Datorn går i boot-loop när jag uppgraderar RAM?

Permalänk
Medlem

Datorn går i boot-loop när jag uppgraderar RAM?

jag försöker uppgradera mitt system 32GB ram.

Just nu kör jag:

I5 8600k
2x8GB 2666MHz RAM
Gigabyte Z370N WIFI
EVGA 1080TI

Jag köpte 2x16GB 3200MHz Patriot ram för att uppgradera systemet till 32GB. Jag återställde UEFI/BIOS innan jag gjorde något, allt är i standardinställningar.

När jag kopplar in de två nya ram-stickorna startar inte datorn, den går i en startcykel/boot-loop:

Fläktarna snurrar upp i några sekunder, datorn stänger av sig själv, sätts på igen och loopar så här om och om igen. Ingenting visas på skärmen.

Så naturligtvis trodde jag att en av de ram-sticks jag har är paj, men om jag lämnar en av mina 8GB ram-stickor i och ersätter den andra med en av de nya... då startar allt fint. UEFI rapporterar 24GB och standardhastigheten 2400MHz har ställts in. Jag körde memtest och det gick bra. Jag har testat detta i alla möjliga kombinationer:

DDR_SLOT1: 8GB
DDR_SLOT2: 16GB sticka 1..............Funkar

DDR_SLOT1: 8GB
DDR_SLOT2: 16GB sticka 2..............Funkar

Vid det här laget är jag säker på att ram-stickorna jag har köpt är ok. Jag har också provat att byta ut DDR-platserna så att 16GB är i DDR_SLOT1 och 8GB är i DDR_SLOT2, detta startar också bra, funkar och klarar alla tester.

Men så fort jag bestämmer mig för att byta ut båda platserna till 16 GB varsinn sker startcykeln igen. Jag är förbryllad, jag har provat allt jag kan komma på, återställt CMOS, lämnat datorn avstängd, tagit bort GPU. Jag har byggt och uppgraderat massvis datorer under hela min tid (minst 50+ byggen) men har aldrig stött på ett så envist ram problem!

Någon som har något tips?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat till senaste BIOS?

Något annat du skulle kunna testa är att manuellt ställa in hastigheten på minnena i BIOS till t.ex. 2400, istället för att köra på auto. Moderkortet kanske inte gillar minnenas SPD-profil när du kör på auto, och när du blandar minnen så struntar moderkortet troligtvis i SPD-profilen eftersom minnena då har olika profiler. Det är ingen fullständig lösning, men kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du uppgraderat till senaste BIOS?

Något annat du skulle kunna testa är att manuellt ställa in hastigheten på minnena i BIOS till t.ex. 2400, istället för att köra på auto. Moderkortet kanske inte gillar minnenas SPD-profil när du kör på auto, och när du blandar minnen så struntar moderkortet troligtvis i SPD-profilen eftersom minnena då har olika profiler. Det är ingen fullständig lösning, men kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.

Provade även detta men blev fortfarande samma resultat, jag gav upp. Bytte ut paret mot ett par corsair med samma specs, funkar galant

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600