Problem med port forwarding... kanske...

Permalänk
Medlem

Problem med port forwarding... kanske...

Hej!

Försöker öppna min ASUS RT-AC87U men det vill sig inte, tror jag.
Historien är att jag har haft samma router öppen för att komma åt Home Assistant med en duckdns-adress förut utan problem. Satt då med en bryggad Telia ADSL-router bakom min ASUS. Skilnaden är nu att jag har bytt till Telia 4G med en ZTE MF286D som är bryggad.
Har testat med canyouseeme.org men mina portar syns inte.
Min fundering är om man behöver fundera på NAT loopback-problem, som jag har förstått kan vara en issue med 4G-routrar, med en bryggad isp-router eller löser man med bryggningen?
Vet inte riktigt var i min setup jag ska börja felsöka.

Tacksam för hjälp!

/J

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om du verkligen får publik IP-adress med mobilt bredband, det är inte så vanlig.
Och om du inte får de så kommer du aldrig få port forward att fungera.

Permalänk

Är det bara HASS du vill komma åt skulle jag köra https://www.nabucasa.com/, annars kan du ju brygga via en VPS/server med fast publikt IP med en Wireguard tunnel. Jag kör en wg tunnel till mina föräldrars HASS instans som endast har mobilt bredband tillgängligt från min server med traefik, känns ganska rappt faktiskt.

Permalänk
Medlem

För att ta reda på om du får Publik ip-adress eller inte så jämför du 4G-routerns IP-adress på WAN-interacet med IP-adressen du får på canyouseeme.org.
Är det samma IP-adress så får du publik IP-adress, annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Frågan är ju om du verkligen får publik IP-adress med mobilt bredband, det är inte så vanlig.
Och om du inte får de så kommer du aldrig få port forward att fungera.

Skrivet av MatsNilsson:

Är det bara HASS du vill komma åt skulle jag köra https://www.nabucasa.com/, annars kan du ju brygga via en VPS/server med fast publikt IP med en Wireguard tunnel. Jag kör en wg tunnel till mina föräldrars HASS instans som endast har mobilt bredband tillgängligt från min server med traefik, känns ganska rappt faktiskt.

Jäklar! Det tänkte jag inte på. Ingen publik adress 😞
Jag får kanske titta på Nabu casa. Är det den lättaste lösningen? Jag är, som kanske märks, inget proffs på sånt här 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av johlar76:

Jäklar! Det tänkte jag inte på. Ingen publik adress 😞
Jag får kanske titta på Nabu casa. Är det den lättaste lösningen? Jag är, som kanske märks, inget proffs på sånt här 🙄

Du kan ju annars som sagt avnända VPN, jag använder själv AzireVPN och där får man bublika IP-adresser utan extra kostnad.

Permalänk
Skrivet av johlar76:

Jäklar! Det tänkte jag inte på. Ingen publik adress 😞
Jag får kanske titta på Nabu casa. Är det den lättaste lösningen? Jag är, som kanske märks, inget proffs på sånt här 🙄

Har du råd att avvara 5$/mån så tycker jag det är en väldigt lätt lösning. Du sparar lätt in det i tid på att underhålla en VPS som brukar kosta typ 5$/mån... Jag har publikt IP hemma och en wg server som ändå är på så det gick rätt smidigt för mig att tunnla trafiken genom den istället.

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl inte $5 ett problem, men man är ju lite småsnål så en gratislösning hade ju varit trevligt 😄
Jag ska suga lite på karamellen.
Tack för era synpunkter! Uppskattas!