Vilken är den mest kompatibla Zigbee huben?

Permalänk
Medlem

Vilken är den mest kompatibla Zigbee huben?

Hej
Sitter idag med en setup av telldus 433mhz plugs och ett par wifi lampor, men går i tankarna och gå över till Zigbee men funderar på vilken tillverkares hub som är mest kompatibel olika tillverkare emellan, t. ex en Philis Hue hub om den är kompatibel med IKEAs trådfri, Lidls lampor o.s.v.
Skulle gärna slippa att för många appar/hubbar att växla mellan utan vill helst ha allt på ett ställe om möjligt.

Tanken är att gå på en Philis Hue hub då den verkar vara stabil och pålitlig samt deras UI ser ut att vara enkelt och smidigt.

Finns de andra eller kanske till och med bättre alternativ man borde kika på istället, vill gärna ha de så enkelt som möjligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Lampor är inga problem värre är det med t.ex IKEAS rullgardiner då måste man ha IKEAS egna gateway .
Jag föredrar Philips Hue det fungerar bra tycker jag. Man kan bygga eget med t.ex (hass.io) då kan du styra det mesta från ett system men det kräver att du investerar tid för att lära dig hur allt fungerar.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken som anses bäst, men jag kör två hubbar, Hue och Smartthings med produkter (lampor, rörelsesensorer, fuktmätare, eluttag, kameror, knappar, etc) från Xiaomi, Philips, Ikea, Aotec, m fl. Det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vet inte vilken som anses bäst, men jag kör två hubbar, Hue och Smartthings med produkter (lampor, rörelsesensorer, fuktmätare, eluttag, kameror, knappar, etc) från Xiaomi, Philips, Ikea, Aotec, m fl. Det fungerar utmärkt.

Klarar den att uppgradera FW på grejerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RPi med Home Assistant och en Conbee II. Sedan när Thread och Matter är moget kommer det bara funka (wifi) och för Thread behöver du bara köpa till en USB-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Klarar den att uppgradera FW på grejerna?

Nja, Hue klarar i alla fall Philips grejer och Smartthings tar Samsungs (och kanske också Aeotecs nya?).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man få gå på två hubbar, det ju dumt att låsa in sig också till en viss del.

En annan sak jag kom och tänka på också, hur funkar det med fjärrkontroller olika tillverkare emellan går det att använda hue fjärr till trådfri och tvärtom o.s.v. eller är man helt låst där, att man måste ha respektive hub?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Det verkar som att man få gå på två hubbar, det ju dumt att låsa in sig också till en viss del.

En annan sak jag kom och tänka på också, hur funkar det med fjärrkontroller olika tillverkare emellan går det att använda hue fjärr till trådfri och tvärtom o.s.v. eller är man helt låst där, att man måste ha respektive hub?

Jag kör flera olika hubbar men samtliga är kopplade till HomeKit (Apple) som finns i min AppleTV (som agerar hub/sambandscentral) så för mig fungerar allt med mobilen, kontroll etc. då det styrs genom HomeKit.

Permalänk

Jag rekommenderar zigbee2mqtt:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/getting-started/#prerequisit...
gärna med något kraftfullare än en rpi. Tex en nuc eller annan SFF-dator.

Permalänk
Medlem

skulle säga smartthings eller möjligen en vera plus om du klarar att manuellt ställa in zigbee enheten.
annars är det ha med en zigbee pinne, personligen skulle jag dock inte köra protokollen direkt i ha
det är varken snabbt eller stabilt jämfört med en vettig hubb, å andra sidan är zigbee inte direkt stabilt ändå

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.