Permalänk
Medlem

Chassi med fläkt emot GPU

Finns hur många chassi som helst med vad de kallar optimala luftflöden osv. Men i min erfarenhet är oftast bästa lösningen t.ex. en fläkt direkt emot GPU antingen underifrån alternativt ifrån dörren, men jag hittar inga sådana chassin längre. Jag vill ha en modernt medium- eller full-tower med fläkt "för gpu" så att säga.

Någon som vet varför de inte finns längre? (Ska alla kidz ha glasdörrar? Verkligen inget nödvändigt för mig)
Och kanske någon som kan rekommendera ett chassi?

Permalänk

Enligt min erfarenhet så brukar avsaknaden av utluft under gpu vara problemet.

speciellt stora GPUer som i princip blockerar all luft från att lämna utrymmet under grafikkortet i kombination av värmevisp kylning utan utsug.

och finns 2 lösningar på problemet

1. Vänd nätaggregatet (om det är placerat i botten under gpu och har hål för att använda psun som luft evakuering i chassit).
resultat: något varmare psu men du slipper rensa insugsfiltret till psu konstant och bättre luftcirkulation under gpu´n.

2. montera en utsugsfläkt i de tomma pci-e platserna.

själv kör jag en liknande lösning som i videon fast utan tratten mot gpu och fläkten vänd som exhaust istället då 1 av mina 2 frontfläktar i princip blåser all sin luft under gpu.

sänkte tempen ungefär 5°c vid load nu när jag i princip har en separat vindtunnel under gpun där frisk luft konstant passerar under det.

men har du bra cirkulation runt gpu över lag så är ju major hardwares lösning en bra idé för chassin utan insug vid gpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows