Capture Card för att spela in, inte streama, utan Input Lag? (Displayport)

Permalänk

Capture Card för att spela in, inte streama, utan Input Lag? (Displayport)

An flera anledningar kan jag inte använda Shadowplay längre för att spela in gameplay. Mina tankar flyger nu åt Capture Cards men jag är inte så insatt.
Måste man ha ett kort där bildskärmen går igenom kortet eller går detta steg att skippa? Jag använder Displayport på mina skärmar och det ser ut som att HDMI är det som gäller för capture cards eftersom det också funkar för console.
Min prio är Input Lag. Jag vill inte känna av alls att jag spelar in. Med shadowplay kunde jag känns av det. Samt 1080p60fps. Högre fps hade varit grymt men 60 verkar vara cap?

Permalänk
Medlem

Använd programmet streamlabs för att spela in.
Är ett program för att streama, men kan även spela in direkt till hårddisk (vilket ju är det du vill göra)
Är gratis och lätt att använda. Kör du Nvidia RTX-kort kan du använda new envenc encodern för minimal prestandaförlust.

Tror du kan välja framerate i streamlabs, men jag skulle inte gå över 60.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Det är som OBS antar jag? Jag brukar få input lag eftersom jag bara har en dator. Min dator är ändå helt okej men eftersom det är en process så känner jag av att musen inte är lika crisp. Därför jag sneglar lite på streaming-kort.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ChrisMANEY:

Det är som OBS antar jag? Jag brukar få input lag eftersom jag bara har en dator. Min dator är ändå helt okej men eftersom det är en process så känner jag av att musen inte är lika crisp. Därför jag sneglar lite på streaming-kort.

Vad har du för komponenter?
Det kan ju bero på inställningarna i obs som ställer till det för dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för komponenter?
Det kan ju bero på inställningarna i obs som ställer till det för dig

Jo det är väl sant. Men eftersom även Shadowplay ger input lag så OBS har jag provat och det kändes likadant som Shadowplay.
3900x, 32GB, 2080ti

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ChrisMANEY:

Jo det är väl sant. Men eftersom även Shadowplay ger input lag så OBS har jag provat och det kändes likadant som Shadowplay.
3900x, 32GB, 2080ti

Ok, vad kör du för inställningar i OBS?

Det jag känner till är att Geforce experiance overlay ibland ställer (ställde?) till det med OBS så testa att stänga av det.

Se om det gör någon skillnad att byta mellan x264 och nvenc samt byta mellan ”screen Capture” och ”game capture”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Ok, vad kör du för inställningar i OBS?

Det jag känner till är att Geforce experiance overlay ibland ställer (ställde?) till det med OBS så testa att stänga av det.

Se om det gör någon skillnad att byta mellan x264 och nvenc samt byta mellan ”screen Capture” och ”game capture”

Jag har tyvärr redan provat detta (för ett år sedan) och då med input lag men det är mycket möjligt att det är fixat nu. Men jag tänker ändå att detta är en process som landar på datorn och då är input lag oundvikligt och helst vill jag nog flytta bort den till ett capture card. Men det kanske inte går då om jag sitter på Displayport?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag har tyvärr redan provat detta (för ett år sedan) och då med input lag men det är mycket möjligt att det är fixat nu. Men jag tänker ändå att detta är en process som landar på datorn och då är input lag oundvikligt och helst vill jag nog flytta bort den till ett capture card. Men det kanske inte går då om jag sitter på Displayport?

Nu är jag väldigt dåligt insatt i capturekort och för mig är det hårdvara för att ”fånga” en källa utanför datorn, i.e man behöver fortfarande mjukvara för att spela in källan om man inte kör det till en separat inspelare….och här tappar jag kollen helt, typ

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om shadowplay är korrekt inställt ska det inte ge input lag alls, för det tar från din framebuffer istället för att injecta i spelet.

Gå till shadowplay settings menyn (ctrl+alt+z) tryck på kugghjulet sen så skrollar du ner till "Integritetskontroll" (eller privacy något på engelska)
Där hittar du bara en inställning som är "Skrivbordsinspelning" stäng av den funktionen, och spela in när du spelar igen.
Då ska det inte gå att ha någon extra inputlag alls.
För inspelningen använder din framebuffer istället, så spelet behöver inte vänta på att shadowplay ska spela in en frame.
Vet att inställningen känns kontraintuitivt, men det är så det funkar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Om det ska göra någon akillnad ska capture cortet vara anslutet till en annan dator i genstörre ära att ha det i samma dator och ändå låta den göra jobbet.

Sen kan du sätta kortet i en annan hdmi port eller displayport på grafikkortet till fångstkortet så dyker den upp aom en extra display och så kan du sen välja att visa samma bild på bägge "skärmarna" i windows och spela in på den sekundära datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Har du HDMI ut på din dator så behöver du bara en SSD inspelare med HDMI in som fixar formatet din dator skickar ut.

Här är en för 1080 men det finns andra sorter och (även andra märken) för 4k

Ett fångstkort i en annan dator som bara spelar in funkar som sagt också men det kortet måste också fixa det som speldatorn skickar ut.