extra säkerhets "kokong" i betong runt reaktorn för att den skulle bli billigare. olyckan kanske hade sett annorlunda ut om de implanterat denna?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

När folk jämför priset för kärnkraft med "förnybart" så utelämnas i princip alltid systemkostnaden. Man tittar på vad en snurra kostar att sätta upp och exkluderar kostnaden för infrastruktur, effektreglering, nödvändiga stödtjänster (t.ex investeringar i synkronkompensatorer) osv.

Tar man med ALLT och jämför blir prisbilden helt annan. Finns ju en anledning till att Tyskland har världens absolut högsta elpriser sett över hela året (och ändå ibland har negativa elpriser, något som faktiskt inte är bra alls).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom kanske inte vill välja ryssland PGA deras relation till dom? kanske dom kikat på rysslands design och tycker den verkar osäker? Tjernobyl saknade tex en extra säkerhets "kokong" i betong runt reaktorn för att den skulle bli billigare. olyckan kanske hade sett annorlunda ut om de implanterat denna?

VVER med passiv säkerhet med styrsystem från Siemens är ju i princip oslagbar när det gäller säkerhet.

Litauen hade inte några problem att köra Ignalina fram till 2009 som är RBMK. Säkra och nya verk vill de inte befatta sig med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FL3JM:

När folk jämför priset för kärnkraft med "förnybart" så utelämnas i princip alltid systemkostnaden. Man tittar på vad en snurra kostar att sätta upp och exkluderar kostnaden för infrastruktur, effektreglering, nödvändiga stödtjänster (t.ex investeringar i synkronkompensatorer) osv.

Tar man med ALLT och jämför blir prisbilden helt annan. Finns ju en anledning till att Tyskland har världens absolut högsta elpriser sett över hela året (och ändå ibland har negativa elpriser, något som faktiskt inte är bra alls).

https://world-nuclear.org/getmedia/5c3dab56-b4ca-4a6f-b9e2-1ba8a541c287/system-costs.png.aspx

Den bilden förenklade väl inte direkt helhetsbilden. Däri saknas istället bränslekostnader, underhåll och byggnation.
Så det blir svårt att få en helhetsuppskattning även med denna bild.

Sedan kommer väl den bilden från en kärnkraftslobbyorganisation?
World Nuclear Association.

Det man kan säga är att det finns många sätt att räkna på - och det finns många olika delar man kan ta in, eller inte ta in.
Wikipedia har en hel avdelning bara för olika beräkningstyper på området.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Här tas allt möjligt upp - från högt till lågt på väldans massa olika sätt.
En del står med tidigt:

"The consensus of recent major global studies of generation costs is that wind and solar power are the lowest-cost sources of electricity available today."

Det är väl värt att ha i åtanke tänker jag.

Edit:
Jag lägger inte riktigt värdering för eller mot kärnkraft i det här inlägget. Jag tänker däremot att faktaläget är bra att få klarhet i om man ska vikta de olika kraftproducenterna mot varandra. Kärnkraft är bäst på flera sätt. Men att producera el verkar inte vara ett av dem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den bilden förenklade väl inte direkt helhetsbilden. Däri saknas istället bränslekostnader, underhåll och byggnation.
Så det blir svårt att få en helhetsuppskattning även med denna bild.

Sedan kommer väl den bilden från en kärnkraftslobbyorganisation?
World Nuclear Association.

Det man kan säga är att det finns många sätt att räkna på - och det finns många olika delar man kan ta in, eller inte ta in.
Wikipedia har en hel avdelning bara för olika beräkningstyper på området.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Här tas allt möjligt upp - från högt till lågt på väldans massa olika sätt.
En del står med tidigt:

"The consensus of recent major global studies of generation costs is that wind and solar power are the lowest-cost sources of electricity available today."

Det är väl värt att ha i åtanke tänker jag.

Edit:
Jag lägger inte riktigt värdering för eller mot kärnkraft i det här inlägget. Jag tänker däremot att faktaläget är bra att få klarhet i om man ska vikta de olika kraftproducenterna mot varandra. Kärnkraft är bäst på flera sätt. Men att producera el verkar inte vara ett av dem.

Det är väl iaf bäst när det kommer till få dödsfall 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den bilden förenklade väl inte direkt helhetsbilden. Däri saknas istället bränslekostnader, underhåll och byggnation.
Så det blir svårt att få en helhetsuppskattning även med denna bild.

Sedan kommer väl den bilden från en kärnkraftslobbyorganisation?
World Nuclear Association.

Det man kan säga är att det finns många sätt att räkna på - och det finns många olika delar man kan ta in, eller inte ta in.
Wikipedia har en hel avdelning bara för olika beräkningstyper på området.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Här tas allt möjligt upp - från högt till lågt på väldans massa olika sätt.
En del står med tidigt:

"The consensus of recent major global studies of generation costs is that wind and solar power are the lowest-cost sources of electricity available today."

Det är väl värt att ha i åtanke tänker jag.

Edit:
Jag lägger inte riktigt värdering för eller mot kärnkraft i det här inlägget. Jag tänker däremot att faktaläget är bra att få klarhet i om man ska vikta de olika kraftproducenterna mot varandra. Kärnkraft är bäst på flera sätt. Men att producera el verkar inte vara ett av dem.

Absolut är vind/sol billigast per kilowattimme genererad, problemet är väl att kostnaden för att täcka upp när de inte producerar inte är inräknad i den beräkningen.

Samma när man säger att en park kommer täcka behovet för x genomsnittliga villor/bostäder. Tror inte många skulle godkänna att bli av med elen (eller kraftigt reducerad) många gånger i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

VVER med passiv säkerhet med styrsystem från Siemens är ju i princip oslagbar när det gäller säkerhet.

Litauen hade inte några problem att köra Ignalina fram till 2009 som är RBMK. Säkra och nya verk vill de inte befatta sig med.

Ja nya kärnkraftverk är riktigt säkra. kanske är det en pengafråga? Eller har ryssarna gjort något mot dom nyligen? De flesta kärnkraftverk är rätt säkra om man sköter om dom rätt.
Dom nya är mera att du KAN inte göra fel om du inte får in en fullträff med en stor raket fast då har du säkert andra värre problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja nya kärnkraftverk är riktigt säkra. kanske är det en pengafråga? Eller har ryssarna gjort något mot dom nyligen? De flesta kärnkraftverk är rätt säkra om man sköter om dom rätt.
Dom nya är mera att du KAN inte göra fel om du inte får in en fullträff med en stor raket fast då har du säkert andra värre problem.

En raket hade inte gjort så stor skada på våra svenska verk heller. Det är väääldigt mycket betong... armerad betong

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja nya kärnkraftverk är riktigt säkra. kanske är det en pengafråga? Eller har ryssarna gjort något mot dom nyligen? De flesta kärnkraftverk är rätt säkra om man sköter om dom rätt.
Dom nya är mera att du KAN inte göra fel om du inte får in en fullträff med en stor raket fast då har du säkert andra värre problem.

Finland var en del av axelmakterna och hade interna konflikter med kommunister före och efter andra världskriget och klarar av att köpa både el och kärnkraftverk från Ryssland, de byter delvis ut styrsystemen så Framatome och Siemens är inblandade.

Det som byggdes i Vitryssland är VVER-1200 i AES-2006-varianten så i grunden samma som nu byggs i Finland. Passiva säkerhetssystem ingår i AES-2006-konstruktionen, med passiv härdkylning som klarar 72 timmar. Den är utformad för att vara säker mot raketangrepp så väl som kraschande flyg.

Med tanke på att bara Kina lyckats driftsätta AP1000 och att AES-2006 är baserat på tidigare uppgraderingar av VVER (AES-92) så skulle jag säga att det är den säkraste reaktorn du kan bygga. SMR kommer heller inte ha samma typ av fysiska skydd rent generellt och allt där är oprövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finland var en del av axelmakterna och hade interna konflikter med kommunister före och efter andra världskriget och klarar av att köpa både el och kärnkraftverk från Ryssland, de byter delvis ut styrsystemen så Framatome och Siemens är inblandade.

Det som byggdes i Vitryssland är VVER-1200 i AES-2006-varianten så i grunden samma som nu byggs i Finland. Passiva säkerhetssystem ingår i AES-2006-konstruktionen, med passiv härdkylning som klarar 72 timmar. Den är utformad för att vara säker mot raketangrepp så väl som kraschande flyg.

Med tanke på att bara Kina lyckats driftsätta AP1000 och att AES-2006 är baserat på tidigare uppgraderingar av VVER (AES-92) så skulle jag säga att det är den säkraste reaktorn du kan bygga. SMR kommer heller inte ha samma typ av fysiska skydd rent generellt och allt där är oprövat.

Jag är själv skeptisk till SMR. De är säkert riktigt bra mitt i Sibirien där infrastruktur saknas, men att placera dessa små reaktorer i städer mm? Det var ju det där med svängmassa. Sedan ställer de enorma krav på materialet. Men det blir spännande att se om de får det att fungera. Jag tror mer på stora kraftverk med rejäla turbiner, som baskraft, men jag kanske är gammalmodig

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag är själv skeptisk till SMR. De är säkert riktigt bra mitt i Sibirien där infrastruktur saknas, men att placera dessa små reaktorer i städer mm? Det var ju det där med svängmassa. Sedan ställer de enorma krav på materialet. Men det blir spännande att se om de får det att fungera. Jag tror mer på stora kraftverk med rejäla turbiner, som baskraft, men jag kanske är gammalmodig

SMR om det är VHTR är nog utmärkt mitt i en industri så att man kan använda värmen till termisk spjälkning av vatten för vätgas eller som processvärme.

Men att göra som Estland har en förstudie på att ha ett gäng mindre reaktorer för att producera sammanlagt 600-1200 MW, och nej enligt Fermi Energia så ska de heller inte vara först med att bygga dessa utan de kommer vänta tills någon annan byggt och driftsatt så jag tror inte de har en enda reaktor 2035 och tror inte det är en bra idé med de målen.

Alla gen-IV-reaktorer kommer inte ha särskilt hög effekt, men räknar med att alla gångbara varianter kommer konstrueras för mer än 300 MWe som är SMR-gränsen. Rent ekonomiskt måste framtida reaktorer fortfarande konkurrera med gen-III+ som är på ~1100-1800 MWe.

Estland säger att de ska sluta bryta oljeskiffer, men de vill inte importera el från grannen. Är de rädd för den ryskspråkiga världen förstår jag inte riktigt varför de fortfarande har folk som är födda i landet som statslösa semimedborgare. Känns inte som Sverige kommer få något av att samarbeta med Baltikum framöver. Vill vi ha deras statslösa arbetare kanske vi ska ge bättre förutsättningar för att dessa ska kunna bo och verka i Sverige istället.

Estland inte Litauen har oljeskiffer
Permalänk
Inaktiv

Vi vet att solkraft har fallit snabbt i pris och idag är den billigaste energikällan. Hur långt kommer prisfallet att fortsätta? Den här analysen kan vara intressant:

https://www.investopedia.com/articles/investing/061115/econom...

Man pratar alltså om ett fortsatt prisfall. Det kommer inte att vara lika dramatiskt som de senaste decennierna men runt 2050 verkar det enligt den analysen vara realistiskt med typ 20 USD/MWh. Detta skall då jämföras med kärnkraft som brukar kalkyleras på 80-100 USD/MWh. Kärnkraften kommer knappast att falla särskilt mycket pris, tendensen har istället varit att det stigit långsamt.

Att det förväntas skilja en faktor 4x i pris gör det jobbigt att räkna hem en investering i kärnkraft. Man måste ju ställa kärnkraften mot solkraftens pris under kärnkraftens förväntade driftsperiod på typiskt 2030-2080.

Kärnkraften har många bra egenskaper men ekonomin hör inte till dom.

Vad säger ni kärnkraftsförespråkare om detta? Hur kommer man runt 4x?

Som kul grej kan nämnas att en bil drar ungefär 2 MWh per år. Med 20 USD/MWh blir då årskostnaden 40 USD.