Isaac Asimov på Lettermans show 1980

Permalänk
Medlem

Isaac Asimov på Lettermans show 1980

Intressant intervju med Isaac Asimov i Lettermans show anno 1980. Man får en inblick i personen Asimov. Han gör också en del intressanta förutsägelser om bl.a genteknik, om informationsssamhället, och informationsöverföring med laser (men missar att det kommer ske med fiberoptik) m.m. Med tanke på att Asimov är högaktuell i samband med Foundation på streaming just nu (även om den berättelsen gör en egen tolkning av böckerna) så tror jag att ämnet kan vara av intresse för en del.

https://www.youtube.com/watch?v=365kJOsFd3w

För övrigt, här är en liten lista på de böcker han skrivit eller varit inblandad i.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Aldrig läst en enda bok men känner säklart till mannen.

Vilken bok skulle ni rekommendera att läsa först?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag läste stiftelsetriologin men det kanske finns andra som man skall börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilken bok skulle ni rekommendera att läsa först?

Det var länge sedan jag läste Asimov, men...

...man ska veta att Stiftelse-böckerna har en kronologisk ordning, över tiotusentals år, och en annan ordning som författaren skrev dem i, över ett antal decennier. Det finns några överraskningar som kan bli spoilade om man väljer fel ordning. Så jag säger skrivordningen hellre än den kronologiska ordningen, utan att komma ihåg exakt.

Kronologin börjar med ett gäng böcker på tema stålgrottorna/robotdeckare/de tre lagarna (1954 och framåt) som utspelar sig i en ganska nära framtid där robotar förbjudits på den synnerligen överbefolkade och miljöförstörda jorden och där rymden har koloniserats med hjälp av robotar. Jag började med de böckerna och det fungerade. Stiftelsen (1951) bör man nog också läsa rätt tidigt, där har handlingen hoppat 10000 år eller något framåt. Jag kommer ihåg att det finns en poäng med att vänta med "Prelude to Foundation" (1988) som utspelar sig mellan Stålgrottorna och Stiftelsen.

Asimov var ju lite av ett universalgeni och skrev väldigt mycket, SF och annat, så det kan vara en smula svårt om man utan att spoila sig själv ska få reda på vilka böcker som hör till Stiftelseuniversumet. Jag har för mig att jag gillade "The End of Eternity" (1955) och att den eventuellt är löst ihopkopplad med Stiftelsen, även om den listas som fristående. Den kan man gärna spara på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Robotnovellerna är annars trevliga att läsa och de utgör ju grunden för filmen I Robot (som dock är lite av ett misslyckande IMHO). Finns i novellsamlingar numera där allt sitter ihop i rätt ordning.

Stiftelsetrilogins tre böcker läser man lämpligen först om man ska läsa Stiftelsen. Uppföljare och prequels skrev han efter, i vart fall som jag kan minnas, och de är menade att läsas i den ordning de skrevs.

Att Stålgrottorna var länkade till Stiftelsen minns jag inte, men så var det också jäääättelängesen jag läste dom. Snart 40 år sen. Jag har boken i hyllan och ska läsa om dom snart. Just nu plöjer jag om Dune. För övrigt också en trevlig bokserie, men lite tyngre att läsa än Asimovs ganska enkla prosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det var länge sedan jag läste Asimov, men...

...man ska veta att Stiftelse-böckerna har en kronologisk ordning, över tiotusentals år, och en annan ordning som författaren skrev dem i, över ett antal decennier. Det finns några överraskningar som kan bli spoilade om man väljer fel ordning. Så jag säger skrivordningen hellre än den kronologiska ordningen, utan att komma ihåg exakt.

Kronologin börjar med ett gäng böcker på tema stålgrottorna/robotdeckare/de tre lagarna (1954 och framåt) som utspelar sig i en ganska nära framtid där robotar förbjudits på den synnerligen överbefolkade och miljöförstörda jorden och där rymden har koloniserats med hjälp av robotar. Jag började med de böckerna och det fungerade. Stiftelsen (1951) bör man nog också läsa rätt tidigt, där har handlingen hoppat 10000 år eller något framåt. Jag kommer ihåg att det finns en poäng med att vänta med "Prelude to Foundation" (1988) som utspelar sig mellan Stålgrottorna och Stiftelsen.

Asimov var ju lite av ett universalgeni och skrev väldigt mycket, SF och annat, så det kan vara en smula svårt om man utan att spoila sig själv ska få reda på vilka böcker som hör till Stiftelseuniversumet. Jag har för mig att jag gillade "The End of Eternity" (1955) och att den eventuellt är löst ihopkopplad med Stiftelsen, även om den listas som fristående. Den kan man gärna spara på ett bra tag.

Helt riktigt. Läs böckerna i den ordning han skrev dem så blir det rätt.

I en av hans sista böcker, Nemesis, knyter han också ihop trådar mellan olika böcker men för att få rätt känsla och sammanhang bör man spara den till sist.

Själva Gudarna (The gods themselves) är ett mästerverk men är inte sammanknuten med Stiftelse-universat så den kan man läsa när som helst i sammanhanget.

Asimov är, och har alltid varit, min stora favorit. Jag upptäckte honom väldigt tidigt, redan i tio-årsåldern, och äger nära på alla hans skönlitterära verk, såväl romaner som noveller. Har läst en del av hans populärvetenskapliga skrifter också av rent vetenskapligt intresse.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Robotnovellerna är annars trevliga att läsa och de utgör ju grunden för filmen I Robot (som dock är lite av ett misslyckande IMHO). Finns i novellsamlingar numera där allt sitter ihop i rätt ordning.

Stiftelsetrilogins tre böcker läser man lämpligen först om man ska läsa Stiftelsen. Uppföljare och prequels skrev han efter, i vart fall som jag kan minnas, och de är menade att läsas i den ordning de skrevs.

Att Stålgrottorna var länkade till Stiftelsen minns jag inte, men så var det också jäääättelängesen jag läste dom. Snart 40 år sen. Jag har boken i hyllan och ska läsa om dom snart. Just nu plöjer jag om Dune. För övrigt också en trevlig bokserie, men lite tyngre att läsa än Asimovs ganska enkla prosa.

Ursprungligen var inte stiftelseböckerna sammanknutna med robotromanerna (Stålgrottorna, Den nakna solen, Död robot och Den okända lagen) utan han knöt ihop dem när han skrev de senare stiftelseromanerna. Imperieromanerna var dock sammanknutna med stiftelsen från början då han skrev dem ungefär samtidigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Läste i, robot för någon månad sedan. Tyckte den var hyfsat meh, hade funkat som ljudbok när man ändå gör något annat. Funderar på foundation dock.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna en annan favorit. Nightfall (Stjärnmörker) som han skrev tillsammans med Robert Silverberg 1990. Den historien är i sig en vidareutveckling av en av hans klassiska noveller med samma namn från 1941.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barsk66:

Intressant intervju med Isaac Asimov i Lettermans show anno 1980. Man får en inblick i personen Asimov. Han gör också en del intressanta förutsägelser om bl.a genteknik, om informationsssamhället, och informationsöverföring med laser (men missar att det kommer ske med fiberoptik) m.m. Med tanke på att Asimov är högaktuell i samband med Foundation på streaming just nu (även om den berättelsen gör en egen tolkning av böckerna) så tror jag att ämnet kan vara av intresse för en del.

https://www.youtube.com/watch?v=365kJOsFd3w

För övrigt, här är en liten lista på de böcker han skrivit eller varit inblandad i.

Jag minns det som att de var bra när jag läste dem. När jag var en liten parvel. Var streamas serien?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag minns det som att de var bra när jag läste dem. När jag var en liten parvel. Var streamas serien?

Den finns på AppleTV+. Tycker den är väldigt bra och välgjord men är inte bekant med hans böcker sen tidigare så jag har inte en aning om något skiljer sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Den finns på AppleTV+. Tycker den är väldigt bra och välgjord men är inte bekant med hans böcker sen tidigare så jag har inte en aning om något skiljer sig

Böckerna grundar sig i en serie "samtal" mellan karaktärerna om man ska förenkla och beskriva kort. TV-serien har gjort om allt till typ Star Wars. Med andra ord: Allt skiljer sig.

Med det sagt så kan många uppskatta serien såklart.

Permalänk
Medlem

Härligt klipp, det hade jag inte sett.

Jag fastnade totalt för Asimov under en längre sjukskrivning nångång på 90-talet. Jag sprang omkring bland alla antikvariat i Stockholm och köpte allt jag kunde hitta, mer eller mindre. Robotnovellerna är riktiga klassiker, och sen hittade jag Stiftelsen såklart.. Jag fullkomligt slukade hela serien inklusive alla prequels och sequels som kom i efterhand under ett par veckor. Jepp, helt fast!

Förutom historierna i sig som är enastående, imponeras jag av hans språk. Han skriver väldigt simpelt, och det är en fröjd att läsa på engelska.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Böckerna grundar sig i en serie "samtal" mellan karaktärerna om man ska förenkla och beskriva kort. TV-serien har gjort om allt till typ Star Wars. Med andra ord: Allt skiljer sig.

Med det sagt så kan många uppskatta serien såklart.

Kan förstå att dom gjorde tv-serien annorlunda i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Läste i, robot för någon månad sedan. Tyckte den var hyfsat meh, hade funkat som ljudbok när man ändå gör något annat. Funderar på foundation dock.

I Robot är ju en novellsamling och ingen roman. Det finns både bra och mindre bra noveller i den. Meningen är inte den ska läsas som en roman.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Böckerna grundar sig i en serie "samtal" mellan karaktärerna om man ska förenkla och beskriva kort. TV-serien har gjort om allt till typ Star Wars. Med andra ord: Allt skiljer sig.

Med det sagt så kan många uppskatta serien såklart.

Det är extremt förenklat i sådana fall för jag kan inte hålla med om att det stämmer. Episoderna är väldigt korta dock och storyn utvecklas ganska snabbt från kapitel till kapitel.

Vad gäller TV-serien så instämmer jag dock. Som serie är den helt okej men Asimovs Stiftelseserie är det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är extremt förenklat i sådana fall för jag kan inte hålla med om att det stämmer. Episoderna är väldigt korta dock och storyn utvecklas ganska snabbt från kapitel till kapitel.

Vad gäller TV-serien så instämmer jag dock. Som serie är den helt okej men Asimovs Stiftelseserie är det inte.

Som sagt, extremt förenklat. Klart det är mer än bara samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Glömde nämna en annan favorit. Nightfall (Stjärnmörker) som han skrev tillsammans med Robert Silverberg 1990. Den historien är i sig en vidareutveckling av en av hans klassiska noveller med samma namn från 1941.

Ja, Nightfall är riktigt bra. Fristående bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I Robot är ju en novellsamling och ingen roman. Det finns både bra och mindre bra noveller i den. Meningen är inte den ska läsas som en roman.

Ja, kan hålla med om att det känns mer som en samling men jag läste samtliga i följd. Som sagt, några roliga koncept men inget världsomvälvande för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vi började se Foundation, men min bättre hälft (som plöjt mycket SF, av varierande typ) har svårt att se ett helt avsnitt utan att somna. Jag är inte heller så imponerad, vi är nog på avsnitt 4 tror jag. Men vi får se hur det utvecklar sig.

Jag läste som tonåring diverse Stiftelse-, Robot- och Black widowers-böcker. De senare är ganska korta noveller, där ett brott (eller liknande) löses av en samling träiga gubbar som sitter och diskuterar/debatterar/argumenterar kring en finare middag. Kyparen Henry spelar en tämligen stor roll. Dessa noveller har väldigt lite med Stiftelsen etc att göra men jag tycker de är ok. Inbillar mig att de säger mer om Asimov än vad exempelvis Stiftelsen gör.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7