PS Now på PC, kontrollern funkar inte?

Permalänk

PS Now på PC, kontrollern funkar inte?

Jag sitter med både en orginal PS4 och PS5 kontroll, jag kopplar båda via kabel till min stationära dator och försöker starta spel via PS Now klienten, den klagar på att jag måste koppla in en godkänd kontroller. Vafan?

Vad behöver jag göra?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Har du något tästprogram så du vet att kotrollen är ansluten till datorn och du vet att den fungerar i anndra program?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Har du något tästprogram så du vet att kotrollen är ansluten till datorn och du vet att den fungerar i anndra program?

Nej, inget sånt.
Jag antog att man kunde ladda hem PS now klienten till pcn, koppla in kontrollen och köra. Ser inga anvisningar från Playstation kring hur dom tycker att jag ska göra heller.

Samma fenomen sker även på min laptop nu när jag testade där.

Har alltså testat med både en ps5 och en ps4 kontroll.

Enormt frustrerande. Klienten bara säger till mig att koppla in en kompatibel handkontroll.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Syns den på Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Enheter och skrivare ?

Permalänk
Medlem

provat annan kabel?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Nej, inget sånt.
Jag antog att man kunde ladda hem PS now klienten till pcn, koppla in kontrollen och köra. Ser inga anvisningar från Playstation kring hur dom tycker att jag ska göra heller.

Samma fenomen sker även på min laptop nu när jag testade där.

Har alltså testat med både en ps5 och en ps4 kontroll.

Enormt frustrerande. Klienten bara säger till mig att koppla in en kompatibel handkontroll.

Okej.
Tästat (om du kan) att ansluta de trådlöst via blåtand?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej.
Tästat (om du kan) att ansluta de trådlöst via blåtand?

Testat*

Finns inget nativestöd för PS4/PS5-kontroller över bluetooth till PC. Du kan ansluta dem men sedan behöver du t.ex. DS4Win för att det ska funka bra. Om du t.ex. ska spela Bloodborne som använder touchpaden för gesturer ibland så är det sladd som gäller.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Testat*

Finns inget nativestöd för PS4/PS5-kontroller över bluetooth till PC. Du kan ansluta dem men sedan behöver du t.ex. DS4Win för att det ska funka bra. Om du t.ex. ska spela Bloodborne som använder touchpaden för gesturer ibland så är det sladd som gäller.

Jag använder sladd.
Har testat olika sladdar och olika kontrollerar och olika datorer.

Det ska väl bara vara att koppla och köra?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Jag använder sladd.
Har testat olika sladdar och olika kontrollerar och olika datorer.

Det ska väl bara vara att koppla och köra?

Japp. PS Now till PC ska installera drivrutiner som får DS4-kontrollern att funka över sladd. Ska bara vara att koppla in och köra. Testat annan kabel och/eller annan port?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Japp. PS Now till PC ska installera drivrutiner som får DS4-kontrollern att funka över sladd. Ska bara vara att koppla in och köra. Testat annan kabel och/eller annan port?

Japp, som sagt, tre olika sladdar, två olika datorer och två olika kontrollers. Alla med samma resultat, dvs att PS now klienten säger åt mig att ansluta en kompatibel handkontroll när jag försöker starta ett spel.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Japp, som sagt, tre olika sladdar, två olika datorer och två olika kontrollers. Alla med samma resultat, dvs att PS now klienten säger åt mig att ansluta en kompatibel handkontroll när jag försöker starta ett spel.

Sorry, missade att du skrev det redan innan jag frågade.

Endast DS4 stödjs alltså av PS Now, inte PS5-kontrollern. Är det en Dual Shock 4 ska det bara bara att köra… men även en Xbox-kontroller fungerar, fast då utan gyro och touchpad. Så körde jag tidigare innan jag köpte en DS4. Så det är märkligt att det inte fungerar för dig. Du skulle kunna prova att ansluta med Bluetooth och sedan emulera en Xbox-kontroller med DS4Win: https://github.com/Ryochan7/DS4Windows/releases

Krångligt och kanske onödigt, men funkar förmodligen. Du kan helt utesluta att PS5-kontrollern ska fungera då den är explicit inkompatibel med PS Now och du har uteslutit de flesta övriga faktorer så det faller egentligen på att något skulle vara fel med din DS4.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

ser att det finns 2 olika versioner av DS4 kontrollen

DualShock 4

och

DualShock 4 V2

vet inte riktigt vad skillnaden är men kanske något med att det bara är den ena versionen som stöds?

gissar mig till att V2 är en nyare variant ev med annorlunda hårdvara/mjukvara

EDIT

Icke V2 versionen kan inte komunisera via USB utan bara via trådlöst och usbporten är bara för laddning.

så har du en sk V1 så är det nog därför den inte känns av fick jag fram när jag googlade.

saxat från wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/DualShock

In early September 2016, Sony confirmed a second version of DualShock 4 controllers, known as the DualShock Version 2 (CUH-ZCT2), which hosts slight improvements over the original DualShock 4, including USB communication, improved triggers and joysticks, a longer battery life and the ability to see the light bar from the top of the touchpad. It released on September 15, 2016

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser att det finns 2 olika versioner av DS4 kontrollen

DualShock 4

och

DualShock 4 V2

vet inte riktigt vad skillnaden är men kanske något med att det bara är den ena versionen som stöds?

gissar mig till att V2 är en nyare variant ev med annorlunda hårdvara/mjukvara

Den nyare versionen har mindre "störande ljus" i mitten på handkontrollen samt marginell skillnad i batteritid.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Den nyare versionen har mindre "störande ljus" i mitten på handkontrollen samt marginell skillnad i batteritid.

verkar inte gå att usb ansluta en icke V2 heller.
https://en.wikipedia.org/wiki/DualShock

In early September 2016, Sony confirmed a second version of DualShock 4 controllers, known as the DualShock Version 2 (CUH-ZCT2), which hosts slight improvements over the original DualShock 4, including USB communication, improved triggers and joysticks, a longer battery life and the ability to see the light bar from the top of the touchpad. It released on September 15, 2016

så är det en kontroll från innan sep 2016 är det en V1 och kör den trådlöst även om usbkabeln är inpluggad och usbkabeln är bara för laddning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows