Permalänk
Inaktiv

Det finns väl både vägg och takfästen för projektorer så man slipper bygga lådor som då behöver kylning/fläktar. Projektorn i sig är ju mycket finare designad än en låda dessutom.

Permalänk
Medlem

Har en helt passiv hush-box till min projektor. Har haft den nu i flera år och nästan tusen timmar in på lampan så kan jag bara konstatera att det fungerar riktigt bra.

Extremt basic skiss över det hela, men är byggd i 10mm MDF, klädd invändigt med självhäftande pyramidskum från Biltema som både täpper till runt om projektorn så att luften ej kan cirkulera mellan till/frånluft samt dämpar ljudet.

Summa summarum, sitter jag i soffan hör jag i princip ej projektorn längre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon317915:

Det finns väl både vägg och takfästen för projektorer så man slipper bygga lådor som då behöver kylning/fläktar. Projektorn i sig är ju mycket finare designad än en låda dessutom.

Man bygger en låda för att få det tystare, helst placerar man projektorn i ett annat rum men det är ofta svårt att göra så hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Det finns väl både vägg och takfästen för projektorer så man slipper bygga lådor som då behöver kylning/fläktar. Projektorn i sig är ju mycket finare designad än en låda dessutom.

Jag var tvungen att flytta projektorn till köket för att kunna få större bild. Då vill jag gömma den i en låda så den även blir tystare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan tex använda en sådan här nätdel https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...
Inetfläkten drar ca 2W vid full fart så en sån där nätdel klarar driva 8-10 fläktar om man ska ha lite marginaler så att man även klarar startströmmen.

Resistorer har man för att sänka spänningen men har man en nätdel som kan ändra utspänning så behöver man inte använda resistorer utan då ställer man in en lägre utspänning på nätdelen så roterar fläkten långsammare och blir tystare. Troligen räcker det för jag tror inte det finns nått behöv av att kunna styra fläktarna individuellt utan alla kan köras lika.
Inetfläkten startar vid 6volt och nätdelen kan ge 6, 7,5, 9 och 12V så du har möjlighet att ha 4 olika varvtal utan att använda nån resistor genom att ändra spänningen på nätdelen.

Kan jag koppla fläktarna direkt till nätdelen du länkar. Så det är bara den jag behöver plus ett antal fläktar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Kan jag koppla fläktarna direkt till nätdelen du länkar. Så det är bara den jag behöver plus ett antal fläktar?

Ja i princip, det går bra att klippa av kontakterna och koppla ihop det via en plint om du inte skaffar kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Nu är jag tillbaka och det börjar verkligen bli aktuellt för mig att fixa detta då jag hör hur projjen efter ett tag går upp i varv för den är för varm. Inte bra!

Din första länk går till en fläkt som har denna kontakt?
UK 3-polig 220-240 V AC väggkontakt (typ G).

Behöver jag då skaffa en adapter till "svenskt" uttag? Det kanske inte är några problem men bara så jag köper rätt saker.

Skaffade själv AC Infinity. Byggt en större media-låda för nätverket/NAS, lite lull lull och en backup-dator.

Fungerar jättebra. Satt tempsensorn högst upp, som du sedan kan styra fläktarna med. En i botten och en högst upp.

Kan länka bild om ett tag lite dyr lösning men blir riktigt bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Skaffade själv AC Infinity. Byggt en större media-låda för nätverket/NAS, lite lull lull och en backup-dator.

Fungerar jättebra. Satt tempsensorn högst upp, som du sedan kan styra fläktarna med. En i botten och en högst upp.

Kan länka bild om ett tag lite dyr lösning men blir riktigt bra.

https://i.imgur.com/c1Zm03o_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Men tack!
Det ser ju fantastiskt ut. Kul att höra någon som byggt liknande konstruktion.

Hur bytte du AC-adaptern så den fungerar för svenskt uttag?

Jag har beställt från Amazon nu. En AV I-fläkt plus kit med ytterligare fläkt och termostat-displayen som jag tror du har.

Permalänk
Skrivet av Pretorian24:

Men tack!
Det ser ju fantastiskt ut. Kul att höra någon som byggt liknande konstruktion.

Hur bytte du AC-adaptern så den fungerar för svenskt uttag?

Jag har beställt från Amazon nu. En AV I-fläkt plus kit med ytterligare fläkt och termostat-displayen som jag tror du har.

den verkar ju använda sig av vanlig UK 3 pin elkontakt så borde bara vara en fråga om att klippa kontakten och montera en vanlig svensk kontakt.

UK har lite annorlunda elstandard än hos oss där nätet i väggarna ofta kan vara avsäkrat med en gigantisk säkring för hela huset och sedan är varje produkt avsäkrad i kontakten vilket inte behövs i sverige iom att vi delar upp elnätet direkt i säkringsskåpet istället för att köra ett ringnät för hela byggnaden.

men jag reserverar mig för att ev kan ha fel i detta då jag inte hittar någon vettig instruktion på hur den faktiskt ska kopplas in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Men tack!
Det ser ju fantastiskt ut. Kul att höra någon som byggt liknande konstruktion.

Hur bytte du AC-adaptern så den fungerar för svenskt uttag?

Jag har beställt från Amazon nu. En AV I-fläkt plus kit med ytterligare fläkt och termostat-displayen som jag tror du har.

Kan du länka exakt vad det är för modell du skaffat eller fixa bra bilder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du länka exakt vad det är för modell du skaffat eller fixa bra bilder ?

Här är det jag beställt:
https://www.amazon.se/gp/product/B00QFWLGPU/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Här ser du kabeln som jag gärna byter till "svensk":

Permalänk

tror kontakten på bilden är en US kontakt dvs inte den du får med i paketen om beskrivningen stämmer.

men hur som helst så om det är en väggvårta dvs ej bytbar kontakt så borde den gå att byta mot en generic adapter med eu plug som levererar rätt spänning och samma eller mer ström och har rätt kontakt.

alternativt en UK reseadapter t.ex.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B078XHP2TG/ref=sr_1_2?dchild=1&...

är beskrivningen fel och den kommer med us plug så måste ev hela adaptern bytas beroende på om det är en universal 110-240V adapter (går att köra med adapter) eller en 110V endast adapter där endast 110V adaptern inte kommer fungera i våra uttag utan isf måste bytas ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Den kommer väl med en väggbula med usbkontakt för strömmen till fläkten ?

I så fall behöver du en ny usbnätdel om det inte går att byta kontakten på väggbulan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror kontakten på bilden är en US kontakt dvs inte den du får med i paketen om beskrivningen stämmer.

men hur som helst så om det är en väggvårta dvs ej bytbar kontakt så borde den gå att byta mot en generic adapter med eu plug som levererar rätt spänning och samma eller mer ström och har rätt kontakt.

alternativt en UK reseadapter t.ex.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B078XHP2TG/ref=sr_1_2?dchild=1&...

är beskrivningen fel och den kommer med us plug så måste ev hela adaptern bytas beroende på om det är en universal 110-240V adapter (går att köra med adapter) eller en 110V endast adapter där endast 110V adaptern inte kommer fungera i våra uttag utan isf måste bytas ut.

Jag tror du har rätt, att bilden jag skickade som kommer direkt från AC Is webb är den amerikanska, och den jag får är den som står i beskrivningen som är UK.
Den strömkabeln jag får med sitter inte fast i styrenheten utan den kopplar jag in som man ser på denna bild:

Jag kan väl "bara" köpa en sån fast för svenska uttag typ denna?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den kommer väl med en väggbula med usbkontakt för strömmen till fläkten ?
https://i.imgur.com/KuY6WXD.png
I så fall behöver du en ny usbnätdel om det inte går att byta kontakten på väggbulan.

USB-ingångarna på styrenheten är endast för medföljande USB-fläktar. Strömmen kommer via en liten runt AC-adapter. Är det den som behöver en "bula" som du skriver?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

USB-ingångarna på styrenheten är endast för medföljande USB-fläktar. Strömmen kommer via en liten runt AC-adapter. Är det den som behöver en "bula" som du skriver?

Kan du posta en bild på din nätdel och se till att även märkningarna syns ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du posta en bild på din nätdel och se till att även märkningarna syns ?

Jag väntar på leverans av allting men vill gärna förbereda så mycket det går.

Enligt specen här: https://www.amazon.se/gp/product/B00QFWLGPU/ref=ppx_yo_dt_b_a...
... står det såhär: incl. UK 3 Pin 220-240V AC Wall Plug (Type G).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag väntar på leverans av allting men vill gärna förbereda så mycket det går.

Enligt specen här: https://www.amazon.se/gp/product/B00QFWLGPU/ref=ppx_yo_dt_b_a...
... står det såhär: incl. UK 3 Pin 220-240V AC Wall Plug (Type G).

Denna är det väl ?
https://www.acinfinity.com/component-cooling/cabinet-fan-syst...
Enligt manualen är det en usb-väggbula till den.
https://www.acfdserver.com/manuals/20201013_AIRPLATE%20T%20SE...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja nu såg jag. Det är väl bra? Då kan jag bara byta själva bulan till svensk?

You can power the fan unit by
plugging the unit’s USB male
connector into a standard USB
port, or plugging the USB male
connector into the included
power adapter through an outlet.
Then plugging the adapter into
an outlet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Ja nu såg jag. Det är väl bra? Då kan jag bara byta själva bulan till svensk?

You can power the fan unit by
plugging the unit’s USB male
connector into a standard USB
port, or plugging the USB male
connector into the included
power adapter through an outlet.
Then plugging the adapter into
an outlet.

Ja eller så kan du koppla en usbkabel till en annan passande nätdel, tänk bara på att nätdelen ska klara effekten och lite till, vet inte exakt vad det drar men kontrollern verkar kunna driva 10W så minst 2A på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja eller så kan du koppla en usbkabel till en annan passande nätdel, tänk bara på att nätdelen ska klara effekten och lite till, vet inte exakt vad det drar men kontrollern verkar kunna driva 10W så minst 2A på nätdelen.

Är det ”usb-nätdel” jag ska söka på för att hitta rätt?

Permalänk
Skrivet av Pretorian24:

Är det ”usb-nätdel” jag ska söka på för att hitta rätt?

troligen kommer en vanlig USB-laddare till en telefon fungera som klarar att leverera minst lika mycket ström som orginaladaptern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Är det ”usb-nätdel” jag ska söka på för att hitta rätt?

Ja eller om du fixar så du får passande usbkontakt kan du välja nån annan som klarar 5V dc och minst 2A.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Satan vad ni hjälper mig!
Det uppskattas verkligen. Jag hoppas jag får detta att fungera och att min projektor kommer vara lite svalare (eller mindre varm).

Jag har en annan nöt att knäcka och det har med att få strömkontakt till lådan. När jag byggde den och fick hjälp av elektriker så drog vi endast EN kabel med ström som går direkt till projektorn.
För att slippa dra en till i väggen (det är svårt att komma åt där) undrar jag om jag kan koppla kabeln som nu ger ström till projektorn till en "splitter" istället. Då kan jag sen koppla sladd från den till projektorn och en sladd till nya fläktsystemet.

Den sladd jag har till projektorn har denna kontakt:

Vet inte vad den typen heter men den vill jag kunna koppla till vad jag kallar grenuttag för att slippa dra en till sladd i väggen.

Permalänk

Visst borde jag kunna skaffa denna för just det? Då kan jag koppla kabeln jag nu har till projektorn till detta grenuttag istället.
https://www.dustinhome.se/product/5011121858/ups-power-strip-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Men tack!
Det ser ju fantastiskt ut. Kul att höra någon som byggt liknande konstruktion.

Hur bytte du AC-adaptern så den fungerar för svenskt uttag?

Jag har beställt från Amazon nu. En AV I-fläkt plus kit med ytterligare fläkt och termostat-displayen som jag tror du har.

Tack!

Jag körde egentligen bara en rese-adapter. Den här körde jag.

Ja, du kan bara köra ett grenuttag. Köp ett på Ikea eller närmaste butik.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Satan vad ni hjälper mig!
Det uppskattas verkligen. Jag hoppas jag får detta att fungera och att min projektor kommer vara lite svalare (eller mindre varm).

Jag har en annan nöt att knäcka och det har med att få strömkontakt till lådan. När jag byggde den och fick hjälp av elektriker så drog vi endast EN kabel med ström som går direkt till projektorn.
För att slippa dra en till i väggen (det är svårt att komma åt där) undrar jag om jag kan koppla kabeln som nu ger ström till projektorn till en "splitter" istället. Då kan jag sen koppla sladd från den till projektorn och en sladd till nya fläktsystemet.

Den sladd jag har till projektorn har denna kontakt:
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/221732_39229.tif?ref=653248067E&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Vet inte vad den typen heter men den vill jag kunna koppla till vad jag kallar grenuttag för att slippa dra en till sladd i väggen.

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-grenuttag-m-4-hal-och-2-u...
En sån kanske passar dig så får du även usb på 2,4A

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja men jag behöver sån som får strömmen via c13-kontakt och inte vanlig två hål i väggen-kontakt. Såna behöver jag på själca grendosan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Ja men jag behöver sån som får strömmen via c13-kontakt och inte vanlig två hål i väggen-kontakt. Såna behöver jag på själca grendosan.

Byt ut kabeln som går till projektorn och montera en grendosa som går in i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Ja men jag behöver sån som får strömmen via c13-kontakt och inte vanlig två hål i väggen-kontakt. Såna behöver jag på själca grendosan.

Något sånt här du menar? Väldigt dyrt för ändamålet kan jag tycka.

Från eluttaget så kör du grendosan från Ikea/kjell. Sedan därifrån kör du strömmen till projektor och kylning.

Du ska ju bara ha C13 till projektorn?

Typ denna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |