Hur köper jag franska aktier?

Permalänk
Medlem

Hur köper jag franska aktier?

Hej alla !
Det är så att jag vill köpa en specifik fransk aktie.
Dock så finns den inte på t.ex Avanza.
Hur går jag till väga?

Permalänk
Medlem

Ring Avanza så kan deras mäklare mest troligt fixa det åt dig. Vill minnas att det är en avgift utöver courtaget som tillkommer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Du får ringa till dom och fråga varför den inte syns, allt är inte upplagt av någon anledning. Nordnet och avanza har tex olika papper synliga på olika marknader.

Permalänk
Medlem

Går att handla med Nordea, billigt dessutom, i princip lägst courtage bland bankerna. Dock ingen vettig app.
Edit: Courtage 0.09%, min 29kr för utländska aktier.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Du får ringa till dom och fråga varför den inte syns, allt är inte upplagt av någon anledning. Nordnet och avanza har tex olika papper synliga på olika marknader.

https://www.avanza.se/kundservice.html/737/vilka-marknader-ka...

"Vill du exempelvis handla en aktie som är noterad på Parisbörsen i Frankrike eller Frankfurtbörsen i Tyskland är du välkommen att handla de bolagen via våra mäklare, då de inte går att handla via hemsidan eftersom handel endast erbjuds via handelsplatsen Equiduct där."

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Går att handla med Nordea, billigt dessutom, i princip lägst courtage bland bankerna. Dock ingen vettig app.
Edit: Courtage 0.09%, min 29kr för utländska aktier.

Lägst courtage, tills du köper poster över 100k.

Permalänk
Medlem

Om du vill handla själv över nätet kan du testa degiro. De är en konkurrent till Avanza och Nordnet. 0.04% courtage på franska börsen om jag minns rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Går att handla med Nordea, billigt dessutom, i princip lägst courtage bland bankerna. Dock ingen vettig app.
Edit: Courtage 0.09%, min 29kr för utländska aktier.

Nordea är numera ett finskt bolag, kan vara bra att tänka på innan man börjar spara pengar där

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ernesto:

Nordea är numera ett finskt bolag, kan vara bra att tänka på innan man börjar spara pengar där

Fast vad påverkar det, rent praktiskt? De har ju likvärdigt skydd som svenska banker.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast vad påverkar det, rent praktiskt? De har ju likvärdigt skydd som svenska banker.

Jag vet inte, därför en av anledningarna att jag inte kör med dem.