Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Låter märkligt. Har inte sett EV6 till lägre pris än IONIQ 5 någonstans. Ibland har det rent av varit lägre pris på Advanced vs entry-nivån av EV6, så det måste ju vara något han snutit ur arslet ärligt talat.

Leveranstiden däremot, den stämmer nog. Såvida man inte har tur och lyckas nypa en First Edition.

Jag har bara kollat på privatleasing och Ev6 får jag för 5070:-/mån inkl. försäkring. Ioniq 5 Essential för ca 5200:-/mån inkl. försäkring. Det är ju väldigt liten skillnad dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

SUV-känslan är jag också ute efter. I Enyaq (162 cm hög) får jag det, men inte i Kia Niro (155). EV6 är också bara 155 cm hög, men känslan kan ju ändå vara ok. Det baserar jag på att Cupra Formentor bara är 151 cm hög och ger en helt ok sittposition.

Ja det ska bli spännande att se hur man sitter i den. Finns inget värre än när man ska sätta sig i en bil så är det som om man sitter i backen. Jag är väldigt lång och har kassa knän också på det, så gå in/ur, sitta i SUV har varit hur gött som helst.

Permalänk
Medlem

Att elbilen inte slog igenom för hundra år sedan berodde på två faktorer:

1) Elnätet var inte dimensionerat för hög belastning. Miljöpartisterna var inte påtänkta än.
2) Elbilen var dyr och ansågs vara feminin! Yngre män föredrog tuffare och ljudligare bensinbilar när de började komma.

Lite synd, hundra år av utveckling av elbilen missades!

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen privatleasing, så blev jag inspirerad av Auto Motor Sports sätt att räkna på det. För att motivera priset kan man räkna på kostnaden för leasing i förhållande till bilens kontanpris.

Exempel:
Skoda Enyaq IV 80
(6000 * 36)/600k = 0,36

Toyota RAV4 Laddhybrid
(6000 * 36)/500k = 0,43

Siffrorna går att diskutera, men det ger en hint. För Skodan skulle jag betala 36% av priset över 3 år, för Toyotan 43% (RAV4 verkar vara en ganska dyr bil vad gäller leasing).

Jag gissar lite på EV6:
(5000 * 36)/575k = 0,31

En till för skojs skull (Aygo):
(2000 * 36)/140k = 0,51

Ingen vetenskap precis, men en del dyrare bilar, speciellt elbilar, går att få till en helt ok leasingkostnad i förhållande till värdet/priset. Sen kan man fortsätta diskutera leasing kontra köp i all evighet.

Permalänk

Om vi tar EV6 som exempel så tillkommer även försäkring, vinterdäck och färg (bara blå ingår i grundpriset). Så lägg till en tusenlapp på månadskostnaden.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Om vi tar EV6 som exempel så tillkommer även försäkring, vinterdäck och färg (bara blå ingår i grundpriset). Så lägg till en tusenlapp på månadskostnaden.

Vinterdäck är ju jättekorkat att köpa med (500kr:-/mån och sedan ska du även lämna tillbaka dom). Jag har kollat på Ev6 med Gravity Blue Metallic, inkl. försäkring 5200:-/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

6000 inlägg i tråden och endast 2 svar på vad folk ger i månaden för leasing för sin elbil

Inga mer här inne som leasar en elbil och vet vad de betalar i månande? (och om försäkring ingår eller betalar extra)

Peguot e-208 Allure paketet 3422 kr/mån för 1500 mil/år. Valde till gummimattor och friktionsvinterdäck (vinterhjul går på 8k att köpa så jag tog det i avgiften) Försäkring inräknat i avgiften (289 kr). Så 2699kr + tillval och försäkring = 3422 kr/mån totalt.

Jag har inte slagit till än för det står mellan denna eller Renault Zoe (ca 3400 kr/mån inkl allt 1500 mil/år) eller en Hyundai Kona där det är svårt att få en prisuppgift inkl allt på nätet, man måste besöka försäljare.
Blir väl något dyrare än 208 och Zoe men man får mer för pengarna.
Vill ändå hålla nere månadskostnaderna och detta blir min första elbil så det är ett litet "expriment" så att säga just nu lutar det starkt åt e-208 då den går snabbare att ladda och är "mer bil", bättre komfort och känns mer vuxen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

6000 inlägg i tråden och endast 2 svar på vad folk ger i månaden för leasing för sin elbil

Inga mer här inne som leasar en elbil och vet vad de betalar i månande? (och om försäkring ingår eller betalar extra)

Jag betalar ca 4000/mån för "skatt" försäkring, laddning och leasingsavgiften. Ger 4000/år i försäkring annars ligger själva leasingen på 3299kr. Kia E-Niro Advance 1500mil/år, från Hedinbil.

Förtydligande
Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Vinterdäck är ju jättekorkat att köpa med (500kr:-/mån och sedan ska du även lämna tillbaka dom). Jag har kollat på Ev6 med Gravity Blue Metallic, inkl. försäkring 5200:-/mån.

Ja i det stora så kan jag hålla med, vet inte bultmönster men går säkerligen hitta beg eller köpa nytt för samma kostnad och sälja vid återlämning.

5200kr är minsta möjliga, en annan färg kostar en dryg hundring extra. Men vill man ha fyrhjulsdrift, fler mil eller lite mer utrustning så sticker det snabbt iväg. Frugans GT Line hamnade på närmare 7500kr per månad. Mycket för en KIA.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Frugans GT Line hamnade på närmare 7500kr per månad. Mycket för en KIA.

Med tanke på vad det är för bil det handlar om och det faktum att EV6an är en av få som fått köprek så håller jag inte med. Kia håller idag högre kvalitet är många andra elbilar på marknaden.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Ja i det stora så kan jag hålla med, vet inte bultmönster men går säkerligen hitta beg eller köpa nytt för samma kostnad och sälja vid återlämning.

5200kr är minsta möjliga, en annan färg kostar en dryg hundring extra. Men vill man ha fyrhjulsdrift, fler mil eller lite mer utrustning så sticker det snabbt iväg. Frugans GT Line hamnade på närmare 7500kr per månad. Mycket för en KIA.

5070:- är minsta möjliga Jag har valt en annan färg i det priset som är 130kr extra per månad. Ska man ha annan utrustning så är det som du säger betydligt dyrare och ärligt talat inte speciellt tilltalande.

Permalänk
Skrivet av Marroak:

Med tanke på vad det är för bil det handlar om och det faktum att EV6an är en av få som fått köprek så håller jag inte med. Kia håller idag högre kvalitet är många andra elbilar på marknaden.

Nu har jag ju inte suttit i en än men ID4, Enyaq, Mach E, Model Y och mindre samt dyrare bilar går bort av olika anledningar.

Det som finns kvar är IX3 och Q4, IX3 en tusing dyrare per månad och Q4 (45) för samma pris.

Samtidigt går det inte komma ifrån att det är en KIA, såg en film på dess "Matrix"-helljus och det såg riktigt billigt ut. Kan tänka mig att det är ett genomgående tema om man synar funktioner och material i verkligheten, dvs du får mycket utrustning för pengarna men den funkar och känns därefter.

Det som talar för EV6 är drivlinan, snabbare laddning och något bättre prestanda.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Angående diskussionen privatleasing, så blev jag inspirerad av Auto Motor Sports sätt att räkna på det. För att motivera priset kan man räkna på kostnaden för leasing i förhållande till bilens kontanpris.

Exempel:
Skoda Enyaq IV 80
(6000 * 36)/600k = 0,36

Toyota RAV4 Laddhybrid
(6000 * 36)/500k = 0,43

Siffrorna går att diskutera, men det ger en hint. För Skodan skulle jag betala 36% av priset över 3 år, för Toyotan 43% (RAV4 verkar vara en ganska dyr bil vad gäller leasing).

Jag gissar lite på EV6:
(5000 * 36)/575k = 0,31

En till för skojs skull (Aygo):
(2000 * 36)/140k = 0,51

Ingen vetenskap precis, men en del dyrare bilar, speciellt elbilar, går att få till en helt ok leasingkostnad i förhållande till värdet/priset. Sen kan man fortsätta diskutera leasing kontra köp i all evighet.

Det här är bra tycker jag. Jag har också suttit och kalkylerat lite för jämförelse mellan att köpa med restvärde kontra privatleasa. Den stora skillnaden är att i privatleasing slipper man kontantinsats och hela risken med andrahandsvärde. Köpa bilen blir billigare per mån men kräver kontantinsats.

Ex:
Jag har 100 000 kr att lägga kontant. En tesla model 3 LR utan krusiduller går att privatleasa för i runda svänger runt 7000 kr med 2000 mil om året. Skulle jag köpa bilen för ca 490 000 kr begagnad och lägga 100 000 kr kontant så landar den på 4300 kr per mån med 55% restvärde.

7000 kr - 4300 kr = 2700 kr. 2700 kr * 36 mån = 97 200 kr. Med andra ord skulle det löna sig att använda kontantinsatsen till att betala mellanskillnaden varje månad för privatleasing istället för att lägga ut allt i ett bräde. Du får då en helt ny bil också sen måste man väl lusläsa det finstilta kring skicket på bilen när den ska återlämnas men rent ekonomiskt är det ju värt att räkna på detta sättet också.

Edit: i teorin skulle man ju kunna få tillbaka kontantinsatsen när man säljer bilen men osäkerheten i andrahandsvärdet garanterar inte att så blir fallet. Kräver en mer komplex uträkning för att visualisera det. Ska se om jag kan få fram en begriplig kalkyl över det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Peguot e-208 Allure paketet 3422 kr/mån för 1500 mil/år. Valde till gummimattor och friktionsvinterdäck (vinterhjul går på 8k att köpa så jag tog det i avgiften) Försäkring inräknat i avgiften (289 kr). Så 2699kr + tillval och försäkring = 3422 kr/mån totalt.

Jag har inte slagit till än för det står mellan denna eller Renault Zoe (ca 3400 kr/mån inkl allt 1500 mil/år) eller en Hyundai Kona där det är svårt att få en prisuppgift inkl allt på nätet, man måste besöka försäljare.
Blir väl något dyrare än 208 och Zoe men man får mer för pengarna.
Vill ändå hålla nere månadskostnaderna och detta blir min första elbil så det är ett litet "expriment" så att säga just nu lutar det starkt åt e-208 då den går snabbare att ladda och är "mer bil", bättre komfort och känns mer vuxen.

Har själv beställt en e-208(i augusti) fast lagt till färg mer mil,försäkring och gummimattor men däcken köpte jag löst vid sidan bilen är beräknad att levereras i november så får se om jag får den då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Att elbilen inte slog igenom för hundra år sedan berodde på två faktorer:

1) Elnätet var inte dimensionerat för hög belastning. Miljöpartisterna var inte påtänkta än.
2) Elbilen var dyr och ansågs vara feminin! Yngre män föredrog tuffare och ljudligare bensinbilar när de började komma.

Lite synd, hundra år av utveckling av elbilen missades!

Nja, det stora problemet var ju energitätheten i bränslet/batterierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beamy:

Angående diskussionen privatleasing, så blev jag inspirerad av Auto Motor Sports sätt att räkna på det. För att motivera priset kan man räkna på kostnaden för leasing i förhållande till bilens kontanpris.

Exempel:
Skoda Enyaq IV 80
(6000 * 36)/600k = 0,36

Toyota RAV4 Laddhybrid
(6000 * 36)/500k = 0,43

Siffrorna går att diskutera, men det ger en hint. För Skodan skulle jag betala 36% av priset över 3 år, för Toyotan 43% (RAV4 verkar vara en ganska dyr bil vad gäller leasing).

Jag gissar lite på EV6:
(5000 * 36)/575k = 0,31

En till för skojs skull (Aygo):
(2000 * 36)/140k = 0,51

Ingen vetenskap precis, men en del dyrare bilar, speciellt elbilar, går att få till en helt ok leasingkostnad i förhållande till värdet/priset. Sen kan man fortsätta diskutera leasing kontra köp i all evighet.

Precis. Nackdelen med modellen är att leasingerbjudandena inte alltid är likvärdiga. Om service ingår eller ej, vinterdäck, försäkring och förstås hur långt man får köra. Men tittar man på erbjudanden som är likvärdiga, eller exempelvis lägger till kostnaden för ett serviceavtal eller försäkringen så blir det ju en bra jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Peguot e-208 Allure paketet 3422 kr/mån för 1500 mil/år. Valde till gummimattor och friktionsvinterdäck (vinterhjul går på 8k att köpa så jag tog det i avgiften) Försäkring inräknat i avgiften (289 kr). Så 2699kr + tillval och försäkring = 3422 kr/mån totalt.

Jag har inte slagit till än för det står mellan denna eller Renault Zoe (ca 3400 kr/mån inkl allt 1500 mil/år) eller en Hyundai Kona där det är svårt att få en prisuppgift inkl allt på nätet, man måste besöka försäljare.
Blir väl något dyrare än 208 och Zoe men man får mer för pengarna.
Vill ändå hålla nere månadskostnaderna och detta blir min första elbil så det är ett litet "expriment" så att säga just nu lutar det starkt åt e-208 då den går snabbare att ladda och är "mer bil", bättre komfort och känns mer vuxen.

Nu har jag inte tittat på hur priserna ser ut, men om 208 är intressant så är ju Corsa i grunden samma bil om det stuket passar bättre. PSA, numera Stellantis, köpte ju Opel av GM. En del irriterar sig ju en hel del på Peugots upplägg med ratten och instrumenten. För mig fungerar det åtminstone på den gamla 208:an (som dock har rundare ratt än den nya), men en del glllar det inte alls. Corsa har mer konventionell inredning i det avseendet.

(Sedan har ju PSA/Stellantis även de lite större "styltbilarna" 2008/e-C4/Mokka-E.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Nu har jag ju inte suttit i en än men ID4, Enyaq, Mach E, Model Y och mindre samt dyrare bilar går bort av olika anledningar.

Det som finns kvar är IX3 och Q4, IX3 en tusing dyrare per månad och Q4 (45) för samma pris.

Samtidigt går det inte komma ifrån att det är en KIA, såg en film på dess "Matrix"-helljus och det såg riktigt billigt ut. Kan tänka mig att det är ett genomgående tema om man synar funktioner och material i verkligheten, dvs du får mycket utrustning för pengarna men den funkar och känns därefter.

Det som talar för EV6 är drivlinan, snabbare laddning och något bättre prestanda.

Sitta i är väl ett bra test men du borde provköra innan du bildar dig en uppfattning. Har provkört Audi q4, Wv id.3,id.4, Tesla model S,X,3,Y, Skoda Enyaq samt BMW i3 och en hel drös med annan ursäkta ordvalet skit.. har själv Kia en E-niro som andra bil på leasing just nu. Utav alla dessa bilarna så förvånar de billgare. Älskar Audi och Q4an var ett nederlag. Hoppas deras A6 e-tron blir bättre. Den som lyckats bäst i mina ögon Tesla. Men blir tyvärr stympad av Eu och dess bestämmelser och regler. EV6an ska bli riktigt trevlig att provköra då det är deras första ebilsplatform och det sägs så mycket gott om den samtidigt som all denna konkurrens finns.

Summa sumarum så rekommenderar jag att provköra, testa infotainmentsystemen och vad den faktiska förbrukningen ligger på, service på bilarna.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Verkar som leasingpriserna på uppdaterade MG ZS EV kommit nu: 2400 kr/månaden är snuskigt billigt för vad man får
Förvisso bara 1000 kr billigare än en Marvel, så de var tvungna att lägga sig så pass lågt för att inte konkurrera ut sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Verkar som leasingpriserna på uppdaterade MG ZS EV kommit nu: 2400 kr/månaden är snuskigt billigt för vad man får
Förvisso bara 1000 kr billigare än en Marvel, så de var tvungna att lägga sig så pass lågt för att inte konkurrera ut sig själva.

De säger ju att de ska bli det mest sålda elbilsmärket 2022. Kan ju faktiskt bli så. Hejja MG.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Verkar som leasingpriserna på uppdaterade MG ZS EV kommit nu: 2400 kr/månaden är snuskigt billigt för vad man får
Förvisso bara 1000 kr billigare än en Marvel, så de var tvungna att lägga sig så pass lågt för att inte konkurrera ut sig själva.

Vad?? Jag trodde att den skulle hoppa upp gaska rejält i pris Då blir ju helt plötsligt den högintressant!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant jäkla dilemma så det inte är sant. Är otroligt sugen på en Kia Ev6, men en gång per år åker vi på bilsemester i Europa och ner till balkan. Blir extremt svårt och krångligt med en elbil. Har försökt kolla hyrbilar för tre veckor eller liknande men då känns det som man gör av med alla pengar (15.000:-) man tjänat in på en elbil vs fossildriven.

Någon som har något mer tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har ett sådant jäkla dilemma så det inte är sant. Är otroligt sugen på en Kia Ev6, men en gång per år åker vi på bilsemester i Europa och ner till balkan. Blir extremt svårt och krångligt med en elbil. Har försökt kolla hyrbilar för tre veckor eller liknande men då känns det som man gör av med alla pengar (15.000:-) man tjänat in på en elbil vs fossildriven.

Någon som har något mer tips?

Byt bil med en släkting/kompis den perioden?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har ett sådant jäkla dilemma så det inte är sant. Är otroligt sugen på en Kia Ev6, men en gång per år åker vi på bilsemester i Europa och ner till balkan. Blir extremt svårt och krångligt med en elbil. Har försökt kolla hyrbilar för tre veckor eller liknande men då känns det som man gör av med alla pengar (15.000:-) man tjänat in på en elbil vs fossildriven.

Någon som har något mer tips?

Definiera "extremt svårt och krångligt". Är det räckvidd och laddning du oroar dig för?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Byt bil med en släkting/kompis den perioden?

Ja det ligger väl närmast till hands kanske om jag hittar någon som är villig

Skrivet av Halogen:

Definiera "extremt svårt och krångligt". Är det räckvidd och laddning du oroar dig för?

Det är nog främst laddning. Speciellt när jag kommer ner till Bosnien så är det tack och hejdå med att ordna en snabbladdning

Men är väl främst snabbladdningen jag är tveksam till, att hitta en sådan i tid och inte behöva vänta 7h efter var 40:e mil eller liknande.

EDIT: Kollar jag dock kartan för Ionity-laddare dom som laddar bilen på 20min så finns de överallt genom hela Tyskland, Österrike, Slovenien osv. Men det tar stopp typ när du kommer in i Kroatien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Ja det ligger väl närmast till hands kanske om jag hittar någon som är villig

Det är nog främst laddning. Speciellt när jag kommer ner till Bosnien så är det tack och hejdå med att ordna en snabbladdning

Men är väl främst snabbladdningen jag är tveksam till, att hitta en sådan i tid och inte behöva vänta 7h efter var 40:e mil eller liknande.

EDIT: Kollar jag dock kartan för Ionity-laddare dom som laddar bilen på 20min så finns de överallt genom hela Tyskland, Österrike, Slovenien osv. Men det tar stopp typ när du kommer in i Kroatien

Men behöver du snabbladdning där då? Bor du på hotell eller i hus så borde det gå att ladda långsamt på plats och det borde räcka ganska bra, svårare om man bor i lägenhet kanske. Man kan förstås också flyga eller typ åka tåg dit, men sen är det förstås trevligt att ha bil på plats. Å andra sidan är det mycket billigare att hyra bil där nere än här uppe, speciellt om du kanske inte behöver bil hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Ja det ligger väl närmast till hands kanske om jag hittar någon som är villig

Det är nog främst laddning. Speciellt när jag kommer ner till Bosnien så är det tack och hejdå med att ordna en snabbladdning

Men är väl främst snabbladdningen jag är tveksam till, att hitta en sådan i tid och inte behöva vänta 7h efter var 40:e mil eller liknande.

EDIT: Kollar jag dock kartan för Ionity-laddare dom som laddar bilen på 20min så finns de överallt genom hela Tyskland, Österrike, Slovenien osv. Men det tar stopp typ när du kommer in i Kroatien

Kollade med appen ChargeFinder och det fanns en del i Slovenien. Kanske kan funka? 🙂

Eller ännu bättre är att kolla med a better route planner. Kanonbra tjänst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det stora problemet var ju energitätheten i bränslet/batterierna.

Nej det var inte problemet. Själva bilarna var lätta, men dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Nej det var inte problemet. Själva bilarna var lätta, men dyra.

Priset var en del. Såhär säger wikipedia om elbilar i början på 1900-talet.

After enjoying success at the beginning of the 20th century, the electric car began to lose its position in the automobile market. A number of developments contributed to this situation. By the 1920s an improved road infrastructure improved travel times, creating a need for vehicles with a greater range than that offered by electric cars. Worldwide discoveries of large petroleum reserves led to the wide availability of affordable gasoline, making gas-powered cars cheaper to operate over long distances. Electric cars were limited to urban use by their slow speed (no more than 24–32 km/h or 15–20 mph[37]) and low range (50–65 km or 30–40 miles[37]), and gasoline cars were now able to travel farther and faster than equivalent electrics.

Gasoline cars also overcame much of their negatives compared to electrics, in several areas. Whereas ICE cars originally had to be hand-cranked to start – a difficult and sometimes dangerous activity – the invention of the electric starter by Charles Kettering in 1912[43] eliminated the need of a hand starting crank. Further, while gasoline engines are inherently noisier than electric motors, the invention of the muffler by Milton O. Reeves and Marshall T. Reeves in 1897 significantly reduced the noise to tolerable levels. Finally, the initiation of mass production of gas-powered vehicles by Henry Ford brought their price down.[44] By contrast, the price of similar electric vehicles continued to rise; by 1912, an electric car sold for almost double the price of a gasoline car.[8]

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Marroak:

Sitta i är väl ett bra test men du borde provköra innan du bildar dig en uppfattning. Har provkört Audi q4, Wv id.3,id.4, Tesla model S,X,3,Y, Skoda Enyaq samt BMW i3 och en hel drös med annan ursäkta ordvalet skit.. har själv Kia en E-niro som andra bil på leasing just nu. Utav alla dessa bilarna så förvånar de billgare. Älskar Audi och Q4an var ett nederlag. Hoppas deras A6 e-tron blir bättre. Den som lyckats bäst i mina ögon Tesla. Men blir tyvärr stympad av Eu och dess bestämmelser och regler. EV6an ska bli riktigt trevlig att provköra då det är deras första ebilsplatform och det sägs så mycket gott om den samtidigt som all denna konkurrens finns.

Summa sumarum så rekommenderar jag att provköra, testa infotainmentsystemen och vad den faktiska förbrukningen ligger på, service på bilarna.

Alltså det är EV6 som jag inte suttit i av förklarliga skäl. Alla andra (som skulle kunna vara aktuella) har jag provkört.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit